ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Silfverhäst, Maria Christinas anor efterlyses  (läst 2279 gånger)

2007-08-04, 21:21
läst 2279 gånger

TomHogstrom

Hej!
 
Jag håller på att utreda släkten Silfverhästs anor. I nuläget har jag fastnat på Maria Christina Silfverhästs, mor och far. Här kommer en sammanfattning av min forskning i nuläget:
 
   
Lite bakgrundsinfo om Maria Christina Silfverhäst: Född omkring 1670 i Sannerud, Övre UIllerud (S). Död 4 juni 1746 i Färjestad, Övre UIllerud (S) [F:1 s.29]. Begravd 20 juli 1746 i Övre Ullerud (S). Gift 1688 med. Sven Pagander. Född i Byn, Alster (S). Komminister. Adress Bäck, Övre Ullerud. Död 23 januari 1712 i Bäck, Övre Ullerud (S) [C:1 s.280]. Begravd 23 mars 1712 i Alster (S).
 
Eftersom Sven Pagander var präst så har jag slagit upp makan Maria Christina Silfverhäst i Karlstads Stifts Herdaminne från medeltiden till våra dagar, Karlstad 1965-1976. Där står:  
 
”G. 1688 m. Maria Christina Silfverhäst, f. i Sannerud, Ö. U., 1670, död på Färjestad, Ö.U., 1746 4/6, dotter till kornetten Jonas Jonae S. och Barbara Sofia Carus.”
 
Eftersom Jonas Jonae Silfverhäst var kornett så ligger det ju nära till hands att nu leta vidare i Överste Carl Otto Nordensvan, Värmlands Regementes (Närkes och Värmlands Reg:tes) Historia, Stockholm 1904. Där slår jag upp Jonas Jonae Silfverhäst och läser bla. a. följande:
 
”Silfverhäst, Jonas Jonae
Fadern: Kornetten Jonas Jonasson Silfverhäst till Sannerud; modern: Barbro Kruus, sedan omgift med med Ernst Höffner..”
 
Här står vidare att läsa att Jonas Jonae S. blev slutligen löjtnant innan han tog avsked.
 
Hum, här har vi nu då fått två olika namn på modern. Barbara Sofia Carus och Barbro Kruus samt att faderns mellannamn är olika Jonas Jonae Silfverhäst och Jonas Jonasson Silfverhäst.d.v.s. att man har blandat ihop fadern och sonens namn troligtvis.
 
Jag sökte på Silfverhäst på google..och fick då upp Nordsjö gård .konstaterade med hjälp av min mor, att min mors kusins särbo råkar äga delar av den gården idag! Vi tog kontakt med ägaren till Nordsjö gård genom min mors kusin för att få fram en ev. ägarlängd. Vi hade tur att det har gjorts en bygdeinventering omfattande Norsjö gård, Övre Ullerud församling. Och i Nordsjöhemman står bl.a. följande att läsa:  
 
”Kapten Wardlau var gift med Anna Knutsdotter Roos från Säffle som dog den 22 augusti 1715 på Nordsö. Kapten Wardlau hade i sitt äktenskap med Anna Roos tre barn. Catarina dog ogift på Norsjö 10 augusti 1710. Johan, som var förare vid Närke-värmlandsregementet dog ogift 21 november och med honom utslocknade ätten Wardlau. Tredje barnet Maria Elisabeth gifte sig den 7 december 1697 med löjtnanten vid Värmlands regemente Jonas Silfverhäst d.ä. född i Sannerud Kils socken. Med honom övergick nu gården till släkten Silfverhäst och efter hans död 1734 övergick gården till hans son Jonas Silfverhäst d.y.”
 
Bläddrar man vidare i hemman över Nordsjö gård så hittar man följande:
Ägarlängd:
.
.
Jonas Jonae Silfverhäst , löjtnant vid Närkes och Värmlands regemente, född 1662 i Sannerud i Kils socken, död 1734 3/7 på Nordsjö, övergick ägarerätten till gården till släkten Silfverhäst. Nästa ägare.
 
Jonas Silfverhäst, son till förnämde, bytte år 1736 Nordsjö mot Västsjö.
 
Här kan man konstatera att det finns tre generationer med namnet Jonas Silfverhäst.huga..slutsatsen av det ovanstående är att Maria Christina Silfverhäst född ca. 1670 hade en bror löjtnanten Jonas Jonae Silfverhäst född 1662, båda födda i Sannerud Kils socken.
 
Jag letar vidare och nu denna gång i Erik Fernows ”Beskrivning över Värmland” och där hittar jag under rubriken ”Värmlanningars adelsmatrikel” namnet Silfverhäst omnämnt.vidare finns där en fotnot 1192 och där står följande att läsa:  
 
”Jonas Jonasson till Sannerud, var kornett, men skall ha avancerat till överstelöjtnant, g. m. Barbro Kruus, som hade Sannerud i livstids förläning såsom änka, men därom blev dispyt väckt 1684, sedan hon trätt i ofr. gifte med löjtnanten Ernst Höffner. Ätten gick ut 1759.”
 
Kontentan av ovanstående är att Maria Silverhästs far hette Jonas Jonasson Silfverhäst och mor Barbro Cruus.
 
Skulle vara tacksam om någon kunde kasta lite mer ljus över Maria Christina Silfverhäst anor?  (För övrigt så börjar kyrkoböckerna ca 1670 i Kil om jag inte är fel underättad så det går inte att komma längre där, men möjligtvis domböcker eller någon förteckning över frälsegårdar kunde vara till hjälp? ).
 
Mvh Tom

2007-08-04, 23:23
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Elgenstiernas ättartavlor (EÄ) under adl ätten Wardlau anges följande:
 
Maria Elisabet. Gift 1697 7/12 på Nordsjö med löjtnanten vid Närkes och Värmlands regemente Jonas Silfverhäst, född 1662 i Sannerud i Kils socken Värmlands län, död 1734 3/7 på Nordsjö och begraven s. å. 14/7.
 
Maria Elisabet var dotter till Johan Wardlau, natural. Wardlau, till Nordsjö i övre Ulleruds socken. Gift med Anna Knutsdotter Roos af Hjelmsäter, död 1715 22/8 på Nordsjö och begraven s. å. 11/9, dotter av Knut Persson Roos af Hjelmsäter, nr 51, och Ingrid Roos af Hjelmsäter.
 
Fler uppgifter om ätten Wardlau finns i EÄ.
 
Sökte i EÄ samt även i Schlegel & Klingspor, (ointroducerad adel), men finner ej någon Silfverhäst vid en hastig genomgång.
I ett register till Släkt och Hävd finner jag i 1998 3-4, sid 202 i C v Warnstedts artikel Befäl och stabsbetjänte vid Kungl. Livregementet till Häst åren 1680-1709 i Roslags kompani under kornetter:  
1677 - (stupad vid) Landskrona 14.7.1677 Jonas Sölverhäst, fr kvm nr 6.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-08-05, 00:08
Svar #2

TomHogstrom

Hej!
 
Tack för din hjälp med uppgifter, Olle! Det ser ut som Jonas Jonsson Silfverhäst stupade vid Landskrona 14.7.1677...som kornett och befodrades troligen ej hela vägen till överstelöjtnant...eftersom Barbro Kruus var änka och gifte sig med Ernst Höffner någon gång innan 1684, då disbyten om ofr. gifte väcktes verkar ovanstående uppgifter om att Jonas Jonsson Silfverhäst (stupade 1677) rimliga...iaf. ligger det i tidslinje med övriga uppgifter som framkommit hittils..  
 
Mvh Tom

2007-08-05, 00:08
Svar #3

TomHogstrom

Hej!
 
Tack för din hjälp med uppgifter, Olle! Det ser ut som Jonas Jonsson Silfverhäst stupade vid Landskrona 14.7.1677...som kornett och befodrades troligen ej hela vägen till överstelöjtnant...eftersom Barbro Kruus var änka och gifte sig med Ernst Höffner någon gång innan 1684, då disbyten om ofr. gifte väcktes verkar ovanstående uppgifter om att Jonas Jonsson Silfverhäst (stupade 1677) rimliga...iaf. ligger det i tidslinje med övriga uppgifter som framkommit hittils..  
 
Mvh Tom

2007-08-14, 17:49
Svar #4

TomHogstrom


2008-07-21, 12:58
Svar #5

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Se även mål i Kils härads dombok 6-8/11 1660 (EVIIAAAL:8, AD Online, bild 243 sidan 140). Där nämns en sal. löjtnant Jon Jonsson i Sannerud med fru och barn vid namn (bl.a. sonen Jonas Jonae Silfverhäst). Kanske någon annan kan tolka målet om du själv inte gör detta...

2009-03-01, 16:46
Svar #6

Utloggad Kai Överby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 13:54
    • Visa profil
Hejsan! Läste under helgen boken som Frej Alsterlind har skrivit om den gamla kyrkplatsen. Där stod det att Silfverhäst var adlad av Karl XI. Silfverhäst blev dock inte introducerade på riddarhuset. Kommer dessvärre inte ihåg vilken Silfverhäst det gällde men det kan ha varit kornetten vid livregementet till häst Jonas Silfverhäst. Är dock inte säker./Kai

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna