ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Högberga gård  (läst 915 gånger)

2002-07-28, 23:58
läst 915 gånger

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har fått reda på att min släkt eventuellt kommer från en gård som heter Högberga och den skall ligga i Värmland. Nu har jag inte tillgång till något gårds- eller ortsnamnsregister så därför frågar jag här - är det någon som vet var denna gård, Högberga gård, ligger?
Mvh
Jerry Högberg

2002-07-29, 13:37
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej Jerry.
Något hemman med namnet Högberga finns inte, däremot finns Högberg i följande socknar: Karlskoga, N Råda, Nedre Ullerud och Ö Ämtervik. Högeberg finns i Nysund, Varnum, Älvsbacka och Ölme.
 
Så det verkar finnas lite att välja på.

2002-07-29, 15:34
Svar #2

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej!
 
Tack Gunnar för hjälpen. Jag får ta och titta igenom de socknarna och har jag tur finns min anfader där. Annars är väl uppgiften jag fick oriktig.
Trevlig fortsättning på sommaren.
Jerry

2002-07-29, 23:06
Svar #3

Jessica Pildal (Pildal)

Jerry: har du redan forskat den enklaste vägen? Det är relativt enkelt och logiskt att följa föräldrar bakåt, och sedan deras föräldrar i sin tur, i kyrböckerna, det är en enkel väg att börja på, annars att det lätt att hamna fel, bara genom att chansa på en gård.

2002-08-05, 23:13
Svar #4

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej Jessica!
 
Ja, jag har gått den enkla vägen med att forska i kyrkböckerna och följa föräldrarna bakåt.
Problemet är att den jag söker, Erik Högberg, bara dyker upp 1754 i Sura församling i Västmanland utan någon uppgift om varifrån han kommer. 1764 försvinner han utan att lämna något spår efter sig i kyrkböckerna i St. Rytterne församling i Västmanland. 10 år senare dyker hans son upp i Örebro och han bosätter sig senare i Kristinehamn. En av hans sonsöner flyttar så småningom till Jämtland och en av hans sonsöner har uppgivit för mig att enligt en uppgift han fått av en farbror så skulle släkten komma från en gård som hette Högberga gård i Värmland. Jag var lite tveksam till uppgiften men jag tyckte att jag måste kolla upp den och de alternativ till Högberga jag fått skall jag kolla. Det kan ju aldrig skada.
Så hänger det ihop.
Mvh
Jerry

2002-08-06, 00:31
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Apropå att du nämner Västmanland så finns det en gård vid namn Högberga i Karbenning socken, inte så förfärligt långt norr om Sura.. (Tänkte bara nämna det utifallatt 'Västmanland' råkat bli 'Värmland' i den muntliga traderingen..)
Mvh/Peter

2002-08-06, 13:55
Svar #6

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Tack för den upplysningen. Det visste jag inte, men det är en intressant möjlighet. Jag skall ta reda på om det kan vara det Högberga som har cirkulerat i delar av släkten.  
Tack!
Mvh
Jerry

2002-08-14, 14:32
Svar #7

Utloggad Terje Røed-Hansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2023-09-29, 15:24
    • Visa profil
    • familytreemaker.genealogy.com/users/h/a/n/Terje-R-Hansen/index.html
Prøv Långserud socken i Värmland, der er det også Högberga.

2002-08-14, 15:36
Svar #8

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Tack Terje, det skall jag göra.
 
Mvh
Jerry

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna