ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Otto Jonsson på Månhöjden i Gåsborn, född 1835-05-07  (läst 746 gånger)

2003-09-28, 11:58
läst 746 gånger

Utloggad Lars Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2021-04-11, 18:38
    • Visa profil
Jag har sedan en tid försökt att spåra en anfader vid namn Otto Jonsson. Han verkar ha emigrerat till Nordamerika men om detta verkligen blev av och i så fall när, från vilken hamn och till vilken hamn är höljt i dunkel.
 
I HFL AI:14 (1866-1871) för Månhöjden i Gåsborns socken står en, för mig, något kryptisk anteckning om att Otto Vistas i Amerika. Dock är jag inte förmögen att läsa hela texten. I ett av de sista bladen i denna HFL finns också en anteckning om Otto som jag inte kan läsa.  
 
Jag undrar alltså om någon på Landsarkivet kan hjälpa mig tolka vad som står.
 
Tyvärr syns inte sidnumreringen på den kopia av bladen i HFL som jag förfogar över men: Otto är son till och, enligt HFL, bosatt hos torparparet Jonas Carlsson, född 1804-11-18 i Tomsjön i Gåsbors socken och Greta Ottosdotter, född 1796-01-07 i Norrälgen i Hellefors socken.
 
Lite mer information som kan vara er till hjälp: Jag har fått hjälp att söka i CD-emigranten utan resultat. Jag har även sökt bland de som utvandrat från norska hamnar men bara funnit en Otto Johnson från Ed socken i Värmland som utvandrat via Oslo till Iowa år 1869 tillsammans med en Marie Andreasdatter, också från Ed.
 
/Lars

2003-09-28, 13:53
Svar #1

Carin Widén

Hej Lars
Tyvärr har jag inte mer att tillägga de uppgifter som du redan har. Otto från Gåsborn flyttar 1860 till Stockholm, men till vilken församling vet jag inte. Hans föräldrar är Jonas Karlsson f 1804-11-18 i Gåsborn, Lekaråsen, gift 1826-10-08 med Greta Ottosdotter f 1796-01-07 i Grythyttan. Jonas?föräldar är Karl Jonsson + Maja Nilsdotter. Gretas föräldrar är Otto Olofsson 1758-10-29 i Grythyttan,bor i Saxhyttan, riksdagsman,gift med Lisa Eriksdotter f 1751 27/5 i Hällefors. Detta var väl inte till mycket hjälp varifrån han utflyttade till USA.
Carin

2003-09-28, 20:02
Svar #2

Utloggad Lars Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2021-04-11, 18:38
    • Visa profil
Hej Carin!
 
Jag har uppgifterna om föräldrarna som du nämner men tack ändå. Jag kände också till att Otto flyttade till Stockholm år 1860. Dock verkar han, enligt vad jag kan se, ha flyttat tillbaka till Månhöjden år 1864 (se HFL AI:13, Månhöjden, Gåsborns socken). Han flyttade i sådant fall från Djurö. Därefter är jag inte helt klar över hans eventuella förflyttningar. Enligt HFL AI:13 är han då skomakare.  
 
Jag är mycket tacksam för all hjälp att skingra dimman runt denne Otto, så om du kan verifiera eller vederlägga mina uppgifter så känns det bara bra. Nybörjare som jag är.
 
/Lars

2005-08-17, 17:06
Svar #3

Utloggad Lars Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2021-04-11, 18:38
    • Visa profil
Hej igen Carin!
 
Ett litet sent tillägg till denna tråd: Jag tror mig, efter ganska mycket efterforskningar, ha spårat Otto till Illinois i USA. Jag har lagt in en del av det jag hittat i Emigrantforum. Sök på Gåsborn.
 
Mvh Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna