ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hanell i Väse  (läst 337 gånger)

2002-06-17, 21:49
läst 337 gånger

Britt.Marie Hagberg

Jag önskar upplysningar om min farfars far Skolläraren Per Erik Hanell och hans barn i första giftet: med Carolina Bengtsson
Carl Axel Philemon,född 1854
Carolina Albertina född 1855
Johan Erik Theodor född 1857 och
Viktor (min farfar) född 1860
 
Barn i andra giftet: med Matilda Kristina Björk
Alma Teresia Elvira född 1874
Bror Gustaf Hjalmar född 1872 och
Per Georg Hilding född 1877
 
Samtliga barn födda i Väse i Värmland

2002-06-18, 23:23
Svar #1

Utloggad Sigvard Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2015-06-17, 22:21
    • Visa profil
Hej Britt.Marie!
Följande står i boken Väse socken i forntid och nutid, sidan 78 ff.
 
Per Erik Hanell var född i Nysund 1830, avlade lärarexamen 1847. Var anställd i Väse som vikarierande lärare under åren 1852 - 1853. Blev ordinarie lärare 1854, vilken tjänst han innehade till 1900 års slut, då han avgick med pension. Han tjänstgjorde likväl senare såsom vikarierande lärare. Hanell hedrades av Väse församling för långvarig och trogen tjänst med guldmedalj 1900. Han dog 1907.
 
Under mitten av 1850-talet indelades församlingen i tre områden med en lärare i varje. Hanell var först lärare i norra delen av församlingen, sedan en tid i södra, men största delen av sin lärartid var han i västra delen eller närmare angivet i Mo och Snaversrud.
 
Hanell var mycket anlitad med hållande av bouppteckningar, upprättande av affärshandlingar m. m. Under många år var han vald sifferrevisor för att granska församlingens räkenskaper.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna