ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Edner Ross (Roos) född 1906 i (Åmot?)  (läst 613 gånger)

2001-09-21, 19:38
läst 613 gånger

Sven Larsson

Han åkte till Nya Zeland och gifte sig med Eileen May Covert 1931. De fick en dotter Gladys och därefter övergav han familjen för att aldrig mer höras av. Gladys Farrant som derras dotter heter i dag bor i Kaitaia på Nya Zeland och vill veta var hennes far kom ifrån. Arard Ross (Roos)heter hennes farfar som var sjökapten och farmor heter Hilda (Meckleson?). Två ortor som är nämnda är Värmlands län samt Åmot som kan vara tveksamt beroende på ett hör- eller skrivfel.Deras vigselbevis och Sten Aminffs bok om svenskars utvandring till Nya Zeland fram till 1940 har lämnat dessa uppgifter.Är det någon som har upplysningar om dessa personer eller kan ge tips om andra sökvägar är jag tacksam.

2022-08-09, 08:38
Svar #1

Utloggad Mikael Levander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-08-09, 08:38
    • Visa profil
Hejsan!

Du kanske inte söker efter den här informationen längre, då det var många år sedan du ställde frågan, men jag besvarar frågan ändå.

Det här har jag hittat om personen du eftersöker. Jag har även lämnat den informationen till släktingar som kontaktat mig i frågan.


Familj 1176 i Familjer & gårdar i Saltvik (Håkan Skogsjö)


Johan Edner Roos, född 16 december 1905 i Haraldsby, död 26 april 1991 (står det på gravstenen). Begravd i Jomala. Sjöman och jordbruksarbetare. (hfl) Inför 85-årsdagen skrev tidningen Nya Åland: Han har varit en äventyrlig man i yngre år. Han for till sjöss i sjuttonårsåldern och gick i land i Nya Zeeland. Där arbetade han med jordbruk och kreaturskötsel i fjorton år. Han for sedan till Singapore men efter sex år längtade han hem till Åland och beslöt återvända. Den vägen blev lång. Roos var engelsk undersåte och det var krig, han hamnade i tyskt fångläger i tre år. När han äntligen kom hem var han i dåligt fysiskt skick. Han fortsatte till sjöss på mindre båtar ett antal år och blev slutligen jordbruksarbetare på gården Jonesas i Önningeby. De senaste åren har han varit bosatt på Ålands Hemgård, men har nu i höst (1990) flyttat till De gamlas hem på samma gård. (NÅ901215)


Gift 1:o 1931 med Eileen May Covert. De fick två barn Gladys Farrant och Sylvia Margaret Dawn Cumpstone.


Gift 3 november 1941 (-16 april 1945) i (borgerligt) med Eva Emilia Andelin. (hfl)

Var hittade du vigselbeviset? Har du en bild på det?

Med vänlig hälsning

Mikael Levander

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna