ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klurigt: Oäkta barn Nils Persson Haglund, Lysvik  (läst 444 gånger)

2006-12-20, 23:17
läst 444 gånger

Sandra Carlsson

Hej!
Jag tänkte att någon kanske har lust att hjälpa mig att hitta någon möjlig fader till ett oäkta barn.(Min mormors farfar)
Han hette Nils Persson f.1852-08-28 i Lysvik,  Modern heter Brita Nilsdotter f.1821-09-24 i Berga (Lysvik). Klockare-piga.  
Hon gifte sig senare med en Lars Månsson.  
Finns det något sätt att komma vidare? Kanske någon präst har antecknat något? Eftersom hon jobbade som piga någonstans, så kanske det kan ha varit hos en familj med en Per i hushället...
 
 
Mvh Sandra

2006-12-27, 01:01
Svar #1

Sandra Carlsson

Hej igen!
Jag läste någonstans att det fram till 1864 var olagligt att föda utomäktenskapliga barn. Om lagen följdes skulle föräldrarna stämmas inför tinget av länsmannen och dömas till böter. Därmed avslöjas många gånger en okänd far i domboken.
 
Vilken dombok kan detta stå i?
Någon som har tillgång till den?
 
mvh Sandra

2006-12-27, 22:40
Svar #2

John Sidén

Hej Sandra!
Du bör söka efter domböckerna för Fryksdals Nedre Tingslag eftersom Lysvik tillhörde det tingslaget. De finns i Värmlandsarkivet i Karlstad. De är även mikrofilmade så det går att beställa dem från SVAR.  
Med vänlig hälsning  
John

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna