ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem känner fältväbeln Anders Brunmark?  (läst 6521 gånger)

2000-04-14, 19:37
läst 6521 gånger

Johan Tistam

Efterlysning- fältväbeln Anders Brunmark.
 
Är det någon som har kunskaper om fältväbeln Anders Brunmark och hans hustru Lisa Schültz som levde på Orretorp, Nedre Ullerud (S) i vart fall åren 1722 - 1747.
 
De fick fyra döttrar (kanske flera):
 
Annicka f. 1722-08-09
Magdalena f. 1724-08-09
Elisabeth (Elsa), tvilling, f. 1727-01-12, döpt 1727-01-15, d. i Norra Torpa, Snavlunda (T) 1786-04-20.
Gift med kronolänsman Gustav Egnell i Snavlunda.
Christina, tvilling, f. 1727-01-12.
 
Av noteringarna i Nedre Ulleruds födelse- och dopbok 1719 - 1757 synes makarna Brunmark/Schültz ha varit aktivt verksamma i församlingen.  
Den 27 december 1725 var han tillsammans med en löjtnant (icke tolkat namn) dopvittnen och madame Schültz bar barnet till dopet. Samma var förhållandet den 23 december 1725 då Anders B. var dopvittne tillsammans med Peter Kiellin och madame S. gudmor.  
Nästa tillfälle var den 20 mars 1726, då makarna tillsammans var verksamma vid ett dop och den 6 januari 1727 bar hon ett barn till dopet, sex dagar innan hon själv födde tvillingarna Elisabeth och Christina.  
Den 24 juni 1747 var fältväbeln Anders Brunmark dopvittne när korpralen Nils Rijmans dotter Catarina döptes.
 
Det kan vara anledning notera, att Elisabet (Elsa) i tidens fullbordan blev mormor till den inte okände bruksförvaltaren på Laxå, Carl Adolf Muhr, en händelse med sin egen historia.
 
Det skulle var upplivande att få byta kunskaper om familjen Brunmark.
 
Med vänliga hälsningar.
Johan Tistam
Sunnemobacken 34
123 48  Farsta
Tel. 08/556 256 77  E-post. johan.tistam@telia.se

2000-04-14, 22:28
Svar #1

Gunilla Önnberg

Hej Johan,
Jag är lika intresserad av Anders Brunmark och Lisa Schûltz. Deras dotter Annika är min ana.
Annika (kallas Anna i hfl) född 1722, död 1768 i hetsig feber.Hon är gift med Cronolänsman Petter Clarqvist (i Solberg, Karlstad) född 1716, död 1768 i hetsig feber. Jag finner inte mina papper som jag har fått av en man där jag bor, hans bror i Karlstad har fått fram detta med Anders Brunmark och Lisa, jag tror inte att jag hade mer än dig. men jag hade kört fast på Petter Clarqvist och Annika Brunmark. Vi kanske kan maila varandra om vi finner vidare uppgifter ?
MVH Gunilla Önnberg

2000-04-15, 12:53
Svar #2

Johan Tistam

Hej Gunilla!
 
Det var ett snabbt svar - tack för det.
 
Om Anders Brunmark vet jag, att han vittnat inför tinget i ett tvistemål om ett skogsskifte mellan två andra parter. Fick se hans namn i en sökning här på Rötter, och läste sammanhanget, men p g a min nybörjare-oskicklighet lyckades jag inte ta någon utskrift och har ej heller lyckats återfinna det. Av allt att döma var det inte av den arten att något ytterligare ljus kunde ges åt hans bakgrund i övrigt.
 
Det verkar som om flickorna Brunmark tyckte att lagens väktare var något att hålla i handen. Elisabet (i hfl Elsa), bildade familj med kronolänsmannen Gustav Egnell i Norra Torpa, Snavlunda.
 
De fick bl.a. dottern Greta Lisa, som är min hustrus ana. I ett förhållande u.ä. med en student, sedermera bruksinspektor, Jacob Christiernson, kom gossen Carl Adolf Sigfrid till världeni augusti 1783.
 
Tre år senare gifte sig Greta Lisa med kronolänsmannen Karl Fredrik Muhr i Viby, och sonen Carl Adolf Sigfrid  redovisas därefter i hfl med dennes efternamn.  
Det är bara i Viby födelsebok och i Svenskt Biografiskt Lexikon, som den blivande bruksförvaltaren på Laxå redovisas med alla tre förnamnen. Varför endast där vet jag inte.
 
Du bör få veta att det här rör sig om min hustrus anor.
 
Det blev inte så mycket Anders B och Lisa S, men det får rättas till i det fortsatta utbytet.  
Har du intresse av Elsas familj sänder jag gärna över en utskrift av stamtavlan.
 
Ser fram emot fortsatt kontakt!
 
Vänliga hälsningar!
 
Johan

2000-04-15, 22:30
Svar #3

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Passar på att lägga till en egen efterlysning om samma (?) släkt. Anna Christina Meijer, *1735, ska ha varit gift med en Olof Brunmark och ha haft barnen Peter, *1759, och Anna Lisa, *1761. Jag har tyvärr bara dessa lösryckta uppgifter utan orter eller någonting, men vi kan med säkerhet utgå från att det handlar om Värmland.
 
Anna Christina var yngsta dotter till kaptenen vid Nerikes och Wermelands Regemente Gerhard Meijer, *1683, ? 1756 2/8, och Margareta Frumerie, *1696, ? 1757 27/11. Familjen bodde i Bunås i Kila. Äldsta systern Maria Margareta Meijer var gift med Carl Magnus Karth och bodde i Stålsbyn, Svanskog. En bror bodde på Maxtad, Fogelvik.

2000-04-16, 09:31
Svar #4

Gunilla Önnberg

Hej Johan
Jag har någon notering att:
Anders Brunmark född 1679, död 1757
Lisa Schultz född 1692, död 1764
 
Det finns en Von Schultz i vapenboken svensk Adelsheraldik av Jan Raneke.  
Det kan vara värt att undersöka.
MVH Gunilla

2000-04-16, 11:24
Svar #5

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Anders Pemer
 
Enligt släktnamnsregistret till Värmlands födelseböcker (före 1800) hade fältväbeln Anders B. och dennes hustru Lisa Schultz bl a sonen Olof f 27/10 1734 i Nedre Ullerud sn. Familjen flyttade senare till Bunäs i Kila sn där Anders och hans hustru avled. Lisa var säkerligen syster till Helena S. i samma by gm Erik Hertz och troligen identisk med den Helena som föddes i Långserud sn 1701 20/1 och dotter till sergeanten S. (Släktnamnreg. till Värmlands Födelseböcker)
 
Stefan Jernberg, Karlstad

2000-04-16, 14:07
Svar #6

Johan Tistam

Hej Gunilla, Anders och Stefan
 
Här blir i sanning frågetecknen uträtade och det i flygande fart.
 
Skall kommande vecka sätta mig på SVAR:s filial ute i Täby (Arninge) och leta igenom kyrkböckerna och de andra dokument som ni tipsat om, i den mån de finnas tillgängliga där.  
 
Tack för den goda hjälp ni givit en gammal
nybörjare.
 
 
Har någon av er träffat på Jacob Christiernson? Enligt SBL blev han bruksinspektor under sin levnads gång (artikel om Carl Adolf Sigvard Muhr), men vilket bruk?
 
Vänliga hälsningar
Johan T

2000-04-16, 19:54
Svar #7

Gunilla Önnberg

Johan, Anders och Stefan !
Här skall ni få vad jag har hittat i domböckerna om Anders Brunmark (vad han har varit inblandad i )
  Anders Brunmark, Fältväbel
 
1722 ht 176)
Fältväbeln Anders Brunmark kräver av Bryniel Pålsson i Boseby och Jöns Arvidsson i N.Näs 6 d smt, resterande på 30 d smt som Petter Mellmark samt Bryniel och Jöns 1715 mottagit i Filipstad för att vid hemkomsten överlämna till hans fordringsägare. Mellmark har 1717 uppgett att han (vid hemkomsten) tagit emot 16 rd av Jöns. Denne påstår däremot att han ej lämnat honom mer än 8 rd, vilka 8 rd i vitt mynt Brunmark lämnat Jöns i förvar, enär han fruktat att Mellmark skulle i fyllan slarva bort dem under resan, och vad plåtarna beträffar har de omhändertagits av Mellmark vid hemkomsten. Jöns visar också intyg av föraren Petter Åhlström att Jöns lämnat 8 rd till Mellmark. Åhlström skall inkallas för att beediga intyget.
 
1723 vt 38)
Fältväbeln Anders Brunmark har instämt bruksskrivaren Petter Mellmarks änka Kerstin Svensdotter i Hastersby samt Jöns Arvidsson i N. Näs och Bryniel Pålsson i Boseby om fordran på 6 d smt. Enligt dom vid 1722 ht (176) bekräftar föraren Petter Åhlström att Mellmark erkänt sig ha fått 8 rd av Jöns på Brunmarks vägnar, varför Kerstin skall betala fordran på 6 d smt.
 
1726 ht 115)
Ägarna till Ivarsbjörke har instämt åborna i Treskog (Gunnarskog) att bevisa laga fång av Tinnehöjden, vilken tidigare skall ha tillhört Ivarsbjörke enligt ett köpebrev som Mattias Bratt utgivit år 1507, då han för 80 mk Stockholmsmynt sålt Olof Björnsson sin gård Björka med ödetorpet Ulvsbjörke med flera ödetorp, halva bolbyskogen och halva Tinneskogen, kvarn och kvarnfors, varpå fasta beviljats år 1555. Enligt fastebrevet har Olof Björnsson ingått byte  med herr Ivar Nilsson, då han lämnat denne vad han köpt i Björka jämte ett kvarnställe där han köpt av Jöns i Spelnäs för 2 fat järn, varemot Olof erhållit Rud, Lafwerberg och skogen i Hammarön. Eftersom Tinnehöjden, el Tinneskogen, nämnts i köpet och överlåtits i byte till Ivar Nilsson, efter vars namn hemmanet kallas Ivarsbjörke, vill dess ägare nu återfå Tinnehöjden. Fältväbeln Anders Brunmark uppvisar på Treskogs vägnar landstingsrättens i Karlstad dom av år 1634 21/3 angående den åverkan Pål finne i Långenäs gjort på Treskogs ägor. Pål har uppvisat tvenne gamla pergamentsbrev som visat att halva Tinnskogen skulle tillhöra Björka, men då det öster om Kymmen finns en skog som nu kallas Timbonäs och i väster en som kallas Tinnehöjden, har rätten tvekat om rätta läget och ansett det sannolikt att Tinneskogen ej kunde ligga långt från By skog utan således öster om Kymmen. Eftersom Jösse häradsrätt redan 1666 tilldömt Treskog det omtvistade området Tinnehöjden, kan ärendet ej upptas av denna rätt.
 
1740 ht 193)
Mårten Andersson i Långerud har sistlidne 4/1 överlåtit till Per Nilsson den äldre i Östmark dels 1/6 i Häftenäsängen för 18 rd, dels ½ Gubbenäsängen för 14 rd, båda på Långeruds ägor, varför Per skall årligen betala Mårten därför utgående onera. Häftenäsängen är belägen söder om Östmark i östers vid älven.  
Vittnen: Anders Brunmark och Hans Tireström (?)
 
Källa: Fryksdals härads domböcker av Gunnar Almqvist.
 
MVH Gunilla Önnberg

2000-05-04, 00:02
Svar #8

Johan Tistam

Hej Anders och Stefan!
 
Var i tillfälle att kolla hfl i Kila 1759 och -61, som bekräftade det ni berättat.
Sänder här Olof Brunmarks ansedel som den just nu ser ur hos mig.
 
 
Brunmark , Olof (3549). Född 1734-10-27 i Orretorp, Nedre Ullerud (S) Döpt 1734-11-01 i Nedre Ullerud (S) (fb).  
Levnadsbeskrivning  
 
Far
  Brunmark, Anders (248). Fältväbel. Född omkring 1679. Död 1757 i Bunäs, Kila (S) (Gunilla Önnberg+Stefan Jernberg).  
Mor
  Schültz, Lisa (249). Född omkring 1692 (Gunilla Önnberg). Död 1764 i Bunäs, Kila (S) (Gunilla Önnberg+Stefan Jernberg).
 
Gift med  
Meijer, Anna Kristina (Christina) (3553). Född 1735 (Hfl Kila (S)). Far: Meijer, Gerhard (3557). Kapten. Född 1683 (Anders Pemer). Död 1756-08-02 (Anders Pemer). Mor: Frumerie, Margareta (3558). Född 1696 (Anders Pemer). Död 1757-11-27 (Anders Pemer).  
Barn  Brunmark, Peter (3554). Född 1759-12-14 i Bunäs, Kila (S) (Hfl Kila (S). Döpt 1759-12-16 i Kila (S) (Hfl Kila (S).  
 Brunmark, Anna Lisa (3555). Född 1761-12-06 i Bunäs, Kila (S) (Hfl Kila (S). Döpt 1761-12-09 i Kila (S) (Hfl Kila (S).
 
Rättelse till mitt första inlägg: E-postadressen har tillägget .com - inte .se
Skyller på den gamle mannens bristande förmåga att lära nytt.
 
Bästa hälsningar!
Johan T.

2000-05-04, 15:34
Svar #9

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jag ska kontakta Hans Tjus i Karlskoga en gång för alla, som liksom jag har suttit som enskild medlem i Släktföreningen Pemer - och styrelseledamot - och rent privat intresserat sig för släktträdets utbredning, och gjort sin egen utredning.
 
Det är från honom jag har haft uppgiften om Anna /Chri/stina Meijers gifte med Olof Brunmark.

2000-05-06, 21:34
Svar #10

Utloggad Marianne Strömberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2013-03-02, 10:34
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/mbis/
Hej,
 
Jag har inte så mycket att komma med vad gäller Fältväbel Anders Brunmark, mer än att det finns en bouppteckning efter honom 1758 sid 481 i Näs härad.
 
Stammar själv från Helena Schultz och tackar för  uppgiften om att hon är född i Långserud.
 
Hälsningar  Marianne

2000-05-07, 23:40
Svar #11

Johan Tistam

Hej Marianne!
 
Tack, snälla du, för den upplysningen!
Nu blir det uppdrag för kopieringsmaskinen på SVAR i Ramsele.
 
Bästa hälsningar!
Johan T

2000-05-10, 08:30
Svar #12

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Johan Tilstam!
 
Du efterlyste info om Jacob Christiernson, som var far till u ä barn som Greta Lisa Ignell född 1758, fick.
Det finns en Jacob Christiernson som är intressant, tror jag.  
Jacob Christiernson f 1762-04-20 Askersund, gymnasist 1773, blev bruksinspektor. (vet ej var f.n. men kanske kan hitta info bland allt jag har hemma) son till Anders Christiernsson, köpman f 1730-10-04 i Askersund död 1777 och h:o Stina Lundberg f 1736-10-29 Askersund död 1799. Anders C var i sin tur son till Carl Christiernsson f 1705-02-15 och Elisabet Sundblad f 1708 Askersund.

2000-05-10, 09:26
Svar #13

Johan Tistam

Hej Sonia!
 
Det här var andra gången jag fick hjälp av dig i sökandet bland Bergslagens fagra nejder.
 
Har haft en tanke att söka bland Christiernsonnarna i Askersund, eftersom jag skändligen misslyckats att identifiera denne Jacob bland Christerniner och Christerssonar i Västmanland med omnejd.
 
Din väganvisning följes nu liksom tipset du gav om Ignell.
 
Bara ett påpekande - mitt efternamn är Tistam - inget l mellan i och t. Det finns en Tilstam bland övriga korrespondenter.
 
Skall mejla resultatet av den forsatta sökningen.
 
Bästa hälsningar!
Johan Tistam

2000-05-11, 10:36
Svar #14

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Hej Johan,
ursäkta felstavningen av ditt efternamn. Tittade hemma igår ang var Jacob C kunnat varit bruksinsp. men fann inget ännu. Men hittar jag ngt hör jag av mig.  
Mvh Sonia B

2000-08-28, 21:50
Svar #15

Utloggad Marianne Strömberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2013-03-02, 10:34
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/mbis/
Hej,
 
Har kollat upp Helena Schultz födelsenotis i Långserud. Det var så svårläst på fisch att jag ringde Landsarkivet i Karlstad och fick hjälp per telefon som jag här vill tacka mycket för.
Där sotd:
Anno 1701 född d 18 Jan  Helena  döpt d 20 Jan
Herr (eller Ser:) Schültz hust. Annicka
mansfolk: Herr (Ser:) capitain Katt Herr (Ser:) löjtnant Alfelt välborna fru Dressenholt fru Capiteinskan.
 
Hämtat från Långserud C:1 fisch: 4/5.
 
På samma fisch fanns uppgift om Lisa Schultz
 
1694  21 Feb.
Elisabeth Scült.
fadd Cap. Anders Katt och fru Capiteinskan.
 
Samtidigt vill jag här tala om (trots att jag inte har kompletta uppgifter) vad jag för ca 10 år sedan hittade hos kammarkolegiet ang. fastighetsköp.
 
Bunäs hemman i Kila, ville köpas eller hade köpts av Mönsterskrivare Petter Schultz ca 1706 - 1720.
 
Vid tillfälle ska jag försöka hitta rätt på dom arkivhandlingar där dessa uppgifter fanns men det var många sidor och jag skrev inte av utan tog bara några ströuppgifter för att återkomma vid annat tillfälle, vilket inte har blivit av.  
 
Hälsningar
Marianne

2000-08-28, 23:41
Svar #16

Johan Tistam

Hej Marianne.
 
Tack för de här uppgifterna om systrarna Schültz. Det är alltid lika tillfredställande när man får ett exakt datum, som nu med Lisa S. födelse.
 
Kan berätta, att den av dig tipsade bou efter Anders Brunmark gav beskedet att boet hade en behållning på 2786 riksdaler minus skuld till diverse personer på 44 riksdaler.
 
Boets andel i Skattehemmanet Bunäs var värderat till 2000 av de nämnda riksdalrarna.
 
Hälsningar
Johan T.

2001-07-30, 14:48
Svar #17

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Har sedermera själv upptäckt i samma register till Värmlands födelseböcker före 1800 att Olof Brunmark och Anna Stina Meijer hade flera ytterligare barn efter Peter och Anna Lisa, nämligen tvillingarna Anders och Karl, födda 1765 12/7, Olof, född 1766 23/8, död 1767 15/3, och en ny Olof, född 1768 14/8.
 
Många söner som kan ha fört släkten vidare åtminstone några generationer, men i folkräkningen 1890 finns det inte en enda Brunmark eller heller Brunmarck vare sig i Värmland eller något av de andra sökbara länen.

2001-07-31, 12:31
Svar #18

Johan Tistam

Hej Anders.
 
Min forskning på Brunmark har inte omfattat sonen Olofs ättlingar längre framåt i tiden än det tidigare redovisade.
 
Kan obefintligheten av senare Brunmarkar bero på att man efterhand övergått till patronikum?
För egen del har ätteläggar, till såväl båtsman som ryttare med soldatnamn, bokförts med patronikum efter fädernas förnamn.
Vid tillfälle skall jag söka i längderna och återkommer om något nytt dyker upp.
 
Varifrån kom förresten fältväbeln själv? Kan han fått namnet efter en hemort som Brunskog eller??
Mvh Johan T.

2001-07-31, 20:16
Svar #19

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det kan säkert ha funnits - och finnas - agnatiska grenar som tappade namnet. Det är ju ett fenomen som har drabbat många andra släkter, som min egen och adliga ätten von Wachenfeldt - bara för att ta två exempel jag nu i dagarna har tjatat om i ett par andra diskussioner.
 
Vilken är förresten din koppling till Anders Brunmark, Johan? Härstammar du från någon av hans döttrar, som Gunilla Önnberg gör?

2001-07-31, 20:34
Svar #20

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Aj då, jag hade ju läst alla inlägg här i ett par omgångar, och kunde ju ha tagit en ny titt innan jag ställde frågor som redan är besvarade. Har nu alltså noterat det du tidigare har berättat om din frus härstamning från Brunmarks.

2001-07-31, 23:44
Svar #21

Johan Tistam

Jomenvisst - så är det.
Skall för egen del söka lära mig att kolla vad jag faktiskt har lagt in i kedjan innan jag yttrar mig.
Fann vid kollning i efterhand, att jag läst in de av dig nämnda sönerna från Kila födelsebok.
 
Ser i DISBYT att det funnits en Louise Vilhelmina Brunmark f 1832 i Eda och noterad 1885 i Ny.
Skall bli intressant att kolla upp det när jag får nästa sändning av lånekort från SVAR.
Mvh
Johan T

2003-03-08, 01:41
Svar #22

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Hallå, Brunmarksforskare... ännu mer Brunmark i Eda har dykt upp på DISBYT, och frågan är om de inte skulle kunna knytas ihop med fältväbeln Anders familj genom sonen Olof, gift med min släkting Pemer- och Frumerie-ättlingen Anna Christina Meijer.
 
Deras äldste son Peter är född 1759 och är därmed tidsmässigt i helt rätt ålder för att kunna vara far till en Olof Brunmark, som föds i Eda 1780, enligt ett DISBYT-utdrag, senast uppdaterat 2001-08-15 (bara drygt två veckor sedan vi senast var aktiva här i diskussionen!), inskickat av en norska. Olof som i så fall skulle ha det namnet efter farbror och farfar.
 
Denne Olof anges i hennes uppgifter vara gift med en Maria Lovisa Westerberg, *1798 i Stockholm, och med henne ha sonen Olof Gustav Brunmark, *1834 i Eda. Denne hamnar i Norge och en gren ättlingar till honom finns redovisade. Han får en dotter som ges patronymikon Olsdotter, som i sin tur blir gift och får tolv barn mellan 1895 och 1910.
 
Den Louise Vilhelmina, *1832, som fanns noterad sedan tidigare, som Johan nämner i inlägget ovan, finns nu också noterad i uppgifter från en amerikan, som också har en Johan Peter Brunmark, *1823, med hustru och en rad barn, så gott som alla utvandrade till USA. Här dyker alltså även namnet Peter behändigt upp igen och pekar på just det samband jag hoppas på...
 
Fast någon son verkar ha blivit kvar, på två av sönerna i familjen står ingenting om utvandring till USA. Och i Sveriges Befolkning 1970 finns några Brunmark kvar i Sverige, alla på samma gård i Charlottenberg.
 
Så frågan är om någon skulle kunna kontrollera födelseuppgifter och framför allt alltså då namn på föräldrarna till:
 
Olof Brunmark, född 1780 i Eda.
Johan Peter Brunmark, född 1823 i Eda.
Louise Vilhelmina Brunmark, född 1832 i Eda.
Olof Gustav Brunmark, född 1834 i Eda.
 
Jag ska maila de olika forskarna som står bakom respektive DISBYT-utdrag och kolla om någon rentav redan vet mer än vad som kommit med i deras DISBYT-utdrag.
 
Hänger det här ihop som det ser ut att kunna göra har vi plötsligt knutit ihop fältväbeln Anders Brunmark med nu levande agnatiska ättlingar med namnet...

2003-03-08, 02:52
Svar #23

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
De äldsta personerna som var i livet 1970 kanske också skulle kollas på en gång, när nu någon får tillfälle närmast (det kanske blir jag själv, någon gång ska jag väl i jisse namn ta mig till Arninge...):
 
Hulda Maria Brunmark, född 1895 4/11 i Eda.
Vilhelm Brunmark, född 1896 5/4 i Eda.
Agda Brunmark, född 1902 11/3 i Eda.
Gottfrid Brunmark, född 1910 15/12 i Eda.

2003-03-09, 04:44
Svar #24

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Då har en av uppgiftslämnarna på DISBYT svarat och hade dessutom kollat Edas födelsebok (gissar att han hade Genline-abonnemang). Och därmed är Johan Peter, Louise Vilhelmina och Olof Gustav Brunmark bekräftade som barn till Olof Brunmark och Maria Lovisa Westerberg, allihop. Då är bara frågan om Olof kan vara son till Peter...

2007-01-11, 22:07
Svar #25

Maud Brunmark

Till Pemer ang Olof Brunmarks far finns också Johan född 1742 som i ålder skulle passa.

2007-01-11, 22:31
Svar #26

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det är nog den skyldige, ja... jag har sett namnet Johan på familjefadern när jag småkikat efter familjen någon gång på Genline. Hade glömt att jag hade skrivit om saken här... *host*

2007-01-14, 18:59
Svar #27

Maud Brunmark

Vet någon hur släktskapet var mellan fam Brunmark och fam Blidberg i Stockholm(ev Stockholmstrakten).

2007-01-15, 18:52
Svar #28

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Angående Brunmark
Den ryktbare värmländske storjägaren och bruksmannen Gustaf Schröder gav som bekant ut en rad böcker, främst om sina jaktminnen. En av dessa böcker bär titeln Mina jaktkamrater. Ett kapitel är ägnad en Anton Brunmark,född i Eda socken, där hans far, tullkontrollör Brunmark, ägde en större gård, Sofielund, nära Eda skans.
Schröder uppger sig ha blivit bekant med Brunmark redan under pojkåren och de arbetade tillsammans på såväl Sälboda bruk i Gunnarskog som senare i tjänst hos skogsföretag i Dalarna.
Schröder vad född 1824 och Anton Brunmark kan väl inte ha varit så värst mycket yngre. Schröder nämner även en äldre bror till Anton Brunmark, Carl, som avled tidigt. Han uppger även att Anton Brunmark på äldre dar flyttade till Västergötland, där han köpt en egendom i Ätradalen. Där träffades de båda än en gång runt 1890.
 Det verkar alltså ha funnits fler Brunmarkar i västra Värmland under 1800- talets förra hälft än vad som tidigare framgått i denna spalt.
Johan Sjöberg

2007-01-21, 17:46
Svar #29

Maud Brunmark

Tack till Johan Sjöberg för svar.
 
Har nyss läst i Gunnarskogsboken att ett av rummen på Sälboda kallas Blidbergsrummet!

2010-01-17, 16:09
Svar #30

Utloggad Kent Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 15:15
    • Visa profil
Hej
Här kommer lite hjälp för er som söker uppgifter om fältväbeln Anders Brunnmark/Brunmark.
Som ett sidospår i min egen släktforskning i Gunnarskog och då om bonden Treskog Olof Elofsson f. ca 1657 och d. 1730-01-15. Jag fick fram om Petter Brunnmark, en borgare och rådman i Köping Västmanland som var gift 1717 med Kristina Ekebom. I en personhistorisk tidskrift från år 1906 kan man läsa bl.a. Petter Brunnmark var född i Träskogs by i Gunnarskogs socken i Värmland och son till bonden Olof Elofsson därstädes......d. 1730-03-30. Gift 1717 med Kristina Ekebom...f. 1692 d. 1774, hon försålde 1731 sin aflidne mans andel i arvfet efter föräldrarne till dennes broder }fältväbeln Anders Brunnmark.
 
Dessa bröder borde vara födda nånstans efter föräldrarnas gifte 1689, men har inte funnit dem i födelseboken. Fler syskon finns då som Olofsson/Olofsdotter.  
 
Detta kan vara en förklaring att Anders Brunmark deltog för Treskog i domprotokollet 1726 som Gunilla Önnberg skriver om tidigare här. När och varför de tog namnet Brunnmark är en gåta.}

2012-04-20, 23:49
Svar #31

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Av Jösse härads dombok HT 1739 3/10 § 60 framgår att en norsk handelsman stämmer, för en skuld på 6o danska rdl, framlidne Elof Olofsson (son till Olof Elofsson) och i uppräkningen av arvingar efter Elof Olofsson nämns hans bröder Fältväbeln Anders Brunmark och framlidne Rådmannen i Köping Petter Brunmark.
 
Fadern Elof Olofsson var gift 2 gånger och i första äktenskapet finns uppgifter om en dotter Elofsdotter och nu 2 söner: Anders och Petter Elofsson Brunmark eftersom bröderna är födda före 1689 då Olof Elofsson gifter om sig med Malin Jonsdotter.  
 
Här finns också kopplingen till Långesrud och deras halvsysters Kerstin giftermål med Serganten Jan Andersson Levin, men det är ju en annan historia.

2012-04-21, 21:58
Svar #32

Utloggad Kent Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 15:15
    • Visa profil
Hej Ing-Marie
Petter och Anders är de första i en lång rad barn. Det var bara de som tog namnet Brunmark/Brunnmark. Av vilken anledning vet jag ej.
Petter föddes 1691 i Treskog Gunnarskog och dog 1730.03.30 Stora gatan Köping Stadsförsamling. Anders född 1693 Treskog Gunnarskog dog 1757 i Bunäs Kila socken.
Föräldrar är Olof Elofsson född 1657 Treskog Gunnarskog och dog 1730.01.15 i Treskog Gunnarskog. Malin Jonsdotter född Treskog Gunnarskog och dog 1776.08.24 i Treskog Gunnarskog. Olof och Malin blev gifta 1689.06.16 i Gunnarskog.
Olofs föräldrar är Elof Olofsson och Anna Persdotter boende i Treskog. Malins föräldrar är Jon Olofsson och Marit Skåresdotter boende i Treskog.
Jag har att Olof Elofsson endast var gift en gång (med Malin Jonsdotter). Olofs fader Elof däremot var gift två gånger.

2012-04-22, 09:18
Svar #33

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Och då innebär det att Anders och Petters föräldrar Olof Elofsson och Malin Jonsdotter är tremänningar, eller? Jag ser nu att jag också har 2 giften för Elof OLofsson. OT: Hette hans första fru Kerstin?
 
(Meddelandet ändrat av ingmarie 2012-04-22 09:19)

2012-04-22, 11:00
Svar #34

Utloggad Kent Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 15:15
    • Visa profil
Den kopplingen att de är tremänningar har jag inte. Du kanske har andra uppgifter.
Elof Olofssons första hustru har jag inte lyckats få nått namn på. Vet bara att hans barn Olof, Kerstin och Ingeborg har ett halvsyskon som var gift med Anders Håkansson i Bosebyn.

2018-11-27, 00:41
Svar #35

Utloggad Erik Ribsskog

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 12:41
    • Visa profil
Hei,

Anders Olofsson Brunmark var min 5 x tipp-oldefar.

Min tippoldefar Olof Olsson Brunmark, flyttet til Svelvik, i Norge, (fra Eda/Värmland).

Han giftet seg med Randi Kittilsdatter fra Nesbygda, (like ved Svelvik).

Disse ligger begravet på Berger kirkegård, (i Svelvik), men Olof Olsson har på gravstenen blitt 'fornorsket' til Ole Olsen.

(Fra Dis Gravminner:

'Id    Fnavn    Enavn    Tit    Fdt    Får    Ddt    Dår    Bdato    Bår    Kj    B    Gravsted   Kommune   Korr
4011995    Ole    Olsen    Skomaker    0510    1835    2204    1899    3004    1899    m         Berger   Svelvik'.).

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Min firemenning Kristine Brunmark, (som er en kjent journalist i Norge), har skrevet e-post til meg om Brunmark-slekten, blant annet:

'2013/11/23 Kristine Brunmark <kristine.brunmark@gmail.com>:
> Hei,
>
> beklager sent svar, husket eposten din da jeg ryddet i dag.
>
> Min oldefar Johan Fredrik Brunmark Olsen vokste opp i Svelvik, Norge. Var født  31.03.1871 (død 1948). Han hadde svenske foreldre, Brunmark-navnet kommer derfra. Han dro til Brooklyn, USA - men kom tilbake til Norge, og giftet seg med min oldemor, Anna, født Larsen (f. sept 1883, død 9/10-72), som ble født i Sande i Vestfold. Hennes familie var redere/kapteiner, han var skomaker. Annas familie var velstående.
> Han ble skomester, og Johan og Anna - samt hennes søstre - etablerte skobutikk- og verksted i Frognerveien 2 i Oslo. De hadde butikk i 1. etasje, og verksted i etasjene over. De hadde 12 såkalte svenner som sydde/lagde/reparerte sko, og ble bl a spurt om å levere til Slottet.
> De bodde i Briskebyveien i Oslo til de i 1910 flyttet til Lysaker - i en villa der jeg har bodd.
>
> Brunmark-navnet kommer fra Sverige. Det stammer visstnok fra den tiden Sverige og Norge var i krig. Offiserene i den svenske hæren fikk i belønning av Kongen gårder, som alle fikk -mark navn. Den første Brunmark het Petter, og var amtmann - hans hustru het Kristine (hehe, meget tilfeldig) og var lærerinne. Jeg har slektstreet et eller annet sted. Var på 1600-tallet, mener jeg.
> Det er et sted i Sverige som heter Brunmark - jeg må få lov til å komme tilbake til deg med detaljer om det er av interesse.
>
> Hilsen Kristine Brunmark'.

Bra hvis noen eventuelt kan bekrefte noe av det som Kristine Brunmark skriver, (som ikke er nevnt ellers i tråden).

2018-11-27, 20:05
Svar #36

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Det finns ingen plats i Sverige som heter Brunmark. I alla fall inte i dag.

2018-11-28, 01:57
Svar #37

Utloggad Erik Ribsskog

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 12:41
    • Visa profil
Hei,

takk for svar!

Det var bra informasjon!

(Jeg har selv ikke klart å finne Brunmark på Google Maps, for eksempel).

Jeg kikket nå på denne tråd.

For jeg tenkte at jeg skulle ta med om noe mer.

Anders Brunmark sin sønn Johan, (min 4 x tipp-oldefar).

Han giftet seg med Maria Charlotta Lilljebjörn.

Og hennes mor var født Rutensköld, (en kjent svensk adelsslekt).

Og hennes farmor var født Moffat, (som i den skotske clan Moffat, som jeg har lest om andre steder på dette forumet).

Hvis ikke det står noen andre steder i denne tråden.

Igjen takk for svar!

Mvh.

Erik Ribsskog

2020-03-07, 16:49
Svar #38

Utloggad Erik Ribsskog

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 12:41
    • Visa profil
Hei,

jeg tenkte jeg skulle skrive litt mer om mine norske Brunmark-slektninger.

Jeg legger ved et bilde hvor det står om eiendommen Bergstø, (i Hurum), som min farfars slekt eide.

Min farfar het Øivind Olsen, (men kalles visst Eivind på det vedlagte dokumentet, og presten sa også Eivind i hans begravelse, husker jeg).

Øivinds mor var Ingeborg Olsen, (som er nevnt i dokumentet), hun var halvt svensk.

Hennes far var skomakermester Olof Gustav Olsson Brunmark, (fra Eda).

Og Øivinds bror kalte seg Hans Bjørn Brunmark Olsen.

Og han jobbet blant annet for malermester Thorne, under en dekorering av Holmsbu kirke, noen år etter krigen.

Men han fikk ikke noen etterkommere.

Ingen etter Ingeborg Olsen har etterkommere, annet enn min farfar, (som flytta over fjorden til Berger).

Ingeborg Olsen sin søster het Ragnhild, og hu ble gift med en hotell-eier-sønn på Berger, (Alexander het han til fornavn vel).

Og min tidligere fotballtrener på Berger IL, Leif Moen, (min fars tremenning), var hennes barnebarn, og han kalte seg Leif Brunmark Moen, i enkelte sammenhenger.

Og Ragnhild og Alexander/Alik, (som han ble kalt), har også etterkommere i Canada, (sånn som jeg har forstått det).

Leif Brunmark Moen er død, men hans datter Linda Moen, (min firemenning/tidligere klassekamerat), bor fortsatt på Berger, (hvis jeg ikke tar helt feil).

Mvh.

Erik Ribsskog

2020-03-09, 20:00
Svar #39

Utloggad Kent Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 15:15
    • Visa profil
Fältväbeln Anders Brunmark är född i Treskog Gunnarskog samt äldre brodern Petter Brunmark tog sig namnet Brunmark istället för Olofsson som de föddes. Anledningen var nog att de tidigt flyttade ut och gifte sig med med några annat än bönders döttrar. Petter med Kristina Ekebom och Anders med Lisa Schultz. Petter flyttade till Köping och verkade som faktor i Örebro hos räntemästare Kåre. Han kallas och för borgare och rådman. Anders antog den militära banan och var fältväbel vid Elfdals kompani. Vem som tog namnet Brunmark först är svårt att veta eller om de kom överens om det och ändrade det samtidigt.
Det finns troligen 7 syskon till men de hade kvar sitt vanliga namn, Olofsson/Olofsdotter och stannade kvar i hembygden.
Deras far var bonden Olof Elofsson f. ca 1657 i Treskog gift med Malin Jonsdotter från Treskog,  farfar var bonden Elof Olofsson f ca 1614 i Treskog gift med Anna Persdotter från Ingersrud Norge, farfars far Olof Olofsson f ca 1580 i Treskog  gift med Anna Persdotter eventuellt från Ryggstan Gunnarskog, farfars farfar Olof Asgiärdsson f i Treskog ca 1555 gift med Ingerd Gregesdotter, farfars farfars far var Asgiärd f i Gunnarskog och dog i Treskog.

2020-03-10, 02:09
Svar #40

Utloggad Erik Ribsskog

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 12:41
    • Visa profil
Hei,

jeg kan også ta med om, at jeg gjennom Brunmark, visst er direkte etterkommer av den svenske spionsjefen Ödell-Ödla, (blant annet).

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

De kalte seg visst også Brumark, i Svelvik, (like etter at de emigrerte dit).

(Ifølge en kirkebok i Svelvik.

Det kan muligens være snakk om skrivefeil).

2020-03-10, 02:35
Svar #41

Utloggad Erik Ribsskog

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 12:41
    • Visa profil
Hei,

her er mer om at de kalte seg Brumark i Norge.

(Johan Fredrik Olsen Brumark/Brunmark er sønnen til han Olof Gustav Olsson Brunmark, (min tippoldefar), nevnt tidligere i tråden).

Mvh.

Erik Ribsskog

2020-03-11, 20:00
Svar #42

Utloggad Kent Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 15:15
    • Visa profil
Hej Erik Ribsskog, jag har lite funderingar om den du nämner, Olof Olsson Brunmark (din tippeoldfar) född 1835 5/10, är den samme som Olof Gustav Olsson Brunmark skomakare.
Om man tittar i födelseboken är Olof Gustav född 2/9 1834 i Eda, men han dör redan 7/5 1844 i Eda. Hans föräldrar är Olof Brunmark och Maria Lovisa Westerberg. Den Olof Olsson som du skriver var född 1835 är fodd i Kortlanda Eda med föräldrarna Olof Nilsson och Karin Nilsdotter. Denne Olof flyttar ut till Norge 1855.
Kan du hjälpa att reda ut detta.

2020-03-11, 22:10
Svar #43

Utloggad Erik Ribsskog

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 12:41
    • Visa profil
Hej Erik Ribsskog, jag har lite funderingar om den du nämner, Olof Olsson Brunmark (din tippeoldfar) född 1835 5/10, är den samme som Olof Gustav Olsson Brunmark skomakare.
Om man tittar i födelseboken är Olof Gustav född 2/9 1834 i Eda, men han dör redan 7/5 1844 i Eda. Hans föräldrar är Olof Brunmark och Maria Lovisa Westerberg. Den Olof Olsson som du skriver var född 1835 är fodd i Kortlanda Eda med föräldrarna Olof Nilsson och Karin Nilsdotter. Denne Olof flyttar ut till Norge 1855.
Kan du hjälpa att reda ut detta.

Hei,

nå er det ikke sånn, at jeg kaller meg Brunmark selv.

Jeg har søkt om å ta mellomnavnet Løvenbalk, etter min danskfødte mormor, (som arvet Adeler), sine forfedre.

Så jeg har så mye adel i slekta.

Så jeg våkner ikke så mye av sånt.

(For å fleipe litt).

Så det er mulig at jeg kan ha surra.

Men nå er det jo sånn, (som jeg har skrevet om tidligere i tråden), at min firemenning kaller seg Kristine Brunmark, (og også min fars tremenning Leif Brunmark Moen og en av mine grandonkler, (Hans Bjørn Brunmark Olsen het han vel), brukte mellomnavnet Brunmark).

Så dette er ikke noe jeg har funnet på.

Men jeg må innrømme at min farfar, (som jeg snakket mye med rundt 1980, siden at jeg da bodde hos min far, som niåring, og var hos min fars foreldre hver dag, etter skolen, for å spise middag og jobbe på min farfars trevarefabrikk).

Jeg kan ikke huske at han farfaren min, (Øivind Olsen), nevnte noe om Brunmark.

Dette er noe jeg har funnet ut om, etter at jeg begynte med slektsforskning, etter at jeg leste i min mormors testamente, at hu arvet Adeler, (baron Holger Adeler og baronesse Magna 'Meme' Adeler f. Nyholm, som var min mormors 'moster' som de sier, i Danmark).

Så jeg sier ikke at du lyver.

Men det hadde vært artig, å sett noe dokumentasjon, om det du skriver.

Det er vel vanlig å dokumentere litt, om sånt, (ihvertfall når jeg selv har dokumentert så mye, med mail fra Kristine Brunmark og skjermbilder fra det norske digitalarkivet, osv.).

Så skal jeg eventuelt kjefte på min firemenning Kristine Brunmark, og min andre firemenning Linda Moen, (datter av Leif Brunmark Moen), hvis jeg prater med de.

Igjen takk for svar!

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Kristine Brunmark, (min firemenning som er journalist), skriver i en mail til meg, (som jeg har pulblisert overfor), at: 'Den første Brunmark het Petter, og var amtmann'.

Men disse som da blir mine tipptippoldeforeldre eventuelt, (Olof Nilsson og Karin Nilsdotter), var de etterkommere etter denne Petter Brunmark?

(Eller bommer Kristine Brunmark.

Dere har vel län, i Sverige, og ikke amt.

Hm).

Det hadde vært interessant å finne ut, når disse norske Brunmark-ene, (som min tippoldefar Olof Olsson Brunmark), begynte å kalle seg Brunmark.

Den 'födselsboken' har jeg ikke hørt om før.

Men jeg kan jo søke på Google, og se om det er mulig å finne ut mer der, (så får jeg heller bare endre, på MyHeritage osv., hvis det er sånn, at det var feil Olof Olsson).

Jeg vet ikke om Brumark kan være noe med Svelvik-morenen, og at de bodde cirka der hvor det sandtaket lå, (min stesøster Christell gikk av bussen og pissa der en gang, (skoleåret 1988/89), husker jeg).

PS 2.

Jeg legger ved dokumentasjon fra det norske digitalarkivet, (https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052133001320), hvor det står om, at min tippoldefar, var skomakermester, (så er ihvertfall det dokumentert).

2020-03-12, 00:20
Svar #44

Utloggad Erik Ribsskog

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 12:41
    • Visa profil
Hei,

nå fant jeg det samme selv, når jeg sjekket på min blogg, (hvor jeg skriver om slektsforskning osv.).

Det står i en kirkebok for Svelvik/Strømm, at min tippoldefar Olof Olsson sin far, het Olof Nilson.

Og så har jeg kanskje trodd at det har vært feil, og seinere blandet med en annen Olof Olsson, (siden at min tippoldefar og de, begynte å kalle seg Brumark/Brunmark).

(Jeg vet ikke om min tipptippoldefar Olof Nilson også kalte seg Brunmark, i Sverige.

Men det kan jeg eventuelt prøve å finne ut mer om seinere).

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Min tippoldefar Olof Olsson aka. Ole Olsen bodde forresten, (og hadde skomaker-verksted), der hvor bussholdeplassen ved fergeleiet nå ligger, stod det i Svelviksposten.no, for noen år tilbake.

2020-03-12, 03:36
Svar #45

Utloggad Erik Ribsskog

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 12:41
    • Visa profil
Hei,

jeg fant mer om dette på et norsk slektsforskningsforum nå, (http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=754083), når jeg søkte på Google.

Og min tippoldefar Olof Olsson hadde visst også en bror, som het Nils, (som også ble skomaker i Svelvik).

Og faren het Olof Nilsson, (men ble visst kalt Nilsen i Norge).

(Som nevnt tidligere i tråden).

Og hans far igjen, (min tipptipptippoldefar), het Nils Hagman, som var en soldat født i Eda, i 1785, (og mora het Anna Persdotter).

Så mine svenske slektninger kalte seg visst ikke Brunmark, (eller Brumark), i Sverige.

Det kan kanskje ha vært et slags 'hyss', (som de sa i Emil-TV-serien), som muligens min tippoldefar Olof Olsson sin kone Randi Olsen f. Kittilsdatter sin slekt, (fra Nesbygda, som ligger mellom Svelvik og Drammen), kan ha funnet på).

Igjen takk for svar!

Mvh.

Erik Ribsskog


2024-02-16, 12:20
Svar #46

Utloggad Erik Ribsskog

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 12:41
    • Visa profil
Hei,

i forbindelse med at den norske musikeren Lillebjørn Nilsen nylig døde, så leste jeg tilfeldigvis om (på en Facebook-gruppe) at han hadde besteforeldre fra Svelvik.

Og så lurte jeg på om han kunne ha vært etterkommer av nevnte Nils Olsson (skomakeren fra Eda, født 20. januar 1853, som emigrerte til Norge/Svelvik).

Og jeg fant ut at han (blant annet) hadde en sønn, ved navn Peder Olsen Eek (som blant annet drev sølvrevfarm i Svelvik).

(Og det finnes mange etterkommere etter Nils Olsson fremdeles.

Og noen av disse bruker etternavnet Hagman Olsen).

Og det står på skjermbildet fra Disnorge.no at Nils Olsson sine foreldre var Karin Nilsdotter f. 22. november 1828.

Og Olof Nilsson f. 16. oktober 1822.

Det er de samme navnene, som Kent Carlsson tidligere mente om (i 2020) at var min tippoldefar Olof Olsson (fra Eda) sine foreldre.

Og det er mulig, at det er riktig.

Men det er nok ikke sånn, at Olof Olsson og Nils Olsson (som begge hadde foreldre ved navn Nils Olsson og Karin Nilsson f. Nilsdotter) var brødre.

For min tippoldefar Olof Olsson var født 5. oktober 1835, står det på graven hans (på Berger kirkegård, en snau mil sør for Svelvik).

Og da var Olof Nilsson (faren til Nils Olsson) 12-13 år gammel.

Og Karin Nilsson f. Nilsdatter var enda yngre.

Så det var litt rart, at disse to (Olof Olsson og Nils Olsson) sine foreldre, har samme navn.

Og at begge flyttet fra Eda til Svelvik, for å jobbe som skomakere.

Og det er også sånn (angående temaet i tråden) at jeg har en firemenning i Asker, som heter Kristine Brunmark.

Og hun er tippoldebarn av nevnte skomaker Olof Olsson (min tippoldefar) som kalte seg Ole Olsen i Norge.

Og så sies det (av nevnte Kent Carlsson) at min tippoldefar Olof Olsson ikke var i Brunmark-slekten (sånn som jeg tolker det).

Men det er mange av mine slektninger i Norge, som bruker/har brukt Brunmark-navnet.

Blant annet min tidligere Berger IL-fotballtrener Leif Brunmark Moen (faren til min firemenning Linda Moen, som var min klassekamerat på Berger skole og Svelvik ungdomsskole).

Og en av mine grandonkler (min farfars bror) kalte seg Hans Bjørn Brunmark Olsen.

Så dette får jeg ikke helt til å stemme.

Nå har jeg ikke så mange andre svenske slektninger.

Men jeg får prøve å se i de svenske kirkebøkene osv. etterhvert.

Tenkte at jeg kunne oppdatere om dette, som jeg har funnet ut nå nylig.

Mvh.

Erik Ribsskog





Hei,

jeg fant mer om dette på et norsk slektsforskningsforum nå, (http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=754083), når jeg søkte på Google.

Og min tippoldefar Olof Olsson hadde visst også en bror, som het Nils, (som også ble skomaker i Svelvik).

Og faren het Olof Nilsson, (men ble visst kalt Nilsen i Norge).

(Som nevnt tidligere i tråden).

Og hans far igjen, (min tipptipptippoldefar), het Nils Hagman, som var en soldat født i Eda, i 1785, (og mora het Anna Persdotter).

Så mine svenske slektninger kalte seg visst ikke Brunmark, (eller Brumark), i Sverige.

Det kan kanskje ha vært et slags 'hyss', (som de sa i Emil-TV-serien), som muligens min tippoldefar Olof Olsson sin kone Randi Olsen f. Kittilsdatter sin slekt, (fra Nesbygda, som ligger mellom Svelvik og Drammen), kan ha funnet på).

Igjen takk for svar!

Mvh.

Erik Ribsskog

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna