ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lång-Kristoffer Havuinen från Sundsjön  (läst 6837 gånger)

2002-09-25, 17:37
läst 6837 gånger

Victor Ahlin L.

Hej
 
Jag tänkte bara tipsa om att det finns en roman med titeln Lång-Kristoffer skriven av Jol Strand.
 
Tänkte även höra om det är någon som läst boken och har några åsikter om den. T ex hur pass mycket som är påhittat. (Eller om ni kommit att tänka på något annat i samband med att ni läst boken?)
 
Mvh
Victor A. L.

2002-09-28, 22:35
Svar #1

Bengt Svensson

Hej
Är det någon som vet vem Christoffer Jönssons son Hans Christoffersson var gift med??
Mvh  
Bengt Svensson

2002-09-29, 14:13
Svar #2

Carin Widén

Hej Bengt!
 
Hans Christophersson f ca 1615 död ca 1679 i Sundsjön, Norra Råda, pantekarl i Sundsjön kan ev vara gift med Brita Matsdotter f ca 1626 i Sången, Hällefors, död 1678 begravd 8/9 i Sundsjön. Brita är dotter till Mats Simonsson f ca 1595 i Sången, Hällefors odh Anna Persdotter från Björskogsnäs i Grythyttan. Mats Simonsson är ju son till Simon Jakobsson i Sången.  
 
Vid ting i Fernebo 1682 står ungefär så här: Näst exhiberade wälb:e herr Carlström, Kongl Maijt:s endtliga resolution af Ljungby den 23 decemb 1678, hwarigenom commisorialdomen de Ao 673 dehn 28 Maij samt påfölliande Kongl resolution de Ao 675 den 17 nov öfver stridigheten om skillnaden emillan Phillipstads bärgslagh och Älfwdahln efter någon suspendering confirmerade blifva och fördy äskade fast fasta på dhe 4/5 dehlar af halfva Mokiärshyttan som uupå hans återstående praetention af Hans, Pälle, Daniel och Sigfridh Christofferssöner för honom upbudhne och laghståndne äro emot 360 dlr kmt, hwilket fasta honom eij längre förwägrades kunde om saken icke hade warit af föregående intriger. Men edeman BÖRDEMANNEN Simon vid Sången och Pär? Matsson wid Örlingen nu tillkände lösen sedan kongl resolution publicerat wardt och hr Carlström den eij ...derade, ty lämnades dät där hän.
 
Hans Christoffersson tycks ha varit lika vildsint som övreiga släkten vid ting 1662 ventileras att han hade huggit Jon Hansson på Grundsiön ett hugg i hufvudet medh een yx, hwilkett således ähr tillkommit att Jon med sin mdoer kom enär Hans skulle afresa och badh Hans om ---tobak, dädh hann honom gaf och sadhe kiöp nu Du een kanna öhl, då Jon swarar kiöp Du och förde på Hans. Hans förde på honom igienn. Hans tillståår sigh med yxann skurritt Jon i hufvudett och Jon sedan hann vr skadd kallat honom tiuf och skälm och gruveligen svuritt och dädh vittnade och Håkann Svensson uthom vittnade Håkan enär Hans högg till Jon, togh Jons Modher emot yxeskaftet mitt i handsrepett att hon klagar sigh ej kann röra handen sigh till nytto
 
Hans och hans hustru har dottern Elisabet f ca 1647, död 1725-02-24 gift med Samuel Matsson född ca 1637 i Skifsen, Säfsnäs, död 1711-09-17, bosatta Lekaråsen Säfsnäs. Samuel kallas omväxlande Puuroinen eller Bure.
 
Var snäll kolla upp!
 
Carin

2002-09-29, 17:02
Svar #3

Bengt Svensson

Tusen tack Carin.
 
Har du någon teori om hur Simon kan vara bördsman i Motjärnshyttan han kan väl inte vara det genom sin syster? och denne Per? Matsson är det det en felskrivning eller kan det vara en bror till Simon?
Mvh
Bengt Svensson

2002-09-29, 19:18
Svar #4

Victor Ahlin L.

Carin  med flera
 
Hej
 
Angående våldsamheter i släkten honkainen.  
Jag härstammar, troligtvis, själv från Daniel H., men jag tycker mig ej sett att han varit så vildsint av sig. Kan han vara ett undantag i familjen?
 
Gottlund berättar att Olof med faderns bifall skulle skjutit brodern Petter för att sedan rymma över till Finland. Vet ni om detta stämmer?
 
Jag har även läst att tre söner ska ha blivit avrättade. En av dem är ju Erik, pga av sitt hustrumord. En annan ska ha blivit avrättad då han begått ett grovd sedlighetsbrott. VEM OCH VAD? Vem den tredje är har jag ingen aning om.
 
 
(Jag kan även återigen tipsa om boken jag nämnde ovan)
 
Mvh
 
Victor A. L.

2002-09-30, 12:50
Svar #5

Anna- Lisa Göransson

Hej Carin!
Vet du om Samuel Matsson var gift fler ggr? Har annat namn på hans hu, nämligen Malin Hindersdtr. T o m en Britta har nämnts. Tyvärr kan jag inte säga var jag fått uppgifterna.
Hälsningar från
Anna-Lisa (iKarlskoga)

2002-09-30, 22:12
Svar #6

Carin Widén

Hej Anna-Lisa och Victor
 
Vad beträffar Samuel Matsson har jag bara antecknat en maka, Elisabeth Hansdotter. Detta hindrar ju inte att Du har rätt att hustrun hette Malin Hindersdotter och inte Elisabeth. Hör av Dig om Du hittar flera hustrur.
 
Vad beträffar Lång-Christoffers söner, så har jag en anteckning Enligt Petrus Nordmann i boken Finnarne i mellersta Sverige år 1888 pag 8 Med faderns bifall och samtycke på vägen till en sved å Grytsjöfjället, skjutit ihjäl sin äldre broder Petter, varefter mördaren fymt över till Finland. Detta är ju de uppgifter som Gottlund tydligen angivit. Domarna står väl att läsa i domtolsprotokollen för Fernebo? Tyvärr har jag bara för lång tid sedan börjat att skriva av Hällefors-Grythyttans domböcker, men har tyvärr tvingats att lägga av detta p g a dålig syn. Men det har blivit en hel del sidor ändå.
I Palmsköldska andlingarna i Uppsala TOM XLVI pag 479 ingår den notis, att Lång-Kristoffer i sin livstid förespått att tre av hans söner för sina missgärningar skulle komma under bödels hand, vilket också redan år 1675 skulle ha skett med tvänne. Den tredje hade begått ett grovt sedlighetsbrott vid samma tid. Vem denne tredje är, vet jag inte.
Jag tycker själv att det räcker att vara avkomma av hustrumördaren Erik, men hur det än är, så är han dock den mest itressante av anorna. Det går ju att ta till när man vill påpeka vissa saker för maken.
Mvh
Carin

2002-09-30, 22:21
Svar #7

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Elisabet Hansdotter född 1637
 
Carin Wid?n nämner ovan att Hans Christofferssons dotter Elisabet var gift med Samuel Matsson. Denne var enl. Mats Eriksson gift 1665 med Malin Hindersdotter. Var han gift 2 gånger?
 
Stig Geber

2002-09-30, 23:20
Svar #8

Carin Widén

Hej Stig
 
Beträffande Elisabeth Hansdotters ev giftermäl med Samuel Matsson, se mitt svar till Anna-Lisa.
Jag kan ju mycket väl ha fel och jag hoppas Du eller Anna-Lisa kan lösa detta. Hör då av Er!
Mvh
Carin

2002-10-01, 20:14
Svar #9

Bengt Svensson

Hej
Enligt Gåsborns dödbok stämmer Carins uppgifter  det avlider en Samuel Matsson 1711 i Lekaråsen och Samuel Matssons änka Elisabet avlider 1725, Enligt Mats Erikssons uppgifter så hade han olovligt umgänge 1665 med Malin, han nämner inget årtal för giftemålet. sen om det är samma Samuel kan jag inte garantera.
Bengt

2002-10-01, 22:44
Svar #10

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Bengt!
 
I min upplaga av Mats Erikssons personförteckning står det tydligt Gm .. år 65 på både Samuel och Malin. Dessutom finns under Samuel uppgiften från domboken 65 att han haft olovligt umgänge med Malin. Jag tolkade detta som att han blev tvungen att gifta sig med henne. Några andra bevis för giftermålet har jag inte.
 
Hälsningar Stig Geber

2002-10-01, 22:58
Svar #11

Bengt Svensson


2002-10-23, 16:11
Svar #12

Utloggad Jan Myhrvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-02-09, 17:56
    • Visa profil
    • www.fennia.nu
Hei alle sammen!
 
Nå er Arne Östmans bok om Lång-Kristoffer til salgs på Torsby Finnkulturcentrum. Boka er meget seriøs og er godt skrevet med solid fundamentering i kildene. 
 
Jeg leste at noen mente det var all grunn til å lese denne boka med en klype salt. Glem nå ikke at diskusjonen her på anbytarforum er ført av andre personer enn bokforfatteren. Den som måtte savne kilder i diskusjonen, burde forsøke å jobbe med saken selv og ikke forvente at andre skal levere alt i fanget. Manntallslister, dombøker og kirkebøker ligger klare og hvem som helst kan sette i gang og samle den informasjon som måtte behøves. 
 
At ingen trer fram i diskusjonen og legger all tvil til side, skyldes ikke mangel på kilder og fakta, men mangel på deltagere i diskusjonen! Det er ikke slik at fakta ikke finnes bare fordi det ikke kommer fram her.
 
Jeg har ikke sett en eneste påstand i boka (er halvveis i den nå) som ikke holder mål, og det forventer jeg heller ikke å finne. Dette er et kvalitetsverk.
 
Vennlig hilsen
Jan

2002-10-23, 19:16
Svar #13

Anna- Lisa Göransson

Jan Myhrvold!
Har inte själv Lång Kristoffer, men däremot andra finnar i samma område. Finns det andra finnsläkter med i boken? Arne Östman är ju mycket kunnig vad beträffar finnarna i Värmland.
Anna-Lisa

2002-10-24, 14:40
Svar #14

Utloggad Jan Myhrvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-02-09, 17:56
    • Visa profil
    • www.fennia.nu
Hei Anna-Lisa!
 
Arne kommer inn på andre familier og personer, men konsentrerer seg hovedsaklig om Lång-Kristoffer og hans familie. Boka gir et godt innblikk i hvordan livet i området rundt Sundsjön var på midten av 1600-tallet.
 
Vennlig hilsen
Jan

2002-10-25, 06:04
Svar #15

Anna- Lisa Göransson

Jan!
Tack för svar. Köper kanske boken.
Anna-Lisa

2003-01-23, 22:45
Svar #16

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Victor, Carin med flera
 
Jag har lagt märke till att några av er för fram uppgifter från Petrus Nordmans verk ”Finnarne i mellersta Sverige” fr. 1888.  
 
Detta verk måste användas med stor försiktighet eftersom det kan innehålla felaktigheter. Er information har gällt Lång Kristoffers son Petters mord på sin bror Olof. Detta är alldeles felaktigt och sannolikt grundat på en missuppfattning från Nordman. I äldre tid fanns ju två Kristoffer i östra Värmland med rykte om sig. Nordman blandar samman uppgifter om Kristoffer Tomasson Havuinen , den s.k. VildHavvonen  (enligt Maximilian Axelsson) och Kristoffer Jönsson (Honkainen?) Målen är utförligt skildrat i domböckerna för Älvdals härad och finns bl.a. att läsa om i Valter Bergs bok om ”Brunnberg”. Målen avseende det eventuella brodermordet avser alltså Kristoffer Tomasson Havuinen.
 
Hälsningar
 
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2003-01-24, 18:25
Svar #17

Carin Widén

Hej Jan-Erik!
Jag har tidigare tagit bort anteckningen om att Lång-Christophers son Per (Pelle-Gossen) skulle ha tagit sin bror Olof av daga. Hade han förresten någon bror med det namnet?  
Vet Du något om vart Kristoffer Tomassons son Petter tog vägen efter mordet? Norge eller ev Finland?
Hälsningar
Carin

2003-01-25, 14:08
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hittade nyss en notis i Jalmar Fuskogs De värmländska järnbruken (1924), s .152, där han kallar grundaren av Motjärnshyttan för Kristofer Havuinen (Långe Kristofer), så det är väl i alla fall inte Albert Palmquist som hittade på detta efternamn åt Kristofer, för han började väl inte sina skriverier förrän in på 1930-talet.

2003-01-25, 15:31
Svar #19

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Författaren hette förstås Furuskog, och inget annat.

2003-01-25, 17:07
Svar #20

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Elisabeth med flera
 
Självklart är det svårt att med full säkerhet bedöma vem av alla äldre finnforskare som ska tillmätas det felaktiga antagandet om Kristoffers i Sundsjön släktnamn. Personligen håller jag en peng på Nordman, se nedan. Men låt oss först se vad man har skrivit om de beryktade finnarna med förnamnet Kristoffer.  
 
I sin ”Dagbok öfver dess Resor på Finnskogarne år 1817” berättar Gottlund om sina besök i de olika bygderna. Han förser oss också med en mängd finska släktnamn. Torsdagen den 21 augusti var inne i gården Brunnberg. Härifrån återger han uppgifter från ett fastebrev, varav framgår att Kristoffer Tomasson (Havuinen) hade köpt en del i Brunnberg 1691 av bl.a. Jakob Pålsson Hakkarainen. Gottlund var aldrig i Sundsjön, vilket var synd, eftersom vi då troligen hade fått någon kunskap om finnarna där. Han är även i övrigt sparsam med uppgifter om Sundsjön. Endast i dagboken från 1821 nämner han orten och då i samband med Bograngen i norra Värmland. Han säger att ”Kristoffer Jansson Honkainen kom till Bograngen från Sundsjön i Bergslagen utan att vara i släkt med släkten Honkainen i Järpliden”.  
 
Journalisten, författaren Maximilian Axelsson beskriver sina vandringar i finnmarkerna i sin bok ”Vandring i Wermlands Elfdal och finnskogar”, utgiven 1852. I denna skildrar han allmogens sedvänjor, matvanor, kläder, språk m.m. Han berättar även om de första finnarna i östra Värmland, bl.a. Kristoffer i Sundsjön. Något släktnamn är inte denne försedd med, utan Axelsson beskriver honom enbart som Lång Kristoffer. Däremot berättar Axelsson om Kristoffer Havvonen eller ”Vild Havvonen” i son bok ”Vesterdalarne. Dess natur, folklif och fornminnen”, utgiven 1855.  
 
År 1888 trycktes ”Finnarne i mellersta Sverige”. Författaren till detta verk var finnen Petrus Nordman. Hans bok bygger på såväl muntliga källor som forskning i arkiv. Boken är värdefull eftersom den kan fungera som ett dåtida referensverk. Den kan också fungera som ”ingång” till olika källmaterial. Men som nutida forskare gör man klokt i att vara försiktig med fakta och hellre kontrollera själv i källorna. Nordman är kanske den störste ”skurken” i sammanhanget. Såvitt jag vet är han den förste som felaktigt nämner Kristoffer Havuinen i Sundsjön.  
 
Även en så aktad och framstående forskare som Rickard Broberg anger i sin bok ”Finsk invandring till mellersta Sverige” från 1978, okritiskt att Kristoffer Havuinen upptog Sundsjön.  
 
För övrigt känner jag inte till vart Petter Kristoffersson Havuinen tog vägen. Det kan vara en angelägen forsknigsuppgift framöver. Jag har kollat lite i Nås men har inte hittat honom. Valter Berg lutar i sin bok om Brunnbergsfinnarna åt Norge. Det är säkert ett bra tips.
 
Hälsningar
 
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2003-01-26, 20:18
Svar #21

Leif Svensson

Angående Albet Palmqvist:
Redan 1923 publicerade Palmqvist sin första
arikelserie med rubriken Persbergs gruvor och
gruvfolk fordom. Under tjugotalet var Palmqvist verksam som platsredaktör för Värmlands Folkblad.
Källa: Värmlandsarkiv - Albert Palmqvists arkiv.
 
Mvh
Leif Svensson
Västerås

2003-01-26, 20:22
Svar #22

Leif Svensson

Förlåt, det skall vara Albert.
Tackar för påpekandet.

2003-04-14, 20:53
Svar #23

lennart sörlin

Finns det någon som vet nå´t om släktnamnet Klare?
 
Mvh.Lennart (adopterad Sörlin).

2003-05-12, 18:33
Svar #24

Donna Kenney

Hello
I'm sorry but I don't speak Swedish, so I hope that I am asking this in the proper forum. I am looking for information on the parents of Magdalena Gustafsson, b. 1840 in Ljusdal, Gavleborgs. I have that her parents are Gustaf Elfdal and Karin Larsson, but I don't know where they were from or when they were born. Is Elfdal a parish somewhere? Thanks very much for any help tht you can provide.

2003-05-12, 19:24
Svar #25

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

I move your question to Landskap: Hälsingland: Socknar: Ljusdal instead.. (Ljusdal is a parish in the province of Hälsingland)
This discussion here is about a certain person in the province of Värmland..
Peter /Admin.

2003-11-24, 19:43
Svar #26

b.hall

Släkten Puuroinen/Bure i säfsnäs... vilket namn är ursprungligt? Är det ena en försvenskning av det andra eller tvärtom? kan man veta..? Det skrivs om att det fanns en biskop i Finland som anfader, det torde väl tyda på att släkten var svensk, eller misstar jag mig i det antagandet?

2004-11-05, 22:07
Svar #27

Bengt Svensson

Kristoffers son Erik Kristoffersson i Djuprämmen! Han figurera ju i detta forum med två olika hustrur Kerstin Olofsdotter Kropp och Malin Sigfridsdotter.
 
Torsten Berglund hade ett inlägg på Dalarötter http://www.genealogi.se/dalarna/svar-700.htm där han refererar till en artikel av Albert Palmqvist i Finnkultur, nr 2, 1982, s 10-11 (har ej själv läst artikeln)där Albert skrev att Erik Kristofersson var gift två gånger; första gången med Kerstin, död omkr 1660.
 
Arne Östman skrev i sin bok Lång-Kristoffer sidan 49 att enligt mantalslängden för år 1653 var Erik Kristoffersson gift med Mallin, bosatta i Sundsjön, han nämner inget om att Erik skulle ha varit gift två gånger.
 
Det figurerar också på nätet att Kerstin skulle ha avlidit så sent som 1665.
 
Har denna Kerstin blivit en vandringssägen utan verklig bakgrund, eller är det någon som känner till någon primärkälla för Kerstin.
Mvh
Bengt Svensson

2004-11-05, 22:16
Svar #28

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Också enligt Östman så var det väl Malin Sigfridsdotter som Erik slog ihjäl 1667.  
 
Så det verkar ju litet trångt tidsmässigt att han också skulle ha varit gift med en Kerstin före Malin, om han nu hade henne (Malin) som hustru 1653.
 
Erik bör väl ha varit född omkring 1630? Har någon följt upp om det finns något i Göta hovrätt om Eriks öde?

2004-11-06, 14:53
Svar #29

Carin Widén

Anno 1667 den 19 novemb resolverades efterskrefne criminal doom ifrån Wermeland af
....
Een ransachningh och doom ifrån Wermelands Bergslagh öfv Erich Christophersson widh Diuprämen å skatte, som hafv: fördt ett förageligitt lefuerne medh sin hustru Malin Sigfridsdotter och ändteligt nästledne tridiedagh påsk henne slagitt all blå medh een bössa och uthi pannan medh een buutstöör stött hohl och sedhan henne stungitt medh een telgknijff under axelskuldran, igenom lijfwet in mott brystett och...att blodhet hafv: stådt öf:r alt stugho- och förstughogolfuett, huaraf hon på ottonde dagen där efter ähr död lbefuen, dhett berättes uti ransakningen att b:te hustru Malin skall af sin mans handterande hafua födt ett dödt barn. Tingsrätten dömbde Erich Christophersson att mistha lijff sitt, efter Gudz lagh Gen 9.6 exod 21 12 och dråpb med willie 2 cap 11, män om barnet ställs undher Gudz doom, som widare af ransackningen seendhes ähr.
RESOLUTIO Erich Christophersson som hafuer uthan någohn skiählige ordsak och all christeligh kiärlek så grufuelighen och öfuerdödlighen handterat sin ächta hustru Malin Sigfridsdotter, dhen ena resan efter dhen andhre, att hon där af ändhelighen hafuer måst sättia lifjuett till, huarföre skall han sigh till straff och andhre slijke öfuerdådighe till skyy och uarnaghell uthan oppskoff halshuggas, parteras och steglas.
Namnteckningar
...underskrefne dom
29 Novemb Ao 1667
Erland Cameen  Elias Alegreen
secret         v fischal
Carin

2009-05-31, 11:09
Svar #30

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ärendet finns i Göta Hovrätt, Criminalia, 1667, vol. E VAA:48, som numera kan studeras i Vadstena.

2009-06-02, 16:45
Svar #31

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Och målet i häradsrätten går att läsa i AD OnLine:
 
Advokatfiskalen Värmlands län EVIIAAAL:11 Bild 241, Sid 140
 
Jag har försökt tyda texten, uträtade frågetecken och korrigeringar mottages tacksamt.
 
Anno 1667 den 6 May wardt Extra
ordinarie Tingh hållit medh Allmogen aff Wärmelands Bergs
Lagh uthi Philipstad...
 
...
 
Så i förstonne kom för Rätten Johan Sigfridsson i Sundsiön i Färnebo
Sochn, och så för sigh, som för sin Modher H. Maria Persdotter, och Sys-
kon Margreta, Hindrich och Annika Sigfridzbarn, klagade huru
som dheras respective dotter och Syster Malin Sigfridsdotter, war
af sin onde och Arge man Erich Christophersson widh Diupräm-
men i samma Sochn å Skatte, så illa handterat och slagen, medh en
Bössa, Buttstör och Knyff Tridie dagh Påska sidstledne, som war
d 9 Aprilis, att hon ey längre leffde, än i Otta dagar dher-
efther, nämbl. till d 17 Dito om Mårgonen. B[emälte] Erich
nekte fuller inthet sigh wara wållande till sin Hustrus dödh,
men förebar[?] emodt sin willie, i dhet han skulle hielpa henne
i sängs, och hade glömbdt läggia ifrån sigh Knyfwen, som
han stodh och karfwade eller sönderskar Tobak medh, när hon
gick drucken och ragade af Brennwyn. Johan Sigfridzson
svarade, wisserligen wara medh wilie skiedt, emedan han
hade oftha slagit henne tillförende, jämwäl och med Knyff,
som war händt twå gånger något för dhetta; welat förgöra
henne i Siön, när hon twättade kläder i Åhr, och han ???
??? större waak, hade inte H. Karin Johan Perssons i Nääs-
rämmen dhet förhindrat, då henne förmedelst hans dragan-
de förgickz dhet Barnet, hon senast födde dödt, och några
gånger ???dat skiuta henne ihiäl, dher i han och är dehls af
Barnen, dehls elliest hindrad. Men berörde tredie dags Påska,
hade först tagit henne i håret och slagit i Marken, för hon till-
taldte honom om en Tönna han i fyllan sönderslogh, för hon
wille inthet gifwa honom så myckit Brännewyn han be-
gärde, dher barnen skilde dem åth, uthan för gården, sedan
inne widh förstufwudörren lyka så, dher och barnen skilde
dhem åth, näst in uthi Stufwun, slagit henne all blå medh en
Bössa, än uthi förstufwun stött henn ett hol i pannan
med en Buttstör; Och sidst stungit henne medh Telgknyff
bak i ryggen, under wenstra Axelbenet alt in till Ger-
wartan. B[emälte] Erich Christophersson gick alt medh stilla Ty-
gande förby, undantagandes stöten i pannan, att han
icke giorde dhen medh sitt Tilltryckiande[?], uthan hon lopp
dhen sigh till, och knyffstingedt, att när dhet skedde, woro
dhe blefne wenner igen och såthe sin emellan. När nu frå-
gades efter Wittnen uppå alt dhetta, gaffz till Swars, att dhet
woro inga för handh, uthan dheras egna Barn, och en
fremmande Pojke, widh Nampn Oluff Joensson ifrån
Philipstadh, som läste för dheras Barn, och intet woro
då dråpet skedde inne i stufwun, uthan uthi ett Torkhus
bort afsydes. Grufwu Fougden Anders Andersson Korp,
hade skrifwit Kyrkoherden Wyrdige och Högwällärde M[onsieu]r
Simon Skragge i Philipstadh till, och berättat efter Oluff
Perssons widh Dalkiärssiön ordh, att när han kom ???
Diuprämmen samma triedie dags Påska, att kiöpa Rough, dhen han
intet då kunde få, för han hade inget annat än koppar-
mynt, då war Erichz hustru Malin så sönderslagin
att hon med nödh kunde gå, och då han andra dagen
kom igen, om samma ärende, war hustrun så huggin
medh en Täljeknyff, att blodet stodh öfwer alt Stufwu
och Förstufwugolfwet, och flödde iämpt och sampt af henne
dher hon lågh i en Säng bak om Förstufwudörren, all
blodigh öfwer Ansichtet, och ey orkade tala ett ordh, och Swy-
nen stodo och åto af blodhet, som rann af Sängen. Sam-
me Mr Simon Skragge berättade sielff, att widh
Kyndermessan i Åhr, kom b[emälta] H. Malin och klagade sigh,
att hon nödgades gå ifrån honom, för hans onda sinne
men bleff då trygd gå tillbaka. Födde sedan ett dödt barn,
dhet Gudh weth hwar uthaff, medan Erich kom widh dhen
tyden och begärde Pass, att sökia sigh Boställe annorstädes,
och H. Karin widh Nääsrämmen berättar, att när
Erich Märkte Waken på Siön större, togh han hustrun i
Armen, såsom williande stupa henne dher uthi, sampt H.
Anna widh Omsiön[?] säger, att fostret fick dher sin skada,
att dhet föddes dödt, 10 Weckor för än tydh war. När
barnet begroffz d 21 Feb. war inthet Fadhren medh,
uthan blåtta barnen, Sonen och Dottern. När hon gick
i kyrkia och till Herrans Nattwardh d 17 Marty
war han ey heller medh, uthan när hon kom hem, skiöt
ihiäl hunden widh hennes fötter, hotandes henne och
medh samma Tractamente. Carl Persson, som war
kallat att läkia henne, säger att knyffslaget war
gångit under Axelskuldran igenom Lyfwet, in moot
bröstet och Gewartan. Comminister, Wällärde Her
Gillius Nicolai Pistoris, som begroff dhen dräpna H. Ma-
lin, och hade order att ransaka om hennes afffärdh, be-
känner då wara berättat, att hon Malin rände sielff
på Buttstören, då hon fick dhet holet i pannan, då dhe
woro bägge druckne af Brännewyn, och Systern som
swepte henne, fann många blånader på hennes kropp
af Bössan. När nu alt dhetta togz af samptelige Rät-
ten i betänkande och närwarande Nämpens[?] af före-
talde skiäl, enhälligen fäldte honom Erich Christoper-
sson till Williagiärd[?]. Så dömbdes han att mista Lyff
sitt för hustrun, efter Gudz Lagh, Gen[esis]. 9, 6. Exod[us]. 21,
12 och dråp Will. 2 L. L. Men om Barnet,
dhet icke full Tyhd[?] och Wittne är till, ställes under
Gudz Doom. Noch alt under dhen Högl[ovliga] Kongl[iga] Hoffrättz
nådhgunstliga förklarings, innan någon Execution skier.
 
/Jan

2009-06-02, 22:07
Svar #32

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jan, på en del ställen har du skrivit y, där det nog bör vara ij för att bli begripligt, t.ex. sjätte raden från slutet, där du skrivit Lyff, och det nog bör vara Lijff [liv].
Ordet Williagärd kan väl tänkas vara ett uttryck för ett dåd begått med vilje?

2009-06-03, 21:29
Svar #33

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Du har rätt, tack. Jag tyckte själv det verkade lite konstigt bitvis. Jag försökte gå in och korrigera texten, men det är tydligen inte tillåtet efter en viss tid.
 
Det är inte det lättaste att läsa text från 1600-talet, men det är utmärkt träning att försöka ta sig igenom ett gammalt rättsfall.
 
Erik Kristoffersson är f ö min mffmfffmff - inte den ana jag är mest stolt över...
 
/Jan

2009-06-04, 09:53
Svar #34

Utloggad Carin Widén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2017-12-03, 18:01
    • Visa profil
Erik Kristoffersson är min mfmffmmmmff och en av de mera intressanta personligheterna bland anorna. Kanske mest beroende på att man har fått litet mera kött på benen pga tingsprotokollen, även om nu köttet blev blev ganska ruttet. Det kanske inte var så lätt att vara son till Lång-Christopher?

2009-06-06, 11:38
Svar #35

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Det verkar minst sagt ha varit en stökig familj, vilket framgår av Arne Östmans bok om Lång-Kristoffer. På sidan 76 Hemgång vid Sundsjön beskrivs hur Eriks bror Kristoffer misshandlar sin svägerska; det står att den rättsliga påföljden inte är bekant, men den måste väl vara detta som stod i Släkthistoriskt Forum 5/95:
 
Mål som gått till Göta hovrätt och avdömts där
...
1670 skall finnen Christoffer Christoffersson p.g.a hemfridsbrott mista sin högra hand, som skall uppsättas på en påle vid rättarplatsen. Han skall betala för sveda och värk 30 dr smt och lön till barberaren, böte 20 mark för fullsår och 7 utslagna tänder, samt 12 mark för lytet och 20 mark för såramål. Hans egendom skall gå till skövling, det var en s k Edsöresbrott. Hustrun får 1/3 av egendomen.
(Färnebo).
 
Jag har f ö sett i Disbyt och i Östmans bok att Kristoffers dotter Maria född 1657 skall ha gift sig med Lars Hansson Nikarainen i Hån Säfsnäs (W). Jag har själv inte lyckats verifiera detta, är det någon som vet var den uppgiften kommer ifrån?
 
Om det stämmer är jag ättling även till denne vålsamme herre...
 
/Jan
 
(Meddelandet ändrat av Karrman 2009-06-06 14:38)

2009-06-13, 15:22
Svar #36

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Jag har justerat texten med målet mot Erik Kristoffersson enligt Elisabeths förslag. Istället för att lägga ut hela texten igen finns den nu att läsa här.
 
/Jan

2011-10-13, 08:21
Svar #37

Utloggad Susanne Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 17:41
    • Visa profil
Jag har lite huvudbry.
Har en ana, Karin Hansdotter (född 1638) gift med Johan Eriksson Honkainen (född ca 1731). Karin Hansdotter död 1 jan 1708 i Djuprammen och Johan Eriksson död 11 nov 1707 i Djuprämmen.
Uppgifterna har jag fått från Mats Erikssons personregister på Säfsenskivan. Jag har även kontrollerat i dödboken och uppgifterna stämmer med den.  
Personerna verkar stämma med Erik Christofferssons son och hans hustru men årtalen verkar inte stämma alls.  
Kan det ha funnits ett par till i Djuprämmen som stämmer med namnen, boplats, födelseplats och dödplats men som inte är ättlingar till Erik Christoffersson?
 
MVH
Susanne

2011-10-13, 08:42
Svar #38

Utloggad Susanne Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 17:41
    • Visa profil
Rättelse, Johan Eriksson Honkainen är inte född ca 1731 utan 1631.
 
/Susanne

2019-03-08, 10:40
Svar #39

Utloggad Britt Rahm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2019-03-10, 16:34
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som har Arne Östmans bok om "Lång-Kristoffer" och vill sälja den?
Har sent upptäckt att han finns i mina anor.
Britt

2019-03-09, 14:19
Svar #40

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Du kanske lättare får napp om du lägger frågan på Köp&Sälj-sidan. Finns en flik här ovan.
https://forum.genealogi.se/index.php?action=scl

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna