ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fälling från Lungsund  (läst 2074 gånger)

2000-01-31, 11:02
läst 2074 gånger

Danne Törner

Hej. Jag söker information om Maria Stina Fälling som ska vara född 11/11 1795 i Lungsund. Kan dock inte finna henne i födelseböckerna. Någon som känner till henne och hennes släkt?

2000-02-03, 18:08
Svar #1

Elaine Löfgren

Det fanns en smed Fälling i Munkfors, S, i början av 1800-talet. Kanske  kan du leta dig bakåt från honom och hitta din Maria Stina.
Elaine Löfgren

2000-02-03, 23:19
Svar #2

Utloggad Bengt Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2012-04-16, 20:29
    • Visa profil
Hej Danne!
 
Jag kan inte hjälpa dig direkt med din Maria Stina från Lungsund.  
 
Däremot finns en Sven Felling i Sund, Bjurtjärns sn. i början av 1700-talet. Jag berättar vad jag vet. Om det finns länkar ner till din Maria Stina vet jag inget om, men det verkar ju inte otroligt. Lungsund och Bjurtjärn gränsar ju intill varandra och hade ständigt utbyte av människor mellan sig.  
 
Masmästaren Sven Felling gifte sig 1 jan. 1713 med Annika Ivarsdotter i Sund. Sven Felling levde 16(66) (åu) - 1727, bgr. 13 aug. Möjligen är Svens åldersuppgift för hög? Sven och Annika hade följande barn:  
1. Petter, född 1713 26/8
2. Birgitta, född 1715 12/9
3. Hans, född 1717 5/4
4. Anders, född 1721 4/1
5. Sven, född 1725 30/1
6. Margitha, född 1726 2/1
Petter, Birgitta och Hans finns i kommunionslängden för 1719 - 25, så åtminstone de av barnen överlevde. Britta och Margreta finns i husförhöret 1741. Petter och Hans kan ha fört namnet Felling vidare.  
 
Annika Ivarsdotter, 16(87) (åu) - 1739 14/5. Hon gifte sig 1730 6/1 med Olof Nilsson, född 1704 1/6 i Näs.  
Olof Nilsson i Sund gifte om sig 1740 7/4 med Margareta Nilsdotter, född 1713 24/11 i Kexsund.
 
Sven Felling var son till Per Svensson i Ökna och hustru Elsa. Sonen Sven Persson bor hos modern 1689 enligt mtl. Var han uppehöll sig mellan 1689 och giftermålet 1713 vet jag inte, och inte precis när tillnamnet Felling antogs. När han gifte sig 1713 var han änkling, men det första giftet har jag inte lokaliserat. Inga barn från detta första gifte figurerar.  
 
Per Svensson i Ökna finns från 1675, gården delas ca 1694 mellan sonen Anders Persson och mågen Per Andersson. Anders Persson dör ca 1701 och hans del övertas av brodern Johan Persson, som en tid varit brukare i Qväggen.  
 
Per Svensson verkar ha kommit från Sjöändan i Varnums sn. Troligen son till förste brukaren där, Sven Eriksson.  
 
Annika Ivarsdotter i Sund var dotter till Ivar Haraldsson i Sund och hustru Marit Larsdotter. Ivar var son till förste brukaren i Sund, Harald Svensson och hustru Marit. Sund, som ligger strax söder om Kexsund, upptogs i slutet av 1630-talet.  
Gården Ökna upptogs 1648 av en Måns Olofsson med hustru Malin. Släktskapsrelation med Per Svensson och Elsa är inte bekant. Namnet Elsa förekommer i granngården Granviken.  
 
Berätta gärna om du finner en förbindelse mellan Maria Stina och Sven Felling.  
 
Hälsningar
Bengt

2002-04-09, 21:39
Svar #3

Daniel Törner

Hej Bengt. Sent om sider kommer här nu ett svar på ditt inlägg gällande en koppling Maria Stina Fälling - Sven Fälling. Maria Stina var född 23/3 1798 i Lungsund, alltså inte det datumet som jag felaktigt angav i mitt första inlägg. Hennes far var smeden Nils Svensson Fälling och var född 1774. Nils Svensson Fällings far var mästersmeden Sven Nilsson Fälling, född omkring 1723. Kan denne Sven Fälling vara densamme som du nämner som barn nummer 5?  
 
/Danne

2003-03-19, 19:23
Svar #4

birgitta halin

Hej!
Jag har precis börjat intressera mig för släktforskning och hette som ogift just Fälling.
Min farmor, Lavinia Fälling var från Värmland och hennes föräldrar tror jag kom fran Charlottenberg, någonstans vid norsk/svenska gränsen.
Hur gör man för att leta bakåt i tiden?

2003-03-20, 15:09
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Hej Birgitta,
var din farmor född Fälling 1898? I så fall kanske detta är rätt familj, i folkräkningen 1900:
 
Hemförsamling: Eda
Hemort: Charlottenbergs bruk (Morastforsen)
Län: Värmland
Hushåll nr: 1496
Olof Danielsson Fälling f. 1863 i Bogen, Värmlands län, smältare
Kerstin Jonasdotter f. 1865 i Eda, hustru
Barn, alla födda i Eda:
Hjalmar f. 1888
Edvin f. 1890
Hildur f. 1892
Albin f. 1893
Ragnar f. 1896
Lavinia f. 1898  
-------------------
SVARvolym: CB1121  Kort nr: 1
Sida: 121  Rad: 42
 
Goda råd för nybörjare hittar du om du klickar på röda Rötter-rutan här uppe till vänster och sedan på Börja släktforska.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-03-20, 19:09
Svar #6

Arne Högberg

Hej Birgitta!
 
När man söker efter anor gör man det i församlingar (socknar). När du nämner Charlottenberg kan det betyda att din farmors föräldrar kom från Eda församling.
 
Man utgår också från vad anorna hette när de föddes. Är osäker om du angett hennes efternamn som ogift eller gift.  
 
Du skriver inget om när eller var din farmor föddes. Inte heller något om din farfar. För skoj skull sökte jag dock separat både på förnamnet Lavina och efternamnet Fälling i Folkräkningen 1890. Jag utgick då från att hon fått namnet Fälling genom giftermål. Det kan själv söka där genom att klicka här: Folkräkningen 1890
 
År 1890 fanns det 182 kvinnor i Värmlands län som hette Lavinia. En av dessa bodde i Eda församling: Astrilda Lavinia  f. 1876 i Eda. Hon bodde hemma med sina föräldrar, en halvsyster och 5 helsyskon i Eda glasbruk. Fadern var glasslipare Alfred Märkel f. 1850 i Eda. Modern var Betty Johansson f. 1851 i N. Ullerud. Om hennes tilltalsnamn var Astrilda eller Lavinia vet vi inte.  
 
År 1890 fanns det 16 personer i Värmlands län som hette Fälling. Det tillkommer ett antal hemmavarande barn som i folkräkningen vilka endast nämns med förnamn. Två av dessa är män som bor i Eda och en av dessa har söner i ungefär samma ålder som Astrilda Lavina (den andra familjen är den som Maud Svensson nämner i inlägget ovan och de båda lär för övrigt vara släkt på något sätt). Bruksarbetare Anders Gustaf Fälling, f. 1841 i Gunnarskog, med familj har Morastforsen eller Charlottenbergs bruk som hemort. Hans hustru är Kajsa Olsdotter f. 1836 i Gunnarskog. Deras 4 barn är bruksarbetare Johan Peter f. 1870 i Bogen, bruksarbetare Karl Gustaf f. 1872 i Bogen, bruksarbetare Anders Julius f. 1875 i Eda samt Fritiof f. 1879 i Eda. En av dessa söner skulle ju kunna vara din farfar, men antagligen har du någon information om honom.
 
OBS! Det är naturligtvis inte alls säkert att dessa personer är identiska med dina anor, men chansen finns ju. Som alltid måste det kollas på annat sätt, t.ex med hjälp av kyrkböcker. Om Fälling var din farmors flicknamn är det ju bara Mauds inlägg som är intressant för dig.
 
Mvh /Arne

2003-03-22, 19:27
Svar #7

birgitta halin

Tack snälla Maud och Arne!
Jo, hon var född Fälling. Hon fick tre barn ( vad jag vet ) med olika män och min pappas far hette Stål i efternamn.
Min pappa, snart 83 år, kommer inte själv ihåg alla namn, och han börjar bli mycket intresserad av vad jag håller på med.
Tack för länken, Arne. Ska genast titta på den.
Mvh
Birgitta

2003-03-23, 23:07
Svar #8

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Olof Danielsson Fälling med hustru finns med på Kjell Åbergs nyutgivna CD-skiva Smeder i Värmland och Dalsland (med material från Sven Myhl). Där framgår också deras föräldrar, varvid det visar sig att Olofs far inte hette Fälling utan Låftman el dyl.
De verkar alltså inte vara släkt med Anders Gustaf Fälling och de andra i smedsläkten Fälling. Om den senare kan däremot nämnas att den även fortlever i Danmark. Den danska grenen verkar härstamma från ovan nämnda Johan Peter, fast han tycks också ha varit i USA.
Ulf Berggren

2003-03-28, 22:16
Svar #9

birgitta halin

Hej Ulf!
Jag hittade detta:
 
Daniel  Loftman Gunnarskog  
Värmlands län f 1836      
 
Eftersom min fars morfar hette Danielsson Fälling kan det kanske vara Daniel Loftman som är far till honom?
 
Kanske hette hans mor Fälling och var ogift?
 
Jag är nybörjare på detta och har sökt en del medlemsskap för att lättare komma åt en del register och underlag, men om du kan tipsa mig om hur jag ska leta vidare så tar jag tacksamt emot det.
 
Mvh
Birgitta

2003-03-28, 23:18
Svar #10

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
Enligt Myhl/Åberg hette Olof Danielsson Fällings mor Kajsa Olsdotter. Kajsa var i sitt första äktenskap gift med Daniel Loftman, i sitt andra äktenskap med Anders Gustaf Pettersson Fälling. Olof var enda barnet i första giftet, med Fälling hade Kajsa ytterligare sex barn. Att Olof kallade sig Fällimg är inte så konstigt, han var högst tre år gammal då hans far Daniel avled och modern gifte om sig.
Men som alltid, kontrollera mot originalkällorna !
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2006-05-12, 00:40
Svar #11

Elisabeth Felling

Hej! Enligt vår släktbok Släkten Fälling skriven av Emil Sundberg f.d. justitieråd Mostorp 11 juli 1946 och skänkt till min farmor Stina Felling, fick Nils Svensson Fälling, född i Edsvalla Övre hammaren 1771, sju barn. Han utflyttade till Lungsunds sn, där han å Åminnefors bruk fick anställning såsom smed och blev g. m. Stina Olsdotter i Varnum 1769. År 1802 flyttade Nils F. med hustru och barn till Gunnarskog sn och anställdes där såsom mästersmed vid Rexeds bruk.
 
1. Maja Stina f 23/3 1798 i Åminnefors, utflyttad till Grava 1814
2. Sven f 1801 i Åminnefors(min farfars farfar)
3. Jonas f. 1804 i Gunnarskog
4. Emanuel f 17/5 1806 i Gunnarskog
5. Olov f 22/11 1807 i Gunnarskog
6. Petter f 1812 i Gunnarskog
7. Kajsa f 14/1 1815 i Gunnarskog
 
Om tidigare inlägg stämmer är alltså Maja Stina F och Maria Stina F samma person.
Egna tidigare studier har påvisat att flera stora smedssläkter i Värmland, som Fälling och Werling, tagit sitt namn från sjön Värmeln.  
Min farfar Richard stavade Fälling med ä, men min farmor, lärarinnan Stina, ändrade stavningen till Felling med e, hon tyckte ä var för bonnigt.
 
Mvh Elisabeth Felling Hammarö

2006-05-12, 09:18
Svar #12

Utloggad Kicki Carlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 09:20
    • Visa profil
Hej! Jag har Nils Felling f.1771 i Edsvalla, Nor som bror till Jonas Felling 1754. De har syskonen Stina, Maria och Olof. Moder har jag fått till Maria Jansdr 1729-1810. Död i Edsvalla. Fadern har jag inte klurat ut men vet att han hette Sven. Jag följer med spänning diskusionen om Fellingarna. Daniel Törner skrev 2002 att Nils Svensson Fällings far var Sven Nilsson Fälling född 1723. Bengt Nordstrand skrev 2000 om familjen Sven Felling i Sund, Bjurtjärns sn i början av 1700-talet. Sonen Sven har jag försökt följa men förgäves. Trodde ev att han var den Sven Fälling som kan vara far till min Jonas i Nor. Har du Elisabeth något uppfattning om föräldrarna till Jonas och Nils i Nor? Eller jag helst ute och reser. Tycker böckerna är jättesvåra att läsa. Min Jonas flyttade dessutom ofta inom socknen.
Hälsningar Kicki

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna