ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 23.8.2002  (läst 2512 gånger)

1999-01-29, 10:27
läst 2512 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har för mig att det ska finnas något skrivet om Lång-Kristoffer och hans familj, med ordentliga kyrkboksuppgifter, möjligen av Albert Palmqvist. Någon som kan ge mig lästips? Lång-Kristoffer kom på tidigt 1600-tal till Sundsjön i dåvarande Färnebo(?) och var nybyggare. Han eller efterlevande familj kom sedan i konflikt med brukspatron Karlström och sedan med Geijers.

1999-01-29, 20:52
Svar #1

Utloggad Tommy Näzell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 12:41
    • Visa profil
    • www.genealogica.com
Hej Elisabeth, är det denna du menar ?
Palmqvist, Albert: Om Sundsjö- och Älgsjöfinnarna. I. Ur 1600-talets skattelängder och domböcker. Filipstad 1938. 14, (1) s. [Filipstads bergslags arkiv. 8:1.]

1999-01-30, 00:06
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Tack Tommy, det var det nog, jag tror jag vet var jag ska hitta den också.

1999-01-30, 03:58
Svar #3

Lars Lundell

Är det någon som vet om det finns någon uppställning över ättlingar till Lång-Kristoffer?

1999-01-30, 07:56
Svar #4

Utloggad Thomas Sverker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 17:32
    • Visa profil
    • www.jets.nu
Jarl Ericsson i Arvika har skrivit ett antal böcker om finnarna i Värmland. Om jag inte missminner mig finns Lång-Kristoffer med i någon av dem. Släkten Havuinen är åtminstone rikligt representerad i boken Finnar i Östmark, Vitsand, Nyskoga och Finnskoga.

1999-01-31, 09:20
Svar #5

Lars Lundell


1999-03-13, 14:33
Svar #6

Utloggad Thomas Sverker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 17:32
    • Visa profil
    • www.jets.nu
Mycket intressanta uppgifter om Lång-Kristoffer och hans söner finns i boken Finnarne i mellersta Sverige av Petrus Nordmann 1888, sid 83ff. En faksimilutgåva gavs ut 1994 av Dalaförlaget i Malung. Bland annat uppges det finnas uppgifter om Lång-Kristoffer i de Palmskiöldska samlingarna.

1999-04-17, 18:55
Svar #7

Gunilla Önnberg

Hejsan, Elisabeth Thorsell och Lars Lundell.
Här har du lite om Lång-Kristoffer.
Jag sitter just och skriver om de finska släkterna  
HAVUINEN
Detta namn finns hos både Gottlund och Nordmann. En Kristoffer Jönsson Havuinen, kallad Lång - Kristoffer (Pitkä - Risto), blev enligt forskaren Albert Palmqvist nedsynt vid Sundsjön i Gustaf Adolfs socken 1618. Han dog 1663 och är begraven å Filipstads - Färneby dåvarande kyrkogård. Om honom finns det många sägner och berättelser. Han var en stor jägare. Vid Sundsjön lär fordom ha stått en tall, kallad Björnskallstallen, varom berättas att där suttit 12 björnskallar, fastsatta med träkilar. Detta träd nedhöggs 1827. Dessutom upphämtades ur marken där trädet stått ett fullt kolfat med björskallar. På den gård där Havuinen bott lär dett finnas 365 stenrös. När Pål Hakkarainen slog sig ned i Nain, tyckte Havuinen att han kom för nära honom, varför han försökte döda Hakkarainen, men lyckades icke. Det berättas också att han hade en silvergruva och att han även gjorde silverpenningar. Dessutom bedrev han järnbruksrörelse och hade en hytta vid Motjärnshyttan.
Enligt Gottlund har en Lars Thomasson - Havuinen varit bosatt i Östra Näsberget ( Kinoisenmäki) i Malung.
Enligt Gottlund hade två bröder Nils och Kristoffer Havuinen kommit från Åbo i Finland ( Suomen Turusta). Nils hade bosatt sig i Nybofjäll i Dalarna, medan Kristoffer hade bosatt sig i Kringsberg i Dalby Finnskog i Värmland. Vid Gottlunds besök där 1821 fanns kvar en avkomling, Hindrik Nilsson - Havuinen, som var så pass rik att han kunde äta rent bröd året om. I byn Röjden ( Ryki) i Södra Finnksoga träffade Gottlund en Anders Andersson - Havuinen, som icke förstod svenska. Av denna släkt fanns på  flera platser, såsom Skallbäcken och Avundsåsen i Södra Finnskoga och i Jenssilä i Lukashaugen i Grue Finnskog i Norge.
I Brunnberg i Ekshärad såg Gottlund ett fastebrev för en Kristoffer Tomasson ( Havuinen), daterat 24 september 1691.
I Finland har Gottlund påträffat namnet i Kauhajoki, Ilmola, Rautalampi och Jämsä.
 Källan är : Olov Olovsson i Mellersta Sverige och Norge.
hälsningar Gunilla Önnberg

1999-11-05, 17:31
Svar #8

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Elisabeth och alla andra
 
Lång Kristoffers släktnamn är inte på något sätt säkerställt. Jag har gått igenom de flesta kamerala längder samt domböcker för berört område.  Inte någonstans finns något belägg för Havuinen.  
 
Flera forskare misstänker däremot att Lång Kristoffer kan ha blivit hopblandad med Kristoffer Tomasson Havuinen i Kringsberget.
 
Det finns forskare som anser att släktnamnet möjligen kan vara Honkainen. På några ställen i Gottlunds dagbok från 1817 finns nämligen uppgifter om flera Honkainen. Om man går bakåt rörande dessa personer kommer man i dessa fall fram till ett par söner till Lång Kristoffer.
hälsningar
Jan-Erik Björk

2001-12-04, 15:08
Svar #9

Victor Alin

läste att långe kristoffer skulle komma från en bättre ätt. Vilken ätt är det han härstammar från?
 
har ni ngt tips på litteratur där man kan läsa om honom och hans släkt?
 
Tack

2001-12-04, 22:02
Svar #10

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Om hans anor el. dylikt vet jag inget, men jag har just suttit och läst i boken Jeoorg Larsson berättar utgiven av Hagfors hembygdsförening 1972 och  på sid. 53-56  där författaren under rubriken Svedjefinnar berättar om Lång-Kristoffer i Sundsjöns skattgömma.  Lång-Kristoffer skulle enligt sägnen ha funnit en silvergruva och de relativt rika mängder silvermalm han fann skulle han ha smält i en egen masugn nära Motjärnshyttan.
Hela berättelsen finns i nämnda bok.

2001-12-05, 08:14
Svar #11

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Kristoffer är också diskuterad på Dalarötter för snart två år sedan, läst Torsten Berglunds inlägg på denna adress:  
http://www.genealogi.se/dalarna/svar-700.htm#526

2001-12-05, 13:51
Svar #12

Björn Stålhed

Enligt Finnkulturcentrum i Torsby är det rätta namnet HONKAINEN.

2002-01-09, 19:42
Svar #13

Victor Alin

Är det någon som känner till om Långe Kristoffer Honkainen hade något släktvapen, sigill eller liknande? Hur ser detta i så fall ut?

2002-01-17, 16:15
Svar #14

G.T

Av det ni skrivit ovan har jag förstått att denne Lång-Kristoffer ska vara mycket känd, men vad beror det på. Är han endast känd på grund av det som nämnts eller har han åstakommit något annat?

2002-01-26, 22:41
Svar #15

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej G.T
 
Vem är du?? Du kan väl ge dig till känna?  
 
Lång-Kristoffer som inkom till östra Värmland i början på 1600-talet har gett upphov till en rik sägenflora. Det är vidare många som härstammar från honom genom hans många barn, 8 söner och minst fyra döttrar. Jag är en av dem.
 
hälsn
 
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2002-01-27, 15:49
Svar #16

Carin Widén

Jan-Erik
Har Du reda på vilka som verkligen är barn till Kristoffer?
Jag har följande antecknade, säkert är någon fel av dem.
Med första hustrun Margita:
Karin, Hans 1615, Erik 1618, Mikael 1619, Daniel 1620, Jöns 1622, Sigfrid 1623, Kristoffer 1624, Elisabet 1638 (alla data cirka)
Med andra hustrun Maria Persdotter:
Lena, Brita, Olof, dotter gift med Påvel Påvelsson, Per f 1642.
Tacksam om Du kan bringa klarhet i detta.
Carin

2002-01-27, 19:09
Svar #17

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Carin
 
Tyvärr har jag inte kollen på alla barn i detalj. Men åberopar uppgifter från Arne Östman som forskat om Lång Kristoffer i en Herrans massa år. Han nämner 8 söner, det är dem som du har angett i ditt inlägg. När det gäller döttrarna har han uppgifter om Elisabeth och Karin i första giftet samt Britta och tre till namnet okända i andra giftet.
 
hälsn
 
jan-Erik
hälsningar
Jan-Erik Björk

2002-08-21, 19:15
Svar #18

Marianne Fröding (Ruth)

Hej!
Jag funderar lite på varför heter han Lång Kristoffer?
Var han så lång att man var tvungen att påpeka det eller var det någon annan orsak?
Har i en Saköreslängd från 1540 införd i Bergslagen i Ord och bild hittat två personer till med namnet Longe före.
Longe Bentte
Longe Kyrstin
Kanske har det någon annan betydelse?
För om han skulle va varit lång, varför finns inga korta, tjocka eller smala personer uppräknade.
Ja, lite filosof får man väl vara....
MVH/Marianne

2002-08-21, 21:20
Svar #19

Monica Johansson

Vilken braaa reflektion. I den tiden kanske han var särskilt lång. Alla andra var kanske kortare eller tjockare eller smalare - som de såg ut som mest på den tiden. Men inte han. Något att tänka på.  
I min släkt finns soldater i Östergötland. Där anges i rullorna längden på individen. Jag har roat mig med att exerpera dessa män som satt på samma (kunde variera) rotetorp för att se ålder, längd (och ibland om de var ryttare) hästens d:o. Dessa krigsmän var kortare än vad jag är idag. (Det fanns bestämmelser om hur långa männen skulle vara för att kvala in som soldater, men det kan inte jag se att de bestämmelserna följdes, ssk då under första hälften av 1700-talet). Det är ett vetenskapligt faktum bättre mat och bättre förståelse för vad vi sätter i oss gör att vi växer och blir längre. Det kan man se framförallt under 1900-talet i den svenska befolkningen som helhet! Nog med filosoferandet!
Hej! Monica

2002-08-22, 12:00
Svar #20

Johan Eriksson

Marianne, Lång-Kristoffer hette HONKAINEN,och enligt vissa var han gift med Margitta död troligen omkring 1639, dörefter omgift 3/2 1641 med Maria Persdotter (1598-1671).
 
 Johan Eriksson

2002-08-22, 12:26
Svar #21

Marianne Fröding (Ruth)

Hej Johan!
Jag använde den gamla rubriken för att samla alla inlägg på samma ställe som rör Lång-Kristoffer. Att namnet har ändrats vet jag, det står t.om. tidigare i denna debatt. Fast jag har inte hört att hans första hustru hette Margitta. Var kommer den uppgiften från?
Det jag mest undrade över, var just varför han kallades som han gjorde.
Hör du själv till hans ättlingar?
Jag kommer nog in genom en Maria NIlsdotter *1751 gm Olof OLofsson g i Nordmark 1774-10-09, men jag hittar inte var de bodde eller var Olof kom från. Kankse var det Grythyttan, för som alltid när jag läser vissa uppgifter så verkar prästen alltid nyss ha nusit( konstigt ord, men finns på värmländska) Han kom i alla fall enligt vigselnotisen från xxx-hyttan.
Hej så länge!
Marianne

2002-08-22, 12:41
Svar #22

Johan Eriksson

Hej Marianne !
  Uppgiften om Lång-Kristoffers första fru har jag hittat på nätet, och om du tittar under Norra Råda så ser du hur jag kommer till Lång-Kristoffer.
 Johan Eriksson

2002-08-22, 20:45
Svar #23

Victor Ahlin L

Hej
 
Vet ni något om hur Långe Kristoffer tog sig från Finland till Sverige? Hur bar man sig vanligtvis åt under denna tid?
 
Det har tidigare på anbytarforum nämnts några böcker och andra typer av skrifter där Långe Kristoffer finns omnämnd. Känner ni till någon eller några ytterligare skrifter?
 
Mvh
 
Victor Ahlin L

2002-08-22, 21:37
Svar #24

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Marianne, så här står det i vigselboken för Nordmark [sista notisen 1774]:
 
Efter föregången lysning vid Grythyttan, enl[ig]t uptedt bewis, vigdes Olof Olsson och och Maria Nilsdotter vid Elgsiön d. 9 octob[er].
 
Så för att komma vidare kanske du ska titta i Grythyttans vigselbok också, där kan ju finnas någon ledtråd.

2002-08-22, 22:39
Svar #25

Lars Lundell

Jag vet inte om det har nämnts tidigare, men i senaste numret av Gustavabygden skriver Valter Berg följande:
Under många år har Arne Östman forskat om den ryktbare finnen Lång-Kristoffer Jönsson vid Sundsjön. Det har nu resulterat i boken Lång-Kristoffer, som utkommer i sommar. Utgivare blir Finnkulturcentrum i Torsby, en filial till Värmlands museum. Priset är ännu inte bestämt men boken kommer att bli på uppemot 250 sidor.
Hittills har jag inte läst boken men däremot tagit del av kapitelrubrikerna och efter dem verkar det vara en mycket fullständig redogörelse av Lång-Kristoffers liv och de tvister han och hans barn hade med brukspatron Karlström på Uddeholm
Boken kan köpas via Gustavaforskning, Gustavsfors Magerås 13, 683 91 Hagfors eller tel 0563-260 74, men jag misstänker att den också går att få tag på hos Finnkulturcentrum eller Värmlands museum.
Mvh/Lars Lundell

2002-08-23, 00:19
Svar #26

Monica Johansson

Marianne: Varför ska du undra över detta:
Det jag mest undrade över, var just varför han kallades som han gjorde.
Människor kallades förr i tiden efter mycket starkare attribut än vi idag ens har ord för!! Vi använder inte idag sådana ord för att särskilja oss! Han var LÅNG helt enkelt. Han var längre än omgivande människor i hans tid. Dessutom, om jag har förstått rätt, måste han ha skapat en dynasti i Värmland. Är det tillhörigheten till denna dynasti som är frågan??? Man (du och jag) får nog hålla oss till de källor som finns. Och finns det inte mer källor - så finns det inte! Vi får nog läsa den nya boken om Lång-Kristoffer Jönsson med en nypa salt.
Hej! Monica

2002-08-23, 07:48
Svar #27

Marianne Fröding (Ruth)

Hej Monica!
Roligt att du skrev!
Fast, får man inte undra?
Jag har h?ttat fler med samma Longe framför, och min undran var just;fanns det kanske en annan förklaring till detta, än just längden på kroppen?
Skall man forska skall man inte nöja sig med att stå still och tro att allt är funnet i gamla källor. Själva nyfikenheten är ju drivkraften och glädjen att hitta belägg för sina egna teorier. Vad som däremot är farligt och dumt, eftersom det till slut blir sanning, är att lägga egna värderingar i källorna.Som du skriver; Han var Lång. Det har inte jag något belägg för i källorna, men du kanske har hittat det? Vad menar du med; Vi får hålla oss till de källor som finns? Jag har inte använt alla källor, det har nog ingen.Däremot redovisade jag var jag hittat mina Longe-personer. Boken som kommer från Arne Östman kan vi med all säkerhet utgår från innehåller inga broderier om hur han hade det. Han har forskat i de källor som till buds och är det är de han redovisar.Domböcker innehåller många gånger riktigt hårresande berättelser och  Arne Östman är för erfaren för att lägga till där det fattas något.
Många hälsningar från Marianne som fortfarande inte hittat någon kort-tjock finne eller svensk bland sina anor!

2002-08-23, 17:03
Svar #28

Victor Ahlin L.

Lars Lundell.
 
Mycket intressant! Tack så mycket.
 
Mvh  
 
Victor A. L.

2002-08-23, 21:17
Svar #29

Lars Lundell

Jag var i kontakt med Finnkulturcentrum idag och fick besked att boken har inte givits ut ännu, utan kommer först under hösten och kostar omkring 250 kr.
Mvh/LL

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna