ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ersdotter, Stina född 1806, Brattfors - men vilket?  (läst 423 gånger)

1999-08-27, 20:25
läst 423 gånger

Björn Spångberg

Min farfars farmor Stina Ersdotter är enligt HFL för Södra Råda 1871-75(Myrhult) född 1806 i Brattfors, födelsedatum ej närmare angivet.
Jag kan ej finna henne i födelseboken för Brattfors i Färnebo hd.
Kan det röra sig om Brattfors i Varnums socken eller Brattforsen(ett kraftverk i Gullspångsälven)Kan någon hjälpa mig på traven?
Med vänlig hälsning!
Björn Spångberg

1999-08-28, 14:43
Svar #1

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Färnebo är det samma som Filipstads landsförsamling. Det ligger alltså i Värmland. I Västmanlnad ligger Västerfärnebo. Österfärnebo ligger i Gästrikland. Din fråga bör alltså ställas under Värmland.

1999-08-28, 18:38
Svar #2

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Hej hultgren!
Innan du svarar på frågan så bör du kontrollera att du har uppfattat den rätt. Såvitt jag förstår så ligger denna diskussion under Värmland:Efterlysningar.
Färnebo är förutom att vara namnet på Filipstads landsförsamling, även namnet på häradet. Brattfors socken ligger alltså i Färnebo härad.
Dessutom så skall man enligt reglerna använda hela sitt riktiga namn.
Till Björn Spångberg kan sägas att det enligt Värmlands Ortregister så finns det förutom socknen i Färnebo härad endast en ort i landskapet som bär namnet Brattfors och det är 1/8 Spjutbäcken i Varnums socken som har binamnet Brattfors. Så kanske är det där som du skall leta.

1999-08-29, 22:51
Svar #3

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Beklagar mycket att det blev fel. Jag hade för mig att jag var inne i Västmanland. Och som vanligt använder jag min inloggningssignatur och fullständigt namn. Denna gång - av någon teknisk orsak som jag inte begriper - gick dock hela svaret iväg när jag skulle kontrollera texten. Då upptäckte jag att jag var helt fel på Västmanland och Värmland. Men det hjälpte inte att trycka på ångra eller så. Hela texten hade redan gått iväg. Hade jag godkänt texten så hade naturligtvis namnet visats i sin helhet, som det gör när man svarar. Jag skrev f ö ett e-mejl till den frågande, för att beklaga och understryka att jag inte ville vara ovänlig.  Beklagar mycket detta oavsiktliga till synes snorkiga svar. Med vänliga hälsningar! Kurt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna