ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karolina Andersdotter född i Värmskog. Bosatt Gillberga.  (läst 703 gånger)

2002-02-11, 10:28
läst 703 gånger

Elisabeth Kumlin

Hejsan!
Är det någon som vet något om Karolina Andersdotters föräldrar? Det jag vet är att hon är född 1847-09-23. Gifte sig med Olof Petersson Munter.Hittar dom i Björnö, Gillberga i Folkräkningen 1890. De uppgifter jag fått fram är att fadern till henne heter Anders Olsson och modern Maria Nilsotter. Båda skall vara födda i Gillberga. Hittar Anders i födelseboken i Gillberga men har ej hittat Maria. Om någon kan hjälpa mig blir jag mycket lycklig. Detta var mycket svårare än jag trodde.  
Mvh Elisabeth

2002-02-11, 23:21
Svar #1

Utloggad Arne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:26
    • Visa profil
Hej
Jag hittade Anders o Maria i vigselboken för Gillberga.
1832 30/9 Dr Anders Olsson och Pig Maria Nilsdotter, båda från Björnö.
Hoppas det är dom rätta Anders o Maria.
Arne

2002-02-12, 22:09
Svar #2

Utloggad Arne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:26
    • Visa profil
Hej jag hittade mer om dina anor.
IIvan Johanssons bok Torp och torpare i Gillberga, del 1 Björnö.
Olof Pettersson Munter o Karolina Andersdotter bodde på torpet Villan 1880-1893, på torpet Hagalund 1894-1900, båda under Björnö.
Olof var född 1849 i Dalskog och Karolina 1847 i Värmskog. Dom hade 7 barn.
MVH Arne

2002-02-12, 22:22
Svar #3

Elisabeth Kumlin

Hejsan Arne!
Så kul att du hittade dom. Dessvärre har jag redan koll på Muntersidan. Av dessa sju ungar vart bara en kvar i Sverige. De andra for till USA. Vad jag letar efter är Marias föräldrar och bakåt.  Gladde mig mycket åt att få vetskap om boken du nämde. Skall försöka få fatt i den.
 
MVH Elisabeth

2002-02-13, 08:35
Svar #4

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Hej Elisabeth Kumlin!
Torp och torpare i Gillberga är en serie av fem, där den del som Arne refererar till är nummer ett och handlar om Björnö. Författaren heter Ivan Johansson, och boken är utgiven av Gillberga Hembygdsförening. De kan nås genom ordföranden Peter Olausson, epost eneby.gillberga@telia.com

2002-02-13, 22:56
Svar #5

Elisabeth Kumlin

Hejsan!
 
Tack för svaren jag fått. Kan det vara så att man kan låna dessa böcker på biblioteket kanske? Skall kolla detta.
MVH Elisabeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna