ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torpet Grinden och dess soldater!  (läst 745 gånger)

2002-02-03, 20:05
läst 745 gånger

Tina Wisen

Hej!
 
Jag har en fråga om soldattorpet Grinden. Det ligger i Värmlands-Säby, vid Nybble. Vilken socken tillhör torpet? Jag tänkte försöka ta reda på vilka soldater som har bott där genom åren, hur och var kan jag söka information? Jag är mycket tacksam för svar!
 
Hälsningar
 
Tina

2002-02-06, 19:05
Svar #1

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Hej Tina!
Området kring sagd ort tillhör Visnums socken. Militärt enligt indelningsverket från år 1686, Närkes och Vermlands Regemente. Kristinehamns kompani no:5. Efter år 1814 Närkes Regemente no:21 Visnums Kompani no:7.
Torpet Grinden finns inte med i Grills rulla som soldattorp. Men det är inte ovanligt. Då det är rote gården som anges i rullan och inte själva huset som soldaten bodde i.
Har du möjlighet att ta reda på vilken gård torpet tillhörde, så skall jag  
titta en gång till i rullan.
Det enklaste är att börja med att gå igenom hfl. för att få tag på namnen. Oftas står det också om den som bor där var soldat. Vill du sen gå ännu längre tillbaka på 1600-talet och få mer detaljerad information finns den i Generalmönster rullan över Regemenet.
 
Lycka till Åke

2002-02-12, 16:41
Svar #2

Tina Wisen

Hejsan Åke!
 
Wow, jag blir så glad över att få svar! Jag ska leta lite till och försöka ta reda på vilken gård som Grinden tillhörde/tillhör.  
Tack så mycket!!!!!!
/Tina

2002-02-13, 17:47
Svar #3

Tina Wisen

Jag är nästan 100% säker på att Grinden borde ligga under gården Värmlands-Säby. Det tillhör Visnums församling och ligger nära Grinden.  
 
Jag funderade på det där med husförhörslängder. Finns de bara på biblioteket i Karlstad? Jag antar att man i hfl kan hitta namn som jag söker. Sedan kanske det är dags för Krigsarkivet? Eller det där soldatregistret med koppling till Skövde?  
 
Som du märker så har jag ingen aning om hur jag ska gå tillväga...men vilja har jag!  
 
Grinden ska vara byggt runt 1720, så tidigare än så finns nog inget.  
 
Tack!  /T

2002-02-13, 21:02
Svar #4

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Hej Tina!
Jag kollade på http://www.lantmateriet där finns nästan alla gamla härads kartor. Vilket är en guldgruva för de anger var soldat torpen låg. Anges med ST = soldat torp. Grinden finns med, ligger nära den gamla vattenkvarnen och inte långt ifrån Säby. Men man kan inte tyda någon gårds tillhörighet eller ST på kartan. Det kan också vara så att det bott någon avskedad soldat eller att det var en extra rote under 1700-talet därför står den inte angiven i rullan.
Mitt förslag är att du kollar igenom hfl. Har du tur finns de på bygdens biblotek i form av microfish går annars att beställa från  http://www.nad.ra.se/ för en ringa kostnad.
Lycka till /Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna