ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torpet Måsen under Holmestad, Måsens Stom  (läst 1188 gånger)

2006-09-08, 20:53
läst 1188 gånger

Per Olof Olsson

Måsens Stom.
Var ligger Måsen (ett torp) under Holmestad
och vad menas med Måsens ( Stom )
 Hälsn.PeO

2006-09-08, 21:50
Svar #1

Lisbeth Ekström

Hej Per-Olof,  Enligt Svenska ortnamn, 1999, ligger Måsen i Jörlanda, Stenungsunds kommun, Västra Götalands län. Det är benämnt som en gård.

2006-09-09, 10:22
Svar #2

Ann-Britt Lindberg

Hej Per Olof
 
Holmestad hör till Grinneröd (O) ligger stax innan Ljungskile om man kör gamla vägen mot Ljungskile.
Vad Måsen Stom kan vara vet jag inte, men en gissning kan vara ett torp eller ett backställe under Holmestad, och det bodde ngn där som de kallade Stom.
Det finns också ett ställe i Spekeröd som heter Måsen och ligger under Tveten Södra, sedan finns det ytterligare ställen som heter Mossen under andra hemman i Spekeröd. Jag tror det finns sådana här ställen i alla byar som har mossar.  
Har du tillgång till Holmestads Husförhörs-längder så titta i dessa så kan du säkert få ledtrådar.
 
MVH
Ann-Britt

2006-09-09, 14:00
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Eftersom det rör sig om ett torp, kan stom sannolikt betyda att Mosen (som det borde stavas i Båhuslän [uttalas M?sen]; Mossen på svenska) var ett soldattorp.
 
Holmestad i Grinneröds socken (och någon annan gård med det namnet har jag inte lyckats att finna i Båhuslän) utgjorde (tillsammans med Hällesås i samma socken och Håle Nordgård i grannsocknen Ljung) rusthåll/rote nummer 60 i Fräkne kompani (4:e kompaniet) av Båhusläns regemente.
 
Inte under någon av dessa gårdar nämns något torp Mosen (oavsett stavning) i Ortnamnsarkivets bok om Fräkne härad, men det betyder inte att det inte har funnits något torp med det namnet där; det är bara en liten del av alla torp och backstugor som tas upp i ortnamnsböckerna. Av de torp som är omnämnda är det inget som sägs ha varit soldattorp; det kan alltså mycket väl ha varit Mosen.
 
En titt i husförhörs- och/eller mantalslängder borde ge besked om där bodde en soldat.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna