ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart kom familjen Olof Jansson f. 1743 i från ?  (läst 822 gånger)

2006-05-11, 19:49
läst 822 gånger

Utloggad Hans Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2015-02-13, 14:39
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om det möjligtvis finns någon med koll på en Olof Jansson f. 1743 som med sin familj skulle ha flyttat till Lillerud i Nor:s sn o 1785.
Namnet på Olof:s hustru är överstruket och därmed tämligen svårläst, men jag tror att det står Maria Jansdotter f. 1747. Prästen har också skrivit dit död före namnet. Någon Maria Jansdotter finns inte med bland de döda i Nor:s db, och inte heller hans nya hustru Maria Stensdotter i vb. Jag har sökt på fb i grannsocknarna efter deras barn utan att få napp:
Anders     f. 1773
Jan        f. 1776
Stina      f. 1779
Kristoffer f. 1781
Maria      f. 1784
Troligtvis så kommer väl familjen från Värmland någonstans, men det är för jobbigt att söka genom hela landskapet själv så jag hoppas på tur här i anbytarforum.
Uppgifterna kommer från hfl A1:1 i Nor:s sn.
Hälsningar Hans Karlsson.

2006-05-12, 18:06
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hans!
 
Stensdotter luktar Segerstads socken på nåt vis. Är hon född 1760 så kommer hon troligtvis från Norra Segerstabyn.

2006-05-12, 19:20
Svar #2

Utloggad Hans Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2015-02-13, 14:39
    • Visa profil
Hej Gunnar!
Det stämmer precis; ditt luktsinne är det inget fel på. Jag glömde nämna att Maria Stensdotter var född 1761 i Segerstad, enligt hfl. Tyvärr så hittar jag inte några av barnen i fb där, så de måste nästan ha kommit från någon annan socken.
Men det kan nog vara värt att undersöka hfl lite närmare i Segerstad för de kunde ju ha bott där en kortare period i samband med giftemålet.
Tack för tipset.

2006-05-12, 21:59
Svar #3

Lenah Hedin

Hans,
Jag har en Stensdotter Maria f 1760-09-06 i N Segerstad, Segerstad (S), dotter till Sten Danielsson o h h Maria Johansdotter. Denna Maria gifte sig enl mina anteckningar 1775-10-30 med en Lars Johansson från Önnerudstorp i Grava (S). Vidare finns en Maria Stensdotter f 1754 i Segerstad (S) dotter till bonden o häradsdomaren Sten Håkansson o h h Ingeborg Johansson. Dessa uppgifter efter att jag försökt pussla ihop genom att läsa födde-vigde-döda så du måste kolla noga!
Lenah

2006-05-13, 10:29
Svar #4

Utloggad Hans Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2015-02-13, 14:39
    • Visa profil
Hej!
Tack för tipsen Lena.
Det kan nog mycket väl vara din Maria f. 1760 vars make Lars som så småningom dör.
Jag har som sagt var inte hittat någon notering om någon vigsel för någon av Olofs hustrur, och jag vet heller inte vilken av dem som är mor till min ana Jan Olsson f. 1776 (hfl) Hon står i alla fall tillsammans med Olof Jansson som föräldrar till Kajsa f. 1787 och Lars f. 1792 i Nor:s fb.
Hälsningar Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna