ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gabriel Li(e)dström i Lersjöfors,Sunne  (läst 1902 gånger)

2002-02-23, 16:00
läst 1902 gånger

Utloggad Kurt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2009-07-23, 19:29
    • Visa profil
Gabriel Liedström dör som bruksförvalta

2005-02-12, 11:48
Svar #1

Gunilla Jonsson

Hej Kurt!
Skriver till Dig för att jag hittar ej din adress och telefonummmer.
Du och jag har haft kontakt förut angående Liedström och Nyqvists härstamning.
Jag har i min ägo ett papper från en avliden släkting som var 1959 på Landsarkivet i Göteborg och hade skrivit ned följande:
Söderberg, Liedström och Nyqvist är befryndad med Fryksdalssläkterna Präster och militärer: Frykner, Vigelius och Bruun.
Det står också:
Kronogården Skinnarsgården 1711-17:
Arrendatorn Olof Söderberg, hustru: Ingri, f Nyqvist (Hon är dotter till Carl Nyqvist på Berga bruk. Deras son Johan Söderberg blev bruksbokhållare på Lersjöfors bruk.
Ja det var det som stod på pappret och det stod själva släktutvecklingen framåt i tiden också.
Ville meddela Dig om detta i alla fall.
Att Johan Söderberg skulle vara son till dem har jag aldrig fått fram och sedan om man läser vem som Ingri f Nyqvist är dotter till blir det i så fall ännu mer snurrigt. Hälsningar:Gunilla Jonsson, Nyköping.
Boende i Södertälje förut.

2005-07-02, 20:02
Svar #2

Kurt Nilsson Falun

Hej igen Gunilla  
-det var ett bra tag sen sist. Jag jagar fortfarande vår Gabriel men oj vad han är knepig ! Men skam den.......
Läget i min enkla forskarmöda har jag nyligen redovisat i Värmlands Anor,häfte 2 årg 2005. Tack för att även Du har honom under uppsikt.
 
mvh Kurt Nilsson

2006-04-27, 18:10
Svar #3

Gunilla Jonsson

Aktualiserar återigen frågan om  Bokhållaren Gabriel Liedströms ursprung.
 
MVH: Gunilla Jonsson.

2014-07-26, 18:32
Svar #4

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Snabbt o kort o sent.
Det verkas om Gabriel Lidström kanske var från Fryksände. Har just tittat i Gunnar Almqivst böcker, Sammandrag av Fryksdals härads domböcker, och har fått intrycket att både Lidström och Nyqvist kom däruppifrån.  
 
Bäst att tillägga att jag har inte kollat så exakt, det var vid en genomgång för att finna uppgifter om Lersjöfors Kopparhammare jag såg uppgifter som antyder viss koppling till Fryksände. Men det är väl bara närmast föregående stopp. Församlingböckerna uppger att Gabriel * 1756 var bror till Jan Jonas * 1753. Fryksdalspojken (Linus Brodin) skriver att Jan Jonas var den förste Lidström på Lersjöfors.

2014-07-27, 00:52
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Ulf
 
Var i Almqvists sammandrag har du läst att han skulle komma från Fryksände?
 
Bara för att förtydliga: Den Gabriel Lidström som Kurt och Gunilla sökte här ovan dör 1756 och uppges i hfl vara född 1719. Han är far till Jan Jonas f 1753 och Gabriel f 1756.  
 
Frågan gäller alltså varifrån Gabriel den äldre kom och det vore ju trevligt om den gåtan kunde lösas.
Det finns flera diskussioner på forumet om Gabriel Lidström:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/190499.html
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/10985.html
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/108398.html

2014-07-28, 10:45
Svar #6

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Jag noterade inte de uppgifterna, men eftersom det har med Nyqvist att göra så är det enklast att korssöka Nyqvist och Fryksände i registret och se var de sammanfaller. Det verkade i alla fall son Nyqvist hade släkt däruppe.
 
Däremot kan jag hänvisa till en annan uppgift i Almqvists sammandrag. HT 1725, 108. Däri uppges att Hammarsmedsåldermannen Anders Persson i Tjustersby tydligen är far till Kopparslagare Jonas Nyqvist.
 
Detta verkar besynnerligt, men tydligen rätt ändå. Återigen, detta är uppgifter jag funnit, vid sidan om, de är inte kontrollerade i församlingsböckerna.
 
HT 1730, 66. Där nämns att Jonas Nyqvist hade en broder, Lars Nyqvist, i Berga.
 
Eftersom jag håller på och skriver om Lersjöfors Kopparhammare så gräver jag mig djupare allteftersom.  
 
Jag har några artiklar som Linus Brodin skrivit om Lersjöfors. Han uppger att Bruksförvaltare Gabriel Lidström var måg till gamla Nyqvist. Gabriel var tydligen född två gånger, 18/6 1756 eller 13/7 1756, avliden 1757. LB skriver också att Jan Jonas Lidström och Petter Nyqvist bosatte sig 1632 vid Lera älv, kom dit från Mariestad och skulle varit födda i Tyskland, eventuellt vallonsk härkomst.
 
Ett arkiv som kan ha släktuppgifter är Bergmästarens på Värmlandsarkiv. Eftersom Nyqvist och Lidström satte upp en hammare finns de uppgifterna där. Ibland kunde det bli ett bollanda av rättstvister mellan de olika rätterna.

2019-04-25, 11:26
Svar #7

Utloggad Inger Wikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 17:38
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Har sent omsider läst Kurt Nilssons fantastiska artikel i VärmlandsAnor 2005:2, vilket inspirerat mig till att göra något åt min egen forskning kring Lidströmmarna. Har också läst igenom en massa inlägg om Lidström här på Anbytarforum.
Gabriel Li(e)dström var min mf mf ff f.
Jag skulle gärna vilja få kontakt med Kurt Nilsson och Gunilla Jonsson som båda skrivit mycket här på forum om Gabriel.Om ni ser detta och vill kontakta mig finns jag på inger.wikstrom[at]live.se.

2019-04-26, 06:30
Svar #8

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2997
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:54
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Med vänliga hälsningar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna