ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slekten Drakenberg  (läst 1456 gånger)

1999-10-21, 14:18
läst 1456 gånger

Tone Lill Skaug

Jeg søker etter min mors slekt, og vet at en ved navn Drakenberg ble født på gården Blomsholm i Båhuslän på 1600 tallet.
Har noen kjennskap til denne slekten og dennes aner?  
Med hilsen Tone Lill Skaug, nybegynner

1999-10-22, 12:53
Svar #1

Utloggad Kari Nicolaisen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
Hei Tone,
Har funnet endel personer Drakenberg, og har også andre viktige skriftlige informasjoner til deg.
Ring meg for avtale om overlevering på  
 tlf 69 34 30 58
 
mvh Kari Nicolaisen, leder DIS-Østfold

2007-04-02, 19:21
Svar #2

Wilem Fock

President Nils Börjesson köpte 1633 Stora Gårda i Örgryte (nu Göteborg). Han adlades Drakenberg. Hans son Börje Nilsson Drakenberg var kommendant på Bohus fästning ca 1667.
 
Har ni information om släktingar dell dessa - hör gärna av er.
 
Willem Fock, nuvarande ägare av Stora Gårda.

2007-04-02, 19:50
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Willem Fock,
Eftersom Drakenberg tillhör de introducerade ätterna finns information om denna - och dess ursprung - i Elgenstiernas ättartavlor (EÄ), som Du enklast kan studera på på plats i Göteborg, då jag förmodar att Du bor där. Föreslår ett besök antingen på Universitetsbiblioteket där verket står framme i forskarsalen, på stadsbiblioteket vid Götaplatsen, eller på landsarkivet i Göteborg.  
Kort kan nämnas att Nils Börjesson Drakenberg (1580-1655) bör ha köpt Stora Gårda då han var stadspresident i Göteborg (1624-1636). Innehavet nämns dock ej av EÄ, varken vad gäller honom eller sonen Börje Nilsson Drakenberg (1606-1692).
Har själv inte tillgång till material om Göteborgsområdet, men kan tänka mig att Du skulle kunna finna en ägarlängd - eller åtminstone viss information - i Stenström, Fritz, Örgryte genom tiderna : en minnesbok. D. 1 och 2.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-04-03, 11:48
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Hej Willem,
Jag skriver här vad som finns om Drakenberg i Carl Tiselius böcker Bohusläns adliga gods och Gårdar,:
 
3 februari 1673 avstår, enl. köpebrev, Börje Nilsson Drakenberg, för 350 rkd sin hustrus frälsehemman i Västerlanda, vilket hon ärvt av sin salig far Björn Mårtensson i Anfasteröd.
Det har skrivits en del om honom här och om Du söker på Björn Mårtensson i sökrutan till vänster kan Du läsa det.
Han var fogde åt Margareta Huitfeldt och fick en del gårdar  för trogen tjänst.
Jag vet att det fanns en dotter som hette Barbro, men jag vet inte om det var hon.
Denna Barbro hade anknytning till Ulvesund.
 
1666 hade Drakenberg Hökällan i Säve och på sid. 240 i Bohusläns gamla adliga ... står att han var en käck krigsbuss som tjänat sig upp och satt då som Hövitsman på Bohus. Överste var han också..
 
Han har även ägt Marberg (bör vara Marieberg nere vid älven nära Kungälv.
 
Hälsningar Eivor

2007-04-03, 20:19
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Eivor,
Intressanta uppgifter. Har kollat lite då EÄ har följande uppgifter om Börje Nilsson, adlad Drakenberg:
Gift 1644 med Christina Stierna i hennes 2:a gifte (gift 1:o med löjtnanten Sven Andersson Bång, död 1642, vars barn blevo adlade med namnet Drakenfelt, nr 946), död 1677 31/8, dotter av Erik Månsson Stierna, nr 77, och hans 2:a fru Kerstin Ulfsparre (af Broxvik, nr 9).  
Kollade efter kompletteringar och rättelser, men fann inget ang Börje Nilsson Drakenbergs giften.
 
I och med att Christina Stierna dog först 1677, är uppgiften än mer förvirrande.
Att han verkligen varit gift med henne styrks väl av följande utdrag ur Biskop Andreas Olavi Rhyzelius anteckningar, utgivna av Håkan Skogsjö, i Släkt och Hävd 1979, nr 1-2:

Vi kanske skall ta och fråga efter komplettering under Introducerad adel, Drakenberg?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-04-03, 20:26
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Villem,
Rättelse: Skriver ovan i mitt först inlägg:
Kort kan nämnas att Nils Börjesson Drakenberg (1580-1655)...
Skall vara:
Kort kan nämnas att Nils Börjesson (1580-1655)...  
EÄ nämner alltså ej namnet Drakenberg i samband med honom. Jmfr också släkttavlan ovan.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna