ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lovisa Udd från Kila  (läst 787 gånger)

1999-10-18, 14:12
läst 787 gånger

Siv Lundgren

Är det någon som vet något om  Lovisa Udd, född 1864 i Kila (S)?
Hon var dotter till fältjägare Erik Udd, född 1823 Ed. Mor: Maria Andersdotter, född 1823 Bro (S).
Erik Udds far var Anders Uddman, född 1788 Nor, Mor: Annika Andersdotter, född 1799 Tveta.
Lovisa hade åtta syskon, så det måste vara många som har Erik Udd i sina anor.
Hoppas någon vet mer.
Siv.

1999-10-18, 18:27
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Hej Siv!
Om just Lovisa Udd vet jag inte så mycket, men ur Kila Östra Bygdegårdsförenings Forskargrupps hemmansbeskrivningar över hemmanen Djupviken och Ölserud kan bl. a. följande inhämtas:
Erik Andersson inflyttade 1856 till torpet Södra Myren eller Udderud i Djupviken.
1862 flyttade Erik med familj till grannhemmanet Ölserud och anlade det ensligt belägna torpet Udderud eller Bråten. Där kom de att bo kvar till 1885. Udderud blev snart öde och torpruinen finns ännu kvar, mäter ca 5x4 m.
Familjen Udd flyttade 1885 till torpet Aldalen under Dalen där Erik Udd avled 1895. Änkan kom till soldattorpet Österlindske och avled där 1903.
Bland barnen blev sonen Johannes fältjägare liksom fadern och antog namnet Skoglund. Efter att en tid ha varit i Amerika så kom han åter till Kila och bosatte sig på Sisten alias Skoglunds i Sandbol. 1907 flyttade han med familjen till Torp i Kila. Skoglund var predikant i Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen och en välkänd person i bygden. EFS-kyrkan i Säffle kallas ibland av äldre personer för Skoglundskörka.
Johannes Skoglund vilar på Kila kyrkogård. Hans gravsten står precis innanför den norra grinden.

1999-10-19, 14:55
Svar #2

Siv Lundgren

Hej Carl-Johan!
 
Tack så mycket för dessa upplysningar.
Lovisa Udd var min pappas farmor, hon flyttade till Södertälje där hon gifte sig med August Wilhelm Pettersson, de fick tre barn.
Den hemmansbeskrivning du skrev om finns den tryckt och finns den att beställa i så fall? Vet du något mer om brodern Johannes?Jag ska försöka besöka Kila och ta mig en titt på hans gravsten.
Siv.

1999-10-19, 22:19
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Hemmansbeskrivningarna som jag tittade i var dels häftet med Djupviken, dels häftet med Ölseruds och Dalens hemman. De finns att beställa av Gunnar Jonsson i Säffle: kilagenealogen@swipnet.se

1999-10-20, 20:05
Svar #4

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph

1999-10-21, 09:53
Svar #5

Siv Lundgren

Hej Pehr!
Ifall jag vill titta mer i folkräkningen vilka olika nr använder man då?
Jag hade inte Johannes Skoglund i mina uppgifter, jag trodde Lovisa var yngst av syskonen.
Vi hörs Siv.

1999-10-21, 10:19
Svar #6

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna