ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Harry Theodor Nyquist från Nilsby  (läst 1175 gånger)

2001-11-06, 19:21
läst 1175 gånger

Helena Henriquez

Harry Theodor Nyquist föddes 1889 i Tomthult, Nilsby.Föräldrarna hette Lars Jonsson f.1847 och Katrina Eriksdotter f.1857.Han emigrerade 1907 till Amerika och blev en ganska känd fysiker och teletekniker inom Bells laboratorier.
Är det någon som vet mer om denne man?
Mvh Helena

2001-11-06, 21:38
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Om Harry Nyquist finns en artikel av Bo Cider införd i tidskriften Bryggan 1993:3. Samma artikel finns också i VärmlandsAnor 1994:2. Artikeln kom till i samband med att dåvarande Högskolan (nu Karlstads Universitet) uppkallade en föreläsningssal efter just denne mycket framstående, men ändå okände värmlänning.

2001-11-08, 14:58
Svar #2

Helena Henriquez

Jag ska försöka få tag på den artikeln.Det är lite spännande att ha en kändis i släkten och därför vill jag veta så mycket som möjligt om honom.Tackar för tipset.
Mvh Helena

2002-03-26, 11:42
Svar #3

Gunhild Hernstrsm

hej
Jag har bott granne med Harry Nyquists bror Axel N  
i Nilsby St Kil. Han var en vanlig sjal som ofta  
halsade pa oss eller vinkade till oss over  
dalarna. NSr Harry halsade pa sneddade han varan  
ladugardsbacke, forsynt, kladd i basker. Jag hade  
en artikel om Harry i VarmlandsBygden den 6  
augusti 1999. Onskar du mer information skriv  
garna. Har aven e-mailadress till harrys dotterson  
i USA

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna