ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per ( Johan) Björn f1860 och Stina ( Maria) Björn f 1859, Hagfors  (läst 2722 gånger)

1999-04-11, 14:24
läst 2722 gånger

Kerstin Björn

Jag söker efter ättlingar till Per och Stina Björn som bodde i Hagfors med omnejd. Per levde 1860-1941 och Stina 1859-1947. De bodde först(?) i Hagfors, men flyttade när barnen flyttat hemifrån ut i skogen till torpet Häcken öster om Hagfors, där Per enligt uppgift körde timmer åt Uddeholmsbolaget. När han på ålderns höst slutade med det flyttade de till torpet Myråsen, också det öster om Hagfors.  
Min farfar:Sonen Erik Johan ( 1879-1966)gifte sig med Elin Olsson( 1865-1939)från Rysktorp, Hagfors och hade inte så mycket kontakt med sina syskon. Tre av dem lär ha emigrerat till USA.  
Namnet Björn lär Per ha tagit sig. I samma veva lär också två andra män i Hagfors tagit sig samma efternamn. Det bör alltså finnas tre - åtminstone från början - sinsemellan obesläktade släkter Björn från Hagfors.    
Finns det några andra ättlingar till Per och Stina som också släktforskar så vore det roligt att få kontakt!

1999-06-10, 07:54
Svar #1

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Hejsan Kerstin.
Jag ocksa har Bjorn i min antavla och undrar  om du vet nagot om dem.
Min mmfm var Stina Caisa Christofersdotter Bjorn, fodd Sept. 21, 1784 i Geijersholm ( gift med Per Persson i Upplunden), Hennes far var Christofer
Petersson Bjorn, fodd Oct. 10,1757, Edsvalla, gift med  
Maria Andersdotter, fodd Aug. 12, 1750 Uddeholms bruk.
Lat mig veta vad du har om denna familj.

1999-06-14, 22:23
Svar #2

Kerstin Björn

Hej!
 
såvitt jag vet så var det min fff Per Björn, född 1860, som tog sig namnet Björn, så jag tror inte att jag har några Björnar så tidigt som på 1700-talet.  
Tidigare hade Per enligt uppgift något -son-namn, men jag ska forska vidare, och kolla detta.  
Om jag hittar några andra uppgifter så återkommer jag hit med dem.
Det finns en Björndiskussion under 'Släkter' - där kanske du kan få svar på dina frågor!

1999-07-21, 05:02
Svar #3

Kenneth Skoog

Hej Erik
Tror vi har samma anor. Per Persson och Stina Björn.

1999-11-23, 23:01
Svar #4

Kent Svenungsson

Hej Kerstin,
 
Min morfars morfar hette Erik Björn, smed ifrån Alsters förs.(Värmland) Min morfars moster söker jag. Hon hette Anna Stina Björn och flyttade ifrån Rådanefors (Dalsland) år 1855 men jag vet inte vart. Kanske flyttade hon tillbaka till Värmland där båda hennes föräldrar kom ifrån.
Vad jag vet är att hon födde två oäkta barn någonstans. Dessa borde vara födda 1855-1865.
Själv var Anna Stina född 1835.
Vet Du möjligen vad modern till Per och Stina Björn hette?
 
Bästa hälsningar,
Kent Svenungsson

2000-02-12, 14:17
Svar #5

Utloggad Anita Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag vet inte om det är samma familj det rör sig om, men i den nu utdöda byn Åkerbränna utanför Junsele i Ångermanland fanns många Björn.Den förste är enl. uppgift Per Persson Björn f 22/9 1830 i Östmark, Värmland (död 1914), som 1873 flyttade till Jnsele.Hans bror hade två år tidigare flyttat till Junsele.Medflyttande var även hans far och barnen Maria f.24/4 1857, Per f.22/1 1859 och Jöns (John)f.1/4 1861 (som senare emigrerade till USA).
Deras mor hade dött 1859 eller -60.  
Allt detta står beskrivet i en bok Åkerbränna en bys historia av Gösta Svensson som utgavs 1991. John Björn som emigrerade till USA blev sedemera en stor industriledare i Kenocha och en mycket rik man.Han dog 1939.
                    Mvh Anita Berglund

2000-03-07, 07:53
Svar #6

Carin Bergström-Carlsson

Hej!
När jag såg Ditt anrop kollade jag bland mina anteckningar. Per Johan Björn f 1860 verkar vara en yngre bror till min mormors morfar Anders Eriksson f 1845 i Häcken utanför Hagfors.  
 
MVH
 
Carin Bergström-Carlsson

2000-03-07, 13:06
Svar #7

Pia Stråhle Nichols

Anita,
Känner du till någon av dessa  Östmark Björnar?
Nils Nilsson Björn var min mf f
MVH
Pia
 
7 Mar 2000      Family Group Sheet
--------------------------------------------------
Husband: NILS HALSTENSON #202  died at age: 38  
--------------------------------------------------
       Born: 08 MAY 1826     in: ÖSTMARK,                
       Died: 06 MAY 1865     in: ÖSTMARK,    
Father: HALSTEN BJÖRNSON #365
Mother: KARIN JÖNSDOTTER #366
--------------------------------------------------
Wife: MARIA MÄRTENSDOTTER #203  died at age: 73  
Married: 26 NOV 1854     in:                                             his age: 28   her age: 28  
--------------------------------------------------
       Born: 08 AUG 1826     in: ÖSTMARK, VÄRMLAND  SWEDEN                  
       Died:      1900       in: RAMSJÖ, HÄLSINGLAND SWEDEN                
Father: MÅRTEN PERSSON #373
Mother: KARIN NILSDOTTER #374
--------------------------------------------------
M Child 1  NILS NILSON BJÖRN #200  died at age: 83  
Born:        20 FEB 1853     in: ÖSTMARK, VÄRMLAND  SWEDEN                  
Died:        20 MAR 1936     in: RAMSJÖ, HÄLSINGLAND SWEDEN                
Spouse:   BRITA KATARINA FRANK  #201  b. 10 JAN 1862  d. 23 DEC 1929  
Married:  18 OCT 1884     in: RAMSJÖ, HÄLSINGLAND SWEDEN                
--------------------------------------------------
F Child 2  KARIN NILSDOTTER BJÖRN #359  died at age: 18  
Born:        11 SEP 1855     in: ÖSTMARK,                  
Died:        29 AUG 1874     in: ÖSTMARK,                  
--------------------------------------------------
M Child 3  HALSTEN NILSSON-BJÖRN #360  died at age: 1  
Born:        21 JUL 1858     in: ÖSTMARK,                  
Died:        25 JUN 1860     in: ÖSTMARK,                  
--------------------------------------------------
F Child 4  KRISTINA NILSDOTTER-BJÖRN #364  died at age: 17  
Born:        21 FEB 1861     in: ÖSTMARK,                  
Died:        23 APR 1878     in: ÖSTMARK,                  
--------------------------------------------------
F Child 5  MARIA NILSDOTTER-BJÖRN #361  died at age: 0  
Born:        02 JUN 1864     in:
ÖSTMARK,                  
Died:        30 JUN 1864     in: ÖSTMARK,                    
 
M Child 6  OSKAR NILSSON-BJÖRN #363  
Born:                        in:                                            
Died:                        in:                                            
 
M Child 7  JON NILSSON-BJÖRN #362  
Born:        1865            in: ÖSTMARK,                  
Died:        D.Y.            in:

2000-03-07, 13:10
Svar #8

Pia Stråhle Nichols

Anita,
Känner du till någon av dessa  Östmark Björnar?
Nils Nilsson Björn var min mf f
MVH
Pia
 
7 Mar 2000      Family Group Sheet
--------------------------------------------------
Husband: NILS HALSTENSON #202  died at age: 38  
--------------------------------------------------
       Born: 08 MAY 1826     in: ÖSTMARK,                
       Died: 06 MAY 1865     in: ÖSTMARK,    
Father: HALSTEN BJÖRNSON #365
Mother: KARIN JÖNSDOTTER #366
--------------------------------------------------
Wife: MARIA MÄRTENSDOTTER #203  died at age: 73  
Married: 26 NOV 1854     in:                                             his age: 28   her age: 28  
--------------------------------------------------
       Born: 08 AUG 1826     in: ÖSTMARK, VÄRMLAND  SWEDEN                  
       Died:      1900       in: RAMSJÖ, HÄLSINGLAND SWEDEN                
Father: MÅRTEN PERSSON #373
Mother: KARIN NILSDOTTER #374
--------------------------------------------------
M Child 1  NILS NILSON BJÖRN #200  died at age: 83  
Born:        20 FEB 1853     in: ÖSTMARK, VÄRMLAND  SWEDEN                  
Died:        20 MAR 1936     in: RAMSJÖ, HÄLSINGLAND SWEDEN                
Spouse:   BRITA KATARINA FRANK  #201  b. 10 JAN 1862  d. 23 DEC 1929  
Married:  18 OCT 1884     in: RAMSJÖ, HÄLSINGLAND SWEDEN                
--------------------------------------------------
F Child 2  KARIN NILSDOTTER BJÖRN #359  died at age: 18  
Born:        11 SEP 1855     in: ÖSTMARK,                  
Died:        29 AUG 1874     in: ÖSTMARK,                  
--------------------------------------------------
M Child 3  HALSTEN NILSSON-BJÖRN #360  died at age: 1  
Born:        21 JUL 1858     in: ÖSTMARK,                  
Died:        25 JUN 1860     in: ÖSTMARK,                  
--------------------------------------------------
F Child 4  KRISTINA NILSDOTTER-BJÖRN #364  died at age: 17  
Born:        21 FEB 1861     in: ÖSTMARK,                  
Died:        23 APR 1878     in: ÖSTMARK,                  
--------------------------------------------------
F Child 5  MARIA NILSDOTTER-BJÖRN #361  died at age: 0  
Born:        02 JUN 1864     in:
ÖSTMARK,                  
Died:        30 JUN 1864     in: ÖSTMARK,                    
 
M Child 6  OSKAR NILSSON-BJÖRN #363  
Born:                        in:                                            
Died:                        in:                                            
 
M Child 7  JON NILSSON-BJÖRN #362  
Born:        1865            in: ÖSTMARK,                  
Died:        D.Y.            in:

2000-03-07, 14:48
Svar #9

Utloggad Anita Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Pia,
Tyvärr känner jag inte till någon av dessa Björnar trots att jag på långt håll har lite släktskap. Jag vet att det finns några Björn kvar i Junseletrakten, som jag förmodar är släkt med Björn från Åkerbränna.  
Det finns dock lite historik om Björnsläkten i den bok jag nämnde i mitt inlägg, som kanske kan vara till hjälp i din forskning.
Boken heter Åkerbränna en bys historia av Gösta Svensson och kan enklast köpas via SVAR i Ramsele tel.0623-72500.
 
Mvh Anita

2000-03-29, 22:30
Svar #10

Kerstin Björn

Hej Carin Bergström-Carlsson!
 
roligt att se ditt inlägg - jag har inte varit här på länge och tittade förbi mest av en slump!
Sedan jag la ut min förfrågan för nästan ett år sedan har vi forskat vidare och bl a hittat min Pers och din Anders´ farfar, som hette Erik Björn och var någon slags smed (mästersven)i Hagfors.  
Jag har också ett gammalt fotografi på Per och hans hustru Stina - eventuellt är det taget vid Häcken, men det kan också vara från torpet Myråsen något närmare Hagfors, där de bodde en tid.
 
Kontakta mig gärna så kanske vi kan jämföra fynd & anor & muntliga familjehistorier!
 
vänliga hälsningar
Kerstin Björn
e-post: kerstin_m_bjorn@hotmail.com

2000-05-09, 19:34
Svar #11

Ingegerd Johansson

Hej
Jag är syster till Anita Berglund och har forskat lite på Björn-släkten från Östmark; värmland.
Vår Björn hette Pehr Persson Björn f. 1804-01-21 gift med Maria Jönsdotter Jönsdotter f. 1804-06-01.Tror att han bodde på torpet  eller gården eller byn Björn.
Cajsa 1828-08-28
Vår Björn: Per Persson Björn f. 1830-09-22,  
Maria 1833-10-21
Jöns 1836-01-12
Gertrud 1838-02-03
Johan, ofärdig 1841-08-12
Marit 1844-01-29
Ingeborg 1847-01-19
 
MVH Ingegerd

2000-05-10, 06:36
Svar #12

Utloggad Anita Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ibland blir man förvånad! Om det mig ovanstående insändare åsyftar, så kan jag tala om att vi  INTE är systrar och jag känner heller ingen Ingegerd Johansson!
 
Anita Berglund.

2000-05-13, 13:46
Svar #13

Ingegerd Johansson

Hej Anita
Även jag förvånades.  
Jag har faktiskt en syster som heter Anita Berglund, som också forskar i samma släkt, hon är ute på nätet också.  
Vi ( min syster Anita Berglund, ej ovanstående) härstammar på farsidan från Åkerbränna, vår far är född på Åkerbränna och på vår farfars sida har vi rötter till den förste nybyggaren på Åkerbränna, och min fars farmor hette Maria f. Björn i Östmark, Värmland. Åkerbränna by är inte utdöd och har aldrig varit det. Det finns ännu 2 bofasta där ännu.
 
MVH Ingegerd

2000-05-14, 11:56
Svar #14

Ingegerd Johansson

Hej Anita
Kontakta mej angående Berglund, vi har samma anfäder. Åkerbränna= Ander Andersson-Berglund- Ingrid Håkansson. Jag har en hel del på det.
MVH Ingegerd Johansson

2000-05-14, 17:38
Svar #15

Pia Stråhle Nichols

Hej Anita och Ingegerd,
Har ni eller någon lagt ut hela Östmark's Björn familjerna?  
Min mff var en av Östmark Björnarna som flyttade norr ut. Skulle vara roligt att se hur de här familjerna hänger ihop.
MVH  
Pia, som har en ingift Björn kusin som heter Ingegerd Johansson

2000-05-14, 19:11
Svar #16

ingegerd.johansson@kurir.net

Hej Pia
Jag har börjat i Östmark och knutit ihop till min egen
Björn, tänker fortsätta med Östmark men är väldigt intresserad av de som utvandrat till USA.
Det var 2 familjer från samma Östmarks-Björn som kom upp till Junsele. Och det finns ättlingar till båda kvar både i Junsele och socknarna omkring. Så min egen gren av Björn har jag bra koll på, men skulle gärna komma i kontakt med om det finns några kvar i Östmark m.o.
För många år sen var en ättling till Östmarks Björn (Persson) upp till Junsele på besök.
Vad hette din mff och födelsedata, det kan vara någon jag har i mina ant.
Du ser vad världen är liten
MVH Ingegerd Johansson.

2000-05-15, 11:53
Svar #17

Pia Stråhle Nichols

Ingegerd,
Scroll till 7 mars så ser du Nils Nilson Björn familjen. Också under Värmlänningar som flyttat norr över. Skickar gärna tidigare generationer med direct email.
Pia

2000-05-15, 19:44
Svar #18

Utloggad Anita Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Ingegerd!
 
Ursäkta,jag trodde det var en påhittad systerrelation, eftersom det bara var jag vid namn Anita Berglund som var med i den här diskussionen om Björn-familjen. Trevligt i alla fall med flera ättlingar till Anders Andersson Berglund!  
Jag trodde faktiskt att det inte bodde flera året-om-boende i Åkerbränna eftersom jag vet att den jag trodde den siste där, dog för några år sedan. Jag vet dock att Åkerbränna är en livlig by på sommaren med många sommargäster. Däremot är byn Hömyra intill öde. Dit kom min ffff Anders Berglund f 1826 år 1864 från Åkerbränna och erhöll införsel i Hömyra nybygge. Hans barn (däribland min fff Olof Petter Berglund f 1854) blev Hömyra trogen. Min farfar däremot, Anders Olof Berglund f 1885, flyttade sedemera därifrån, men ett av hans barn, en numera avliden farbror till mig, har kvar en av de två kvarvarande husen i Hömyra.
Hur går din gren från Anders Andersson Berglund f 1793? (Egentligen var det ju hans farfar Olof Andersson f 1725 som var den förste nybyggaren i Åkerbränna men han flyttade till Åsele)
 
Min anknytning till Björn-släkten är att en brorsson till min ffff var gift med en Björn.
 
Mvh Anita Berglund

2000-05-15, 20:30
Svar #19

ingegerd.johansson@kurir.net

Hej Anita
Anders Andersson Berglund son:
Salmon Björn-Salmon Berglund, son:
Nils Anders Berglund, son:
Nils Victor Berglund, (Min Farfar)
Jag har även anknytning till Hömyra, min farmor kom därifrån.
Även en kompis som jag känt i många år, vi upptäckte för 2 år sedan att hans släkt också kommer från Hömyra (Berglund)
Hej Pia. Skicka gärna din Björn till mej får jag se om det kanske finns anknytning.
MVH Ingegerd

2000-05-16, 20:24
Svar #20

Utloggad Anita Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej igen Ingegerd!
Det var som jag anade.Du är ättling till den Björn som var gift med min ffff bror som jag nämnde i mitt förra inlägg.
Du känner säkert till historien om Björn-Salmon i En ringdans medan mor väntar av författaren Pelle Molin från Näsåker. Den sägs ju bygga på en sann historia om en märklig björnjakt som denne Salmon möjligtvis varit med om. Pelle Molin var ju mycket fantasifull och blandade ofta ihop många berättelser till en egen historia. Men något ligger säkert i historien!
 
Hälsningar Anita

2000-05-17, 21:50
Svar #21

ingegerd.johansson@kurir.net

Hej
Sanningshalten i en ringdans medan mor väntar är omdiskuterad. Och det som verkar vara riktigt är att Pelle Molin vävt ihop flera historier till en och förbättrat den. Jag har inte kollat upp det,
och jag visste inte förrän för några år sen att Björn-Salmon var en förfader till mej.
Vi kanske ska starta upp en egen Berglund från Åkerbränna under släkter.Om du är intresserad? Det finns en Berglund redan där, men det verkar inte vara vår släkt, men vem vet. Det skulle vara kul att försöka reda ut den släkten. Jag har varit till Forsås där nybygget var. Och det var intressant, och lite overkligt över det hela.  
MVH Ingegerd.

2000-05-18, 15:42
Svar #22

Utloggad Anita Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ingegerd,
Jag fortsätter, som du föreslår, under rubriken Släkter:Berglund från Åkerbränna.
Hälsningar Anita.

2007-08-14, 01:17
Svar #23

Johan Björn

Vet inte om jag är helt fel ute men min farfar, Einar Björn, är från Värmland. Vi ska även på långt håll vara släkt med Lasse Björn (den gamle hockeyspelaren) men tydligen så ska släktet ha delat upp sig i Värmland tidigare. Min farfar, Einar, bodde i Ängby utanför Stockholm... Hans fru hette Stina, född Karlsson om jag inte minns fel. Min farfar var konstnär och umgicks med Prins Eugen, Nils Ferlin m.fl.

2007-08-14, 12:57
Svar #24

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Johan!  
 
Är detta din farfar? Uppgifterna kommer ifrån CD:n Sveriges Dödbok 1947-2003 (Dödbok 3) som nyligen utkommit i en nyare version ifrån Sveriges Släktforskarförbund (som Sv. Dödb. 1947-2006 alias Dödb. 4).
 
mvh Björn
 
PS Smedsläkten Björn är en av de större smedsläkterna i Värmland. Kjell G. Åberg har en hemsida och han har gjort en databas på CD som han säljer - över smeder i Värmland. På systrsajten Smedsrötter finns att läsa om en CD med smeder, med data om smeder över hela Sverige. DS
 
19001113-0010
 
Björn, Emil Einar Natanael
 
Soprangr 46
162 46  Vällingby
 
Död 18/11 1990.
 
Kyrkobokförd (1980) i Vällingby, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland). Mantalsskriven (1980) på samma ort.
 
Född 13/11 1900 i Götlunda (Västmanlands län, Närke).
 
Änkling (10/8 1977).
--------------
Födelseförsamling i källan:
GÖTLUNDA (Örebro län)
 
Källor:
RTB 90 / SPAR 92

2008-08-11, 12:01
Svar #25

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Det var ett tag sedan diskussionen om Östmarksbjörnarna från Värmland fördes, men jag skulle vilja komplettera den med följande inlägg från min blogg http://smulansblog.blogspot.com/2008/08/john-bjrn-1861-1939-industriledaren-frn. html om Jöns Persson Björn 1861-1939 son till Per Persson Björn f 1830-09-22 i Östmark.  
 
Jöns Persson Björn f 1861-04-01, som tog sig namnet John Björn, emigrerade från Åkerbränna i Junsele till Amerika och blev en rik industriman där.  
 
Det skulle vara roligt att få veta något om John Björns eventuella familj i Amerika. Hade John Björn familj och vad heter i så fall hans hustru och eventuella barn?
 
Mvh Anita
 
Tillägg: Vad hette Jöns Persson Björns mor som avled ca 1862 i Östmark?
 
(Meddelandet ändrat av anbe den 11 augusti, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna