ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petter Jonsson 1792 Stora Kil, gift med Katarina Pettersdotter  (läst 574 gånger)

2005-12-29, 17:25
läst 574 gånger

Kerstin Fridolfsson

Hej!
Söker information om min farfars farfar, Petter Jonsson. Han var torpare i Ekebol, Stora Kil. Föddes 1792, dog 1852-10-18 genom hängning. Vem vet varför han hängdes, och vilka hans föräldrar var?? Gärna så långt bak i tiden som möjligt, såklart.
 
Han gifte sig med Katarina Pettersdotter, född 1803-06-06, i Rud, Stora Kil. De fick två barn; Karolina Pettersdotter 1845-11-03, samt Johannes Pettersson 1847-02-19.
Vem vet ngt om henne och hennes familj/släkt?
 
Jättetacksam för svar, då det verkar vara stopp i denna grenen av min släkt.
 
MVH
Kerstin

2005-12-29, 19:20
Svar #1

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Hittar inte någon Petter Jonsson född i Stora Kil eller Kil så han måste vara född någon annanstans.
Dödsorsak hängning, kan han ha tagit livet av sig?
mvh/Christina

2005-12-30, 10:21
Svar #2

Kerstin Fridolfsson

Hej Christina och tack för att du tog dig tid!
Har inte en aning om Petter var född någon annanstans.... jag får inte fram någonting om honom eller hans fru... Jag som skulle vilja få fram information på just DEN sidan i min släkt.
Hur ska jag gå vidare, vet du det??
 
Kom på att den anteckning jag har om honom, där står det:
(ref: F:1 dödbok, AI:19 St.Kil s.350)
 
Vid Katarina, hans fru, står det:
(ref:C:12 fö.bok s.80; AI:19 St.Kil s.350; son Johannes fö.bok)
 
Vet inte ens vad det är för referenser, vilka böcker det gäller. Kan DU hjälpa mig, tror du?
Tack snälla isåfall!
 
MVH
Kerstin

2005-12-30, 12:39
Svar #3

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Hej Kerstin,
Hinner tyvärr inte leta så mycket mer nu på några dagar.
Det jag har kommit fram till är att han mycket väl kan vara född i Kil då sidorna januari - augusti inte finns med de är defekta.
 
Gott Nytt År
Christina

2005-12-30, 13:49
Svar #4

Utloggad Irmgard Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2020-02-15, 17:38
    • Visa profil
Hej Kerstin!
 
Katarinas föräldrar var Petter Larsson och Lisa Eriksdotter enl fdl 1789-1811 Rud St Kil sid 81. Hon föddes 6/6 1803 och döptes 7/6 samma år.
I hfl 1784-1811 Rud St Kil sid 44 finns gifte drängen Petter Larsson född -72 Kila. Lycka till!
Mvh Irmgard Henriksson

2005-12-31, 01:01
Svar #5

Kerstin Fridolfsson

Hej Irmgard och tusen tack för den information du gav mig! Nu ska jag se om jag kan hitta DERAS föräldrar i sin tur! Roligt att ha kommit ETT steg på vägen!
Tack tack!
Gott Nytt År!
 
MVH
Kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna