ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Crontorp i Visnum  (läst 2000 gånger)

2001-04-24, 23:41
läst 2000 gånger

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej jag undrar om det finns någon som känner till något om gården Crontorp i Visnum.
Jag har en anmoder som kom från Crontorp, när hon gifte sig 7/11 1762 med Anders Andersson.
hon hette Maria Gabrielsson (F 1738HF,Crontorp i Visnum eller 1741 enl HF Råfverud). Jag tror bara hon jobbade som piga på Crontorp. Jag vet inget om hennes anor. Men jag blev däremot mycket intresserad av att få veta mer om gården Krontorp. Jag är även intresserad av och få veta om det finns böcker eller andra käller, där det står mer om Visnum och dess gårdar. Jag har en del andra anor i Visnum. Men tyvärr mest gårdsnummer och dylikt.
Jag är tac?ksam för all hjälp jag kan få.
Tack på förhand.
MVH Per

2001-04-25, 22:36
Svar #1

Per Ahlenius (Pera)

Hej Per!
 
Enligt muntlig tradition i min släkt så övernattade Oscar I alltid på Krontorp under sina resor till och från Norge och då ställdes det till fest.
 
Det skulle vara kul att få detta bekräftat då vi i släkten har en del lämningar efter kungen. Själv har jag ett fint porträtt på väggen. Jag har många anor i Visnum men till Krontorp har jag dock inte hittat än, så att säga.
 
Med vänlig hälsning
Per Ahlenius, Vänersborg

2001-04-26, 08:32
Svar #2

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Vid en föreläsning på Värmlands museum den 19/2 i år, i serien [color=0000ff]Värmländsk byggnadskultur[/color], arrangerat av Karlstads universitet, berättade professor Hans-Olof Boström om Krontorp.
Enligt professor Boström skall det ha varit Karl XIV Johan som övernattat på Krontorp, varvid han skall ha yttrat att: Detta är en veranda med ett hus. Vidare så anser Boström att det är den ledande svenske arkitekten under Karl Johans-tiden, Fredrik Blom, som har ritat Krontorp.
Boström har också skrivit en artikel i ämnet. Den heter Fredrik Blom i provinsen, och finns i en nyligen utkommen festskrift. Jag skall försöka återkomma med upplysningar om bokens exakta titel.

2001-04-26, 19:09
Svar #3

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Tack för all information. Det är alltid roligt att veta så mycket som möjligt angående gårdarna där förfäder/anmödrar kommit ifrån. Oavsett dem bara jobbat där eller bott där.
MVH P.G

2007-04-03, 18:55
Svar #4

Utloggad Ulrika Henriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
jag  också anor till Krontorp.min mormors morfar var snbickare på krontorp
Han Hette Carl Gustaf Friberg,f.1863

2011-12-24, 12:17
Svar #5

Monica Fogelqvist

Återupplivar denna tråd!
Någon som vet mer om Krontorp? Verkar, om man googlar på det, som att där bodde valloner och hammarsmeder. Då jag har en Peter Kron i släkten under första halvan av 1600-talet, förmodligen vallon, så vore det ju intressant att veta lite mer om det här torpet. Min Peter kom till Kroppa bruk och Lungsund så småningom.
Mvh
Monica

2011-12-24, 15:36
Svar #6

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Krontorp var ett järnbruk i Visnum. Enligt Harméns register anlades det 1682, men antagligen fanns det redan tidigare.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2011-12-24, 22:47
Svar #7

Monica Fogelqvist

Jaha, var det ett helt bruk?! Och jag som trodde att det bara var en gård eller kanske en liten by. Men som pusselbit passar det ganska bra in i mitt släktpussel. Inser dock att jag får läsa på lite här...
/Monica

2011-12-25, 10:51
Svar #8

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Ur Svenska gods och gårdar, 1945.
 
 
 

2011-12-25, 10:52
Svar #9

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil

2011-12-25, 11:34
Svar #10

Monica Fogelqvist

Tack Peter Borg! Jätteintressant! Det här blir bara mer och mer spännande. Uppenbarligen hade inte namnet Krontorp något med valloner att göra, men för min del är det ändå väldigt intressant med detta ställe, då jag nyligen fått veta av en annan forskare att min länge saknade förfader går att knyta hit.
God fortsättning!
Monica

2011-12-25, 16:28
Svar #11

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Namnet Krontorp kommer sannolikt av att det en gång upptogs som ett kronotorp.
Ett torp på kronans (statens) skog.
På ägorna ligger nu Bäckhammars bruk.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna