ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kemppainen i Ullsjötorp/Ulvsjötorp?, slutet av 1600-talet  (läst 2346 gånger)

2005-10-15, 11:46
läst 2346 gånger

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Ulvsjötorp..
 
Hej Monica!
 
Släkten Kemppainen känner jag inte till så värst mycket.Men en del frågor dyker upp:
I vilket tingsprotokoll nämns de ,Fryksdals,Älvdals,Jösse eller annat härad?
Om de skurit fall i Trehörningen och bodde i Ulvsjön verkar det som att det är Jösse Härad eller Fryksdals Härad det gäller.Övre Ulvsjötorp ligger invid gränsen mellan Jösse Härad och Fryksdals Härad.Nedre Ulvsjötorp ligger vid sjön Ulvens sydspets på en udde.Båda torpen ligger inom Fryksdals Härad.Trehörningen ligger NV om Ulvsjötorpen på Jössesidan.
 
Här får vi hoppas att Kenneth från Tobyn griper in,eftersom han är expert på denna del.
 
Annars kan nämnas att en Johan Bertilsson Kemppainen köpte år 1668 ett torp i Kringsberget,Södra Finnskoga,men sålde det 1678, och var han blev av vet jag inte.
/Lennart

2005-10-15, 17:42
Svar #1

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej igen Lennart!
Det är Jösse härad det handlar om, och det stod ordagrant; ...att Johan Kämpan bodde på ett torp Ullsiötorpet i Sunne sochn och aldeles fatigh.... Därav min fråga om var i Sunne torpet låg. Att jag undrar över dessa herrar Kemppainen, beror till viss del på just den Johan K du nämner i Kringsberget. Han och hans bror Göran ingår båda i mitt släktträd, och det faktum att det verkar finnas en mängd Kemppainen spridda över hela Bergslagen och ända in i Norge, har gjort mej nyfiken på hur deras eventuella släktskap såg ut.
Den Johan Kämpan som skurit fall i Trehörningen är inte min kille, eftersom han efter försäljningen av Kringsberget först vistas hos Lång-Christoffer i Sundsjön i Gustav Adolf en tid, och sedan köper in sig i Pullingtorp i Rämmen. Brodern Göran bor sedan 1669 i Dalkarlsjön, som då hörde till Färnebo. Lite senare dyker en förmodad kusin till dessa båda upp i Dalkarlsjön, Jakob Andersson Kemppainen. Hans förmodade far Anders verkar också ha vistats i samma trakter som Lång-Christoffer, i Vålberget i Gustav Adolf som det ser ut, eftersom där återfinns två Anderssöner till-Mats och Olof. I Södra Viggen bodde så ännu en bror till Göran och Johan, nämligen Erik.  
Det jag menar med den här uppräkningen, är att det var väl inte så hiskeligt långt emellan alla dessa ställen, med svedjefinnemått mätt, så kanske det kan finnas en släktskap.
Nåväl, finns det en Kenneth med expertkunskaper på  detta geografiska hörn, blir jag ju mycket tacksam för de uppgifter han möjligen kan bistå med!
mvh
Monica

2005-11-02, 08:59
Svar #2

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Nja, någon Kemppainenexpert är jag ju inte precis. Men Johan Mattsson Kampun var ju den som tog upp Långjohanstorp i Gräsmark, han hade även namnet Struss som soldat. Det är väl samma släkt, kan tänkas.  
Jag är på jobbet och kan inte kolla Jarl Ericssons bok just nu, men annars är det ju en bra källa: Finnar i Gräsmark och Lekvattnet heter boken.
Långjohanstorp och Ulfsjötorp ligger ganska nära varandra.
MVH Kenneth L. Mangskog

2005-11-02, 11:25
Svar #3

Utloggad Jan Myhrvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-02-09, 17:56
    • Visa profil
    • www.fennia.nu
Hei Kenneth og Monica!
 
Opplysningen om Johan Mattsson Kampun er interessant, men stemmer det virkelig at det står Matsson og at han er identisk med den Johan Matsson som ryddet Långjohanstorp? 
 
Forekomstene av Johan Kiempan (mtl 1697-99), Johan Kämpan (födelseb. Brunskog 1700 og 1703) og Johan Johansson Kämpan (Fryksdals härads dombok 1692) i Bjurbäcken, Johan Kämpan (dödb. Gräsmark 1716), Johan Kiämpan (saköresl. 1698) og Erik Kiämpan (fb 1716) i Ulvsjön/Ulvsjötorp gjør det ikke usannsynlig at det kan ligge forbindelser her som vi ikke kjenner fullt ut i dag. Johan Kämpan fra Ulvsjön ble begravd 30/3 1716 i Gräsmarks kirke, 90 år gammel. Johan som døde i 1716 var sannsynligvis far til Erik i Ulvsjötorp og Johan Johansson i Bjurbäcken. 
 
Jeg jager, som dere vet, koblinger mellom finske slektsnavn og personer i hele grenseområdet, men har aldri hatt nok informasjon til å koble Johan Matsson i Långjohanstorp sammen med slektsnavnet Kemppainen. Det er spennende hvis dette stemmer Kenneth! Hvis det er ting jeg har oversett her kan vi kanskje få orden på det nå? Uansett er jeg interessert i å vite hvilken kilde tilnavnet Kampun kommer fra. 
 
Ellers er det interessant at Johan Bertilsson flyttet til Pullingtorp etter å ha eid Kringsberget. Det er kanskje koblinger mellom den Pulliainen som ryddet Pullingtorp og Mattes Pulliainen som kom til Gräsmark og døde i Norra Ängen i 1708 (kalt Mattes Polian i kirkeboka da han døde). Karl Mattesson som bodde på Bergskogen i Gräsmark var trolig hans sønn ettersom en av hans etterkommere kalte seg Pulliainen da Gottlund var på Finnskogen i 1821. Hvis det var slike koblinger mellom Färnebo og dette området på slutten av 1600-tallet, er det ikke umulig at også Kemppainen i Pullingtorp og Kemppainen i Gräsmark/Mangskog var nært beslektet.   
 
PS! Jarl Ericsons bøker er bra hvis de brukes riktig. Hans opplysninger fra originalkildene og utdrag fra dombøkene er til stor hjelp. Det er også hans oppstillinger over personer. Det som derimot ikke alltid er like riktig er hans koblinger mellom personer og deres finske slektsnavn.
 
Jan

2005-11-02, 20:00
Svar #4

Monica Fogelqvist (Monifo)

Jan och Kenneth! Vad spännande detta är!  
Du Jan, talar om att Johan Johansson Kiämpan i Bjurbäcken troligen är son till den Johan Kiämpan som dog i Ulvsjön 1716. I Jarl Ericsons bok, som jag lämpligtvis råkar ha hemma just nu, står det;  
Upb 1/4 i Långejanstorp, som Matts Johansson ib 1718 sålt till sin måg Anders Svensson för 20 rdlr. Mats yrkar genom sin bror Daniel Johansson i Bjurbäcken i Brunskog återgång på köpet men återtar yrkandet då mågen försäkrat att han får bo kvar.
 
Här är två söner till den Johan Matsson Struts som bodde i Långjanstorp, varav den ena faktiskt bor på samma ställe som en son till Johan Kemppainen från Ulvsjön. Det jag då undrar är hur stort detta  Bjurbäcken var, och hur möjligt är det att där bodde två olika Johanssöner? Alltså en Daniel Struts och en Johan Kemppainen. Kan det vara så att Johan Matsson Struts är densamme som Johan Kemppainen d.ä.?  
Jarl Ericson skriver visserligen att Johan Matsson Struts måste ha dött någon gång på 1670-talet då han slutar figurera i mantal, men han kan ju lika gärna ha blivit pensionär då, och dött först 1716...
 
Så, jag är lika nyfiken som Jan på var det står att Johan Matsson Struts kallades Kampun också. Kanske kan vi lägga en pusselbit till här i Kemppainenpusslet!
 
Vad gäller turerna kring Pullingtorpet och eventuella kopplingar till Gräsmark därifrån, vet jag inget mer. I Linnerhöjden, som torde vara samma ställe som Pullingtorp, bodde före Jöns Olofsson Kropp en Jöns Andersson enligt mantalslängden. Han finns  där i början av 1680-talet, sedan står bara Jöns och från 1687 står där Jöns Olofsson. Min Johan Kiämpan dyker som sagt inte upp där förrän 1692, då faktiskt även Johan Rastan mantalsskrivs i Pullingtorp.  
 
Johan Bertilssons hustru hette ju Marit Persdotter, och jag har visserligen varit inne på att hon var dotter till Per Hindriksson i Kringsberget, men hette inte den förrymde mördaren som tog upp Pullingtorpet Per Pulling? Eller minns jag fel?
 
mvh
Monica

2005-11-02, 21:53
Svar #5

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Bevisföringen på 1600-talet är ofta svår, men så här är det med Kampun:
Finnen Johan Johansson från Långjohanstorp var gift med Walborg Mattesdotter från Bjurbäcken, Johan var son till Långe Johan Mattsson Struss.
I mantalslängd 1697 - 1701 har Johan Kampun tagit över Mattes Jöransson Cailans plats, Mattes var styvfar till nyss nämnde Walborg Mattesdotter. Därav slutledningen att Johan Johansson och Johan Kampun bör ha varit samma person. Som Monica antar så fanns det inte någon mer Johan att välja på i området, även om Bjurbäcken då var en tättbefolkad by (idag bor ingen alls kvar i byn).
MVH Kenneth L. Mangskog

2005-11-02, 23:13
Svar #6

Utloggad Jan Myhrvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-02-09, 17:56
    • Visa profil
    • www.fennia.nu
Niclas Persson og jeg har tolket mantalslängden for Bjurbäcken 1697-99 til at det står Johan Kiempan (tilnavnet skal kontrolleses), men tilnavnet bringer oss enda nærmere Kemppainen. Er vel ingen tvil om at Johan Johansson og Johan Kiempan/Kampun i Bjurbäcken er den samme.
 
Alt avhenger av hvordan vi kan dokumentere at Johan Johansson Kämpan/Kiempan/Kopun som ble gift i Bjurbäcken var fra Långjohanstorp. Det er også grunn til å spørre seg hvorfor Johan Kemppainen d.e. døde i Ulvsjön og ikke i Långjohanstorp hvis han er identisk med Johan Matsson (selv om det ikke er umulig).
 
Ellers er det nok av løsfinner, som ikke syns i kildene, i dette området på denne tida. Det gjør at vi ikke kan utelukke flere Johan'er. Det er kort vei både til Gunnarskog/Bogen og Gräsmark.
 
 
Mvh Jan

2005-11-03, 19:18
Svar #7

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Johan och Walborgs tre äldsta barn föddes i Långjohanstorp, de bodde också kvar där som vuxna.
Det fanns säkert många lösfinnar, men mycket få förekommer i Mangskogs kyrkböcker, i mantalslängderna är de så gott som obefintliga.
MVH Kenneth L. Mangskog

2005-11-03, 19:37
Svar #8

Monica Fogelqvist (Monifo)

OK, har jag fattat detta rätt nu;  
 
Finnen Johan Johansson från Långjohanstorp var gift med Walborg Mattesdotter från Bjurbäcken, Johan var son till Långe Johan Mattsson Struss.  
 
Er vel ingen tvil om at Johan Johansson og Johan Kiempan/Kampun i Bjurbäcken er den samme.  
 
Om du Kenneth har funnit bevis för att Johan d.y. verkligen kom från Långjanstorp, så är väl saken klar? Och nog ser det otvetydigt ut så, i och med att hans tre första barn var födda där!
 
Att Johan d.ä.(?)/Kemppainen dog i Ulvsjötorpet kanske var för att han var inhyst hos något av sina barn-han var ju rätt gammal när han dog. Men du Kenneth kanske har bättre koll på vilka människor som befolkade torpet vid den tiden?
 
Om nu detta skulle visa sig stämma, dyker det plötsligt upp ett nytt problem; vem var nu denne Mats Kemppainen, som var far till Johan Matsson Struts? Jag har ju en Bertil Persson Kemppainen som äldsta familjemedlem, och han var ju jämngammal med denne Johan Matsson i så fall...Och då blir det genast svårare att se ett samband mellan Färnebokillarna och de som bodde i det här hörnet av Värmland.
 
Mvh
Monica

2005-11-03, 20:46
Svar #9

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Det finns mig veterligen fyra kända barn (söner) till Johan Mattesson Struss - det är väl högst troligt att han hade fler. Som sagt; mellan Långjohanstorp och Ulfsjötorp är det inte långt.
MVH Kenneth L. Mangskog

2005-11-03, 22:55
Svar #10

Utloggad Jan Myhrvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-02-09, 17:56
    • Visa profil
    • www.fennia.nu
Et par forhold kompliserer saken, mens andre igjen forsterker muligheten for en sammenheng mellom Johan Mattesson i Långjohanstorp og Johan Johansson Kemppainen som ble gift med Valborg Mattesdotter i Bjurbäcken:

2005-11-04, 00:07
Svar #11

Utloggad Jan Myhrvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-02-09, 17:56
    • Visa profil
    • www.fennia.nu
Vår diskusjon burde bli flyttet til Gräsmark, ettersom Långjohanstorp hører til der. Vi diskuterer ikke beliggenhet.

2005-11-04, 19:04
Svar #12

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Jag har inget dödsdatum på Johan Johansson i Bjurbäcken. Jag finner det svårt att tro att Långe Johan levde in på 1700-talet, han bör av barnens ålder att döma ha varit född senast på 1610-talet.
LÅngjohanstorp hör geografiskt till Mangskog och Bjurbäcken, det ligger så att säga på fel sida höjden för att höra till Gräsmark. Därav de många kopplingarna dessa byar emellan.
Kenneth L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna