ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldattorp i Sunne sn  (läst 1318 gånger)

2006-12-30, 18:05
läst 1318 gånger

Rolf Nordin

Hej,
Känner någon till om det gjorts någon inventering av soldattorp eller har bilder av soldattorp i Sunne sn? Jag har flera indelta soldater som tillhörde Värmlands regemenet under 1800-talet, bl a i Torsby.  
 
MvH/Rolf Nordin

2006-12-31, 06:21
Svar #1

Utloggad Jeff Benson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 21:47
    • Visa profil
Hej Rolf
 
According to Grill, there were 54 soldattorp in Sunne sn, including one at Torsby. Do you wish to know the names of all the rest?
 
Jeff

2006-12-31, 10:01
Svar #2

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Hej Rolf och Jeff
 
Som Jeff skriver fanns det många soldattorp i Sunne,men att det bara skulle finnas ett i Torsby är nog inte rätt,om han inte menar Torsby i Sunne(som numera kallas Torsberg).Vilket jag tror att Jeff menar.
Soldattorpen i det som i dag heter Torsby finns alla under Fryksände.
I nästan varje by eller hemmansansamling fanns ett soldattorp vilka finns kvar i dag under namnet Bostället,några kan vara flyttade och användas som fastbostad eller sommarstuga.
 
Någon inventering av alla soldattorp finns inte vad jag vet annat än de Grill har upptecknat enligt Jeff.Yes Jeff,den listan skulle vara intressant att se.(Jag vet att du Jeff läser svenska bra)
Lennart

2006-12-31, 18:13
Svar #3

Rolf Nordin

Hej,
Det stämmer. 54 soldatboställen fanns i Sunne sn tillhörande Värmlands regemente. Här kommer listan från fotostatkopior ur Grillen.


Mvh/Rolf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna