ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-20  (läst 1918 gånger)

2006-04-15, 12:32
läst 1918 gånger

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Gun:
 
Jag har lite svårt av ovanstående två inlägg att förstå vad du undrar över.  
Men sammanfatta gärna frågan en gång till, det kan ju vara något tidigare inlägg jag inte sett.
 
Olof Johansson i Kalvträsk är gift med en syster till Johan Nilsson i Risåträsk.
 
Vad har Johan Brumström för patronymikon?

2006-04-15, 13:51
Svar #1

Gun Jonsson

Tommy
Jag undrar egentligen inte över någonting. Det var tänkt som tips till frågan den 8e april här ovanför. Mitt senaste inlägg var enbart en komplettering, pga min tidigare glömska.

2006-04-16, 16:14
Svar #2

Kenth Zingmark

Hej Stig-Lennart och Anita!
Då var mina första misstankar i alla fall ganska välgrundade, det var bara det att jag hade glömt varför.
Tack för brevet också Anita!
Jag har tagit ett abbonnemang på Genline och skall sätta mej och försöka kolla upp detta snarast. Tyvärr kanske man inte ska säga men när det är fint väder så är det så mycket annat man skall göra så det blir inte så mycket tid och ork för rotande i släktleden.  
Nu har jag ju fått ett nytt uppslag av Anita så jag skall se om jag får någon rätsida på't.
Tack och god fortsättning på påsken!

2006-04-17, 11:31
Svar #3

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Erik Sandgren har vissa åsiker om kyrkoherde Grape och skriver följande:
Sven-Erik
Anser du helt allvarligt att Grapes genealogiska anteckningar bör räknas som en orginalkälla från kyrkböckerna? Är det därför du har plagierat hans material utan den minsta granskning? Att använda Grapes material för eget bruk anser jag vara helt okej. Då kan man själv granska uppgifterna. Men att plagiera utan att granska, för att sedan sälja materialet, det anser jag vara helt förkastligt!  
 
Jag har fått lära mig att god källkritik avslöjar nyheter där bristande källkritik lämnar nyheter i det fördolda.
 
Svar:
I och med att kyrkböckerna betraktas som originalkälla får man väl anse att allt som finns antecknat av dessa som så var utvalda för att göra sådana anteckningar i kyrkarkivalierna bör betraktas som originalkälla.
Sedan kan man ju ha åsikter om denna grundkällas kvalitet.
Det är bara att läsa min hemsida www.sikhallan.com så får du min syn på säkerheten i det prästerna har noterat i kyrkböckerna. Trots detta är kyrkböckerna med alla sina felaktigheter den original källa som kyrkan har ställt till vårt förfogande.
Grapes anteckningar har också noterats ner i ett häfte av Härnösands Släktforskare och Landsarkivet i Härnösand och sedan sålts.
Grapes noteringar finns också i kyrkarkivalierna det är bara att gå in i en fisch från denna tid så ser man detta.
Har du Erik några synpunkter på Landsarkivets försäljning av Grapes anteckningar så bör Du väl ta upp detta med Landsarkivet i Härnösand både vad det gäller försäljningen men också att Landsarkivet tydligen enligt din uppfattning sprider falsk grundkälle information genom sin försäljning.

2006-04-17, 11:54
Svar #4

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
 
Jag har i mina anor en släkt Edelstam som var bosatta i Burträsk. Anorna går från kyrkoherden Isak Grape (1779-1855) och hans hustru Eva Gustava Dillner (1787-1823) Dottern Petronella Elisabet Grape (1811-1891) gifte sig med en överstelöjtnant Adolf Edelstam (1806-1880) Adolf var född i Ljo sn Finland, men var bosatt vid ett ställe som hette Edelvik i Burträsk. Dom fick 8 barn men dom flesta blev ogifta efter vad jag kan förstå. Sonen Adolf Edelstam (1851-1908) gifte sig med Carolina Terese Lindström (1843-1915). Paret fick ett barn som gick bort vid 1-års ålder. Dottern Isabella Lovisa Edelstam (1839-1886) gifte sig med Gustav Reinhold Tengstrand (1826-1896). Dom fick en dotter Anna Sofia Tengstrand (1875-?)
Min fråga är: känner någon till ytterligare ättlingar till överstelöjtnanten från Finland? Min källa för ovanstående uppgifter är Martinus Laurentii ättlingar.
Mvh Martin B

2006-04-17, 15:33
Svar #5

Kenth Zingmark

Angående Lars Anton Larsson!
 
Har försökt hitta honom i födelseboken i Burträsk och Norsjö men inte hittat något.
Har även sökt på CD-skivorna Lycksele och Norsjö.
 
Följande har jag hittat:
Född 1807-08-30 står i hfl 1834 GID 2000.62.1100
 
Utflyttad 1832 från Låsmen 2, Norsjö (AC) (Norsjö AI:2 1831-37 s.109 b.3/4)  
 
Inflyttad 1832 till Burträsk (AC) (Norsjö AI:2 1831-37 s.109 b.3/4)  
 
Vigsel (Norsjö E:1 b.1/1)  
Gift 1826-12-25 i Låsmen 2, Norsjö (AC) med  
Marta Magdalena (Märta Lena) Andersdotter , född 1803-01-13 i Ajaur, Lycksele (AC).  
 
Hittar familjen med 2-3 barn utflyttade till Norsjö från Burträsk december 1830 !
GID 2000.63.7600  [Västerbotten]  Burträsk,  B:1, Inflyttning,Utflyttning, 1821-1847, 0/0,  Sida 54 av 82  
Står i skarven mellan 2 sidor så en del av barnen är oläsligt.
 
Det märkliga är att dom flyttar till Norsjö både 1930 och 1932!
Kan detta bero på att Norsjö har tillhört både Burträsk och Lycksele?
 
Mvh Kenth

2006-04-17, 17:44
Svar #6

Erik Sandgren

Sven Erik
 
Du matar alltså in genealogiska uppgifter som gjorts på 1800-talet utan att granska. Bedrövligt! Kan bara hoppas att du inte plagierat Bureus forskning från 1600-talet rakt av också! Har sett att Grapes forskning finns att köpas via Härnösands landsarkiv. Då som originalskick och kan betraktas som historiskt intressant. Men likväl om man som enskild forskare hämtar fakta från hans forskning, så skall man granska uppgifterna in i minsta detalj. Att du matar in eller ska jag jag säga plöjer in hans forskning utan granskning och därefter säljer felaktiga uppgifter, det anser jag vara fullständigt förkastligt! Jag personligen tar avstånd ifrån skitforskning.  
 
Består övriga delar av Kråkens databas av dylikt? Eller är det bara Grapes material som du plagierat utan att granska?
 
Jag har fått lära mig att god källkritik avslöjar nyheter där bristande källkritik lämnar nyheter i det fördolda. Är det inte A och O bland släktforskare att granska material man hämtar från andra forskare? Tydligen gör inte Sven Erik Johansson det när det gäller hans databas Kråken. Åtminstone inte när det gäller Grapes material.  
 
Är tydligen inte bara jag som retat mig på Johanssons bristande källkritik. Läs följande:  
 
http://www.genealogi.se/debatt10.htm

2006-04-17, 18:21
Svar #7

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Så vitt jag vet så har adrig Norsjö tillhört varken Burträsk eller Lycksele.
 
Björn

2006-04-17, 22:01
Svar #8

Kenth Zingmark

Björn!
Bra att någon är vaken ;-)
Jag skrev Norsjö men menade Lossmen!
Sorry!

2006-04-17, 22:54
Svar #9

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Kenth
 
Lars Antons hustru heter enligt Lycksele FB/C:2 [GID 2009.5.109700] Marta Helena, född 1803 aug 6 i A(d)jaur av Anders Jonsson och Maria Olofsdotter
(LyckseleCD bara 1803; NorsjöCD 1803-01-13 är klart felaktigt).    StigLennart

2006-04-18, 06:38
Svar #10

Rune Edström

Hej Erik S
Ser att du har kollat Isak Grapes Burträskbok. Jag har en hel del som kommit inöver landet därifrån som jag tagit datan från den boken. Men efter ditt påstående börjar jag ha tvivelsmål att dom är rätt. Eftersom jag hemskt gärna vill ha dom rättaste uppgifter som finns (är oduglig med microkortläsning) hoppas jag du delar med dej av  dom här, så även andra får ta del av dom. För visst delar du med dej av det du hittar? Det gäller ju allmänt på AF. Annars kan man ju tro att det är andra bevekelsegrunder som ligger bakom ditt inlägg, än att felaktiga uppgifter skall bli rättade.
mvh
rune

2006-04-18, 14:18
Svar #11

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej Martin  
 
Grapes dotter Petronella Elisabet gifte sig väl i november 1834 med löjtnant Otto  
Edelstam (1806-1880)? Se Piteå lands VB/E:1 (om man nu vågar tro något Grape skrivit)
 
Om jag minns rätt fanns det en hel del om Edelvik i Jonas Gipes socken-/Burträskkrönika
 
Varma Hälsningar StigLennart

2006-04-18, 14:51
Svar #12

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Stig-Lennart!
 
Tack för dina uppgifter
Ja, jämförelsevis stämmer dina uppgifter om Petronella. Sedan undrar jag om det är Isak Grape som sammanställt herdaminnen för Piteå landsförsamling? Du nämner en Grape som man inte kan lita på. Jonas Gipes socken-/Burträskkrönika finns den att köpa?
 
Bästa hälsningar Martin B

2006-04-18, 15:17
Svar #13

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Martin
 
Förlåt: parentesen om Grape har inte med denna saken att göra (utan slank ur mig på grund av ett tidigare vettlöst inlägg!) Grape bör nog i detta fall vara tillförlitlig inte bara som Bokhållare utan därjämte som Fader...
 
Med Herdaminnen menas väl nästan alltid Bygd?ns? som här
 
Gipe går förstås att låna på vilket bibliotek som helst - om du gör en Internetsökning med Gipe, Jonas så hittar du nog därtill några köpställen
 
StigLennart

2006-04-18, 21:50
Svar #14

Per Degerlund

På tal om Grapes forskning. Nog går den att lita på. Men likväl håller jag fullständigt med Erik Sandgren. Allt som andra forskare har gjort, skall man dubbelkolla med kyrkböckerna. Dvs använd Grapes forskning som en mall och granska därefter all fakta med födelse, vigsel och dödböcker.  
 
Mvh Pelle

2006-04-18, 22:41
Svar #15

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Per
 
Eriks vinkling var väl inte om kontroll eller ej utan ett svepande påstående om plagiera utan att granska som han inte gett ett enda konkret exempel på.
 
Istället det likaså oexemplifierade påståendet: säljer felaktiga uppgifter !
 
Samt hänvisar till en gammal debatt som verkligen inte var någon debatt utan ett ensidigt personagrepp där angriparen ännu flera år efteråt inte gått i svaromål/tagit ansvar för efterdyningarna...  
 
Sanslöst, tycker jag  
Varma Hälsningar StigLennart

2006-04-19, 00:56
Svar #16

Per Degerlund

Tjenare Stig-Lennart
 
Läser man inläggen så finner man att Sven-Erik försvarade sig genom att Grapes material hörde till grundkällorna. Och att granskning ej behövde ske. Det är även känt (se inlägg oktober 2005) att Johansson hämtat material från Grape utan att granska. Så nog finner jag Eriks påståenden korrekta. Man bör alltid kolla andras forskning innan man matar in det i sin egen databas. När det gäller Grapes material har jag senaste månaderna studerat hans forskning lite närmare och funnit en del fel. Det är främst under tidigt 1700-tal som det smygit in felaktigheter, vilket man genom granskning lätt genomskådar. I övrigt tycker jag Grapes material är bra. Dock en förmaning - Kolla alltid fakta ni hämtar från andras forskning.  
 
Kråkens databas har jag ingen erfarenhet av och därmed ingen uppfattning. Men jag läste Tom Juslins artikel som Erik länkade till. Han var inte nådig i sin bedömning.  
 
Nattsömniga hälsningar/ Pelle

2006-04-19, 01:33
Svar #17

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Per
 
Lika nattsömnigt men med öppna ögon: --- originalkälla. Sedan kan man ju ha åsikter  
om denna grundkällas kvalitet. Det är bara att läsa min hemsida www.sikhallan.com  
så får du min syn på säkerheten i det prästerna har noterat i kyrkböckerna.
 
Var ser du - morgonnyter - att 'orginalkällor inte behöver granskas':  
karlstackaren hävdar ju precis motsatsen ?!?!?
 
Det är ju din förtjänst att oktober-felet inte kom vidare, det är ju så bra forskning ska vara:
konkret - men felet uppstod väl inte av 'plankning' utan av felaktiga slutsatser.  
Sådana kan tydligen alla dra vid trötta tillfällen... Därför är ju Anbytarforum så suveränt -  
där får man garanterat 'korrektion'.  
 
Juslin, ja - onödigt onådig, isynnerhet som han inte hade databasen han fördömde  Stickan

2006-04-19, 05:14
Svar #18

Rune Edström

Fler som hittat fel i Grapes Burträskbok, inlagd i Kråken. Får hoppas någon av dom har kurage att komma med dom riktiga uppgifterna, så man inte tror det bara är munväder, för att misskreditera denna databas Kråken, som verkar vara ett rött skynke för vissa. Kommer inte åtominstone exempel på rättelserna börjar jag tro det enbart är missunsamhet och den beryktade svenska avundsjukan som ansätter en del.
mvh
rune

2006-04-19, 08:46
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Per Degerlund säger att man ska kontrollera andras forskning innan man lägger in den i sin egen. Det är väl självklart att man ska vara misstänksam till all forskning man stöter på. Var finns den databas eller någons hemsida, som är felfri? Ska man lita ens på sin egen forskning? Hur många dubbelkollar sin egen forskning från kyrkböckerna? Hur lätt är det inte att skriva av fel. Inte har då jag suttit och gått igenom kyrkböckerna igen för att se om jag verkligen skrivit rätt.
 
Det är klart att man har större ansvar om man lägger ut sin forskning på nätet, men det är väl ändå användaren, som har ansvaret att ta det som sant eller falskt.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-04-19, 11:50
Svar #20

Per Degerlund

Rune,  
 
Under oktober 2005 (här under Burträsk) kan du läsa om Zakrisson-släkten från Ljusvattnet. Det är ett exempel.  
 
       /Pelle

2006-04-19, 18:31
Svar #21

Tomas Nilsson

Om du går in på www.sikhallan.com.  
Under fliken  
-Frågor/SvarNY  
-Fall 4  
 
 
Då hittar man mer om Zakrisson-släkten.  
 
Jag har en fråga. Är det någon som vet var forskaren till sikhallan har funnit dessa uppgifter?  
 
Som t.ex. att Zakris Eriksson skall ha varit född 28 juli 1717 i Ljusvattnet?
 
Har dess forskare använt sig av Grapes forskning utan att granska? Om så är fallet undrar jag vidare om sikhallan.com innehåller mer ogranskat material från Grapes forskning?
 
Tomas

2006-04-19, 18:54
Svar #22

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan Tomas
 
Varför inte försöka med kyrkarkivalien BUR/Ljusvattnet,AI:4,s93,1750-68 så finns det angivet där.
Det går också bra med gid 2000.24.5700
Har du någon bättre lösning så är du välkommen.
Denna information har dessutom sålts av Härnösands släktforskare och Landsarkivet i Härnösand råkar jag veta
Du kanske också har vissa synpunkter på Landsarkivets handlingssätt, men det borde du kanske ta upp med dem
Ha en trevlig kväll
Sven-Erik Johansson

2006-04-20, 00:37
Svar #23

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
    Epilog, dvs mitt slutord:
 
eftersom en emellanåt ser inte vad som finns att se utan vad en vill se, mår källkritik  
inte sällan bra av att börja med självkritik (t.ex. att kolla Kråken innan en skriver under  
på andras ostyrkta tillvitelser om den och upphovsmannen - vare sig dessa kommer från  
kreti just eller pleti) !
 
Sandgren försökte göra stor affär av betalandet. Men precis det, arbetsmaterialet  
säger upphovsmannen på hemsidan, är gratis och att betrakta som en bonus -  
för att inte tala om all kärnsockenforskning som finns tillgänglig där !
 
Var skon klämmer tror jag högst densamme pekat på med sin länkning, nämligen:  
det vid detta laget urgamla Jusslinska rötägget !
Kanske vore det påkallat att (när svansen kommer före hunden - som vid oväntat  
björnmöte) denne platsade sina huliganer till epigoner.
 
Konkret verkar i alla fall frågeställarna ha fått sina svar -  fast det var nog inte,  
som någon så stillsamt effektivt visade, Anbytena som intresserade...
 
Slutligen: förutom det som skiljer kärnsocken från arbetsmaterial se här  
Nivån över den högsta !) tillkommer en kvalitetssäkring som idag borde vara självklar,
 nämligen Brukardeltagandet. Allmänheten inbjuds att delta i konstruktivt förbättringsarbete -  
och i detta perspektiv ingår också det uppenbara deltagandet i Anbytarforum.
 
    Godnatt, Häcklare - god morgon, Anbytare  StigLennart

2006-04-20, 06:58
Svar #24

Rune Edström

Hej Per
Tack för hänvisningen. Men denne Erik Zakrisson hade jag inte med i mina införda datan.
 
Databas Kråken kostar 900.-.  
Det är lika mycket som jag betalade för en utskrift utan källor, av en bråkdel av min släkt som fanns i en annan databas. Inte fick jag hela basen med mej för den summan.  
 
Isak Grapes bok är bonus enl Stig-Lennart. Bonus är ju nåt som näringslivets höjdare är MYCKET måna om att erhålla. Hur i h-e kan det då vara den som ska rackas ner på. Databasen, som väl är det man betalar för och som ska nagelfaras, måste ju vara något utöver det vanliga eftersom ingen verkar hitta fel som dom kan ta på i den. Men kanske lärdomen från direktörerna inte trängt ner på djupet riktigt än.
 
Intrycket av klagovisorna ger istället en bild av en försmådd friare, som när han tittar i spegeln bara ser den ståtliga friaren som den sköna försmådde. Men spegeln räcker bara halvvägs, så klövarna därnere syns inte.
 
(Eller en personlig vendetta?? via ombud??)
mvh
rune

2006-04-20, 07:18
Svar #25

Per Degerlund

God morgon Sven-Erik
 
Ser att du hänvisar till kyrkarkivalien BUR/Ljusvattnet,AI:4,s93,1750-68. Var på denna sida framkommer det att Zakris Eriksson var född i Ljusvattnet?  
 
Är det Grapes anteckningar som fått dig att dra den slutsatsen?  
 
/Pelle

2006-04-20, 07:36
Svar #26

Per Degerlund

Hejsan Rune,  
 
Grapes forskning är en stor bonus. Jag har själv köpt hans häfte via Härnösands landsarkiv och är mycket nöjd. Likväl är det en utredning som gjordes på 1800-talet och för mig är det en självklarhet kontrollera alla fakta som jag hämtar därifrån.  
 
/Pelle

2006-04-20, 07:51
Svar #27

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

God morgon Per
 
Rätt lustigt att av allt ståhejet har frågan blivit om en viss person av Databas Kråkens 177.000 föddes i Ljusvattet eller Bygdeträsk eller någon annanstans i Burträsk.
För vi är väl överens om att han föddes i Burträsk.
 
Om jag inte missminner mig klarades den frågan under förra året att han inte föddes i Ljusvattnet, men att man utan att gå djupare in i fallet kunde dra den slutsatsen.
 
När jag läste till ingenjör hade vi en rektor Heyman som undervisade i samhällskunskap/historia och brukade berätta historien om hur det gick till när kommunen hade sammanträde - han satt nämligen i kommunstyrelsen.
När de skulle besluta om ett nytt sjukhusbygge klubbades detta beslut om 10 miljoner kronor - under 60-talet - igenom utan diskussion.
När man sedan kom ner på nivån sopkvastar för städning av sjukhuset pågick en animerad diskussion under timmar om tex vilken vinkel det skulle vara på sopkvastens skaftet, om borsten skulle vara mjuka eller hårda, bredden på kvasten etc.
Någon blev t.o.m. förbannad för att de inte fick besluta om borsthårs längden och att ingen tog hans utredning av borsthårslängden på allvar.
 
Tycker du inte att det finns vissa likheter i denna historia och de diskussioner ni fört om databas Kråken.
 
Ha en trevlig dag
Sven-Erik

2006-04-20, 14:28
Svar #28

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hej på er alla  
 
Södra Västerbottens Släktforskares nye ordförande har några råd som kan vara värda att ta till sig  
Södra Västerbottens Släktforskares nye ordförande

2006-04-20, 14:44
Svar #29

Per Degerlund

Sven-Erik,  
 
Förväntar du dig inte frågor när du själv vet att du lämnar ut felaktiga uppgifter? Tomas fråga likväl som min diskuterades redan i oktober 2005 men ännu lämnar du ut fakta som inte stämmer. När sanningen uppdagas försöker du mörka med en allegori.
 
/Pelle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna