ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norbäck Mathilda och Julius  (läst 787 gånger)

2007-08-18, 12:37
läst 787 gånger

Anette Linder

Mathilda Norbäck, dotter till Olof Gustafsson Norbäck fick sonen Julius 1865. I ANNO 1890 är de bosatta i Råda Ekshärad. Hon var inte gift men på ett släktfoto med familjen Norbäck/Ekman har jag uppgift att fadern hette Andersson.  
 
På samma släktfoto finns syskonen Kjellin, Anna och brodern. De hör inte naturligt hemma på fotot. I ANNO 1890 hittar jag Anna Alma Kristina Kjellin, f. 1858 i Sunne, gift med Karl Andersson f. 1846, bosatta i Arvika. Alla barnen, bland dessa en Anna Ragnhild med bror, heter Kjellin. Min terori är att Anna Alma Kristina var gift tidigare och barnen att är från det äktenskapet. Kan det stämma? Kan maken Karl Andersson i det nya äktenskapet även vara far till Mathilda Norbäcks son Julius och detta  kopplingen mellan Kjellins och Norbäcks? Vet ni något mer om Julius Norbäck?
 
Kan någon hjälpa mig så är jag mycket tacksam!  
 
Hälsningar  
Anette

2007-08-19, 13:07
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Karl Andersson och Anna Alma Kristina Kjellin gifte sig 27/9 1878. Barnen är alltså födda inom detta äktenskap och såvitt jag kunnat finna hette de också Andersson (Avesta hfl 1896-1900 sid 275, Sveriges dödbok).
 
Anna Alma Kristina, f. 4/10 1858 i Sunne, var dotter till fanjunkare P C A Kjellin och Kristina M Lindberg (fb).
 
Vad gäller Martin Julius f. 18/3 1865 i Grava är i fb ingenting noterat om fadern. När han 1872 flyttar med modern från Grava till Ekshärad är han i Grava hfl sid 597 antecknad som Martin Julius Andersson, vilket bör betyda att fadern hette Anders. När han konfirmeras i Ekshärad 1880 är namnet Norbäck men i husförhörslängderna står Andersson fram till 1887 då han blir handlare i Råda, Ekshärad.
Hälsar vänligen
Maud

2007-08-19, 17:29
Svar #2

Anette Linder

Tusen tack för hjälpen med mina efterforskningar om släkten! Ytterligare en pusselbit på plats!
 
Hälsningar
Anette

2019-11-21, 14:10
Svar #3

Utloggad Ragnar Norbäck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-08-29, 15:26
    • Visa profil
Som ny på Anbytarforum såg jag denna fråga från 2007. Jag har en omfattande information om den Norbäck-släkt som startade ca 1820 med att 8 syskon och deras far antog namnet Norbäck från ett torp utanför Nors kyrka. Föräldrarnass grav finns fortfarande på Nors kyrkogård. Julius Norbäck föddes som oäkta son till Mathilda Norbäck och blev biträde i moster Charlottas affär i Framnäs, Mossberg utanför Ekshärad. Julius far angavs vara "officer Andersson". Mathildas far var Olof Norbäck som var en av de 8 syskonen ovan Jag har mer om Julius Norbäck med familj vid intresse.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna