ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gyllenspetz, Ekshärad?  (läst 5101 gånger)

1999-11-12, 16:34
läst 5101 gånger

yvonne

Hej,  
 
Jag söker info. om släkten Gyllenspetz. Jag undrar också om släkten Gyllenspetz har funnits i Ekshärad och varifrån den kommer. All information av intresse!
 
Jag har i Ekshärads husförhörslängd hittat en kvinna vid namn Stina Caijsa Gyllenspetz (född 1767 i Råda enligt h.längden) som var gift med Jonas Christoffersson Ullin. Enligt husförhörslängden ska hon ha varit född i Råda, men jag har inte funnit henne i dopboken.

1999-11-12, 16:56
Svar #1

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Jag har också en fråga om Gyllenspetz; jag har för mig att jag läst att Eskil Gyllenspetz´s(*1643-03-25 Gylleby Sunne gm Elisabeth Ågren *före1646 i Dalby(S)) far var en militär som hette Hansson och var från Gylleby i Sunne(S), han skulle också ha varit förebilden för Selma Lagerlöf när hon skrev berättelsen om Löwensköldska ringen, han skulle vara förebild för generalen.Har någon anorna bakåt för denne Eskil, samt någon hänvisning till källan för mitt påstående?
Jag har lite uppgifter om barnen till Eskil, men ingen med det namnet du frågar efter...

1999-11-13, 12:13
Svar #2

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej!
En av mina anor är Gunilla Gyllenspets f 1685 och gift med Leonard (Lennart) Herwegh. Hennes far hette Peter Gyllenspets ( f 1662 i Gylleby) och var militär vid Nerike- vermlansdsregemente. Hennes farfar hette Jonas Hansson Spets och adlades Gyllenspets. Han var generalmajor vid infanteriet när han tog avsked 1678. Jag har för mig precis som Marianne i föregående inlägg att jag har läst någonstans att någon av dess herrar var förebild för Selma Lagerlöf men jag vet inte var. Jag blir också väldigt tacksam om någon vet något mer om Gunilla G och hennes familj!
Linda Wikland

1999-11-13, 20:28
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Marianne och Linda!
I Sunne kyrka. Kort historik sammanställd av Nathan Hedin med kompletteringar av Gunnar Magnusson, och utgiven 1978, finns något om upphovet till sägnen beskrivet. Jag citerar:
Den första stenkyrkan byggdes 1641, så sedermera superintendenten Sven Elfdalius var kyrkoherde och prost i Sunne. Den var 52½ alnar lång, 25 alnar bred och 11 3/4 alnar hög. Denna kyrkan antändes av åskeld och nedbrann den 6 juli 1699, varvid endast predikstolen och altartavlan, båda från 1625 kunde räddas. (...) Om brandens våldsamhet berättar dåvarande kyrkoherden Sven Vigelius bl. a.: Många liik, som lågho inuti kyrkian blefvo i elden förbrända. Till denna händelse är knuten en sägen, att general Jonas Gyllenspetz' lik blev vid eldsvådan förbränt, och att en bonde från sydöstra Sunne då skall från generalens förkolnade finger ha tagit en dyrbar ring och sedan hela sitt liv blivit grubblande. Denna sägen har Selma Lagerlöf utnyttjat för boken Löwensköldska ringen, vilken hon själv bekräftat i en dedikation.
 
Så långt herrar Hedin och Magnusson. Att få en grepp om en sådan sägen är väl svårt. Möjligen kan detta vara omskrivet i någon bok om Selma Lagerlöf. Kanske någon vet något om detta?

1999-11-13, 20:37
Svar #4

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Sambandet mellan Jonas Gyllenspetz och Selma Lagerlöfs berättelse finns även omnämnd av Hadar Vessby (1953) i Hembygdsboken, Sunnemo socken.
Fernow m.fl. anger att Jonas Gyllenspetz var född i Spessby, Millesvik, och skall ha hetat Spets innan adlandet. Hans fader skall enligt dessa uppgifter vara en bonde Hans. Jag förmodar att det kommer ytterligare svar om släkten från andra, så det får räcka så här långt.

1999-11-14, 10:55
Svar #5

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Jag hittade vart hade jag läst det: Kavata kvinnfolk och kavaljerer skriven av Linus Brodin till Selma Lagerlöfs 75-årsdag 1958. Många tycker att Linus Brodin inte allti håller sig till sanningen, det lämnar jag därhän i detta fallet, men så här står det på sid 12: ...Vi veta icke mycket om herr Måns i Östanås utöver detta. Av kyrkböckerna vet man att han och hans familj bodde i Östanås från 1643 till 1650 och sedan på Helgeby något närmare kyrkan och vart granne med Jonas Hansson, en simpel soldat vid Värmlands krigsfolk, som då var kapten, men slutligen vart general och adlad Gyllenspetz och har stått modell till general Löwenskiöld på Hedeby i Selma Lagerlöfs Löwenskiöldska ringen.
Denne herr Måns texten handlar om var ju anfader till släkten Lagerlöf.
Jag har i mina anteckningar enbart nedskrivet det som finns i Edestams Herdaminne om Sara Gyllenspetz och hennes far Eskil, och inget ovan nämnda personer finns med där, så det vore roligt om någon hade uppgifter om ättlingar till denne bonden Hans.Bifogar utdrag ur min databas:
Anfäder till SARA Gyllenspetz
 
SARA Gyllenspetz.  Född 1669. Vigd med SVEN Algothi Dejenberg. Död 1746-11-18. Far: I:1 ESKIL Gyllenspetz. Mor: I:2 ELISABET Ågren. Barn med SVEN Algothi Dejenberg: JOHANNES Dejenberg, ESKIL Dejenberg, SVENO Svenosis Dejenberg, ALGOT Dejenberg, CHRISTINA Dejenberg.
 
Generation I
 
I:1 f
ESKIL Gyllenspetz.  Far: II:1 JONAS Hansson Spets. Barn med ELISABET Ågren: SARA Gyllenspetz.
 
I:2 m
ELISABET Ågren.  Far: II:3 ANDREAS Svenonis. Mor: II:4 GUNILLA Bengtsdotter Elfdalia. Barn med ESKIL Gyllenspetz: SARA Gyllenspetz.
 
 
Generation II
 
II:1 ff
JONAS Hansson Spets.  Barn: I:1 ESKIL Gyllenspetz.
 
II:3 mf
ANDREAS Svenonis.  Vigd med II:4 GUNILLA Bengtsdotter Elfdalia 1). Död 1655-04-14 1). Barn med GUNILLA Bengtsdotter Elfdalia: I:2 ELISABET Ågren.
 
II:4 mm
GUNILLA Bengtsdotter Elfdalia.  Vigd med II:3 ANDREAS Svenonis 1). Far: III:7 BENEDICTUS Erici. Mor: III:8 MAGDALENA Svensdotter BRUNIA. Barn med ANDREAS Svenonis: I:2 ELISABET Ågren.
 
 
Generation III
 
III:7 mmf
BENEDICTUS Erici.  Född 1559 1). Vigd med III:8 MAGDALENA Svensdotter BRUNIA 1). Död 1634-07-18 1). Far: IV:13 ERICUS Jonae. Mor: IV:14 INGEBORG. Barn med MAGDALENA Svensdotter BRUNIA: II:4 GUNILLA Bengtsdotter Elfdalia, ELLIKA Bengtsdotter Elfdalia, CATARINA Bengtsdotter Elfdalia, ERIK I Erici Elfdalius, ERIK II Erici Elfdalius, BIRGITTA Erici Elfdalia, SVENO Benedicti Elfdalius Camoenius, JONAS Benedicti Elfdalius.
 
III:8 mmm
MAGDALENA Svensdotter BRUNIA.  Född Kil 1). Vigd med III:7 BENEDICTUS Erici 1). Död 1634-01-10 Ekshärad (S) 1). Far: IV:15 SVENO Laurenti. Mor: IV:16 obekant. Barn med BENEDICTUS Erici: II:4 GUNILLA Bengtsdotter Elfdalia, ELLIKA Bengtsdotter Elfdalia, CATARINA Bengtsdotter Elfdalia, ERIK I Erici Elfdalius, ERIK II Erici Elfdalius, BIRGITTA Erici Elfdalia, SVENO Benedicti Elfdalius Camoenius, JONAS Benedicti Elfdalius.
 
 
Generation IV
 
IV:13 mmff
ERICUS Jonae.  Född 1483 1). Död 1588-04-30 1). Far: V:25 JON Raeff. Mor: V:26 BIRGITTA. Barn med INGEBORG: JONAS Erici, INGEBORG Eriksdotter Erici, GUSTAF Erici, ELIN Eriksdotter Erici, ANNA Eriksdotter Erici, NICOLAUS Erici, BIRGITTA Eriksdotter Erici, III:7 BENEDICTUS Erici.
 
IV:14 mmfm
INGEBORG.  Född 1). Barn med ERICUS Jonae: JONAS Erici, INGEBORG Eriksdotter Erici, GUSTAF Erici, ELIN Eriksdotter Erici, ANNA Eriksdotter Erici, NICOLAUS Erici, BIRGITTA Eriksdotter Erici, III:7 BENEDICTUS Erici.
 
IV:15 mmmf
SVENO Laurenti.  Död 1579 Kil 1). Far: V:29 LARS Svensson. Mor: V:30 KARIN Nilsdotter. Barn med obekant: III:8 MAGDALENA Svensdotter BRUNIA, GUNILLA Brunia, NICOLAUS Brunius, LARS Svensson, ANNA Brunia, ELIN Brunia, BARBRO Brunia, CHRISTOPHORUS Brunius.
 
IV:16 mmmm
obekant.  Född 1). Barn med SVENO Laurenti: III:8 MAGDALENA Svensdotter BRUNIA, GUNILLA Brunia, NICOLAUS Brunius, LARS Svensson, ANNA Brunia, ELIN Brunia, BARBRO Brunia, CHRISTOPHORUS Brunius.
 
 
Generation V
 
V:25 mmfff
JON Raeff.  Död 1537. Barn med BIRGITTA: IV:13 ERICUS Jonae.
 
V:26 mmffm
BIRGITTA.  Född England. Barn med JON Raeff: IV:13 ERICUS Jonae.
 
V:29 mmmff
LARS Svensson.  Far: VI:57 SVEN. Barn med KARIN Nilsdotter: IV:15 SVENO Laurenti.
 
V:30 mmmfm
KARIN Nilsdotter.  Far: VI:59 NILS. Barn med LARS Svensson: IV:15 SVENO Laurenti.
 
 
Generation VI
 
VI:57 mmmfff
SVEN.  Barn: V:29 LARS Svensson.
 
VI:59 mmmfmf
NILS.  Barn: V:30 KARIN Nilsdotter.
 
Personer
 
, BIRGITTA V:26
, INGEBORG IV:14
, NILS VI:59
, obekant IV:16
, SVEN VI:57
Bengtsdotter Elfdalia, GUNILLA II:4
Erici, BENEDICTUS (1559 - 1634) III:7
Gyllenspetz, ESKIL I:1
Gyllenspetz, SARA (1669 - 1746)  
Hansson Spets, JONAS II:1
Jonae, ERICUS (1483 - 1588) IV:13
Laurenti, SVENO (- 1579) IV:15
Nilsdotter, KARIN V:30
Raeff, JON (- 1537) V:25
Svenonis, ANDREAS (- 1655) II:3
Svensdotter BRUNIA, MAGDALENA (- 1634) III:8
Svensson, LARS V:29
Ågren, ELISABET I:2
Källor
 
1) Herdaminne 2, Edestam(Karlstads Stift)

1999-11-14, 12:30
Svar #6

Gunilla Önnberg

Hej allihop,
Det finns om Gyllenspetz i Elgenstierna adelsätt nr 673.  
MVH Gunilla

1999-11-14, 18:08
Svar #7

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Jag har tagit mig igenom en diger lunta anteckningar och utskrifter av div. släktutredningar, och (ursäkta Peter Funke, att jag inte hunnit lägga in uppgifterna jag fått av dig)och har nu suttit och registrerat det jag har fått av andra gällande släkten Gyllenspetz. Då jag inte har förstahandskällor, vill jag inte lägga ut dem här, men till den som vill ta del av dem och själv kontrollera källorna är det bara att maila till mig!Skulle vara intressant att se vad Linda W har om sina!
MVH/Marianne

1999-11-14, 18:10
Svar #8

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Fridrik Fryxells Wärmelands slägte-Bok anför följande:  
Hans i Spetzerud, Millesvik Sockn >
Jon Hansson Spetz, adlad Gyllenspetz
Blef soldat, och gick sedan alla graderna igenom, sålunda ock Öfwer Officerare, blef Öfwerste Lieutenant vid Wermelands Regemente 1659 16 junii, adlad 1660, 23 octob; öfwerste 1669 6 Februarii, General Major 1676 30 sept. Fick på begäran afsked 1678 26 Febr. 1679, 24 aprill, begrafwen i Sunds kyrka. Gift 1:o med Cattharina Eskilsdotter, (otydligt ord i kopia) Skilsbref, 2:o med Gunnilla Faxell, Dotter af Prosten Sven Faxelius i Kila och Catharina Erlandsd:r Norenia
Följande barn (med giften och följande generationer) anges: Eskil Gyllenspetz, Sara G.,
Christina G., Joh: G., Petter G., Sven G., Anna Cajsa G. Maria G.

1999-11-14, 22:29
Svar #9

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej Marianne!
Jag vet egentligen bara det som står i Elgenstierna och det är ungefär detsamma som Peter Funke skrev i föregående inlägg. Jonas Hansson Spets far var Hans, en bonde i Spessrud, Millesvik socken. Jonas Hansson Spets var född 1609 i Spesserud, soldat 1624 vid Närkes och vermlandsregemente. Där steg han i graderna och 1660 adlades han. Han dog 1679 på Gylleby. Hans son Petter föddes 1662 i Gylleby, Sunne socken och ble även han militär vid Närike och vermlandregemente. Han dog 1691 och finns även han begraven i Sunne kyrka. Han var gift med Christina Plenningsköld i hennes andra gifte.Hon var dotter till underlagmannen Mattias Erici Plenningus (adlad Plenningsköld).  Jag antar att Elgenstierna även skriver om Eskil G men eftersom jag bara har mina antackningar att tillgå här kan jag tyvärr inte lämna några upplysningar om detta!  
Hälsningar Linda

2000-01-21, 19:50
Svar #10

Utloggad Olle Sahlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2008-06-28, 11:28
    • Visa profil
    • www.sahlinska.se
Om Johan Hansson Spetz, adl. Gyllenspetz, kan man
läsa åtskilligt i Gunnar Almqvists Sammandrag av Fryksdals härads domböcker 1602-1700. Av s. 144
framgår t.ex. att Fänrikshustrun Karin  
Eskilsdotter i Gylleby under sin mans bortovaro i Tyskland begått hor med en dräng Söffring Persson vid Rottne hammare och nu fött ett barn. Både Karin och Söffring döms till döden. Dödsdomarna  synes ej ha verkställts. År 1656 döms Karin på nytt för andra resan begånget enfalt hor till böter.

2002-11-14, 10:28
Svar #11

Utloggad Sonja Ericson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jonas Gyllenspetz
Finns åtskilligt skrivet i Börje Furtenbachs bok
Eda skansar från 1956. Bl.a. Gyllenspetz dagbok  
från krigsoroligheterna vid norska gränsen.
Sonja Ericson (släkt)

2008-08-24, 11:02
Svar #12

Utloggad Kai Överby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 13:54
    • Visa profil
Hejsan! Är intresserad av familjen Höffner, Silfverhäst och Gyllenspetz. Min mm mm fm ff ff morfar Mårten Höffner (omkring.1590-1663)fick flera barn tillsammans med Katarina Svensdotter. Katarina Svensdotter föddes omkr.1600 och levde fortfarande 1664. Mårten Höffner var regementkvartersmästare i Stettin 1636-1641. Han fick hemmanet Prästbol, Fryksände socken i förläning på livstid omkring 1624. Prästbol finns inte mer men på platsen finns idag Prostgårdslagårn i Torsby. Mårten Höffner fick barnet Ernest Mårtensson Höffner 1620 men sonen stupade i strid 1676 i Karlsburg, Bremen. Denne Ernest fick flera barn tillsammans med Maria Rachow, troligen från Polen. Maria Rachow avlider, efter att ha haft det på livstid, på Prästbol 1690 då gården övergår till kyrkan. Ernest och Maria fick 1658 sonen Mårten Ernestsson Höffner som gifter sig med Maria Berg. De bor på gården Säby i Kil socken. Marias fader är för övrigt kaptenlöjtnant Jonas Berg. Mårten Ernestsson Höffner avlider 1728 på Säby gård. Maria Berg drunknar tillsammans med fyra barn 1720, men barnet Petter Christian Höffner (omkr.1700-1754) klarar sig och övertar Säby efter sin fader Mårtens död 1728.
Petter Christian gifter sig tre gånger:
1. Christina Sofia Silfverhäst 1696-1743 dotter till Jonas Silfverhäst d.y. boende på Nordsjö
2. Maria Bodin 1713-1749 från herrgården Apertin
3. Anna Catharina Marker 1706-1769, gifta 1751, fadern är Lars Marker på Ökna
 
Maria Bergs far hette som tidigare nämnts Jonas Berg och han var gift med Christina Gyllenspetz, född 1650 och avliden 1690.
Christina Gyllenspetz far hette Jonas Hansson Spetz och var generalmajor. Han blev den adlad 23 oktober 1660, för att enligt en sed ha räddat kungens liv. Kan dock inte styrka detta. En förklaring så god som någon. Kan någon styrka varför Jonas Gyllenspetz blir adlad 1660? Undrar också vem som faktiskt adlar Jonas Gyllenspetz? Kungen, Karl X Gustav, har avlidit tidigt samma år och efterkommande kung Karl XI är bara 5 år gammal. Kan det ha varit rikskansler Magnus Gabriel de la Gardie som adlade Jonas Gyllenspetz?  
 
Jonas Berg gifte sig två gånger:  
1. Catarina Eskilsdotter (mor till Maria Berg)  
2. Gunilla Faxell
 Jag skulle vilja ha mer information om släkterna Höffner, Silfverhäst och Gyllenspetz. Är också intresserad av släkterna Berg, Bodin och Marker. Hoppas på svar! Mvh/kai

2008-08-24, 21:45
Svar #13

Utloggad Iréne Albinson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 16:51
    • Visa profil
Hej Kai!
Det finns en hel del om Gyllenspetz i Anbytarforum 1999 bl.a.  
Peter Funke - söndag den 14 nov 1999 kl. 18.10:  [Ändra]
 
I Elgenstierna del 3 hittar du att han blev adlad men jag minns inte om det noteras varför.
 
I Börje Furtenbachs bok Eda Skansar(sid 29 och framå t.o.m.sid 84) finns oxå en del om honom.  
Kanske intet nytt för dej.
 
mvh iréne

2008-08-25, 09:29
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I EÄ anges ej varför han Jonas Hansson Spetz blev adlad 1660. Han hade dock redan 1659 blivit överstelöjtnant, vilket möjligen var av vikt för adlandet.
Vänlighen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-08-28, 17:36
Svar #15

Utloggad Kai Överby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 13:54
    • Visa profil
Tack för svaren!  
Börjar få många namn att hålla reda på i min släktforskning. Skulle vara tacksam om någon har något bra tips om ett bra dataprogram eller något som håller ordning på alla data. Mvh/kai

2008-08-28, 21:18
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kai, gå in på www.dis.se  och titta efter deras program Disgen, som är ett kapabelt program.  
 
Jag rekommenderar absolut att du börjar använda ett släktforskarprogram så snart som möjligt, för det är mycket bättre att mata in folk allt eftersom man hittar dem, än att göra det i efterhand.  
 
Två andra vanliga program heter Holger och Min släkt, du kan googla på dem. Själv har jag använt Disgen de senaste 20 åren.

2008-09-02, 10:17
Svar #17

Utloggad Kai Överby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 13:54
    • Visa profil
Tack för informationen! Har provat alla de föreslagna släktforskarprogramen. Skulle vilja ha ett program som man inte behöver bli medlem i utan man sköter sig själv så att säga. Finns det något sådant? Disgen var väldigt bra men vill som sagt inte bli medlem.
Någon som har någon uppgift om vem som faktiskt adlar Jonas Hansson Spetz och hur det går till då man blir adlad?

2008-09-02, 12:41
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kai, varken Holger eller Min släkt fordrar at du blir medlem i något. Däremot kanske du hamnar i en e-postlista och får meddelanden om när det finns uppdateringar att få.
 
Ett annat enkelt och mycket spritt program är Personal Ancestral File (PAF), som finns att hämta på mormonernas www.familysearch.com   Det finns i en svensk version och jag har haft det i flera år och aldrig hört av någon på något vis om detta.
 
För att läsa mer om adel och hur de blev adlade kan du nog hitta information i någon uppslagsbok t.ex. NE eller Wikipedia, eller gamla Nordisk Familjebok, som finns på nätet hos Projekt Runeberg (googla på det)

2008-09-03, 11:58
Svar #19

Utloggad Kai Överby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 13:54
    • Visa profil
Tack så jättemycket Elisabeth! Det sista programet du tipsade om har precis det jag har letat efter. Lätt och överskådligt!Tack!

2008-12-29, 13:01
Svar #20

Utloggad Kai Överby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 13:54
    • Visa profil
Hej! Jag har en fråga om Jonas Gyllenspetz regemente under tiden som han var överste vid Eda skans.Finns det några papper på vilka som befann sig vid Eda skans under Gyllenspetz år 1699? Jag undrar också om någon har information om Närke/Värmlands regemente under tiden 1674-1700. Jag söker mer information om en Ernest Ernestsson Höffner som fanns med vid Eda skans som löjtnant år 1700 och som senare även deltog i slaget vid Narva samma år ,då som kapten. Jonas Gyllenpetz kan inte ha varit med vid slaget vid Narva eftersom han avled 1679. Jag tror med allra största säkerhet att överste Jonas Gyllenspetz och löjtnant Ernest Ernestsson Höffner kände varandra eftersom brodern till Ernest, Mårten, var gift med Maria Berg som i sin tur var dotter till kaptenlöjtnant Jonas Berg som var gift med Christina Gyllenspetz. Christina Gyllenspetz var dotter till överste Jonas Gyllenspetz. Kan någon hjälpa mig med vilka slagfält som Jonas Gyllenspetz och Närke/Värmlands regemente befann sig från 1674-1700? Tacksam för alla svar i ämnet!

2009-01-01, 12:41
Svar #21

Utloggad Kai Överby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 13:54
    • Visa profil
Hej igen! Ser att det kommit in ett fel i min text. Gyllenspetz levde inte 1699 som det står i texten ovan utan han avled 1679. Jag är intresserad av allt som Gyllenspetz gjorde som militär. Tacksam för svar i ämnet! Mvh/Kai

2009-01-01, 16:42
Svar #22

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 18:06
    • Visa profil
Hej Kai jag föreslår att du tittar närmare på Hans Högmans hemsida  
följ länken http://www.algonet.se/~hogman/regementen_lnf.htm och där  
finner du info om regementet. mvh
 
Mikael

2009-01-01, 20:00
Svar #23

Utloggad Kai Överby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 13:54
    • Visa profil
Hej! Tack för ditt svar Mikael! Jag har många gånger varit inne på Hans Högmans sidor och de är bra. Men de saknar lite om själva rörelserna som Närke/Värmlands regemente och Jonas Gyllenspetz gjorde mellan 1674-1679. Annars tackar jag så mycket för ditt svar. Mvh/Kai

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna