ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Masmästare Clas Larsson, f 1706 i Gåsborn  (läst 1466 gånger)

1999-03-23, 16:44
läst 1466 gånger

Utloggad Anders Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 14:45
    • Visa profil
Är det någon som har forskat på masmästare Clas Larsson, f 1706-11-19 i Stjärnberget, Gåsborn? Han dog där 1750-06-17 och var gift med Lena Ersdotter, f 1705 och död i Stjärnberget 1791-05-05. Jag skulle vara tacksam att få ytterligare upplysningar om dem samt deras förfäder.

1999-03-26, 11:12
Svar #1

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Det finns en bok om Stjärnbergstorpen vars författare jag nu ej minns. Jag kollar det när jag kommer hem och kan se i mina anteckningar. Denne Claas är i alla fall min anfader på mormors sida (Strömgren i Rämen). Jag hör av mig!
                 Mvh  Gudrun Åhrlin

1999-03-27, 00:59
Svar #2

Monica Johansson

Det är en artikel: Stjärnbergstorpen och Stjärnfors Kopparverk, Bebyggelse och genealogisk undersökning.(Med I karta och II rastyp, samt 9 geografiska bilder.) Författare är Albert Palmqvist. Tryckt av Filipstads Tryckeri AB, 1931, tillhör Filipstads Bergslags Arkiv, Ortbeskrivning och  Genealogi, Häfte 2. På sid 16 (ev) återfinns Klas (Claes) Larssom m fl. På sid 18 omtalas en Jan Stjärngren född 1779. Han är min farmors farfars far, som begav sig upp till Robertsfors i Västerbotten som smedsdräng och sedan till Lövsta Bruk i Uppland och sedan tillbaka till Lesjöfors bruk som smed och boende i trakterna kring Stjärnberget. Att idag återfinna Stjärnfors och bebyggelsen vid Stjärnberget i Rämen låter sig inte lätt göras! HURRA för Stjärnbergstorparna. Lycka till med forskningen!  
Mvh, Monica

1999-03-27, 07:20
Svar #3

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Vad bra Monica att Du skrev dit svaret. Jag kämpade tappert i timmar för att få ut ett svar till denna sida, men hela tiden fick jag meddelande att sidan inte kunde nås. Därför mailade jag direkt till frågeställaren med upplysningen. Det gick bra.
Själv är jag ättling till Jan Classons (tab 3 s 16) dotter Brita. Hon är min mm mf m.
                                 Mvh Gudrun Åhrlin

1999-03-27, 16:47
Svar #4

Monica Johansson

Det var roligt att se Stjärnbergstorparna efterlysas. Smeden Stjärngrens ättlingar på manssidan stannade i Uppland, två söner stannade i Lövsta Bruk och en återkom till dit i 20-årsåldern. Själv har jag för länge sedan varit och besökt trakten, men som sagt, det var svårt att orientera sig. Vackert är det. Är du värmländska idag? Hoppas nu Anders kommer vidare!
Mvh Monica

1999-03-27, 19:59
Svar #5

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Jag är född hälsing, men jag har flera värmlandsanor ( fm och ff m från N Råda bl a).    Min mormor var född i Lesjöfors och jag har besökt släktingar där, dock ej varit till platsen för Stjärnbergstorpen. Det vill jag gärna göra. jag har fortfarande släktingar som kan lotsa mig dit.
Det kanske blir sommarens semesterresa !!!
   Visst är det roligt att på detta sätt finna fler möjligheter till att forska samt kontakt med andra forskare.
                                             Mvh Gudrun

1999-03-28, 18:46
Svar #6

Utloggad Anders Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 14:45
    • Visa profil
Gudrun och Monica! Tack för tipset om boken! Jag ska försöka låna den i veckan och se om den innehåller några användbara uppgifter. Min koppling till Klas (Claes) Larsson är genom hans son Jan (1745-1807), som är min mm mm fm mf. Denne Jan Klasson gifte sig med Anna Olsdotter Lungström (1747-1812), född i Norra Stjälstabacken, Lungsund sn och de fick bl.a. en dotter, Anna Jansdotter, född 1783 i Stjärnberget. Hon i sin tur flyttade till Nora Bergsförsamling där hon gifte sig med Jakob Gregorsson, en rysk krigsfånge som var född i Polen. Det är en spännande historia som jag måste undersöka lite noggrannare någon gång. Jag har även en efterlysning ute på dem som jag hoppas att få svar på.
Vänliga hälsningar Anders

1999-03-28, 19:53
Svar #7

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Det låter intressant!
Enligt Stjärnbergshäftet tab 3 skall hon ha gift sig med en Olof Bengtsson på Näset, men man ska aldrig helt lita på andrahandskällor, som ju häftet är.
Hälsn Gudrun

2001-12-15, 01:50
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag har från denna diskussion flyttat tre inlägg som bl.a berör en Daniel Matsson Fredman i Skellefteå, då denne person och dessa inlägg inte har något samröre med masmästare Clas Larsson i Gåsborn..
Dessa flyttade inlägg återfinns numera under Västerbotten: Efterlysningar: Ryska efterliggare (Daniel Matsson Fredman)
Mvh//Peter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna