ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tips om orter där efternamnet Broberg förekommer  (läst 946 gånger)

2004-12-27, 22:41
läst 946 gånger

Ulrica Dahlqvist

Hejsan!
 
Jag har en ana som jag inte har lyckats komma vidare med; Anders Broberg.  
 
I en flyttattest, undertecknad i Vänersborg, från 1838 uppges han vara född den 10/5 1784 i Värmland, någon bestämd plats uppges dock inte. Jag är därför tacksam för alla tips jag kan få över ställen i Värmland där efternamnet Broberg finns. På så sätt hoppas jag kunna börja leta för att komma vidare bakåt i tiden.
 
Anders får åtminstone ett barn i Värmland Anders Peter f. 3/10 1813. Eventuellt med en kvinna som heter Anna, efternamnet okänt. Eventuellt föds även barnen Cajsa f. 1816 d. 1834 samt Nils f. 1819 d. 1835 i Vämland.
 
Detta är vad jag vet med säkerhet:
Från minst 1823 bor Anders på Jeanetteberg i Vänersnäs (tidigare HFL saknas). Där får han sonen Gustaf f. 26/7 1823 med Anna. 1825 får han sonen Carl med hustrun Britta Nilsdotter (även hon från Värmland) och 1828 en dotter, Anna Elisabeth. 1832 flyttar familjen till Bråten av Fågelgården i Västra Tunhem. 1835 flyttar de till Blåsut, Sundberg i Vassända. Därefter är det 1838 dags för en sista flytt, denna gång till Gustavi Domkyrkoförsamling i Göteborg. Anders dör där den 1/4 1840 och Britta den 5/12 1842.
 
Jag ser fram emot tips på ställen i Värmland där namnet Broberg förekommer.
 
Tack på förhand!
 
Med Vänliga Hälsningar,
 
Ulrica Dahlqvist

2005-12-26, 12:18
Svar #1

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Ulrica
 
Ett år har gått,först nu såg jag din fråga.
Inte vet jag om den Broberg jag har läst om har något med din Broberg att göra men så här är det:Den 20 aug 1862 under det stora indianupproret vid Norway Lake dödades några Svenskar bl.a. Anders Petter Broberg född omk 1819 och hela hans familj även en Daniel Petter Broberg med familj dödades.Broberg hade en släkting Johannes Nilsson som också föll offer för indianernas vrede.
Kanske något av intresse?
/Lennart

2005-12-27, 18:28
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Det fanns en borgare i Åmål på 1830-talet som hette Nils Broberg. Han var skomakare och var född i Bro(S) 1807-03-28. Jag har inte hittat honom i födelseboken för Bro på detta datum, men har sett andra Broberg födda i Bro.
En Anders Peter är född i Bro 1813-10-09 i Stelerud med föräldrarna Anders Persson (förstärkningskarl) och Britta Jansdotter.
Även en Anders är född i Bro. Den 10/5 1784 föds Anders på torpet Katrineberg under Hammar i Bro. Föräldrar Per Svensson och Gertrud Persdotter

2005-12-28, 13:32
Svar #3

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 15:46
    • Visa profil
Broberg är ett inte helt ovanligt soldat och ryttarnamn. I Närke förekommer det inom åtskilliga socknar och så är säkert fallet även på andra ställen i Sverige. Kanske kan krigsarkivet vara en plats att börja sökandet, även om det är som att leta efter en nål i en höstack.  
 
MvH
Ingela H

2005-12-28, 17:46
Svar #4

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Jag skulle i varje fall kolla Bro socken först. Det ligger liksom närmast till hands, och där finns också ett ställe som hette Brobergerud i hemmanet Västra Brosäter.

2005-12-31, 14:52
Svar #5

Ulrica Berkefalk

Hejsan!
 
Tack för alla svar. Jag lyckades knäcka nöten själv för ett tag sedan. Jag ser att även Gunnar har gjort detta. Precis som Karl-Johan tipsade om började jag med att kolla i Bro.
 
Anders Brobergs föräldrar var Per Svensson (trol född 1741 i Botilsäter?) och Gertrud Petersdotter (född omkr 1746 i Ny) och han föddes mycket riktigt på Katrineberg i Bro. Anders var under sitt liv verksam som rättare, torpare och arbetskarl.
 
Möjligen skulle den Anders Petter och Daniel Petter som Lennart skriver om ovan kunna vara syskonbarn till Anders om nu även bröderna tog namnet Broberg i efternamn. Jag skall hålla detta i åtanke när jag forskar kring denna gren. Sannolikheten att de skulle vara släkt är nog väldigt liten; om Broberg också var ett soldatnamn borde det finnas en hel del med det efternamnet. Det var dock mycket intressant kuriosa, var har du kommit över de uppgifterna?
 
Ha ett riktigt gott nytt år!
 
Vänliga Hälsningar,
 
Ulrica Berkefalk

2006-01-01, 07:52
Svar #6

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Ulrica
 
Läste för länge sedan en bok om Värmländska kuriositeter skriven av N.Hedin där denna uppgift fanns med.Eftersom jag då skrev av och sparade allt som var intressant för framtida bruk kom denna lilla notis 20 aug 1862,det stora indianupprorets år,blev minst 13 svenskar därav några värmlänningar dödade vid Norway Lake.Sedan jag läst detta har jag i flera år undrat vilka dessa värmlänningar var,tills jag uppsnappade namnen Broberg, Lundborg,och Nilsson.Var jag hittade namnen kom aldrig att skrivas,(numera anger jag källan i mina papper).
/Lennart

2006-01-01, 16:33
Svar #7

Ulrica Berkefalk

Tack Lennart för intressant information!
 
God fortsättning!
 
Vänliga Hälsningar,
 
Ulrica Berkefalk

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna