ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Orup - förgreningar i Värmland  (läst 2125 gånger)

1999-05-17, 23:38
läst 2125 gånger

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Hej!
 
Jag håller på att kartlägga släkten (släkterna?) Orup från Halland/Skåne. I diskussionen Orup under rubriken Släkter, övriga har jag fått veta följande (av Peter Funke):
 
På Värmlandsnäs och tidigare i Kila, Värmland, fanns en sergeant Nils Orup. Under sin Kilatid skrevs han som brukare eller arrendator, möjligen delvis på Smedbyn, nu kulturminnesgård. Nils Orup var född i Skåne år 1740, och hade varit furir vid Närke-Värmlands regemente. Han gifte sig 5 februari 1771 på Nolby i By (S) med Kristina Maria Brummer, född 1734. 1794 flyttade Orup till Ingrirud i Eskilsäter (S), där han blev lantbruksinspektör hos skalden Esaias Tegnérs mor, som då blivit änka. Orup sägs ha varit en fantasifull berättare, och några av hans historier påstås ha uppsnappats av skalden Tegnér, bl.a. uppges poemet Axel bygga på en historia som Orup berättat. Nils Orup avled på Ingrirud i Eskilsäter den 3 februari 1807 av feber. (Källa: C.V. Bromander VFoN 1933).
 
Är det någon värmlandsforskare som vet mer om denne Nils Orup? Har någon stött på någon annan Orup i Värmland? Tacksam för alla tips!

1999-09-16, 22:54
Svar #1

Ánn-Marie Andersson Dannbring

Hej!
Jag har sysslat en del med Värmland och släkten Brummer. Tyvärr vet jag inte mycket mer om Nils Orup än du, däremot var Kristina Maria syster till min anfader Carl Fredrik Brummer, så på den sidan har jag en del uppgifter om du är intresserad. Jag för min del skulle gärna vilja veta något om deras barn! Ett tips för dig gällande Nils är att kolla upp Krigsakivet när det gäller hans militära karriär och Landsarkivet i Lund, då han ju kom från Skåne.
MVH. Ann-Marie Dannbring, Dalby.

1999-09-18, 00:06
Svar #2

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Kul att någon har hittat den här diskussionen!
 
Jag har ännu inte knutit ihop Nils Orup i Värmland med Oruparna i Halland/Skåne, men jag är övertygad om att det är samma släkt. Tack vare hjälpsamma släktforskarkolleger har jag fått massor av Orup-trådar att nysta i. Det gäller bara att få tiden att räcka till...
 
Det ytterst lilla jag har efterforskat denne Nils Orup har inte gett mig några nya uppgifter (jo, ett annat födelsedatum enl Elgenstierna). Alltså vet jag inget säkert om några barn ännu, har bara en okontrollerad uppgift om en dotter.
 
Nu har jag dock blivit inspirerad till fortsatt sökande och ska ta itu med det snarast. Lovar att meddela resultatet.
 
Det enda jag vet om släkten Brummer är det som står i Elgenstierna, så det vore mycket trevligt med fler uppgifter!
 
/Anneli

1999-09-26, 22:07
Svar #3

Ann-Marie Andersson Dannbring

Hej Anneli och tack för ditt svar! ´Jag kan bara säga att Elgenstierna är inte alltid att leta på, det vet jag av egen erfarenhet, då min anfader Carl Fredrik Brummer ( bror till Kristina Maria) inte ens var med i Elgenstierna. Detta har orsakat mig mycket forskarmöda, dvs att påvisa hans släktskap med Johan Christian Brummer och Dorothea Elisabeth Roos af Hjelmsäter (se adl. ätten Brummer nr 1855, tab 2 i Elgenstierna). Men deras barn är alltså följande:Christina Maria f.1739, Dorothea Elisabeth f 1740, Berndt Magnus f.1741, Adolp Christian f.1744, Carl Fredrik f.1747, Maria Eleonora f.1751, Johanna Catharina f.1753. Familjen bodde på Nolby i By sn, Värmlands län.Från husförhörslängder har jag hittat: 1771 på Nolby 1/3 föddes Jean Claes,döpt 1/3,död 1772 och begraven i oktober 1772. Föräldrar furiren Nils Orup och fru Wälborna Christina Maria Brummer. 1773 på Smörgraven (?)föddes 5/11 och döptes 6/11 Lisa Maria. Föräldrar voro furiren Nils Orup och Christina Maria Brummer.Faddrar voro Liutenanten wälborne herr Johan Christian Brummer, Liutenanten herr Adolph Christian B., wälborna fru Dorothea Lisa Roos, fröken wälborna Johanna Catharina Brummer.
1775 24/9 på Smörgraven föddes och 26/9 döptes Jan Niclas. Föräldrar var Nils Orup och Stina Maja Brummer. Faddrar var herr Carl Fredrik Brummer, comminister herr Johan Segersten (?), wälborna fru Maria Br. och Wälborna Fru Maria Beata Uggla på Sund.Detta är vad jag funnit om Christina Maria och Nils Orup - hoppas det är till nytta! MVH Ann-Marie Dannbring, Dalby.

1999-09-26, 22:37
Svar #4

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Hej Ann-Marie!
 
Varmt tack för nyheterna! Nu har jag ännu mer att nysta i. Visste som sagt inget om några barn och även detta med Smörgraven var nytt.
 
Hoppas få tid nu i veckan att söka vidare. Lovar att meddela alla nya fynd om familjen Orup-Brummer.
 
/Anneli

1999-10-09, 00:38
Svar #5

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Nyheter på Orup-Brummer-fronten!
 
Jag hittade de tre barn Ann-Marie nämner - Jean Claes, Lisa Maria och Jan Niclas - i By C:4.
 
I AI:5 finns familjen på Smörgraven. Nils Orup benämns furir, dottern Lisa Maria är född. I AI:6 (1775-80) är Nils sergeant och familjen har utökats med sonen Jan Niclas. Men omkring 1777 försvinner de utan notering om vart.
 
Dottern (Jungfru Lisa Maria Orupp) hittade jag i By AI:7 hos Fröken Ebba Christina Uggla på S.Skane.
 
Med ledning av vad Peter Funke tidigare meddelat (se första inlägget under denna rubrik) chansade jag på Smedby i Kila sn. Och se där! Där hittade jag den försvunna familjen:
 
Kila AI:4
 
Avd I (1777-81)
Lieutenanten Joh Christ: Brummer f. 1710, död
Fru Dorothea Lisa Roos f. 1719
dott: Johanna Catharina f. 1753
 
Br Herr Nils Orup f. 1740
Fru Stina Maria Brummer f. 1739
dott Lisa Maria (tillbaka hos mor och far tydligen)
son Joh: Nicolaus f. 1775
 
Avd II (1782-83)
 
Nils Orup står som sergeant. Dottern Greta är född (se nedan).
 
Under familjen Orup-Brummer står Fröken Johana Brumertz och Leutnentskan Fru Dorota Lisa Ros.
 
Kila C:7
 
1782 3/3 Greta (Smeby)
döpt (4/3) af Magistr Wahlstedt Fadren war Sergeanten Herr Nils Orupp modren Fru Stina Brummer, M:f: Assessoren Wälborne Herr Bengt von Ech(?)stedt Studiosus Herr Bengt Gustaf Seidelius q f Assessorskan Greta Lagerhielm, Capitainskan Fru Anna Maria Silfwerswerd, Fröken Anna Sophia Brummer på Kjerfwinge
 
Det var allt för i dag!
 
/Anneli

1999-10-18, 21:29
Svar #6

Ann-Marie Andersson Dannbring

Hej Anneli!
 
Dina nya fynd på Orup-Brummer-fronten är intressanta också för mig. Smedby i Kila sn, var ju den plats där Christina Marias föräldrar och syskon bodde, det kunde jag ju nämnt i mitt tidigare inlägg..! Nåväl, du fann ju familjen ändå!  
När dottern Greta föds, nämner du Johana Brumertz och Leutnentskan Fru Dorotea Lisa Ros, dessa är ju säkert den yngre systern till Christina Maria, Johanna Catharina och deras mor Dorothea Elisabeth Roos af Hjelmsäter. Men faddrarna till Greta är intressanta; Bengt von Echstedt - kan han stamma från Echstedska gården i Kila sn? Helt ny för mig är dock fröken Anna Sophia Brummer på Kjerfwinge! Vet du något om Kjerfwinge? Undrar om hon kan vara en dotter till någon av Christina Marias bröder...Det är något för mig att ta reda på!
Bästa släktforskarhälsningar från Ann-Marie i Dalby.

1999-10-18, 22:59
Svar #7

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Bengt von Echstedt hör mycket riktigt ihop med von Echstedtska gården. Det var han som 1762-64 nybyggde Smedby gård i Kila socken till den berömda herrgård i karolinsk stil, som numera är museum.
När Värmlands Museum köpte och restaurerade gården på 1950-talet så började man kalla den just von Echstedtska gården - Smedbyn låter kanske inte som en herrgård!

1999-10-18, 23:52
Svar #8

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Kul att kunna servera något nytt! Men Kjerfwinge vet jag dessvärre inget om. Tittade efter något ställe i Kila med det namnet, men hittade inget. Vi får väl leta vidare på varsitt håll och se vad vi kommer fram till.
 
/Anneli

1999-10-19, 11:39
Svar #9

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Kärvinge ligger i Eskilsäters socken, den sydligaste socknen på Värmlandsnäs, och är ett säteri. Så där borde ni kunna hitta Anna Sophia Brummer!

1999-10-20, 21:52
Svar #10

Ann-Marie Andersson Dannbring

Tack Carl-Johan och trevligt att fler läser denna diskussion!
Men nyfiken och envis som jag är, fortsätter jag att fråga och undrar om du möjligen vet något om vem som ägde säteriet Kärvinge (modern stavning?) ca 1780? Dessutom undrar jag lite över Smedby/Smedbyn i Kila sn - Har jag förstått det rätt att det fanns flera Smedby, för det Smedby som min anfader Johan Christian Brummer bodde på, är ju inte detsamma Smedby som det som senare blev Echstedtska gården? Eller?
MVH. Ann-Marie

1999-10-20, 22:21
Svar #11

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Jo, det är endast en herrgård Smedbyn i Kila socken. Det finns visserligen två hemman, Östra och Västra, men din anfader torde ha bott på och brukat del av just von Echstedts gård.
Vem som ägde Kärvinge vid denna tid kan jag ej utröna av den litteratur som jag har till hands, men det torde kunna ges besked därom i husförhörslängden.

1999-11-25, 23:43
Svar #12

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Ann-Marie!
 
Du vill ju veta mer om Nils Orups och Kristina Maria Brummers barn, skrev du tidigare. Hos mormonerna hittade jag en vigsel (har inte kollat vigselboken själv):
 
1811 23/4 gifter sig en Greta Stina Orup med Lars Magnus Wikström i Eskilsäter, Värmland.
 
Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara någon annan än vår Greta (se ovan 9 okt). Eller vad tror du?
 
/Anneli

1999-11-26, 00:01
Svar #13

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Hej Ann-Marie!
Enligt Iwan Schymans Värmlandsnäs från forntid till nutid, del 1, ägdes Kärvinge åtminstone år 1774 av släkten Rutensköld. Som ägarinna stod då den arton år tidigare avlidna Adolfina Johanna Rutensköld. A.J.R. var född Fleetwood och hade tidigare varit gift med friherre Lars Sparre.
Hälsn.
PF

1999-12-01, 18:20
Svar #14

Ann-Marie Andersson Dannbring

Hej Anneli!
Kul med fler nyheter - och visst verkar det mkt. troligt att Greta Stina är den rätta Greta! Wikström är väl dessutom en värmlandssläkt?
Häls. Ann-Marie

1999-12-01, 18:28
Svar #15

Ann-Marie Andersson Dannbring

Hej Peter!
Bra du nämde Schymans bok - den har jag faktiskt hemma - men inte läst den så noga ännu...
Alla dessa gårdar och släkter verkar på något sätt vara förbundna med varanda så böcker med lokahistoria är av stor betydelse särskilt då man själv inte är bekannt med landskapet! Gods och gårdar är, i detta sammanhang, också en guldgruva!
Hälsn. fr. A-M

2000-09-18, 21:48
Svar #16

Gun-Britt Johansson

Plantin Anna Catherina 1720-1790 g m  
Likviditionscommisionär Jonas Forsberg 1720-1789
Vilka var deras föräldrar och var är dom födda
 
De hade 1 dotter Anna Elisabeth Forsberg min mmm fm född 5/12 1753 i Sillingebyn Långserud

2006-04-13, 20:28
Svar #17

Utloggad Thord Eric Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2009-07-27, 12:45
    • Visa profil
Gunnar Larsson, Åmotsfors med anor från Östmark.
Född i 1890-1910? Har någon något att komma med?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna