ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utvandret til Norge - Lars August Anderson (Andersen) f; 10 mars 1854  (läst 423 gånger)

2001-08-14, 23:15
läst 423 gånger

Utloggad Ove Opperud

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2015-07-24, 18:25
    • Visa profil
Etterlysning etter oldefar sine foreldre / og eventuelle søsken ;
 
Oldefar ; 
Lars August Anderson (Andersen)  f; 10 mars 1854  (I Sverige, antagelig i syd Sverige, Bohuslän kanskje ?)   
Lars utvandret til Norge en gang i perioden 1870 - 1890 ?  Lars kom da til Larvik, Stavern i Brunlanes kommune i Norge.  Han var da registrert som Stein arbeider. 
 
Lars August giftet seg i Berg Kirke i Brunlanes/Stavern ;        i 1891           med
 Karoline Marie Andreasdtr. Holjum  f; 28 mai 1865 i Stavern.
 
Lars August er registrert som eier av et gårdsbruk i Stavern, Brunlanes kommune i perioden 1895 til 1912.   (Solvang gård bnr 6, gårdsnr 22)   
 
Karoline og Lars fikk 6 døtre; 
Emma Josefine Andersen  f; 25 jan 1893  (Min bestemor)
Amanda Marie Andersen f;  8 nov. 1894
Anna Karoline Andersen f;             1897
Alma Jensine Andersen f; 21 sep. 1899
Dagmar Andersen  f;             1903
Linda Charlotte Andersen f; 29 Des. 1905
 
Lars August   døde 1 juni 1912
Karoline Marie  døde 5 desember 1937      Begge er begravet på Berg Kirke i Brunlanes.
 
Finnes det noen slektsforskere i Sverige som kan gi meg en ”hjelpende hånd”  med å s?ke etter han, hans foreldre som mest sannsynlig kommer fra ”et sted i syd Sverige”.
 
Jeg har forstått det slik at i Sverige har dere ikke landsdekkende søk, - slik vi har i de norske databasene.  Derfor opplever jeg at det er vanskelig ”terreng” å starte søk i.  Derfor appellerer jeg til en slektsforsker i Sverige om hjelp, en som kjenner søkemetodene hos dere, og som kjenner de forskjellige databasene som er tilgjengelig i Sverige.
 
Vil være ytterst takknemlig for hjelp i mitt søk etter Lars August sine foreldre (event. Søsken)
 
Vennlig hilsen
Ove Opperud
Brænndalen 60 
5178 Loddefjord / Norge
Email,  ove.opperud@c2i.net

2001-08-15, 11:55
Svar #1

Laila N. Christiansen

Hei Ove!
du b?r i hvertfall finne Lars Augusts far i kirkeboka for vielsen. Her kan det også stå hvor i sverige han kom fra! Kirkeb?ker kan du låne fra riksarkivet til biblioteket ditt, sjekk der!
Laila

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna