ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Syskonen Warlander (stavas också Wallander) 1755-.  (läst 422 gånger)

1999-05-30, 17:37
läst 422 gånger

Jan Wallander

Jonas Warlander föddes i Stockholm Katarina 1740. Han hade 3 syskon: Anna Stina, Carl Gustaf och Thomas Adolf. 1755 blev syskonskaran föräldralös i och med moderns, Helena Christina Schenström, död.
 
Bröderna begav sig nu från Stockholm, troligen mot Bohuslän alt. Göteborg. Systern stannade i Stockholm. Nu följer en lång period när jag saknar varje data om brödernas liv och leverne.
 
1760 dyker Thomas Adolf upp i Göteborg - han skrivs in vid Huitfeldtska läroverket. 1765 skrivs han in vid Uppsala Universitet, tvingas lämna staden samma år och vända åter mot Bohuslän. Han avlider i Uddevalla 1766.
 
Jonas dyker upp först 1768 och titulerar sig då med. kand. men har inte gått att spåra vid något universitet. Han döms vid Hösttinget i Ljung (O) 1770 för att - förgäves - ha försökt bota en patient från dennes lungsot och bott gratis hos patienten under den långa kuren. 1771 dör systern Anna Stina i Sthlm. Jonas tituleras då med dr. Han bor vid den tiden hos släktingen Carl Fredrik Greiffe, 5:e roten nr 72 i Gbg. När kom han till Gbg? Vad gör han sedan under tiden fram till 1778 då han vigs i Hellesås, Forshälla (O) med Anna Kathrina Kihlman? Paret får 3 barn.
 
I mina nedärvda släktanteckningar sägs att Jonas år 1783 lämnade hemmet Svenshögen utan att sedermera där låta sig avhöras. Han grät då han red bort, tog intet med sig. Hustrun lär ha varit barsk. Han vistades senare i Stockholm.
 
Brodern Carl Gustafs öde är helt okänt.
 
Släktforskare inom släkten har brottats med frågorna runt brödraskaran i generationer, dock utan framgång. Kan någon ur Rötters duktiga skara hjälpa mig? Jag skulle vara mycket tacksam för varje form av kompletterande uppgifter om bröderna Warlander/Wallander. Ytterligare data om syskonskaran finns på min hemsida http://home.swipnet.se/~w-82079.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna