ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mickel Hansson i Bjurbäcken, Lungsund.  (läst 1902 gånger)

2001-07-12, 13:43
läst 1902 gånger

Anna-Lisa Göransson

Finns det ngn. som vet ngt mer om Mickel Hansson i Bjurbäcken, än det jag och fler med mig kommit fram till. Vad man säkert vet är att han var rådman i Filipstad, hammarpatron i Bjurbäcken och lite till. Men vad som inte kommit fram i någon av de domböcker som jag läst, är vem som är hans far eller mor. Enligt uppgift skall fadern vara en Hans Jonsson troligen från Bjurbäcken. Men jag har inte funnit ngt. bevis för detta. Har lusläst allt om denne Mickel men tyvärr inte kommit någonstans. Det finns mycket riktigt en Hans Jonsson i Bjurbäcken vid den aktuella tiden, men om man granskar allt om honom så får man det inte till att stämma ändå. Så snälla, finns det ngt. som kan vara mig till hjälp så skulle jag bli mer än glad. Har lusläst alla domböcker från AIA:1-14,
så nu vet jag inte vad jag kan göra mer. Annat än ge upp, vilket jag har svårt för.
Vänliga hälsningar
Anna-Lisa

2003-06-14, 19:20
Svar #1

Bengt Svensson

Hej Anna-Lisa
Omnämns hans hustru Rusina Fredriksdotter i några primärkällor? Har sett andrahandsuppgifter att hon skulle ha hetat Rebecca Ferdinandsdotter och vara dotter till Tullskrivaren i Brattfors, Ferdinand Zellbell. Mickel Hansson skall väl också ha jobbat inom tullnäringen?
Mvh
Bengt

2003-06-20, 21:14
Svar #2

Anna- Lisa Göransson

Bengt Svensson!
 Som svar på 1a frågan:Ja, det gör hon. Vidare,hon hette Rusina Fredriksdotter och inget annat. Rusina var gift 2 ggr och en av hennes mågar var Zellbell. Han var gift med en dtr från första giftet. Om du har tillgång till sista numret av Värmlands Anor så finns där en artikel av Anita Karlstedt, vilken är helt korrekt. Mickel Hansson var tullnär i Bjurbäcken. Dessutom rådman, krögare och hyttpatron i Bjurbäcken, Lungsund.
Mvh. Anna-Lisa

2004-10-08, 23:29
Svar #3

Carin Widén

Känner någon till om Michel Hansson i Bjurbäcken möjligtvis hade en dotter Annika som skulle kunna vara gift med Schen Nilsson f ca 1667 i Fors Kroppa död 1715 där. Bara en vild gissning.
Mvh
Carin

2006-01-25, 01:03
Svar #4

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Anna-Lisa, här har vi väl en förbindelse till Helena Fernelia, som vi nyss diskuterat och där du gav oss de avgörande informationerna. Rusina Fredriksdotter och Måns N.N. var väl mm/mf till Helena. Har du mer uppgifter Rusina och Måns?
 
Hälsningar,
Samuel

2006-01-25, 10:13
Svar #5

Anna-Lisa Göransson

Samuel!
Helt rätt. Tyvärr så har det inte gått att lösa problemet med Måns efternamn. Det finns många Måns att välja på i Filipstad-Färnebo. Om du lyckas med det kan du väl tipsa mig. Rusina var  gift 2 ggr. Hon är således min anmoder, från 2a giftet med Mickel Hansson. Finns det ngn som lyckats klura ut vem som var hans far så skulle det vara väldigt bra.

2006-01-25, 10:21
Svar #6

Anna-Lisa Göransson

Carin!
Har inte förrän idag sett din fråga om Annika.
Förmodar du redan fått svar av ngn. Men för säkerhets skull får du i så fall ett till. Annika som var gift med Schen Nilsson, var dtr till Hans Mickelsson, Mickel H:s son.
Anna-Lisa

2008-08-26, 21:23
Svar #7

Utloggad Ola Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 07:36
    • Visa profil
Bengt Svensson & Anna-Lisa Göransson,
 
Jag försöker få ordning på släkten Zellbell, och ser ett par intressanta uppgifter i era inlägg ovan som jag gärna vill veta mer om:
 
1) att Ferdinand Zellbell var Tullskrivare i Brattfors. När var det och vilka källor är det baserat på? Jag har läst Färnebo häradsrätt AI:1-2, och det enda jag hittat där är en Martin Zellbell som figurerar i 2 mål 1651 resp. 1653.
 
2) att Ferdinand Zellbell var måg till Russina Fredriksson. Vilka källor är det baserat på?
 
Mvh
Ola Nilsson

2014-02-23, 23:43
Svar #8

Utloggad Roger Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-07-19, 10:20
    • Visa profil
Kan Michel Hansson eventuellt vara en bror till befallningsmannen Jon Hansson i Mariestad?
I mantalslängden 1641 nämns för Bjurbäcken Bruksfolk under befallningsman Jon Hansson i Mariestad. En snabb sökning på nätet visar att det åtminstone finns en Jon Hansson Elding som levde 1638. Befallningsman och borgmästare i Mariestad.
I samma års mantal för Asphyttan finns också två bröder Hans och Anders Fredriksson. Sannolikt bröder till Michel Hanssons hustru Rusina Fredriksdotter.
Mvh  
Roger Olsson

2014-02-25, 00:25
Svar #9

Anna-Lisa Göransson

Roger Olsson.
 
Det finns ting där syskonen Fredriksson förekommer. Jag har letat mycket efter om det skulle kunna finnas bevis om släktskap mellan dessa och  Rusina, gift med Mickel Hansson. Troligen är det så att det handlar om mer än en familj där fadern hette Fredrik. Samtidigt med Mickel H. så finns där Fredrik Kolare. Men det står ingenstans som jag vet, vad hans barn heter.
Anders Fredriksson som du nämner, vilket årtal har du på den uppgiften?
Jag har bara en Anders (Fredriksson Asp), barnbarnsbarn till  
Mickel Hansson.
 
Beträffande Jon Hansson, så har inget framkommit i domböckerna att han och Mickel Hansson skulle vara bröder. Var har du hittat att han skulle ha ev. skulle ha hetat Elding. Det var intressant.
 
Hälsningar
Anna-Lisa

2014-02-25, 00:43
Svar #10

Anna-Lisa Göransson

Ola Nilsson.
 
Uppgiften jag har är, att Martin Zelbel skall har ha varit måg till Rusina Freriksdotter. Andrahandsuppgift. Om du läser Filipstads renoverde domböcker från den tiden det gäller ( 1660-70 talet) hittar du kanske något. Men 1671 var Anna Månsdotter omgift med Nils Nilsson Berg. Då köpte han en gård och en äng av sin svärfader Mickel Hansson.
Tyvärr vet jag inte mer om dessa personer.
 
Hälsningar
Anna-Lisa

2014-02-25, 01:01
Svar #11

Anna-Lisa Göransson

Ola Nilsson.
 
Uppgiften jag har är, att Martin Zelbel skall har ha varit måg till Rusina Freriksdotter. Andrahandsuppgift. Om du läser Filipstads renoverde domböcker från den tiden det gäller ( 1660-70 talet) hittar du kanske något. Men 1671 var Anna Månsdotter omgift med Nils Nilsson Berg. Då köpte han en gård och en äng av sin svärfader Mickel Hansson.
Tyvärr vet jag inte mer om dessa personer.
 
Hälsningar
Anna-Lisa

2014-02-25, 09:50
Svar #12

Utloggad Roger Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-07-19, 10:20
    • Visa profil
Hej Anna Lisa
Gjorde egentligen bara en sökning på google och snubblade över Jon Hansson Edling, befallningsman och borgmästare i Mariestad. Han var i livet 1638. Vet inte mer än så men tyckte det lät intressant då han hade titeln befallningsman också.
Om nu domböckerna inte berättar något om Michel Hanssons ursprung är det väl rimligast att han är inflyttad.
Anders Fredriksson har jag sett nämnas 1641.
Mvh
Roger Olsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna