ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sahlqvist  (läst 594 gånger)

1999-05-04, 18:34
läst 594 gånger

Utloggad Johanna Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2018-11-09, 18:24
    • Visa profil
Mattias Sahlqvist (f.1779) enligt ett flyttbetyg född i Göteborg. Far: Olof Sahlqvist bosatt Lilla Rörholmen, Lycke sn. Någon som vet var de kommer ifrån?

1999-05-10, 14:49
Svar #1

carina Sahlqvist

Hej!
 
Mitt namn är Carina Sahlqvist och jag och min pappas kusin har hållt på för att hitta denne Olof Sahlqvist. Han står som inflyttad 1779:29 i amiralitetsförsamlingen i Göteborg. Han var då tunnbindaregesäll. Förutom Mattias(Mathias) så fick han en dotter f. 1777-06-21 i amiralitetsförsamlingen d. 1778-44-07 av invertes slag i samma församling. begravd 1778-11-15.
Här står han som pappa men det står inte vem som var modern och ifall dessa två hade samma mor.  
 
Jag är intresserad av att få veta vad han kom ifrån och om det finns en gemensam stamfader för Sahlqvist. Jag har också kontakt med en kille från Australien som heter Sahlqvist. Hans förfäder härstammar från Marstrand och jag skall besöka landsarkivet där det finns en renskriven bok om Marstrand och dess invånare. Jag har dessutom kontakt med en professor i Usa som påstår att hans förfäder härstammar från Göteborg och att denne förfadern skulle ha flyttat från Göteborg 1632. Jag tycker detta låter otroligt då Göteborg fick sina stadspriviligerier 1621, men vem vet. Jag försöker nu mha att forska på Marstrand där hoppas jag att på något sätt få fram information om min egen släkt. Mathias fru Malena Lilja var född på Marstrand. Vad jag vet idag så finns det ingen Sahlqvist kvar på Marstrand, men på 1800-talet finns det ganska många. En sak som jag har fått höra är att vi skulle härstamma från fångvaktarna på Marstrand och ett annat rykte jag har hört är att vi skulle härstamma från holländarna.Vad vet jag?
 
Jag antar att vi är släkt och att du kanske var med ute på Knippla för 2 års sedan om jag minns rätt.
 
Olof Sahlqvist är min farfar farfar farfarsfar. Olof Sahlqvist var gift med en Anna Sahlqvist, men vad hon hette i efternamn som ogift vet jag ej. Min pappas kusin har sett dopsedeln för Mathias Sahlqvist.
 
Det skulle vara väldigt roligt att få kontakt med dig så att vi kan byta information och hjälpa varandra att hitta var han kom ifrån.
 
Min adress:
 
Carina Sahlqvist
Rambergsvägen 15A
417 13  Göteborg
 
tel. 031-220437
e-mail:carinasahlqvist@hotmail.com
 
Jag hoppas höra från dig snart.Mvh Carina

2000-04-12, 11:28
Svar #2

adam sahlqvist

Hej, jag undrar ifall jag skulle kunna få lite information om denne Olof Sahlqvist, t.ex när han föddes, vad han arbetade med och så.

2000-04-14, 19:00
Svar #3

Utloggad Johanna Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2018-11-09, 18:24
    • Visa profil
Hej, adam
 
Olof Sahlqvist var tunnbindare, när han var född eller var han kom ifrån vet jag tyvärr inte. När han gifte om sig bodde han på Björkö Huvud, Öckerö sn, men kallas för Anders i vigselboken.  
Släktforskaren Daniel Fransson har skrivit om att Olof Sahlqvist flyttade till Lycke sn. i sin bok Det hände bland Öckerööarna. Därför kunde jag hitta honom där, men det fanns inget födelseår eller så.
 
Husf. 1791-1817 Lycke sn, Lilla Rörholmen
 
Olof Sahlqvist tunnbindare
Anna Jonsdotter f.1747 Morlanda sn  
 
 
Mathias
Johannes
Olaus f.1789 11/12 Rörholmen, Lycke sn
Britta Lena f.1781 11/11 Rörholmen, Lycke sn.
 
Är Olof Sahlqvist en förfader till dig? Han är en förfader till mig, min farmor hette Sahlqvist.

2000-04-28, 09:55
Svar #4

adam sahlqvist

Jag vet inte än, kanske.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna