ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Linder Karin Sofia och Norbäck Algot  (läst 1110 gånger)

2007-09-04, 05:54
läst 1110 gånger

Anette Linder

Hej,  
Nu söker jag uppgifter om min mormors första äktenskap. Mormor heter Karin Sofia Linder född 1904-05-22 i Torsby och död 1996-12-19 i Linköping, dotter till Signe Jansson och Edvin Linder från Torsby. Hon gifte sig med Algot Norbäck född 1900-04-17 i Torsby och död 1934, son till Anna Ekman och Axel Norbäck.  
 
Karin och Algot gifte sig 1925-06-12 och fick barnen Anna-Märta, Hjördis, Berit och Irma (min mamma). Karin hade dessutom sonen Rune före äktenskapet med Algot. Vem var Runes far?  
Kan ni även berätta mer om Karin och Algot för mig? Var bodde de? Vad gjorde Algot (köpman?)?  Var flyttade Karin och barnen när Algot dog? Karin gifte om sig med Harald H?ll 1936 men vad hände åren däremellan?
 
Alla uppgifter som kan belysa den här tiden i mormors liv och göra min biologiska morfar mer levande för mig är jag tacksam över!
 
Hälsningar
Anette

2019-11-21, 14:22
Svar #1

Utloggad Ragnar Norbäck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-08-29, 15:26
    • Visa profil
Som ny på Anbytarforum har jag sett denna fråga från 2007. Algot Norbäck var en av 7 barn till Axel Norbäck i hans första äktenskap med sitt kusinbarn Anna Axelina Ekman, dotter till kusinen Carolina Norbäck i sitt äktenskap med klockaren, läraren och riksdagsmannen Carl Ekman i Ekshärad. Axel var först biträde och tog sedan över kusinen Charlotta Norbäcks (gift Wennerström) affär i Framnäs, Mossberg utanför Ekshärad. Axel flyttade sedan till Fryksände (Torsby) där han blev handlare. Han fick sedan 5 barn till i sitt andra äktenskap med Gerda Maria Jansson. Har mer information om intresse finns.

2019-11-22, 09:06
Svar #2

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Hej Anette! Jag bor granne med Gustaf Edvin Linder och Sigrid Jansdotters barnbarn, sonen Lennart Linders d Asta och har gjort en stor släktutredning på hela släkten.
Det blev några pärmar. Behöver du hjälp framöver kan jag låna tillbaka arbetet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna