ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sahlström, Samuel (f 1742 och d 30/12 1795)  (läst 3789 gånger)

2000-05-19, 13:32
läst 3789 gånger

Utloggad Helén Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 13:54
    • Visa profil
    • Släktforskning - Heléns anfäder
Hej!
Jag söker anfäder till adjuntanten/uppsyningsmannen Samuel Sahlström (f 1742 och d i håll och styng den 30/12 1795 i Stensgård, Fryksände).
Vore tacksam för svar!
Hälsn/Helén

2000-05-19, 18:57
Svar #1

Gunilla Önnberg

Hej, Helén,
Det finns fortfarande många ättlingar kvar efter Samuel Sahlström och hans hustru Du Rietz kvar här i Torsby, Fryksände.  Det finns en gård i Utterbyn som heter Sahlströmsgården som man kan besöka, det är en ättling som förestår den.
Hälsningar Gunilla

2000-05-19, 19:24
Svar #2

Utloggad Irmgard Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2020-02-15, 17:38
    • Visa profil
Samuel Sahlström f.1742, g. 1764 m. Maria Catharina Du Rietz. Enl.  Boken om Lekvattnet av Elis Hasselstig föddes Samuel Sahlström i Småland, sid. 340. Förhoppningsvis får du bättre hjälp från någon annan. Att hans hustru var adlig visste du kanske innan. Hennes anor kan spåras tillbaks till 1000-talet. Se adelskalendern.Samuel Sahlström var under en tid tulltjänsteman i Lekvattnet (S).

2000-05-19, 20:49
Svar #3

Gunilla Önnberg

Helén,
Om du skickar mig din e-mailadress så skall du få kontakt med några som forskar på både Samuel Sahlström och Olof Norén. Jag skickar även ett par filer.
Hälsningar Gunilla

2000-05-23, 11:41
Svar #4

Utloggad Helén Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 13:54
    • Visa profil
    • Släktforskning - Heléns anfäder
Tack Gunilla och Irmgard! Har redan uppgifterna på Maria Catharina Du Rietz och hennes anfäder, men däremot så saknar jag Samuel och Olof Noréns anfäder. Vore roligt att få dem. Jag har inte internet hemma, men på arbetet har jag. Ni får gärna skriva till mig på min e-mailadress: helen.mattsson@sundsvall.se.
Hälsn/Helén

2000-05-23, 18:16
Svar #5

Gunilla Önnberg

Helén !
Jag har kontakt med en ättling till Olof Norén och Samuel i Amerika som du skall få adressen till och det bor en massa ättlingar kvar här också en del av dem är mina kusiner fast på andra sidan. Jag skall maila till dig.
Hälsningar Gunilla

2000-05-24, 14:07
Svar #6

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Samuels födelseort är ju inte känd, varför hans ursprung är svårt att gå vidare med. Den efterlysning som borde göras är väl om någon forskare i någon småländsk födelsebok för 1742 har stött på ett gossebarn med namnet Samuel, och vars far kanske rentav heter Sahlström - fast det behöver ju inte vara ett namn han fick efter sin far, han kan ju själv ha tagit det.
 
Det tänkte jag själv på när jag läste Bromanders artikel om släkten Sahlström i en bok om Fryksändesläkter. Minns inte bokens titel, men jag fick kopia på själva Sahlström-artikeln av Monica Lundell i Torsby. Jag har tre olika grenar från giften mellan medlemmar av Fryksändesläkterna Lundell och Sahlström i min forskning, då Lundellarna är ättlingar till min anfader Nicolaus Pemer.
 
De Gunilla tänker på i USA är förstås Gary Sahlstrom i Vancouver, WA, USA (det första Vancouver britterna grundade, innan amerikanarna intog det och britterna fortsatte norrut och grundade det mer kända Vancouver i Kanada) och Don Erickson, som härstammar från Norén-grenen. De har även en maillista för släkten Sahlstrom på Rootsweb och en MyFamily-site (tror jag det är). Så fort jag får någon sådan där reminder to visit the site ska jag ta och maila dig adressen dit.

2000-05-24, 17:59
Svar #7

Gunilla Önnberg

Anders,
Det är inte Gary Sahlström, utan det är Jennifer Kelley, hon har Olof Norén-släkten.
Hälsningar Gunilla

2000-05-26, 17:28
Svar #8

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Helén!
 
På några dagar fick jag raskt två mail om nya inlägg på Sahlstrom-släktens MyFamily-site. Men för att komma in på den ska man tydligen vara medlem eller injuden av en medlem.
 
Och jag hittar ingenstans för mig som user att bjuda in dig, så det verkar som om admin, George Sahlstrom, måste göra det.
 
Så är du intresserad av en inbjudan kan du ju själv maila honom på george.sahlstrom@unforgettable.com och berätta att du är en Sahlström-ättling på Norén-sidan (om det är rätt uppfattat av mig att du är det!) och att jag berättade om websiten.
 
Vänliga hälsningar
Anders Pemer

2000-05-29, 12:56
Svar #9

Utloggad Helén Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 13:54
    • Visa profil
    • Släktforskning - Heléns anfäder
Tack Gunilla och Anders!
 
Jag ska ta kontakt med Jennifer Kelley och George Sahlström och kolla om de har några uppgifter bakåt på Samuel Sahlström och Olof Norén.  
Både Samuel och Olof kan ju vara svåra att hitta anfäder på - har gjort efterlysningar tidigare på dem, men utan resultat.  
 
Hälsn/Helén

2001-02-13, 20:14
Svar #10

Gudrun Algvere

Hej! jag har en tid släktforskat och kommit till mina anor på min mormors sida,Olof Noren och Samuel Sahlström iStensgård,Fryksände men längre bak har jag ej lyckats komma.Min glädje var stor när jag nu gjorde mina första försök på i nternet och fann en diskussion om dessa två.Jag vore oerhört glad om jag kunde få hjälp med kontakter för att få veta mer.Gärna även om Samuel Sahlströms svärmor Margareta Wiman i Östergötland.  Med vänliga hälsningar                            Gudrun Algvere,Bromma.

2001-08-12, 23:16
Svar #11

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Har fått ett mail från en Sandra Salstrom i USA, troligen som svar på något jag gett ifrån mig på Sahlstroms-listan på Rootsweb, eller var det var.
 
Hon har ingenting med Fryksände-släkten Sahlström att göra. Hennes farfar hette Salström och kom från Emmaboda.
 
Samuel Sahlström ska ju ha varit född 1742 i Småland. Det kanske är i Emmaboda man bör kolla efter nyfödda pojkar 1742 som döpts till Samuel???

2009-09-23, 11:17
Svar #12

Utloggad Gunnar Källblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2009-10-30, 12:49
    • Visa profil
Hej! Om Samuel Sahlströms ursprung har jag skrivit på Anbytarforum: Okänd socken i Småland den 18/9 -09.  
Och om Olof Noréns ursprung har jag skrivit på Anbytarforum: Fryksände den 18/9 -09.
Gunnar

2010-03-14, 18:30
Svar #13

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Oj, där ser man!
 
Vad Gunnar skrivit i nämnda tråd är således att Samuel är väl född enligt Gärdserum CI:2 (under Östergötland, Linköpings stift, men hör till Kalmar län och landskapet Småland)10/6 1744 som Samuel Månsson av Måns Samuelsson och Annika Jonsdotter i Börsebo.

2013-04-15, 17:37
Svar #14

Utloggad Kaj Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2023-08-28, 18:39
    • Visa profil
    • kaj.timekiller.net
Samuels födelseort är ju inte känd, varför hans ursprung är svårt att gå vidare med. Den efterlysning som borde göras är väl om någon forskare i någon småländsk födelsebok för 1742 har stött på ett gossebarn med namnet Samuel, och vars far kanske rentav heter Sahlström - fast det behöver ju inte vara ett namn han fick efter sin far, han kan ju själv ha tagit det.
 
Jag tror att jag kan ha den Samuel-gossen i min forskning. Han hette från början Samuel Jacobsson, född 22 april 1742, son till Jacob Olsson och Maria Larsdotter i Rådinge, Odensvi (H). Som fadder finns min ana Beata Rising som sedan har denne Samuel med sig i husförhören som en Samuel Salström. Kanske hände det hans föräldrar något som fick honom att hamna hos Beata Rising.  
 
Källor: Husförhör där Samuel finns med: Odensvi AI:4 (1754-1762) Bild 16 / sid 19 (AID: v23658.b16.s19, NAD: SE/VALA/00288)
Födelse, där Beata Rising står som fadder: Odensvi C:3 (1722-1745) Bild 59 / sid 97 (AID: v40569.b59.s97, NAD: SE/VALA/00288)
Husförhör där Samuels familj finns med: Odensvi AI:3 (0-9999) Bild 104 / sid 189 (AID: v23657.b104.s189, NAD: SE/VALA/00288)
 
Jag kanske helt är ute och cyklar. Men hoppas nån har tid att kolla upp detta mer noga.
Skulle själv vilja se om man kan spåra familjen och se vad som händer, men får ta det någon gång när jag har mer tid.
 
Mvh Kaj Eriksson

2013-04-15, 18:22
Svar #15

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Åhåhå! Nya bud, och desto mer rimliga. Här verkar det allt som att vi har honom!

2018-10-03, 21:59
Svar #16

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Hej!
Här är en till som är intresserad av Samuel Sahlström.
Jag har fyra DNA-matcher utspritt på tre personers olika tester som har Samuel Sahlström i sina anor. Kan finnas fler eftersom att det inte är alla som har anträd.


Saken är den att min morfars biologiska mormor hette Matilda Sofia Sahlström, och Matilda föddes på Öland 1876. Hennes farfars far Sven Nilsson Sahlström föddes i Kråksmåla, Kalmar län, Småland 1775-06-17. Han är den som tar sig namnet Sahlström. Hans pappa hette Nils Eriksson och mamma Gustava Melander.
Men om det finns en koppling mellan honom och Samuel har jag ingen aning om, men det är förmodligen bara ett sammanträffande. Såvida inte kopplingen ligger via Samuels hustru och Gustava Melander, för Gustavas mamma hette Anna Sofia Rothlieb och hon var adlig.
Eller så är det Värmland "som spökar", för jag har värmländska anor på mormors sida.
Kuriosa i det hela, övervägande delen av Sven Nilsson Sahlströms ättlingar är snickare eller timmermän!
Med vänlig hälsning,
Susanne Carlsson

2019-10-04, 12:40
Svar #17

Utloggad David Myrehed

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-05-25, 21:30
    • Visa profil
Hej, jag vill gärna bidra med information som kan ge oss lösningen på gåtan kring Samuel Sahlströms ursprung.
Sedan något år har jag forskat om Samuel och försökt hitta hans bakgrund - anfäder.
Nu anser jag mig äntligen ha nått ett avgörande resultat som jag gärna vill dela med mig av.
Det hela finns i en berättelse i text med några bilder på en PDF-fil om ca 2MB. Denna skickar jag
gärna till alla som kontaktar mig på adressen
                                                                 davidimyra@gmail.com
                                                                                                          Med vänlig hälsning
                                                                                                              David Myrehed

2020-04-06, 10:13
Svar #18

Utloggad Birgitta Neregård

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-07-21, 17:33
    • Visa profil
Hej David!
Tack för PDF:en med Samuel Sahlström rötter. En sådan fantastisk beskrivning av din forskning kring hans härkomst och en hel berättelse av livet förr. Samtidigt ger berättelsen en sorglig bekräftelse av att livet förr, även i de besuttnas liv, inte var en dans på rosor. Stort tack!
Hälsningar
Birgitta
Birgitta N

2020-05-18, 14:52
Svar #19

Utloggad David Myrehed

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-05-25, 21:30
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Det gläder mig att mitt inlägg om Samuel Sahlström varit av värde i din forskning.
I fortsättningen blir det enklare att ta del av min berättelse. - Den intresserade behöver bara KLICKA PÅ LÄNKEN härnedan!
            Med vänlig hälsning
                 David
 
                         http://www.sodraborgeby.se/sahlstrom.pdf
                     

2021-02-17, 15:01
Svar #20

Utloggad Helén Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 13:54
    • Visa profil
    • Släktforskning - Heléns anfäder
Hej! Jag har inte varit inne på Rötters Anbytarforum på länge och när jag loggar in mig idag, så läser jag detta. Blev oerhört glad!
Äntligen fick jag veta lite mer om Samuel Sahlström och hans far/mor.
Vilket detektivarbete Lennart Finnsson och David Myrehed har gjort! Imponerande! Bra jobbat!
Tack för pdf-filen!


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna