ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 november, 2008  (läst 714 gånger)

2008-05-08, 09:29
läst 714 gånger

Utloggad Gudrun Backman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2017-04-30, 13:35
    • Visa profil
Tack Stig-Lennart!
Jag var tydligen dålig på att söka eller så förväntade jag mig en större barnkull.
Jag är då väldigt tacksam för din hjälp
Hälsning från Gudrun

2008-05-13, 23:04
Svar #1

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2019-11-13, 18:36
    • Visa profil
Hej!
Finns någon som kan bringa klarhet i varifrån denne Lars Johansson kommer ifrån?
Han bör varit f ca 1691,då han lejdes 1711,20 år gammal,soldat Gruffman.1719 var han 28 år.Utbytt 1720.Jag har en tidigare uppgift att han skall vara född(/från)Burträsk.(Andra uppgifter säger Umeå lands)
Torde åtminstone vara bosatt Hjuken,Ulfs från 1725 då dottern Sara föds där.
mvh Frank

2008-05-14, 20:25
Svar #2

Sven-Erik Johansson

Hejsan Frank
 
Jag sitter i sommarstugan på ön Sikhällan i Norra Bottenhavet och bredbandet är inte världens bästa varför det är lite trögt att dubbelkolla.
Men följande har jag antecknat i databas Kråken
 
Denne Lars Johansson går ut som soldat Gruffman 1711
 
Om man tittar på mantel så ser man att Johan Johansson i Degerfors har 1 son i början av 1710 och 1711.
Men denne son försvinner under 1711 och finns ej med 1712
 
Om man tittar på Lars Johanssons barns namn Catarina, Sara, Johan och Anders så stämmer de väl överens med de förmodade förfädernas namn
 
När första barnet Catarina döps 1722 är Mikael Rasmusson första fadder.
Denna Mikael Rasmusson är gift med Lars Johanssons förmodade syster Malin
 
Ovanstående tycker jag ger ett starkt stöd för att Lars Johansson är son till Johan Johansson i Degerfors
 
En trevlig kväll önskar
Sven-Erik

2008-05-19, 21:16
Svar #3

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2019-11-13, 18:36
    • Visa profil
Hej Sven-Erik!
Detta var ju inte så dumt.Jag håller till fullo med och tackar så mycket!  
mvh Frank

2008-05-22, 08:59
Svar #4

Utloggad Elizabeth Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2019-11-12, 16:12
    • Visa profil
Till Sven-Erik!
Jag har den 3 mars frågat dig om ovan personer nr 4 & 6 har samma föräldrar alltså nr 8 & 12? Men jag har inte fått något svar på det än. Du delade med dig den 2 mars en antabell för Jonas Gustav Wiklund där jag upptäckte att nr 4 och 6 har samma föräldrar stämmer det?
-liga hälsningar från
Elizabeth Johansson
Hälsningar från Elizabeth

2008-05-22, 16:56
Svar #5

Sven-Erik Johansson

Hejsan Elisabet
Rolig att höra ifrån dig igen
 
Här ute på ön Sikhällan i Norra Bottenhavet skiner också solen från en molnfri himmel, men det blåser en kall nordostlig kuling.
 
Jag trodde att detta var avslutat.
 
Har du hittat något nytt intressant som gör att du är osäker?
 
En trevlig kväll önskar
Sven-Erik

2008-05-22, 23:23
Svar #6

Utloggad Ewa Westerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2018-09-12, 22:03
    • Visa profil
Elisabeth!
Här kommer ett utdrag från Agneta Olofssons Burträsk-CD på det du efterfrågar.
 
DII:5 fol 118
1786 Jon Jonsson 1755 - 1824 10/5 ovan (Bygdsiljum 1)
g79 5/4 Maria Olofsdotter 1752 - 1809 9/9 bo09 18/10 Bygdsiljum 9
Johan 79 5/8
Malin 80 17/12 ej nämnd i bo
Jonas 82 2/8 g14 14/4 Karin Zackrisdotter f93 Bygdsiljum 9
Olof 84 6/11 - 06 14/7
Anna Maria 88 21/7
Anders 90 8/12 g21 23/12 Eva Maria Larsdotter f98 Åbyn 8
Karin Elisabet 95 18/5
 
Hälsningar,
Ewa

2008-05-24, 07:17
Svar #7

Sven-Erik Johansson

Det är ju roligt att se att denna Burträsk CD som Ewa hänvisar till också bekräftar databas Kråken 8 Antabell och kusingiftet.  
 
Jag har inte brytt mig om att köpa den CD Ewa refererar till, men jag har gjort en kontroll av de uppgifter Ewa lämnat mot de uppgifter som finns i databas Kråken 8.  
Endera har Ewa skrivet av den Burträsk CD hon hänvisar till på ett felaktigt sätt eller så är denna Burträsk CD långt ifrån komplett och där följande är fel eller fattas.  
 
- Anna Marias födelsedata är fel  
 
- Sonen Per (Petrus) fattas i sammanställningen  
 
- Båda systrarna Anna Maria och Catarina Elisabet har blidat famlij och har många ättlingar.  
Detta är känt sedan länge från databas Kråken.  
 
Här ute på Sikhällan är det ett strålande väder.  
En trevlig dag önskas, även för de som reser till Lycksele  
Sven-Erik

2008-05-26, 21:32
Svar #8

Utloggad Elizabeth Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2019-11-12, 16:12
    • Visa profil
Hej Sven-Erik och Ewa!
Tack för era svar, men jag blir fortfarande inte klok på denna släkt. Person nr 4 Anders Jonsson f. 1790 och person nr 6 Jonas Jonsson f. 1782 är de bröder? De har ju samma föräldrar? Vad du Sven-Erik nämnde att de är kusingifte Eller är det så att barnen till Anders och Jonas som är Lars Wiklund och hans hustru Anna Margareta Jonsdotter är rent av kusiner med varandra? Får kusiner gifta sig med varandra? Jag får inte detta att gå ihop riktigt. Skulle vara tacksam om jag fick detta mer bekräftat.  
En fråga till, jag registrerar mina anor i databasen Min släkt. Vad tycker ni, ska man registrera in alla personer enl ovan och en del personer kommer då att förekomma två gånger? Hur skulle ni göra?
 
Väntar ivrigt på svar!
Hälsningar från Elizabeth
Hälsningar från Elizabeth

2008-05-27, 02:13
Svar #9

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3405
  • Senast inloggad: 2019-12-11, 04:54
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Precis, Elisabeth: Lars och Anna Margareta är (fars)kusiner;
Lars far är 4. Anders Jonsson (Bryn) f. 1790-12-08, son till Jonas Jonsson f. 1755-07-12 och
Anna Margaretas far är 6. Jonas Jonsson f. 1782-08-02, son till Jonas Jonsson f. 1755-07-12
(källa: Kråken 8 som ovan)
 
Nej, undvik detta! Använd istället Personuppgiftsformuläret där du  
i rutan för Far och/eller Mor kan välja redan inmatad Far och/eller Mor för befintligt barn.
Eller gör befintliga Föräldrar Aktuella och lägg till Ny familjemedlem>Son/Dotter
 
Sena hälsningar /StigLennart

2008-05-27, 12:06
Svar #10

Utloggad Elizabeth Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2019-11-12, 16:12
    • Visa profil
Hej Stig-Lennart!
Tack för ditt snabba svar, är du oxå en nattsuddare? Jag vet med mig själv att när man väl sätter sig för att letande efter sina anor kan tiden rinna iväg. Nu förstår jag kopplingen på mina anor och Tack också för tipset om att inte registrera dubbelt. Jag tror nog att jag har ett sådant exempel suuck, nu återstår det bara att klura ut hur jag ska kunna rätta till det.
Há en fortsatt bra dag.
Hälsningar från Elizabeth
Hälsningar från Elizabeth

2008-05-27, 12:16
Svar #11

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3405
  • Senast inloggad: 2019-12-11, 04:54
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Lisa: antingen är jag eller hunden - ibland båda samtidigt - vakna !
Hör gärna av dig privat om eventuella funderingar kring MinSläkt-problem /DS

2008-06-10, 15:36
Svar #12

Sven-Erik Johansson

Ewa Westerberg
 
Du svarade aldrig på min undran om du hade skrivit av CD fel eller om alla dessa felaktigheter och ofullständigheter fanns i Burträsk CD:n
 
En trevlig dag önskar
Sven-Erik

2008-06-23, 21:51
Svar #13

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2019-11-13, 18:36
    • Visa profil
Hej.
Angående Michel Nilsson i Ljusvattnet har jag sedan tidigare att han vore systerson till Olof Nilsson i Ljusvattnet,enl dmb 1712.Har sedan sett att dmb 1711 säger att han är systerson till Olof Larsson,Ljusvattnet samt dmb 1717 en arvstvist mellan Olof Ericksson,Innervik och Johan Andersson,Böleå mot Michel Nilsson i Ljusvattnet efter Olof Larsson och hans hustru Anna Johansdotter i Ljusvattnet,barnlösa och döda.
Vet någon på råd hur det hela bör ligga?
mvh Frank

2008-07-10, 22:41
Svar #14

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2019-11-13, 18:36
    • Visa profil
Jaha,man får väl anta att Olof Nilsson är den mest sannolike av de båda som morbror till Michel Nilsson.De var ju bosatta på samma gård.
Michel är nog först att springa där då han ska ha varit född 1662 Ljusvattnet 11.Om han var systersson till Olof,så var ju Olofs syster där på gården innan han själv kom dit och bosatte sig också han på nr 11.
Både Michel och Olof fick söner födda på gården vid sekelskiftet,Olof Mickelsson f 1699 och Michael Olofsson år 1700.
 
Michel Nilsson var släkt med Olof Larsson i Ljusvattnet och hans hustru Anna Johansdotter,då Michel nämns som systerson 1711 och är dessutom i arvstvist efter Olof Larsson och hustrun Anna Johansdotter 1717,men frågan är hur.
Det kanske är på Annas sida och/eller Michels hustru Carins?
Frank

2008-07-11, 11:18
Svar #15

Utloggad Ewa Westerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2018-09-12, 22:03
    • Visa profil
Ser att Sven-Erik Johansson kommenterat mitt svar till Elisabeth Johansson med påståenden om att mitt svar skulle vara felaktigt. Frågan jag svarade på från Elisabeth handlade om huruvida personer nr 4 & 6 har samma föräldrar alltså nr 8 & 12?.
Det finns inga felaktigheter i det svaret. Men jag vill påpeka att mitt svar handlade just om den frågeställningen, vilket jag tycker framgår, och inte om att presentera en fullständig familjebild med giften osv. Dessutom fanns det en källhänvisning till DII:5 fol 118 - och att mina uppgifter var hämtade från Agneta Olofssons Burträsk-CD.
 
Alla andrahandskällor, och det gäller även Databas Kråken, är just - andrahandskällor.
Jag har goda erfarenheter av Agneta Olofssons avskrifter av kyrkoböckerna och domboksmaterial, och har i motsats till Sven-Erik J inget egenintresse i att sälja eget material från det egna företaget.
Hälsningar,
Ewa W

2008-07-11, 17:19
Svar #16

Sven-Erik Johansson

Tack Ewa,
 
för att du på ett förtjänstfullt sätt bekräftade mina observationer beträffande Burträsk CD.
 
En trevlig helg önskas från ön Sikhällan i Bottenhavet
Sven-Erik

2008-07-11, 19:30
Svar #17

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2019-12-08, 14:26
    • Visa profil
Nu råkar det vara så att vi är en hel del som har haft stor nytta av och uppskattat hög kvalitet hos databas Kråken.  
 
Trevlig helg från Skåne
 
 
Bo N

2008-07-12, 01:51
Svar #18

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3405
  • Senast inloggad: 2019-12-11, 04:54
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jag tror du missat poängen, Ewa. Om du ägnar lite eftertanke åt forskningen som framskymtar bakom  
Sven-Eriks hemsida och deklaration samt och isynnerhet åt de intressanta fallen - så kanske du som jag bland andra  
kommer till den enkla slutsatsen att det som vårdslöst kallas en andrahandskälla i detta fall (alltså databas Kråken)
 är bra mycket pålitligare än 'förstahands'källorna som bevisligen är bemängda med ganska så mycket fel och oriktigheter !
 
Mvh StigLennart

2008-07-12, 14:19
Svar #19

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-25, 07:21
    • Visa profil
Därvid har Du helt rätt, för ofta måste man ju använda flera olika källor för att komma fram till sanningen. Födelseböcker, husförhörslängder och flyttningsböcker måste s a s samköras. T o m muntliga källor måste användas ibland, exv när barn fått felaktiga dödsdata i 1900-talsböcker. Däremot värderar man givetvis källorna olika. Det här aktuella fallet vet jag ingenting om, men jag tycker ändå att det är värt att påpeka.
GS
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 12 juli, 2008)

2008-07-13, 09:58
Svar #20

Utloggad Ewa Westerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2018-09-12, 22:03
    • Visa profil
Vi får hoppas att du Sven-Erik tolkar kyrkböckerna på ett annat sätt än du tolkar mina inlägg. I annat fall har nog dina kunder skäl att känna viss oro...
Ha en fortsatt trevlig sommar, hälsningar från ett regnigt men alltid vackert Östersund
Ewa

2008-07-13, 10:08
Svar #21

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3405
  • Senast inloggad: 2019-12-11, 04:54
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Ewa: du misstar väl inte mig för Sven-Erik?
 
Mvh StigLennart (kortvarig 'sur'jämte)
PS mig veterligt har inte S-E något företag? Däremot den av Dig anförda AO!

2008-09-15, 12:04
Svar #22

Utloggad Göran Sundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2019-09-24, 20:35
    • Visa profil
När hennes man soldaten Nils Andersson Renman dör i fält måste hans änka Sara Jacobsdotter 1789 flytta från soldattorpet i Renbergsvattnet. Hon flyttar då till ett övergivet nybygge i Salberget, Burträsk,med sina sju barn.
 
Kan någon svara på den kanske omöjliga frågan varför hon flyttade just till nybygget Salberget. Hade någon i hennes eller mannens släkt någon anknytning till Salberget?
 
Vem var förste nybyggaren i Salberget?
mvh
Göran

2008-09-16, 18:38
Svar #23

Utloggad Ewa Westerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2018-09-12, 22:03
    • Visa profil
Göran!
Nils Anderssons änka (Sara Jacobsdotter f 1742 d 1806 17/3) står som nybyggare under Salberget i AI:5 fol 186 men stryks där.
De uppgifter jag har är följande om nybygget Salberget:
SALBERGET
Upptagit enl H Landshövdingens resolution den 21 april 1788 emot 30 frihetsår
1789 Erik Jakobsson
 
Det kan ju finnas något släktskapssamband mellan Sara Jacobsdotter och Erik Jakobsson med tanke på patronymikonet.
 
Enligt AI:4 fol 128 så gifter hon om sig 1795 med Nils Andersson (1726-1808 22/11) från Petisträsk och bosätter sig i Lubboträsk 2, Burträsk socken.
 
Mvh
Ewa

2008-09-18, 12:26
Svar #24

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3405
  • Senast inloggad: 2019-12-11, 04:54
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan Ewa: jag har tittat lite i databas Kråken, där Sara Jakobsdotter och Erik Jakobsson finns
(med anor & ättlingar), och kollat runt lite - men jag kan inte hitta någon koppling mellan dessa...
 
Du har inte sett någon överlåtelsehandling dem emellan ?
 
Mvh StigLennart

2008-10-10, 22:48
Svar #25

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2019-11-13, 18:36
    • Visa profil
Hej.
Ang mina frågeställningar (23 juni och 10 juli)om Michel Nilsson i Ljusvattnet,f ca 1662,vill jag göra ett tillägg för min fundering om hans härkomst.
Michel Nilssons son Johan f 1706 Ljusvattnet ska visst ha varit fosterson hos Östen Nilsson och Karin i Åbyn 18.Skulle inte det kunna vara något,att Michel och Östen var bröder,söner till Nils Hansson bonde Åbyn 1?
Alternativt att han var bror till den Östens hustru Karin som jag sett hetat Nilsdotter död Åbyn 18.
Johan Mickelsson övertar sedan gården Åbyn 18.
Om någon skulle hitta något om detta spörsmål som kan sprida ljus vore jag ytterst tacksam!
mvh Frank

2008-10-29, 21:05
Svar #26

Utloggad Göran Sundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2019-09-24, 20:35
    • Visa profil
Hej Ewa och Stig-Lennart!
Tack för era svar om Sara Jacobsdotters flytt till Salberget med sina barn. Vad jag förstår var det Erik Jakobsson som fick tillstånd att uppföra nybygget. Bodde han själv där med sin familj? Under vilken tid? Bodde några andra där innan Sara flyttade in? I så fall vilka?
 
Nybygget bör ha varit i någorlunda gott skick när en änka med små barn flyttar in åtminstone hoppas man det.
Mvh Göran

2008-10-30, 00:27
Svar #27

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3405
  • Senast inloggad: 2019-12-11, 04:54
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej Göran
Enligt databas Kråken [BUR/Åsen,AI:5,s185,1780-1810] finns han hela tiden skriven på Åsen 2.
Emellertid står Salbergets nybygge på HFLs motstående sida, så det upptogs kanske därunder  
och det är då svårt veta hur det i verkligheten sköttes med boende och arbetande...
 
Verkar ha varit högst 4 km därimellan Salberg-Åsen (gå över till Vägkartan
och ställ Åsen uppe till höger, då Salberg nere till vänster)

2008-11-03, 10:54
Svar #28

Utloggad Göran Sundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2019-09-24, 20:35
    • Visa profil
Anders Nilsson Göös Åman f.1720 Åbyn13 och hh Anna Andersdotter f.1715 Åbyn3 hade bl.a en son Anders f.1751-07-20 Åbyn.
 
Vad blev det av honom? Vart tog han vägen när han lämnade fädernehemmet?
 
mvh Göran

2008-11-07, 08:17
Svar #29

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3405
  • Senast inloggad: 2019-12-11, 04:54
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Göran: med hjälp av databas Kråken är nedanstående uppföljt
 
BUR/Soldat,AI:4,s155/g132h,1750-68,Anders Nilsson Gös o Åmans Barn
SKE/Böle,AI:3b,s314,[till Församlingen]1772-77,Dräng hos 9 HäradsHövding CJ Furtenbach-till s91
SKE/Lund,AI:3b,s91[från s314]1777-1804,Bonde h4 [GID1858.53.22800]
Han har hos sig där från 1782 Modern och Systern Anna f.1758.
Gift 1777 med Katarina Andersdotter f.1757-09-05 ...
 
Mvh StigLennart
PS I DISBYT menas felaktigt bl.a. att hustruns föräldrar vigdes i Skellefteå; rätt dock
Piteå lands 1753-05-22: Grandeur Anders Sikström, Schelefteå-Jungfru Catharina Öberg

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna