ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Herwander/Hervander-slekten i Nössemark  (läst 777 gånger)

2000-02-18, 15:18
läst 777 gånger

Jostein Søreide

Jeg har
henvendt meg til flere organisasjoner/personer i Sverige for å få hjelp til å finne en av mine  
forfedre, dessverre uten å lykkes. Jeg forsøker derfor å kontakte dere. Jeg håper dere er  
i stand til å hjelpe meg.
 
Person det gjelder het Isak Andreas Herwander. Jeg vet ikke noe særlig om ham, annet  
enn at han var matros på et svensk skip, og at han fikk to barn i Bergen, Norge:  
Frederiche Christine (f.1830) og Carl Johan (f. 1832). I mitt søk etter andre personer  
med Herwander-navnet i Norge, kom jeg over en person hetende Anna Magdalene  
Gustavsdatter Hervander, bosatt i Bergen på samme tid. Jeg håper dette ikke er tilfeldig,  
men at Isak Andreas og Anna Magdalene kan ha vært søsken eller på annen måte i slekt.  
Om Anna Magdalene har jeg noe mer informasjon, og jeg kommer nå til hvorfor jeg  
kontakter nettopp dere.
 
Anna Magdalene ble født i 1817 i Nössemark sogn, Älfsborg län, Karlstad stift. Hennes  
far var gullsmed og het Gustav Eriksson Herwander/Hervander. Kan dere hjelpe meg  
med å finne opplysninger om Anna Magdalene og eventuelt Isak Andreas i kirkebøkene  
for Nössemark, eller i andre kilder? Jeg håper dere kan hjelpe meg, for jeg har søkt etter  
informasjon om denne Herwander-slekten i mange år.
 
Takk på forhånd!
 
Vennlig hilsen
Jostein Søreide

2002-04-02, 15:00
Svar #1

Jostein Søreide


2019-07-23, 22:44
Svar #2

Utloggad Kaj Ove Roland

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2022-01-20, 16:34
    • Visa profil
Den omtalte guldsmed Gustaf Eric Hervander var efter alt at dømme søn af Casper Henrik Hervander i Kristianstad. I bouppteckningen efter denne 3/9 1811 omtales nemlig, at sønnen Gustaf Eric er Guldsmeds Gesäll och wistas i Österrike. Samme Gustaf Eric Hervander er født i Vankiva 14/3 1777 (under navnet Eric Gustaf). Familien var fra starten af 1780'erne bosat i Kristianstad, hvor Casper omtales som  handelsmand. Gustaf Eric blev indskrevet i Kristianstad skole 27.02.1784. I 1811 har han øjensynligt været omrejsende svend [gesäll] på Europaturné. Vi påtræffer ham kortvarigt i Nössemark i 1817 og ellers omtales han jo i forbindelse med datterens bryllup i Nykirken sogn i Norge i 1846, hvor han omtales som guldsmedm: Gustav Erik Hervander. Antagelig har han slået sig ned som guldsmedemester et eller andet sted, sikkert i Norge, men hvor ved jeg ikke noget om.

Det kan nævnes, at Casper Henrik Hervander var søn af klockaren i Stoby, Ingvar Hervander, og dennes hustru Anna Catharina Carlsdotter, for nærmere oplysninger se min artikel i Släktforskarnas årsbok 2013.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna