ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlsen, Karl Johan fra Boda, født 12. oktober 1871  (läst 1340 gånger)

2007-01-07, 00:35
läst 1340 gånger

Eldar Bråten

Søker informasjon om Karl Johan Karlsen, født 12. oktober 1871 i Boda. Han flyttet til Norge (først Kristiania, så Sør-Odal). Ifølge norske kirkebøker var Karl Johan murer, og hans far var Karl Karlsen (også murer).

2007-01-07, 01:25
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Enligt Boda födelsebok föddes en Karl Johan den 13 oktober 1871, utom äktenskap. Föräldrar: Järnvägsarbetaren Karl Karlsson från Karlskoga och gifta hustrun Inga Maria Larsdotter, 33 år, Norra Boda. Döpt den 17 oktober. Faddrar: Bonden Nils Andersson och hustru Anna Månsdotter. Folkräkningen 1890: Hemförsamling: Boda Hemort: Norra Boda Inhyses Inga Maria Larsdotter, f. 1838 i Boda, gift. Mannen vistas å okänd ort. Oäkta son Karl Johan Karlsson, f. 1871 i Boda SCB-utdrag av Boda församlingsbok 1900, kvarstående obefintliga sedan 1891-1900: Inhyses Inga Maria Larsdotter, f. 1838 i Boda, gift. Frånvaro: Norge Dräng Karl Johan Karlsson, f. 1871 i Boda. Frånvaro: i Kristian (pappret avrivet, så resten av ordet försvunnet) Möjligen ska det stå Kristiania. Tyvärr har jag inte församlingsboken - kanske någon annan kan kontrollera? Även husförhörslängd 1871 och framåt, om där finns närmare uppgifter om fadern Karl Karlsson.
Hälsar vänligen
Maud

2007-01-10, 14:01
Svar #2

Eldar Bråten

Takk for disse opplysningene! Dette er rett person. Karl Johans fødselsdato er oppgitt til 13. oktober (1871) i lysningsprotokoll for Petrus menighet i Oslo. Karl Johans forlover ved bryllupet med Emma Mathilde Lundberg i 1893 var Alfred Karlsen - som bodde på samme adresse som Karl Johan. Dette var antakelig en bror...?
 
Betyr inhyses at Inga Maria og Karl Johan bodde hos en annen familie? Og gir kildene noen opplysninger om hvilken familie eller hvilken gård dette var? Og om hvem som var Inga Marias ektemann?
 
Vet lite om svenske kilder, men i norske kirkebøker oppgis det gjerne innflyttede/utflyttede til sognet. Gjelder det i Sverige også (interessant i forhold til når og hvor Karl Johan (og moren?) flyttet).
 
Takknemlig for all hjelp!

2007-01-10, 19:44
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Jag hoppas fortfarande att någon med tillgång till Boda husförhörslängder från 1871 och framåt samt församlingsböcker ska kunna komplettera mina uppgifter.  Inhyses betyder att Inga Maria och sonen bodde hos en annan person/familj. 1890 har jag bara tillgång till den så kallade folkräkningen - egentligen en digitalisering av SCB-utdraget av 1890 års husförhörslängd i Boda socken (SCB = Statistiska centralbyrån). En sökning på Norra Boda i folkräkningen visar att det 1890 bodde 229 personer i byn, så det krävs en titt i husförhörslängden för att finna hos vem mor och son var inhysta.  1900 är de kvarstående obefintliga i Boda, vilket betyder att de lämnat socknen utan att meddela prästen, det vill säga ta ut flyttningsbetyg. Noteringarna om att modern (och eventuellt även sonen) befann sig i Norge 1900 får man förmoda att prästen gjort på hörsägen. Dock bör väl Karl Johan ha anmodats att uppvisa ett ledighetsbetyg - ett intyg på att han var ogift - när han skulle vigas i Norge 1893? Vad sägs om detta i norska källor?
Hälsar vänligen
Maud

2007-01-11, 21:59
Svar #4

Eldar Bråten

Ifølge kirkebøkene har han med seg en attest på at han er konfirmert (utstedt i Boda 17. april 1893), men jeg finner ingenting om attest på at han er ugift. Mulig det finnes i andre kilder... Fant ellers igjen moren, Inga Maria (født 1838 i Boda), i Kristiania. Hun har etternavnet Karlsen da hun dør av hjernehinnebetennelse den 13. april 1900. Hun oppgis å være enke etter vejarbeider Anders Karlsen. Inga Marie bor i samme nabolag men har en annen adresse enn sønnen i 1900.

2007-01-14, 13:10
Svar #5

Eldar Bråten

Jeg har nå sjekket husforhör gjennom Genline, men finner dessverre ingenting om Karl Karlsson fra Karlskoga der. Det anmerkes bare at Karl Johan er uekte sønn. Lurer på hva slags opplysninger som finnes i församlingsboken og om det er mulig å få tilgang på denne over internet? Takknemlig for all hjelp!

2007-01-14, 13:37
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Församlingsböckerna ersatte husförhörslängderna efter cirka 1894. De är förda på i stort sett samma sätt.  Nu är det väl inte nödvändigt att kontrollera församlingsboken 1900 för att se om det står att Karl Johan befinner sig i Kristiania, eftersom du funnit både mor och son där.
Hälsar vänligen
Maud

2007-01-14, 16:44
Svar #7

Eldar Bråten

Nei, det er jo riktig. Det store mysteriet nå, er Karl Johans far - Järnvägsarbetaren Karl Karlsson från Karlskoga som du fant i Boda födelsebok. Det er eneste sted jeg har funnet henvisning til ham, men fødsler for 1871 ligger ikke på Genline. Så jeg lurer på - står det flere opplysninger om ham i födelseboken, f.eks. alder...?

2007-01-14, 18:58
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Tyvärr finns inga ytterligare uppgifter om fadern i födelseboken. Gissningsvis var han rallare, det vill säga lade rälsen för den nya järnvägen, och vistades bara tillfälligt i trakten. Vad jag dock glömde nämna i tidigare svar är att Karl Johan uppges vara andra barnet till Inga Maria Larsdotter. Eftersom du (till skillnad från mig) har tillgång till Genline antar jag att du kan följa henne bakåt i tiden i husförhörslängderna och på så sätt finna uppgifter om hennes förstfödda barn och hennes make.
Hälsar vänligen
Maud

2007-01-14, 19:25
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Vid närmare begrundan av födelsenotisen inser jag att jag kan ha förhastat mig vad gäller Karl Karlssons yrke. Där står ordagrant Jernv arb, vilket också kan uttydas som järnverksarbetare. Fadern till barnet som noterats på raden närmast ovanför Karl Johan var Jernvägsarb vilket kan förklara min möjligen förhastade slutsats.  Eventuellt arbetade alltså Karl Karlsson vid Bofors järnverk i Karlskoga.  Skulle så gärna vilja hjälpa dig med närmare upplysningar om Karl Karlsson, men namnet är så vanligt att det krävs exakt födelsedatum och födelsesocken för att finna rätt person.
Hälsar vänligen
Maud

2007-01-14, 20:32
Svar #10

Eldar Bråten

Takk for denne informasjonen! Dette er veldig nyttig! Det blir nok vanskelig å finne Karl Johans far, men jeg fortsetter letingen.  
 
Jeg har et par ledetråder i Norge som virker interessante. For det første finner jeg en Karl Karlson fra Sverige som (etter mye flytting) bosetter seg på en gård i Østre Toten. Han oppgis å være fra Gräfve sogn i Örebro (født 1852 eller 53). Det interessante er at Inga Maries (nye?) mann – Anders Karlsen (født 1844) – også kommer fra Gräfve, men dette er oppgitt til å være et sogn i Värmland. Jeg er litt usikker på den lokale geografien – kan dette være samme sted tro? Og kan det være lett å forveksle disse stedene med Karlskoga…?
 
Både Karl og Anders er ”graasteinsmurer”, noe også Karl Johan er. Og i Karl Johans vielse oppgis faren nettopp å være ”graasteinsmurer Karl Karlsen”. Så bonden på Toten kan være hans far. I tillegg er det altså en Alfred Karlsen som er Karl Johans forlover – det er flere Alfred Karlsen fra Sverige i folketellingen i 1900, men også en av dem er ”graasteinsmurer”…

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna