ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-02  (läst 2094 gånger)

2006-04-20, 18:41
läst 2094 gånger

Gun Jonsson

Per
Den 26/10 förra året skrev du att Erik Zakrisson verkade ha varit från Mjödvattnet. I vilken källa hade du hittat den uppgiften?

2006-04-21, 06:56
Svar #1

Rune Edström

Hej Per
Är Grapes boka av mindre värde när det ingår som bonus i Kråken, än om du köper den själv av Landsarkivet?
 
Och varför ska Sven Erik som ger bort den som en bonus måsta kolla att uppgifterna är absolut rätt. Det SKA ju vara mottagaren som gör det, som du och alla andra SLÄKTFORSKARE envetet framhåller och har som mantra. Vi andra noviser och bedrövliga jurister i det fallet kanske nöjer oss med att inte ha den ABSOLUTA sanningen i det fallet, på alla våra anor.
 
Men så bedriver vi ju inte heller någon häxjakt på någon som kanske inte skött sig enl önskan, och försöker hitta blottor att ta på. Utan är glada om vi hittar denne Erik Zakrisson som ana. Sen om han föddes i Ljusvattnet eller grannbyn Mjödvattnet den 14;e eller 17:e, är egalt från våran synpunkt. Som jämförelse: enl körkboka är jag född i xx byn, men enligt den som var med föddes jag i en by 5 km därifrån. Måste ju räknas som petitesser, eller hur?  För är ju född.
mvh
rune

2006-04-21, 09:44
Svar #2

Per Degerund

Hejsan Gun,  
 
Kul att du är intresserad av Zakrisson-släkten!
 
Uppgiften kommer ifrån en skriftlig intervju daterad 1939 med Karin Adamsson (född 1860).  Där hon skildrar sin uppväxt och släkthistoria. Hon berättar att hon under ungdomsåren tydde sig mycket till sin farmor Eva (Eva Catharina Nathanaelsdotter). Vidare förtäljer hon att Eva föddes i en av Zakrisgårdarna och tillhörde skrivarsläkten Zakrisson-Burlin. Karin påstår även att den första Zakrisson i Ljusvattnet skall ha härstammat från Mjödvattnet.  
 
Jag håller på att granska hur sanningsenlig hennes muntliga tradition var. Till sommaren kommer jag fortsätta, mer om det senare.  
 
Rune,  
 
Menar du att det är onödigt för en släktforskare att granska det släktforskningsmaterial han säljer? Det borde väl ligga i den personens intresse att det som ges ut är korrekt. Du verkar föredra kvantitet före kvalitet. /Pelle

2006-04-21, 11:01
Svar #3

Utloggad Berit Wenngren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 275
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 18:24
    • Visa profil
Jag tycker att det är fantastiskt att det finns
en duktig släktforskare som så osjälviskt engagerar sig för att publicera familjer i Västerbotten. För mig har det varit en ovärderlig hjälp, självklart är det upp till mig själv att kontrollera alla uppgifter i originalkällorna. Sven-Erik är också den som hela tiden påtalar sin tacksamhet över rättelser
i Kråken.  
Jag känner inte Sven-Erik, men så mycket vet jag
att hans material är helt klart en stor hjälp för
både nyfikna nybörjare och mer vana forskare.
 
Mvh
Berit

2006-04-21, 11:49
Svar #4

Kjell Burvall

Rune!
 
Oavsett om boken köps av LA Härnösand eller läses hos Kråken, måste innehållet kontrolleras då det är en sekundär källa.
 
Som ansvarig för en hemsida på vilken man lämnar ut dylika uppgifter som om Zachrisson och andra, har man ett visst ansvar för att det är korrekta uppgifter. Som besökare skall man kontrollera uppgifterna mot primära källor som födelsebok etc. om man inte vill slarva, som Rune tycks vilja göra, men det är upp till var och en. Själv föredrar jag nogrannhet.
 
Min sambo har skrivit av allt från Grape, som jag har i en databas, och fel har påträffats.
 
Per D.
Ser fram mot fortsättningen på intervjun/Zachrisson.
 
Mvh
 
Kjell

2006-04-21, 13:16
Svar #5

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 03:28
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Ja'ru, Pelle, det är faktiskt du som har mörkat tillrättaläggandet -  
nämligen här måndag den 17 okt 2005 kl. 20.14
 
Samma ställe onsdag den 26 okt 2005 kl. 07.48 lovade du Mer om det senare. -  
vilket uteblivit.
 
Istället har du nu i 7 inlägg visat endast ditt intresse för att komma åt en viss person -  
vad är det annat än 'stalking' ?
 
Och du, nog-granne Kjell:  
även jag ser (efter dessa utgjutelser om källkritikens betydelse)  
med stigande spänning fram emot en upptäckt i framtiden någon gång av  
5:e-handskällornas avslöjanden av originalens hemligheter !

2006-04-21, 19:34
Svar #6

Patrik Hägglund

Vad är sanning?
 
Denna fråga har människan brottats med sedan vår Herre skapade oss, tillåt mig citera Stefan Einhorn: om all kunskap all fakta motsvarar en större stad, så kanske din och min kunskap  ryms i en skokartong i en garderob i den staden. Sven-Erik har enligt mitt förmenande gjort ett utomordentligt arbete när det gäller att de dokumentera de människor som verkat i vad han själv kallar hans kärnsocknar, av farten då människan är rörlig så har ytterligare människor tillkommit där han själv tillstår att tillförlitligheten inte är lika hög. Han har lyckats presentera trovärdiga uppgifter där tex Nordiska Släktforsningsinstitutet i Örebro för flera år sedan skrivit att ytterligare efterforskningar torde vara lönlösa. Han  klassifierar dessutom sitt arbete i fyra nivåer, tar tacksamt emot rättelser och kritik allt i en strävan att presentera sanningen så långt sig låter göras, dvs det som är varje publicists uppgift. Till sist är det jag som mottagare av uppgifterna som har att pröva om jag finner dessa trovärdiga eller om jag vill förkasta desamma. Så min fråga blir vad är problemet? Låt oss som är tacksamma för Sven-Erik och hans strävsamma arbete få ta del av hans alster och ni andra kan lämna dessa utan avseende, åsikts och tankefrihet är några av fundamenten i en demokrati, och ju mer underbyggd din uppfattning är desto mer tål du andras men ju mindre du själv har på fötterna desto mer måste du näpsa andra.

2006-04-22, 00:23
Svar #7

Per Degerlund

Stig-Lennart,  
 
Du menar alltså att det är fel att ifrågasätta  rena sakfel? Som i fallet Zakris Eriksson.  
 
/Pelle

2006-04-22, 07:00
Svar #8

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 03:28
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Alltså - Per Degerlund:
 
1. Du ska ö.h. inte bry dig om mitt 'anseende'. Vill du verkligen lära dig  
något om mig, så granskar du min anbytande praktik.
 
2. Och använd båda dina ögon!
 
3. Från och med detta svar, kommer dina insinuationer att föbigås  
med öronbedövande tystnad från min sida.  
 
Med svagt hopp trots allt om att du kanske förstår varför  StigLennart Johansson

2006-04-22, 07:02
Svar #9

Rune Edström

Hej Per
Sakfel är nog bra att få rättade. Men frågan är närmast: Är syftet att hjälpa eller stjälpa??
 
Förresten har du kollat riktigt noga kanske Erik Zakrisson föddes mitt ute på myren mellan Ljusvattnet och Mjödvattnet, för modern hann inte fram till nåt hus?
mvh
rune

2006-04-22, 11:32
Svar #10

Per Degerlund

Stig-Lennart!
 
Med svagt hopp? Ska jag se det som ett personangrepp?

2006-04-22, 13:38
Svar #11

Gun Jonsson

Jag vill rätta mitt tidigare inlägg angående de som hade fordringar i Brumströms dödsbo. Nu lyckas jag inte hitta igen just det inlägget. Hans Hansson i Långträsket, ska det vara iallafall.

2006-04-22, 13:40
Svar #12

Gun Jonsson

Per
Jag har en notering från Mossbergs Burträskmaterial om att E Z var från Mjödvattnet.
Det jag efterlyser är en dåtida källa, t ex dombok som kan styrka det.
 
Finns intervjun bevarad i något arkiv, så att fler kan ta del av den?

2006-04-22, 15:29
Svar #13

Utloggad Therese Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2014-01-04, 18:27
    • Visa profil
Jag håller med Kjell Burvall. Är man ansvarig för en hemsida eller säljer databaser, då har man ett stort ansvar och måste undersöka om uppgifterna är korrekta. Vilket givitvis även övriga släktforskare måste göra vid utlämnande av uppgifter.  
 
Med risk för påhopp återgår jag till kärnfrågan. Är det okej att skriva av sekundärkällor och sälja materialet utan att granska innehållet?  
 
Jag använder mig av Kråkens databas. Vid användandet av Nordmalings socken har den visat sig vara mycket tillförlitlig. Som även övriga kärnförsamlingar är.  
 
Burträsk hör inte till hans kärnförsamlingar, men det är ingen ursäkt till att inte granska sekundär källor. Jag är också starkt kritisk till att Kjell-Erik Johansson hämtat material från Grape utan att granska.  
 
Vidare undrar jag om databas kråken blivit en helig ko för vissa, som inte får kritiseras? Återupprepar min åsikt; jag tycker det är uselt att inte granska sekundärkällor!
 
Min morfar är innehavare av Kråkens databas från 2002. Den innehåller en hel del uppgifter från Burträsk, men källhänvisningar från dessa personer från Burträsk saknas fullständigt. Illa!
 
 
.

2006-04-22, 17:06
Svar #14

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Therese Karlsson  
 
Vänligen specificera vilka fel du har hittat idatabas Kråkens Burträskdel (ca 2% av Kråken) och där motsvarande fel ej finns i Genlines försäljning , Svars försäljning, Landsarkivets försäljning och kanske även Mossbergs databas som säljs.  
Betänk också att Grape var orginalkällan det är Grape som har fört kyrkböckerna i Burträsk under en viss tid.  
Han var kyrkoherde i Burträsk och han hade troligen tillgång till material som nu inte finns tillgängligt.  
Det vore sorgligt att behöva tröska detta en gång till.
Alla är välkommna med specificerade konkreta exempel på de fel de har hittat.
 
 
Ha en bra dag  
Sven-Erik Johansson

2006-04-22, 17:55
Svar #15

Kjell Burvall

I Grapes genealogier står att läsa: Sidan 139 Ljusvattnet nr 12 finns Erik Zachrisson, född 1690-05-04, död 1743-07.
Enligt bouppteckning efter Erik Z. står att läsa:
Bouppteckningen är förättad 1741-10-08.
(Lövångers hg 1726-1765 FII:1).
 
Vad säger ni, debattörer om detta?
 
Mvh
 
Kjell

2006-04-22, 18:37
Svar #16

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan Kjell
 
Äntligen något konkret
 
Enligt databas Kråken död 1743-07 och begraved 1743-07-16
 
Enligt C:1 DB Gid 2000.64.26100, 1743-07-16 begraved
Dödsnotis:Erik Zakrisson i Ljusvattnet 53 år
Se också längst ut på denna rad (93)
Se sedan Burträsk AI:4,s93

2006-04-22, 19:08
Svar #17

Gun Jonsson


2006-04-22, 21:06
Svar #18

Utloggad Berit Wenngren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 275
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 18:24
    • Visa profil
Helig ko? Vem skyddar vad?
Therese, nej det är inte ok att skriva av sekundärkällor och sälja materialet utan att granska innehållet!
Men, jag är oerhört tacksam för att förändringsbenägna människor vill delge på ett osjälviskt sätt sina rön, och dessutom öppna för  
att vara källkritiska och rätta fel. Jag är den
första att hålla med om att vara källkritisk är A och O i släktforskning. Det gäller inte bara Kråken utan också alla de släktforskare som publicerar sin rön på nätet, eller är engagerade i våra frågor här på anbytarforum. Vad spelar det för roll om de tjänar en krona på sina CD\n, dom har ju kostnader för att framställa sina slutsatser(som dessutom köps frivilligt med öppna ögon)om man dessutom har möjlighet att komma med rättelser till publicerade sakfel, vad har Du då problem med, och vem är den heliga kon?
 
Mvh  
Berit

2006-04-25, 17:13
Svar #19

Per Degerlund

Hejsan Gun,  
 
Här har du några dåtida källor:  
 
Burträsk sockens husförhör AI:2 sida 49: Där finner du Erik Zakrisson med familj i Ljusvattnet under åren 1727-1750. Noterbart är att hustrun heter Karin och de två vigslar som är omnämnda, nämligen 1710 och 1716.  
 
Vi hoppar vidare till Burträsk kyrkoräkenskaper, som bland annat innehåller uppgifter om erlagda penninggåvor i samband med begravning (testamente) och vigsel (brudgumsdaler).  
 
Burträsk kyrkoräkenskaper LI:2 sida 229: Erik Zakrisson i Bygdeträsk erlägger brudgumsdaler i december 1716.  
 
LI:2 sida 227 - I februari 1716 ger Erik Zakrisson i Bygdeträsk pengar till kyrkan efter sin avlidna hustru.  
 
Återgår till husförhören:
 
Burträsk husförhör AI:1 sida 28: Där finner du Erik Zakrisson i Bygdeträsk och här är båda hans två hustrur nämnda med namn. Kerstins namn blir struket och hustru Karin blir inskriven. Noterbart: År 1714 kunde Erik och Kerstin hela katekesen.  
 
Vad säger du Gun, är det dags att kolla upp vigselnotisen från 1710?
 
Burträsk räkenskaper LI:2 sida 197: Erik Zakrisson i Mjödvattnet erlägger brudgumsdaler i december 1710.  
 
Nu vore det förstås spännande att finna honom i husförhörslängderna under Mjödvattnet för den här tiden. På sidan 3 AI:1 återfinns en Erik, som är skriven tillsammans med sina syskon och föräldrar i Mjödvattnet. Fadern hette Zakris Eriksson. Tyvärr är Eriks födelseår ej angivet i den här längden. Den enda notisen som finns är att han år 1710 kunde hela katekesen, 1711 finns han inte längre i Mjödvattnet.  
 
Till sommaren kommer jag att sitta en hel del på Riksarkivet i Stockholm och min önskan är givetvis att finna ytterliggare kopplingar mellan Erik och Zakris Eriksson.  
 
/Pelle

2006-04-25, 18:15
Svar #20

Gun Jonsson

Stort Tack Per!
Precis vad jag behövde.
Och intervjun finns den bevarad i något arkiv?
Den vill jag också gärna undersöka, om det är möjligt förstås.
Mvh Gun

2006-04-25, 23:20
Svar #21

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 03:28
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Tack, Pelle (och jag som fått för mig brudp.1716 var i J?li?s ) /Stickan

2006-04-27, 08:17
Svar #22

Per Degerlund

Hejsan Gun,  
 
Jag har inte den blekaste om orginalet finns bevarat i något arkiv? Möjligtvis i Skellefteå Museum, som har en del efter Don Jos?, vilken var den som intervjuade Karin.  
 
/Pelle

2006-04-27, 08:24
Svar #23

Per Degerlund

Stig-Lennart,  
 
Stämmer bra. Den 1 Juli (ej december som jag noterade ovan) 1716 gav Erik pengar till kyrkan för sitt andra äktenskap.  
 
/Pelle

2006-04-27, 08:32
Svar #24

Per Degerlund

Gun,
 
Skellefteås släktforskarförening har rätt bra koll. Prova ta kontakt med dem. Är själv intresserad av en kopia om du finner originalet.  
 
/Pelle

2006-04-28, 13:11
Svar #25

Gun Jonsson

Per
Det torde då röra sig om en skrift eller tidningsintervju. Vi får hoppas att den finns kvar någonstans.
 
Trevlig Helg
/Gun

2006-05-14, 16:09
Svar #26

Lars

Hallå! Jag har ett problem jag hoppas på hjälp med. Anders Andersson född 1682 i Ljusvattnet,död 1761 Lidträsk.Har sett en uppgift på att han var född i Ljusvattnet nr 1. Vad finns om den fastigheten omkring denna tid?  Anders Olofsson som var född i Ljusvattnet,n mell 1675-85 Bastuträsk nr 2,byteslängd 1686 Bastutäsk 2.1679 får AO fr Ljusvattnet laga fasta på arvejord. Kan denna man ha något med Anders Andersson att göra? Jon Olofsson och Nils Hök i Ljusvattnet är förmyndare till Anders Olofssons barn.1693 säljer sönerna Olof och Johan deras fastighet.Jag antar att man kan gissa att AO hade fler barn och att dessa 2 pojkar tillhör den äldre skaran(?).  Mvh Lars

2006-06-01, 21:58
Svar #27

Utloggad David Jinder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 08:53
    • Visa profil
    • www.jinder.se
Hejsan.
Jag undrar om någon kan ge mig lite upplysningar om Cathrina Andersdotter, f 1749 i Åbyn, Burträsk och död 18310727. Gift med en Gerdt Nilsson Tysk.
Mvh David Jinder

2006-06-01, 23:29
Svar #28

Staffan Nilsson

Catarina Andersdotter är en lite osäker ana,  
men det troligaste är att hon är
född 1749-04-22 i Åbyn 4, Burträsk
död 1831-07-27 i Östanbäck 2
 
Fader:Anders Svensson Kågeberg
      född 1725-12-18 i Kågeträsk 1
      död 1770-03 i Åbyn 4, Burträsk
      gift 1748-11-06  
Moder:Malin Larsdotter
      född 1721 i Åbyn 4, Burträsk
      död 1794-01-29  
 
(Äldre uppgift anger född 1749-06-02 i Åbyn Burträsk med okända anor)

2006-06-02, 08:53
Svar #29

bojons

hej David
om du går in på hemsida Aina Messners http://web.telia.com/~u91112253/index.htm
så finns hon där, också i boken Skellefte socken 1650-1790.
Hälsningar från solig skellefteå
Bosse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna