ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Svart och Maria Andersdtr från Borgvik(?)  (läst 875 gånger)

2000-01-11, 23:29
läst 875 gånger

Utloggad Arne Teljer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
I hfl från Högsäter(Dalsland)1747 och senare finns Stångjärnssmeden (Hammarsmeden)Nils Svart med hustru Maria Andersdtr.De är födda omkr 1695 resp 1705.Deras två äldsta barn Anders (f omkr 1728) och Johan (f omkr 1731) finns inte med i födelseböcker i Högsäter. En uppgift tyder på att (åtminstone)Anders kan vara född i Borgvik.
Finns det någon som har uppgifter som kan bringa klarhet i detta?

2000-01-12, 21:42
Svar #1

Kennet Simonsson

Hej Arne, här är de uppgifter jag har om Nils Svarts familj. Uppgifterna fick jag för en tid sedan av en forskare i Sävsjö. Känner du till honom?  
Nils Svart f. 169(4) d. 1775, Mästersmed, tidigare stångjärnssmed Gift med Maria Andersdotter  
f. 1704, Högsäter d. 1782 ev 81
Barn:  Anders * 1724 i Högsäter, Maria * 1726 i Borgvik, Johan * 1731 i Borgvik ? 1731 i Borgvik,  
Johan * 1732, Olof * 1734 i Öxnäs, Margareta * 1737, Nils * 1739, Maria * 1742, Magnus * 1745,
Petter * 1748
 
Känner du till om Svart är vallonättling?
Nils d.ä. är min frus mmmmmmff.Hur är du släkt?
Mvh/Kennet

2000-01-15, 16:37
Svar #2

Utloggad Arne Teljer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Kennet!
Tack för inlägg och uppgifter.
Nils S var min mmmfmmff, men också mfmmmff eftersom min mormor härstammade från Johan S och morfar från Anders S.
(se även inlägg under Dalsland)
Beträffande ev vallonursprung vet jag inget.
Mvh Arne

2005-04-01, 19:55
Svar #3

Utloggad Inger Wikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 17:38
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Arne och Kennet!
 
Vet inte om ni läser här längre, men tar en chansning. Blev jätteglad när jag hittade era inlägg om släkten Svart. Jag forskar på min mans farmors fars släkt, Svart. Min mans fmffff är Petter Nilsson Svart, f 1748.
 
Beträffande vallonursprung, Arne, har det alltid sagts att min mans farmor är av vallonsläkt. Har sökt information om detta, och fått upplysningar om att Svart ska ha försvenskats från Savart/Savard/Savar. Har dock ännu inte hittat något som bekräftar att vår Svart-släkt har anor i denna släkt, men å andra sidan är jag ganska ny som släktforskare.
 
Har du hittat mer information under de fem år som gått sedan dessa inlägg, Arne, så hör gärna av dig på in.wikstrm@telia.com eller på denna sida.
 
Hälsningar
Inger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna