ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hedengran, född på 1600-talet. Värmlänning? innan ha dyker upp i Kristinehamn i början av 1700-talet  (läst 1810 gånger)

2005-01-28, 14:53
läst 1810 gånger

Utloggad Kjell Cederlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2008-08-05, 14:46
    • Visa profil
Samuel Hedengran dyker upp i Kristinehamn, i början av 1700-talet, som:
 
Rådman, Stadsskrivare, Organist, Kyrkvärd och Riksdagsledamot.
 
Han avlider 16/7 1674. En tidigare hustru, Juliana Margareta Lutken, avled 17/8 1729, medan hustrun Elisabet Lagerlöf tydligen överlever honom (någon bou tycks tyvärr inte finnas?)
 
Men, varifrån kom han? hade han bott på annan plats i Värmland, dessförrinnan? var han rentav född i Värmland? Ingen tycks veta ngt om just DENNE samuel Hedengran.(han hade en namne, stammande från Hedemora, men dennes fortsatta levnad är tydl dokumenterad fram till dennes död).
 
Som jag skrivit på annan plats i Rötter (under efternamnet Hedengran), så finns det kanske många olika Hedengran-släkter och dessutom i olika landsändar, så det verkar väldigt svårt att nysta upp detta.
 
(roland tidström, som härstammar från Kristinehamns-Hedengran, skrev i Rötter att ngn hade en teori om att Samuels far hade varit överstelöjtnant i Norrland. tyvärr har jag, i skrivande stund, inte lyckats nå roland via e-post)
 
Tacksam för all info/tips!
 
Kjell Cederlind

2005-01-28, 14:55
Svar #1

Utloggad Kjell Cederlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2008-08-05, 14:46
    • Visa profil
p.s.
 
samuels dödsår skulle förstås vara 16/7 1764.
 
mvh
kjell cederlind

2005-02-01, 23:14
Svar #2

Utloggad Kjell Cederlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2008-08-05, 14:46
    • Visa profil
Nu har jag varit på Genealogiska Föreningen (GF) och där funnit (i årgång 1946, sid 18, kring Hedemora-släkten Ambrosius/Hedengran/Hedengren/Hedenquist)att namnen Samuel Hedengran tydligen var son till Jacob Persson Ambrosius och dennes hustru Margareta Samuelsdotter i Hedemora. Denne Samuel kallade sig Hedengran, blev assessor i Riksens ständers kontor, dog 1765.
 
Samuel Hedengran i KRISTINEHAMN blev tydl postmästare 1719, och fick (bl.a.?) följande barn med Juliana Margareta Lutken:
 
Jacob Christoffer, född 28/6 1721 (död 16/9 1722?)
 
Anna Elizabeth, född 11/9 1722 (är dopvittne 15/4 1745)
 
Juliana Sophia, född 27/12 1724.
Hon får en utomäktenskaplig dotter 10/5 1752, innan hon gifter sig 8/4 1753 med borgaren Abraham Tidström. De får flera barn tillsammans, innan Juliana Sophia avlider den 11/4 1773.
 
forts. följer.

2005-02-02, 20:56
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Enligt Grapes Postkontor och postmästare heter han Samuel Christopher Hedengran f 1695 d 1764 16/7. Fadern uppges vara överstelöjtnant i Norrland. Första hustrun hette, enligt samma källa, Julia Margareta L?tker d 1729 17/8 och andra hustrun hette Elisabet Lagerlöf f 1702 d 1774 (d t borgmästaren i Kristinehamn Sven Lagerlöf och Brita Wester)
 
Det finns ingen överstelöjtnant med namnet Hedengran i Steckz?ns Västerbottens regementes officerare till år 1841 (täcker nuvarande Norr- och Västerbotten). Inte heller någon lämplig kandidat i Lewnhaupts Karl den XII:s officerare.

2005-02-03, 16:21
Svar #4

Utloggad Kjell Cederlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2008-08-05, 14:46
    • Visa profil
tack, Staffan, för informationen, även om den var nedslående.  
På GF finns en Hedengran-mapp, i vilken en anonym uppgiftlämnare bl.a. skrivit bördig från Norrland på sitt A4-papper, så då blir det väl till att söka igenom hela Norrland :-)
 
(det är ju stor risk att Kristinehamns-Samuel, i likhet med sin namne, har haft något annat namn/patronymikon. Ifall han flyttat från Norrland, stött på någon Hedengran på väg mot värmland och tyckt att det var ett bra efternamn, att lägga sig till med, så är det väl stor risk att man aldrig hittar honom. Såvida man inte försöker följa varenda Samuel, född i Norrland i slutet av 1600-talet.)
 
Är du själv, Staffan, besläktad med någon Hedengran ?

2005-02-06, 20:05
Svar #5

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Kjell
 
Om fadern var överstelöjtnant så borde utsikterna att hitta rätt vara goda. Ta en kontakt med Krigsarkivet.
 
Jag är inte släkt med Hedengran

2006-10-30, 20:14
Svar #6

Utloggad Kjell Sandström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 14:53
    • Visa profil
Karl Alfred Hedengran var underoffiser i Boden, pensionerades med majors grad. född 6/9 1879, död 1 febr 1957(Boden). Han hade 4 söner med sin hustru Helga Othilia Hedengran 18/12 1878 - 13/4 1970 (Bromma).
Ursprungligen kom dom från Uppsala men komenderades till A8 i Boden.
Sönerna Torsten,Askim, Bo-Gunnar Leksand, Nils Stockholm och Tage Umeå är samtliga avlidna.
 
Jag är ingift i Hedengran släkt och är intresserad av hur Karl Alfred H ska kunna kopplas bakåt. Hans söner hade ingen koll då de flyttade från Uppsala  redan som små.

2006-11-10, 21:21
Svar #7

Kjell C.

hej!
Som jag kanske skrivit tidigare (här, eller under Kristinehamn, eller någon annanstans [minns inte på rak arm, eftersom det snart är ett par år sedan jag insåg att jag måste ta en paus i den svåra Hedengran-forskningen, tills fler forskare tillkommit])
så finns det flera grenar (?) av Hedengran.
 
Vad gäller ovannämnde K.A. Hedengran så måste man forska i hans anor till 1700-talet, för att se vilken gren han tillhör.
Eftersom det gäller en militär bör det ju inte vara några svårigheter att leta på KrigsArkivet (antingen själv, eller ge K.A. i uppdrag), för att hitta ovannämndes härstamning och därefter leta på traditionellt sätt, i kyrkböcker o andra källor.
 
Mvh
Kjell C.

2011-08-09, 20:38
Svar #8

Utloggad Lillian Lunde Myrvold

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2011-08-09, 20:38
    • Visa profil
Hei alle hedengraner.
Jeg har alltid visst at min bestemor het Hedengran. jeg har nå funnet ut at hennes far het Johan Anderson Hedengran og kom fra Småland.Han er ved folketellingen 1900 i Bodø i Nordland oppført med hustru og 4 døtre og en sønn.Min bestemor som ble født i nov 1900 er oppført som !!Hedengran. Kanskje dør mor i barselseng??
Min oldemor er fra Trøndelag,og dør tydeligvis fra sin mann og barn.Familien bor i Rådhusgaten 8 i Bodø.Han hadde et stort hus med 16 beboere,foruten sine fire døtrer og ene sønn. Han, min oldefar, har på ett vis blitt tvunget til å adoptere bort sine små barn.De havnet hos ukike fosterforelddre i Nordlnd, mens min bestemor,Johanna, og hennes søster,Laura, havnet i Leksvika og Trondheim.Under hele min barndom hadde disse søskene kontakt med hverandre, men jeg hørte aldri snakk om deres far.
Min bestemor voks opp på gården Winge i Leksvik og jeg tror hun hadde det godt der.
I sommer var min mann og jeg på Gotland. Tilfeldigheter gjør at jeg må innom sykehuset i Visby. Jeg forteller til sykepleieren at jeg hadde svensk bestemor og hva hun het. Jeg holdt på å falle av stolen når hun sier at det er jo dom som har Bageriet på torget her i Visby.Vi sto i lang kø for å kjøpe franskor.
I Telefonkatalogen finner jeg mange Hedengranehr. Jeg ringer til Åke Hedengrahn. Vi hadde to lange møter før vi forlot øya. Jeg så og følte at vi var i slekt.
Jeg har lest at det er grener av hedengrantreet i Sverig og Danmark, men ikke i Norge. Hjalmar Hedengran som broren het, trodde min bestemor dro til Amerika.Der slutter alle spor.Hun gav aldri opp å finne sin bror og etterlyste han gjennom Frelsesarmeen.Derfor finnes det ingen etterkommere med slektsnavnet Hedengran i Norge.
Det var en utrolig fin opplevelse og møte en familie som har vært så tilstede i mitt liv, men allikevel så fjern.Takket være Åke og hans fru Eivor, føltes det som å ha fått en toppgevinst i  Lotto.
MVH
Lillian Johanna Visnes Lunde Myrvold

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna