ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2009  (läst 2999 gånger)

2008-11-07, 13:50
läst 2999 gånger

Utloggad Göran Sundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2019-09-24, 20:35
    • Visa profil
StigLennart
 
Tusen tack för hjälpen. Nu har jag något att arbeta vidare med.
 
Mvh Göran

2009-03-04, 19:19
Svar #1

Utloggad Moderator Västerbotten

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Flyttat.
Information om Jacob Jonsson född 1768 i Burträsk (Bruträsk) och gift med en kvinna vid namn Catharina Olofsdotter född 1763 i Varuträsk är flyttat till Skellefteå landsförsamling. Detta på grund av att Jacob är född i Bruträsk, Skellefteå landsf. och inte i Burträsk-

2009-04-28, 09:54
Svar #2

Utloggad Pär Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 18:23
    • Visa profil
Burträskforskare!
Hur är forskningsläget rörande Olof Jonsson (sist i Ljusvattnet) född 1732 (1738), död 1790.
Indiko anger honom född 1732-02-22 i Bäck (5), Skellefteå sn.
Michael Gawell skriver på sin hemsida att han är född 1732 i Bodbyn, Burträsk sn.
Vilka är källorna till dessa uppgifter? Har försökt verifiera dem i kyrkböckerna men misslyckats.
Härstammar från dottern Helena.
Hälsningar Pär Nilsson

2009-04-28, 11:13
Svar #3

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Hej Pär!
 
Olof Jonssons ursprung har också jag tidigare frågat efter. Då har jag fått svaret att han var son till soldaten Jon Olofsson Kurfurste(död i Finland 1742) och Ingeborg Jonsdotter.
Tyvärr har inte heller jag några källor, men svaret kom från Skelleftebygdens Släktforskare.
 
Härstammar från sonen Olof.
 
Hälsningar Barbro Peterson

2009-04-29, 00:46
Svar #4

Utloggad Pär Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 18:23
    • Visa profil
Hej Barbro!
 
Jag tror vi har haft korrespondens om denne Olof Jonsson tidigare, hoppas vi nu kan få en slutgiltig lösning på problemet.
Jag har tittat på  soldat Jon/Jonas Olsson Wik (han skrivs ej på Churfurstes rote i husförhörslängd eller kommunionlängd, kanske han flyttade över till den roten i slutet av sin soldatgärning, jag har inte tillgång till rullorna). Hans änka Ingeborg Jonsdotter har jag försökt följa och hon skrivs som inhyses i Gammelbyn, är ev den h.Ingeborg Wik med son Olof som skrivs i kml DII:3 (uppslag 64, 1758-65), då kan inte hennes son Olof vara vår Olof Jonsson eftersom han gifter sig 1756.
Vår Olof dyker upp 175(4) som dräng hos bonden Olof Olofsson i Bygdeträsk (kml DII:3 GID 2000.32.2200, uppslag 16, här finns då redan hans blivande hustru flickan Anna gl Vestins dotter (s.32 hfl A1:3).
Det som kanske talar för att denne Olof är kommen från Bäck i Skellefteå sn är att omkring denna tid 1754 försvinner styvsonen Olof Jonsson från Nils Nilsson och hans hustru Lisa i Bäck (kml DII:2 s.21 GID 1858.5.29300). Några andra bevis för några kopplingar till Bäck har jag ej funnit som t.ex faddrar därifrån.
Hoppas att någon kan komma med några ytterligare pusselbitar.

2009-04-29, 11:32
Svar #5

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Det stämmer att Jonas Olofsson Wik bytte rote och sedan blev Jonas Olofsson Kurfurste. Det läser jag i boken LÖVÅNGER BURTRÄSK BYGDEÅ soldater.
 
När det gäller Olof Jonsson från Bäck 5 är han son till Jon Andersson död 1740. Änkan Lisbeta Jonsdotter gifter om sig med den Nils Nilsson du nämner ovan. Helsyskon till Olof f 1732 är Anders f 1728 och en ny Anders f 1737. Det finns också halvsyskon.
 
Varifrån kommer namnet på din ana Helena (Elin)? Hon är ju första barnet och borde vara uppkallad efter någon tidigare i släkten. Har inte hittat någon Helena bakåt på de här två möjliga grenarna.Kanske är det prästens dotter som inspirerat.
 
Som första fadder åt din Helena har jag antecknat Olof Olofsson och hu Anna Andersdotter. Om detta är den Olof Olofsson i Bygdeträsk som Olof Jonsson kom till, ska hustrun heta Malin Jonsdotter. Märkligt! Jag har för övrigt kollat faddrarna väldigt noga, men tycker inte jag hittar några ledtrådar.
 
Har även funderat på om Jon Olofsson på Gammelbyn 12 kan ha en son Olof. Det ska finnas en Olof Jonsson i Andersvatnnet 1747. Jag har skrivit Kolla! men har inte gjort det.
 
Hoppas att någon kan plocka fram något ur en dombok eller bouppteckning.
 
Hälsn / Barbro

2009-04-29, 15:58
Svar #6

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Spännande! När dottern Sara föds i Storliden 1767-10-15 finns ett dopvittne Anna Jonsdotter Trana -  
hon torde vara född 1752-06-16 och verkar inte släkt med barnamodern. Hennes mor, Bobyns Sara Andersdotter f.1732,  
är väl kusin med jämnårige Bobyns Olov Jonsson - går det att knyta henne på något sätt till Bäcks Olov Jonsson?

2009-04-30, 02:20
Svar #7

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Glöm Anna Trana, gott folk: hon är släkt även med hustrun Anna Mårtensdotter  - annars  
var det intressant med så många Saror inblandade... Och samma dotter Saras dopvittne 1767
Christian/Crister Persson - må väl vara född 1731 i Ragvaldsträsk och borde ringa klockor, om...

2009-06-20, 13:38
Svar #8

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Kanske dags att bryta tystnaden?
 
Pär och Barbro: ni gör helt rätt, vad jag kan se, i att ifrågasätta
1a. OJ *1732-02-12(döpt d. 16:e) i Bäck, Skellefteå [C:2,s29] - han noteras hemmavid ännu 1753-- [DII:2]
1b. då dräng OJ från Skellefteå redan finns i Bygdeträsk [AI:4,s51] noterad ditflyttad 1753]...
2. Bodbyns OJ (Wyks son) finns i Gammelbyn med modern [Burträsk/DII:3+AI:4,s40] - gift 1762-12-28
3. Jon Olofsson Gammelbyn (12)5 går ej att belägga [AI:2,s20+AI:3,s25] med någon son Olof...
4. Någon Olof Jonsson i Andersvatnnet 1747 kan jag icke finna...
 
Gun Jonson har emellertid kommit med ett intressant tips: hon har noterat att OJs förstfödda 1756,  
dottern Helena i Bygdeträsk/AI:4,s51, har betecknats som Brors Sonadotter!
    Eftersom hemmansbonden där, Olof Olofsson gift med Malin Jonsdotter f.1693 är [enligt Agneta Olofssons utdrag  
Dmb1738 7/3]... Olof Perssons son Olof uti Bodan SKL ., så bör OO - här angiven *1715 - vara OO *1711 i Bodan 2:  
han har nämligen en bror Jonas Olofsson *1708-10-31 (1709) med son Olof Jonsson *1731-11-01 (1732) [Skellefteå/C:2]  
som verkar lämna Bodan 2 [AI:2,s294; DII:2+DII:3] mellan 1750 och 1753!  
 
Här kan dock finnas anledning att inbjuda till synpunkter, inte minst på grund av att detta lösningsförslag
allvarligt motsäger en vanlig uppfattning att prästdottern Elisabet Dalin vore gift med denne OO från Bodan ?

2009-06-20, 23:48
Svar #9

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Mycket intressant!
Återkommer med synpunkter när jag hunnit sätta mig in i det hela.
Stort tack Stig-Lennart! Och naturligtvis också Gun Jonsson.
MVH  / Barbro

2009-08-11, 10:09
Svar #10

Erik Holmlund

Vad hände med Israel Steckzenius döttrar egentligen?
 
Kyrkoherden i Burträsk, Israel Steckzenius, avled hastigt 1694 och lämnade efter sig änkan Catharina Otto samt 12 barn, 6 söner och 6 döttrar enligt herdaminnet. En svår situation att hamna i för familjen. I herdaminnet räknas 5 söner upp samt en dotter som gifte sig med en kyrkoherde. De barn som anges med födelseår är födda 1674-79. Avslutningsvis nämns dottern Anna som uppges ha gift sig med en fiskare (ej namngiven) vid en herrgård i Täby, Stockholm och till sist står det summariskt att 4 döttrar afledo ogifta i Sthlm uti Pesten, inga årtal, inga platsangivelser. M.a.o. mer eller mindre okontrollerbara uppgifter angående 5 av döttrarna.  
 
Anledningen att jag har börjat fundera i frågan är att jag spanat efter min ana Karin Israelsdotter möjlige far lång tid men aldrig hittat någon lämplig Israel i området. Och nu har jag via google upptäckt att det finns ytterligare ett par stycken Israelsdöttrar i området, födda nära i tid, som andra släktforskare synes ha kört fast på. Israelsdöttrarna förekommer i mängder av antavlor på nätet, ingen har hittat någon av deras fäder.
 
Läser man om Israel Steckzenius i herdaminnet och läser vad som står där och accepterar det som sant att alla hans döttrar lämnat Burträsk, då lägger man inget mer möda på Steckzenius, självklart. Synar det som står om Steckzenius föräldrar och inser att det är en hel del fel, så inser man det kanske inte går att lita på herdaminnet angående Steckzenius i övrigt heller. Herdaminnets felaktigheter om Israel Steckzenius föräldrar gör att jag blir än mer misstänksam angående hans svävande utlåtande om döttrarnas öde i Stockholm som helt saknar detaljer. Kan man verkligen lita på de uppgifterna?
 
Det kan mycket väl vara så att det finns någon annan Israel i trakten som är kvinnornas fader, det vill jag göra tydligt, för jag har inte haft möjlighet att gå igenom mantalslängderna för Burträsk.
 
a) Karin Israelsdotter f.1673 d.1749 (min ana)
g.m. Per Jonsson f.1672 d.1760 , Hjoggböle nr3, Skellefteå
Det ovanliga namnet Israel är ju ett indicie i sig, att Karin bär samma namn som den anmodade modern, Catharina Otto är ett annat. Karin/Catharina används som synonymer vid denna tid. Ett annat kanske ännu starkare indicium på koppling till Steckzenius för Karins del är att hennes äldsta
son Per Persson läser vid Piteå skola 1718 där Karins anmodade bror Daniel Steckzenius är rektor. På hemmanet Hjoggböle nr3 syns ytterligare tecken på att gårdsborna synes blivit kyrkligt aktiva efter Karin Israelsdotters ankomst; ett barnbarn blir organist. F.ö. var Hjoggböle nr3 en tämligen välbeställd gård och maken var tydligen en betrodd man som senare blev nämndeman. Vidare uppvisar Hjoggböle nr3 ett intensivt kontaktmönster med Burträsk socken. Kollar man inom spannet två generationer före & efter paret Per Jonsson/Karin Israelsdotter så hittar man 6-7 personer från gården som gifter sig med personer  
från Burträsk socken. Geografiskt ligger även Hjoggböle nära sockengränsen mot Burträsk.  
 
De följande två Israelsdöttrarna har jag inte forskat kring själv. Information om dem har jag endast hittat via andras antavlor på nätet så uppgifterna får man ta med den nypa salt som allt man läser på nätet. Gemensamt för samtliga antavlor är som sagt att ingen av dem lyckats finna Israelsdöttrarnas föräldrar.
 
b) Sara Israelsdotter f.1676 i Gammelbyn, Burträsk d.1772 Andersvattnet, Burträsk  
g.m. Per Andersson f.1681 d.1770, Andersvattnet, Burträsk
Hon uppges vara född i Gammelbyn, Burträsk vilket ju är precis intill kyrkplatsen. Vad jag förstått låg prästbostället i Gammelbyn. En Olof Olofsson uppges som fader men troligast avses styvfader.  
 
c) Brita Israelsdotter f.1680 d.1723
g.m. Jonas Nilsson f.1677 d.1733, Åbyn, Burträsk
 
Vet någon något mer om ovanstående tre Israelsdöttrar? Finns det någon annan faderskandidat vid namn Israel i socknen eller närområdet?
Vet någon något mer om Steckzenius döttrar som uppges flyttat till Sthlm, vad de hette, när de var födda, var i Sthlm de uppehållt sig, när de dött?
 
Ett uppenbart dilemma för min teori är ju att ingen av Israelsdöttrarna verkar kallas Steckzenia(el.dylikt). Kanske för att de nedsjönk i bondeståndet och namnet föll bort? Eller så hade namnet Steckzenius blivit så skamfilat i socknen att de inte ville bära namnet. Israel Steckzenius dog i Härnösand under en pågående rannsakning inför stiftsledningen som gällde att Steckzenius hade legat i fejd med sin komminister Dalin. De vägrade ta nattvarden av varandra, de vägrade begrava varandras barn, de hade ropat åtskilliga mindre trevliga tillmälen åt varandra, Dalin anklagade Steckzenius för hålla ölkrog och från predikstolen
uppges Dalin ha sagt »så har djäfvulen upphetsat en hund emot sig, sedan kom hela hundhopen emot honom skällandes, hvilket pastor tog åt sig». Det är svårt att tolka det som annat än att Steckzenius hade skaffat sig många fiender i socknen, även om Dalin var part i målet. Stiftsledningen verkar tydligt ha tagit Dalins parti. I avvaktan på domen dog alltså Steckzenius. Måhända var det ingen fördel att bära ett efternamn i vanrykte, speciellt inte om man bodde kvar i trakten. Kanske inte lika stort bekymmer för barn som flyttade från orten, vilket samtliga söner tycks ha gjort. Det uppges att han dog av slag, men konstigare saker har ju hänt än att det börjar gå självmordsrykten vid ett sådant tillfälle, skamligt om något. Oavsett vilket måste det ha varit en stor tragedi för familjen.  
 
Huvudsakliga källor: Härnösands Stifts herdaminne & Ulf Lundströms Bönder & Gårdar i Skellefteå socken 1650-1790.
 
Synpunkter på mina tankar om Israelsdöttrarna?

2009-08-11, 13:31
Svar #11

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
    Häftig teori, Erik - men
a) Karin (1673-1749) i Hjoggböle verkar gift med en Joen Pährsson (1672-1760) [Ske/AI:2,s268]
b) Per Andersson (1681-1770) i Andersvattnets hustru Sara (1676-1772) skrivs Isacs Dr [Bur/AI:4,s145]
c) Israel Jonsson i Bodbyn t.ex. har en dotter Brita vid tiden då Jon Nilsson gifter sig [Bur/AI:1,s15+39]  
     StigLennart

2009-08-11, 13:38
Svar #12

Erik Holmlund

Ett förtydligande till mitt inlägg ovan. På ett ställe skrev jag ...misstänksam angående hans svävande utlåtande om döttrarnas öde i Stockholm.... Det utlåtande jag syftar på härrör från Tunaeus som är skribent till delar av herdaminnet. Jag insåg att min formulering kunde tolkas som att det var Steckzenius eget utlåtande och det vore ju fel.

2009-08-11, 13:46
Svar #13

Erik Holmlund

Stig-Lennart> Tack för dina kommentarer.
a) Oj, jag har vänt fram och tillbaks på Karins makes namn. Rätt namn skall naturligtvis vara Jon Persson, och sonen som skickas till Piteå skola har jag också skrivit fel. Hans namn var Per Jonsson.  
b) Antar att vi Sara Israelsdotter får strykas ur listan då.  
c) Israel Jonsson i Bodbyn är född 1667 enligt denna webbsida. Stämmer den uppgiften är han för ung för att vara far till någon av de nämnda Israelsdöttrarna, om deras kända födelseår stämmer.
http://www.grape.kbhs.se/pd87cf20a.html

2009-08-11, 19:52
Svar #14

Utloggad Suzanne Wernersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2022-05-19, 06:08
    • Visa profil
    • forskningpajemjo.blogg.se
Hej
Jag ska inte ge mig i diskussion men det är jag som har gjort avskriften från Isak Grapes genealogier, likaväl som inmatningen i programmet Min släkt. Jag har skrivit så det har stått.
 
Mvh
Suzanne Wernersson

2009-08-11, 21:03
Svar #15

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Suzanne: vad står det då om c) Israel Jonssons dotter Brita ?
Erik: första gången jag hittat dotter hos denne Israel Jonsson  
så i mtl 1708, dvs *1693 ca; hon försvinner därifrån 1711 (gift?)

2009-08-12, 09:47
Svar #16

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
PS Erik: vad har du för data på Karins  äldsta son Per  
[Persson]Jonsson läser vid Piteå skola 1718 - & källor? /DS

2009-08-12, 10:50
Svar #17

Erik Holmlund

Mina uppgifter om sonen Per Jonsson härrör från Ulf Lundströms 'Skellefteå socken 1650-1790' och mina anteckningar har jag hemma, så jag skulle kunna återkomma ikväll men jag skulle kunna ge dig en webblänk om honom som jag hittade precis nu:
http://www.fahleson.se/Marklund/0001/10636.htm
Han blev alltså soldat på rote nr6 Gran & nr44 Sjöman. Och om jag minns rätt så har jag ett par olika födelseår noterade för honom: 1698/1700/1702. Inte helt säker på exakt födelseår alltså. Han dör 1741 och lämnar änka och ett antal  
barn efter sig. Uppgiften om Piteå skola kommer även den från Ulf Lundström, men jag är inte säker på vilken källa
han har för den uppgiften.

2009-08-12, 13:09
Svar #18

Erik Holmlund

Var hem på lunchen och kollade upp Lundströms exakta formulering angående Per Jonsson. Det står ...som gick i Piteå skola 1718.

2009-08-12, 17:02
Svar #19

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Märkligt: första gången jag kan se Joen Persson noterad med son i mtl är 1719  
men ej kvar 1720, varför han saknas i HFL som börjar föras då? I och med alla
dessa oklarheter, tycker jag fortsättningen bättre hör hemma under Skellefteå
där det borde finnas kompetens att räta ut frågetecknen  
 
Avrundar med noteringen att paret har en tidig dotter Kelu, troligen efter farmodern,
vilket kan innebära att tidiga dottern Anna kan vara efter mormodern, Karins mor ?
(och då kan väl Steckzenius/Catharina Otto-spåret definitivt avföras...)
 
Mvh /StigLennart

2009-08-13, 12:54
Svar #20

Erik Holmlund

Stig-Lennart> Nu ser du frågetecken där det inte finns frågetecken. Per Jonsson finns noterad på rota nr6 från 1720. Att han inte finns noterad som son på Hjoggböle nr3 år 1720 har därför sin naturliga förklaring.  
 
Ulf Lundström har för paret Jon Persson/Karin Israelsdotter bara noterat ett enda barn fött mellan åren åren 1700 och 1711, så det finns all anledning att misstänka att det funnits fler barn som har fötts mellan dessa år men som inte nått vuxen ålder. När man finner troligt att man har en ofullständig lista av barn så blir det svårt, för att inte säga omöjligt, att ge dopnamnsföljden något betydande bevisvärde. Dessutom har det inte ännu påvisats att det överhuvudtaget existerade någon annan mansperson med förnamnet Israel i norra Västerbotten som tidsmässigt passar in, så din formulering definitivt avskrivas känns lite förhastad, givet kända uppgifter.
 
Det tycks som att förnamnet Israel tidigare kommer i mode i Burträsk socken än i kringliggande socknar. Exempelvis finns bonden Israel Håkansson, Bursiljum & tidigare nämnde Israel Jonsson i Bodbyn som bägge syns vara födda på sent 1660-tal, förvisso för sent födda för att vara Karins fader, men att namnet förekommer i ett par fall i socknen gör ju att man bör försöka utröna om det finns ännu äldre bärare av förnamnet Israel i socknen.  
 
Jag efterlyser alltså alla fynd av personer med förnamnet Israel i Burträsk eller kringliggande socknar under 1600-talet.

2009-08-13, 18:49
Svar #21

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Erik: jag fortsätter under  med Per Jonsson *1700-02 som jag inte saknar i HFL utan i mantalslängd 1713-18!

2009-08-13, 23:49
Svar #22

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Erik
 
Det finns en Israel Jonsson i Västerhiske noterad 1613-1625 och 1628. Han hade åtminstone döttrarna Malin, Barbro och karin.

2009-08-14, 10:19
Svar #23

Erik Holmlund

Staffan,
Tackar för upplysningen.  
Israel Jonsson i Västerhiske tycks vara för gammal för att vara far åt Karin Israelsdotter i Hjoggböle. Är det känt var hans döttrar tog vägen? Vem de gifte sig med osv?
 
Khde Israel Steckzenius uppges av herdaminnet vara son åt v.borgmästare Daniel Jönsson Steckzén i Umeå ohh Brita Wennman. Dock har jag läst att du har skrivit på annan plats i Anbytarforum att Israel Steckzenius var son åt Daniel Olofsson, bonde i Stöcksjö & borgare i Umeå 1641-49. Kan Daniel Olofsson månne varit gift med någon av Israel Jonssons döttrar?

2009-08-14, 10:22
Svar #24

Erik Holmlund

Staffan> När jag ändå 'har dig på tråden'. Det finns en Israel Lehn som blir borgare i Piteå 1677. Han uppges på annan plats i Anbytarforum, befunnit sig i Umeå 1675. Du känner inte månne till något mer om honom?

2009-08-14, 11:06
Svar #25

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Erik
 
Israel Lehn noteras i Umeå stads mantalslängd 1675. Han omnämns också i domboken 1674 som tobaksbesökare.
Johan Nordlander skriver i Norrländskt skolliv sid 114 att Israel Lehn var född i Södertälje. Det står en del annat om honom också en bråkmakare av värsta sorten osv.
Namnet skrivs ibland Leen.

2009-08-14, 22:00
Svar #26

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Det fanns andra Israel i Umeåtrakten, t ex en Israel Persson i Ytterhiske under andra halvan av 1600-talet om jag minns rätt. Jag har dock pga resor inte tillgång till mitt material de närmaste veckorna (med undantag för någon enstaka kväll). Jag får återkomma senare.

2009-08-14, 23:28
Svar #27

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Gärna också med helhetsbild för  - hustru Anna ?

2009-09-19, 10:27
Svar #28

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2011-01-06, 13:44
    • Visa profil
Se en fråga under Umeå lands idag om en Jöran Eriksson och Karin Mikaelsdotter som även verkar beröra Burträsk
 
Rune

2009-09-22, 22:11
Svar #29

Utloggad Leif Bäcklund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2014-12-29, 16:07
    • Visa profil
Jag söker föräldrar till Pehr Anton Bäcklund som ska vara född den 12/9 1825 i Burträsk. Han var sedermera gästgivare i Ava, Nordmaling.
Tacksam för svar.
Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna