ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maria Svensdotter från Värmland, inte mycket att komma med.  (läst 792 gånger)

2005-07-02, 20:58
läst 792 gånger

Ingvor Hansson

Maria Svensdotter, f 1768-04-?? någonstans i Värmland. Har någon stött på henne i sin forskning? När jag hittar henne bor hon i Hogdal i Bohuslän. Hon gifter sig sedemera med Jonas Nilsson Fält, också han från Värmland, och jag har inte lyckats att spåra honom heller. De flyttar till Skee omkring 1810. Jonas är född 1772 och dör 1815. I bouppteckningen efter honom nämns en ”faderbroder” Anders Nilsson från Värmland, född 1852. Faderbroder kan tydligen vara antingen bror eller farbror. Jag vet att det är som att leta efter en nål i en höstack, men kanske kan jag få hjälp på detta sätt. Maria dör 1828 i Skee. Jag har sökt i en massa födelseböcker från Värmland, men förgäves.

2005-07-03, 03:13
Svar #1

Ulrica Dahlqvist

Hej Ingvor!
 
Om du vet när hon kom inflyttande till Hogdal, kan du se efter i inflyttningsboken varifrån hon kom. Genom att följa henne bakåt i tiden på detta sätt kan du ha turen att finna varifrån hon kom. Skulle det ändå bara stå Värmland så kanske det står något om flyttningsattest. Skulle det finnas en sådan är det mycket troligt att uppgifter om varifrån hon flyttade finns nedskrivet på denna.
 
Ett annat alternativ är att be någon som har Sveriges befolkningsskiva för 1890 se om de kan finna henne där.  
 
Lycka till!
 
Vänliga Hälsningar,
 
Ulrica Dahlqvist

2005-07-03, 11:50
Svar #2

Ingvor Hansson

Hej Ulrika!
Det verkar inte finnas några inflyttningsattester kvar i Hogdal från denna tid. Dessutom vet jag inte när Maria kom dit.  Bara att hon finns där 1787, då gifter hon sig första gången. I inflyttningsl. för Skee står bara födelseåret angivit, både för henne och för maken. Och att de är från Värmland. Maria är min farmors mormors mor.  
Jag skrev fel födelseår för Anders Nilsson. (Faderbroder till hennes man.)Rätt år är 1752. Tack för ditt svar
Ingvor

2005-07-04, 10:05
Svar #3

Ulrica Dahlqvist

Hej Ingvor!
 
Står det möjligtvis något om varifrån hon kom i vigselattesten?
 
Hälsn. Ulrica

2005-07-04, 16:04
Svar #4

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Hej
 
Kollade på Family Search och det finns några alternativ:
1.Maria Svansdotter Female Birth: 26 MAR 1768 Vase, Varmland, Sweden.
2.Maria SVENSDOTTER Birth: 11 Apr 1768 Sunne, Varmland, Sweden  
3.Maria SVENSDOTTER Birth: 28 Apr 1768 Sillerud, Varmland, Sweden  
4.Mariga SWANSDOTTER Birth: 09 Apr 1768 Huggenas, Varmland, Sweden  
 
1.Jonas NILSSON M Birth: 07 Jun 1772 Langserud, Varmland, Sweden
2.Jonas NILSSON Birth: 28 Sep 1772 Stora Kil, Varmland, Sweden  
3.Jonas NILSSON Birth: 05 Jan 1772 Tveta, Varmland, Sweden  
4.Jonas Nilsson Male Birth: 01 JUL 1772 Elofsrud, Vastra Emtervik, Varmland, Sweden  
5.Jonas Nilsson Birth: 17 MAY 1772 Brattfors,Varmland, Sweden  
6.JONAS NILSSON Christening: 16 FEB 1772 Ostra Fagelvik, Varmland, Sweden  
7.
 
Lycka till Åke

2005-07-15, 00:14
Svar #5

Ingvor Hansson

Hej, Ulrica och Åke!
Tack för era svar.   I vigselboken står det endast Värmland, ingen församling nämns.  
Family Search har jag själv varit inne i och hittat en del material som jag har följt upp via kyrkoböckerna i respektive församling. De jag fann och letade efter kunde jag stryka ganska omgående, antingen dog de som barn eller gifte de sig där de bodde, och fick barn där. Skall undersöka om vi funnit samma personer. Tack för att ni försöker hjälpa.
Ingvor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna