ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Reer Björnsson, lagrättsman från Nösnäs, Norums socken  (läst 4329 gånger)

2001-10-01, 20:48
läst 4329 gånger

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
Finns det någon som känner till lagrättsmannen Reer Björnsson som levde på 1500-talet i Nösnäs, Norums socken?
 
Hans hustru hette Kerstin Toresdotter (död 1608) och deras dotter Sigrid (ca 1560-1633) var gift med Olof Olsson i Myggenäs (ca 1560-1618).
 
En annan, till namnet okänd dotter, lär ha varit gift med en Björn Järpsson. Hennes och Björns son Järp (bosatt i Nösnäs) lär år 1621 ha gift sig med en NN Bamsesdotter från Hallsbäck.
 
(Ovanstående uppgifter är hämtade från Ödsmåls hembygdsförenings databas samt från diverse släktforskarhemsidor på internet.)
 
Då namnen Järp och Reer förekommer bland generationerna tänkte jag att det möjligen fanns en koppling till knapesläkten på Kärrslätt (förutom det faktum att Sigrid Reersdotters och Olof Olssons dotter Estri gifter sig med Järp Helgesson från Kärrslätt) och till släkten Green av Rossö?  
 
Alla tips, råd och upplysningar rörande Reer Björnsson och hans familj (även ingiften) tas emot med stor tacksamhet.
 
Med vänlig hälsning,
 
Christian Juliusson

2001-10-01, 22:10
Svar #1

Eivor Andersson (Majken)

Christian,
Här har vi litet olika linjer.
Mina uppgifter är att Det är en annan Estri Olofsdotter, som var gift med Järp Hellesson-Björn.
Min ana kommer från Lilla Askerön .Hon var gift med Järp Hellesson-Björn f.c:a 1590 Kärrslätt död 1643 Kärrslätt Ödsmål.
De hade dottern Kerstin Järpsdotter Starrkärr död 1698-03-10 i Hammar Ucklum. Hon var gift 1:a gången med Björn Larsson.
Järps far var Helle Simonsson-Björn f. c:a 1570 och död 1597 i Kärrslätt.
Hans far var Simon Halvardsson -levde c:a 1520 Kärrslätt.
Simons far var Halvard Björnsson-Kärrslätt c:a 1490 och Halvards far var Björn Simonsson - Kärrslätt. Hade vapen 1529-1563.
Källorna här är Ödsmåls hembygdsböcker samt Sonessons och Lennart Svenssons antavlor m.m.
Öppet för diskussion!!
MVH Eivor

2001-10-02, 15:15
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Om Jerp Helgessons är det inte mera kännt  
än att  
han hette Helge och att det i ett brev från 1621  
sägs att Jerp Helgesson skall få bruka de  
utmarker hans far brukat i Kärrslätt. N?ågon  
koppling till Simon Halvardsson finns ej i  
källorna. Se Nordströms artikel i Vikarvets  
årsbok 1976-77 om Kärrslätt. Hans Larssons  
med  
fleras utredningar om Tjörn och Inland kan  
kanske  
ge fler svar på de övriga frågorna.
 
Anders Ryberg

2001-10-02, 15:37
Svar #3

Eivor Andersson (Majken)

Anders!
Har du kontrollerat alla källor som finns, angående Tjörns gårdar??
Du verkar ganska bergsäker på allt i samtliga diskussioner.
Jag hävdar inte att ovanstående är säkert, men jag behåller det i mina anor, tills jag blivit överbevisad om motsatsen.
Du får gärna försöka!!
MVH Eivor Andersson

2001-10-02, 18:11
Svar #4

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei!
 
Eivor, jeg håper du kan lese de artikler som Anders refererer til. Dette da bl.a. Nordstrøm (har kun hans artikkel fra Vikarvets Årsbok 29, 1976-77 (Lysekil 1979), s. 70-76) foretar en meget grundig drøfting av de foreliggende kilder.
 
I denne artikkelen fremgår det blant annet at det hersker stor tvil rundt hvordan den mulige forbindelsen var mellom Haluard Bi?rsson aa vapnn, nevnt i live 10. mai 1529 (DN III 1118), samt omtalt (trolig som avdød) St. Mikkelsdag 1563 (avskrift fra 1700-tallet), og den senere Jerp (n. adelens hylling 1582), og den (ikke samtidige kildebelagte) Helge, som kan utledes av et brev av 4. mai 1621, hvor Jon Hellesson i Kärslätt ønsker å beholde utmark til Kärrslätt, slik det var i hans fars tid.
 
Jeg har ikke funnet noen referanse i Nordstrøms artikkel til noen Jerp Hellesson/Helgesson. Jeg regner derfor med at navnet Jerp Helgesson som du presenterer (Eivor) er feil for den Jerp Jonsson (Bjørn) som ved Roskildefreden skal ha fremvist et adelsbrev far 1457 og fremla en ættlegg for å vise hvordan han skal ha tilhørt denne adelsslekten. For dette oppgri Nordstrøm kilden Bohusläns kopiebok s. 918, uten at dette er noen fullverdig referanse, dog altså ikke noen samtidig dokument.
 
I sitt svar til deg har vel også Anders kommet i skade for gi en referanse til Jerp Helgesson som du introduserer, der det rette vel skal være Jon Hellesson/Helgesson.
 
Allikevel må jeg si meg enig i Anders tilnærmingsmåte. Han avviser det du har publisert. Gjerne blankt, men ikke ubegrunnet. Ved å lese bl.a. Nordstrøms nevnte artikkel vil du se at du kommer med en rekke koblinger mellom personer uten å gi verken bevis eller belegg for dette. Jeg ser at du viser til Ödsmåls hembygdsböcker og noen anetavler, men du gir ikke grunnlaget for de slutninger som der er gjort, ei heller gir de nøyaktige nok referanser til de kilder du henviser til.
 
Jeg håper ikke at du blir nedstemt av dette, da det er viktig å være eksakt i behandlingen av disse spørsmålene. Og når du selv avslutter ditt innlegg med Öppet för diskussion!!, har du invitert Anders Rydberg til å gjøre nettopp det han med rette gjør, avvise det som avvises kan, og gi referanse til hvor du kan lese om dette. Det verste er kanskje at det er fullt ut lov for Anders å være bergsäker i akkurat dette svaret til deg, da bevisbyrden faktisk faller på den som presenterer en genealogisk sammenheng, i dette tilfelle deg.
 
Dette er en spennende slekt, så jeg håper vi kan fortsette å diskutere den. Jeg er også takknemlig for litteraturreferanser utover hva Nordstrøm har skrevet.
 
mvh Are

2001-10-02, 18:20
Svar #5

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
Och stort tack, Eivor och Anders! Efter att tidigare ha läst Nordströms artiklar kände jag till att kopplingen till Halvard Björnsson var en smula osäker (om än inte omöjlig). Jag tror dock, Eivor, att det ändå är samma Estri Olofsdotter som vi talar om.
 
Likaså har jag förstått att Kerstin Toresdotter härstammade från Kyrkefjäll.
 
Det var snarare de övriga personerna som jag var nyfiken på, och då kanske i synnerhet Reer Björnsson och dennes svärson, Olof Olsson i Myggenäs. Det var därför intressant att läsa hänvisningarna till Sonessons och Lennart Svenssons antavlor samt till Hans Larssons med fleras utredningar om Tjörn och inland. Om något av dessa dokument skulle finnas tillgängliga i elektronisk form vore jag evigt tacksam för en kopia per mail eller en hänvisning till relevant hemsida.
 
Med vänlig hälsning,
 
Christian Juliusson

2001-10-02, 18:29
Svar #6

Eivor Andersson (Majken)

Are,
Om vi glömmer Nordström ett tag, så skall jag tala om var jag fått mina upplysningar bl.a.
En bekant till mig, som hette Åslög Svensson; Hon är tyvärr borta nu, men hennes släktforskning finns att tillgå i Torsby. Hon var bl.a. lärarinna i släktforskning på GLA och är väl känd i släktforskningssamhang- Hon gav mig följande:
Enl. brev av kung Christiern, frälsebrev 1457 fick Simon Ravaldsson vapen ( blått fält med 6 fjädrar och en halv björn).
Han var född 1420 och död i Kärrslätt.
Son Björn Simonsson dennes son:
Halvard Björnsson (hade samma vapen)
Han nämns också i Tiselius-Bohusl.märkl.gårdar sid.231 citat: För Kärrslätt finns antecknat en knapeadelsman Halvard Björnsson, (ev.Tronnumsläkten)
Halvard hade en dotter Åsa känd i Kärrslätt 1563 och en son Simon känd 1520.
Halvard Björnssons hustru var n.n.Simonsdotter, dotter till Simon Eriksson från Bamse-och Skäggesläkterna.
son:
Simon Halvardsson
Järp Hellesson var enl. Åslög S. bror till Jon Hellesson.  Se: Gårdarna i Tjuvkil skriven av Åslög.
Jon Hellesson inlämnade jordebok 1648 och ägde då Kärrslätt och Tronnum.
Jag är helt mottaglig för synpunkter, men jag accepterar nog inte när Anders säger att det aldrig funnits någon Simon på Kärrslätt.

2001-10-02, 20:53
Svar #7

Eivor Andersson (Majken)

Christian,
Om du vill ha något mer mail från mig, så får du nog använda någon annan mailadress än Marit Paulsens från Bryssel- eu parlamentet!
Ett skämt eller??????
Eivor

2001-10-02, 22:08
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det finns vad jag känner till inga bevis på att det finns någon Simon på Kärrslätt, det vore mycket intressant om du kunde presentera några källor som stödjer det, och några källor på att han hade en son Helge. Detta släktskap anges i en släkttavla från mitten av 1600-talet, men Nordström visar i sin artikel från 1977 att den troligen är uppdiktad för att bevisa adelsskap och ge frälsefrihet. (Ja, jag är rätt påläst på området.)
Anders

2001-10-02, 22:27
Svar #9

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Jon Hellesen till Kärrslätt inlämnade 16/8 1648 en förteckning på alla sina gårdar till myndigheterna och i uppräkningen av gårdarna förekommer en gård i Lyse socken (Lysekuil) Slettene hur har denne gården kommit i hans ägo?Förbindelserna mellan släkterna brukar oftast vara i närområdet! Någon som har en hypotes?

2001-10-02, 22:36
Svar #10

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Jon Hellesen till Kärrslätt inlämnade 16/8 1648 en förteckning på alla sina gårdar till myndigheterna och i uppräkningen av gårdarna förekommer en gård i Lyse socken (Lysekuil) Slettene hur har denne gården kommit i hans ägo?Förbindelserna mellan släkterna brukar oftast vara i närområdet! Någon som har en hypotes?

2001-10-03, 00:13
Svar #11

Eivor Andersson (Majken)

Hej Gary!
Förbindelsen jag kan se - skulle vara denna:
Anna Jonsdotter-Björn från Kärrslätt död 1678 -
var gift med Olof Reersson-Green till Rossö.
1/2 Slättene var ugedagsgods under Rossö vid denna tiden. Olof Reersson-Green hade dessutom finansiella svårigheter och Jon Hellesson har väl på något sätt övertagit detta från mågen.
Ovanstående står  på sidan 27 i Bohusläns gamla adliga gods och sätesgårdar.
Mvh Eivor Andersson

2001-10-03, 10:29
Svar #12

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
Vad gäller den av Are förmodade sammanblandningen mellan Jerp Helgesson och Jerp Jonsson kan tilläggas att redan Nordström, i sin artikel om släkten Björn/Bamse i Personhistorisk tidskrift år 1924, redogör för den förstnämndes existens. Där anges Jerp Helgesson vara bror till Jon Helgesson. Någon förväxling bör det således inte vara fråga om.
 
Vad sedan gäller min e-postadress, Eivor, så är det min riktiga adress som anges vid mina inlägg. Min mailbox är dock länkad till min arbetsgivares e-postadress i Europaparlamentet, något som (beklagligt nog) kan leda till viss förvirring. Jag ber om ursäkt för det. Men maila på Du bara, breven kommer fram till rätt person.
 
Nu finns det ju redan en (alldeles utmärkt) egen diskussion om släkten Björn/Bamse på Kärrslätt, så jag skall inte föra den debatten vidare här. Jag vore dock mycket intresserad av alla uppgifter rörande de övriga personerna i min ursprungliga efterlysning (Reer Björnsson, Kerstin Toresdotter, Olof Olsson i Myggenäs etc) och särskilt den eventuella kopplingen till släkten Green av Rossö. Jag vill minnas att Nordström i en av sina senare artiklar uppger att släkten i Nösnäs, Norum, på 1700-talet upptog namnet Gren och att detta skulle kunna bero på släktskap med ätten Green av Rossö.
 
MVH,
 
Christian Juliusson

2001-10-03, 11:04
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Christian!
Om även jag skulle ta och återgå till ämnet så  
kan du få tillgång till Hans Larssons  
forskningsresultat på Inlands och Tjörns  
släktforskares anbytarträffar. De senare har  
sin  
närmaste träff på Bräcke på Tjörn 13/10.
 
Anders

2001-10-03, 12:56
Svar #14

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Anders,
 
Och stort tack för tipset. Jag har länge tänkt att åka på anbytarträff (även vad gäller mina anor från Ödsmål) men då jag tyvärr arbetar utomlands är jag förhindrad att ägna mig åt annat än digital släktforskning, dvs via olika hemsidor.  
 
Skulle man brevledes kunna skicka några efterlysningar som kan behandlas den 13/10 (och i så fall till vem), för den händelse att någon som deltar skulle råka ha lite information och upplysningar? Jag har lagt upp ett antal efterlysningar här på Rötter som dessvärre inte resulterat i några svar. Det gäller - förutom de personer som anges i denna diskussion - framför allt gymnasiefogden Hans Jönsson Holst (nämnd 1681) i Ödsmål.
 
MVH,
 
Christian

2001-10-03, 16:43
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Jag kan åta mig att kika om jag bara kommer  
ihåg  
det, har några av dessa bland mina anor. Har  
du  
vad det gäller Kärrslättsläkten tittat på  
Antavla för släkten Måneskiöld av  
undertecknad  
www.tjsf.org ?

2001-10-04, 11:46
Svar #16

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Christian; når det gjelder den Jerp Helgesson som jeg i utgangspunktet trodde kunne være en sammenblanding med Jerp Jonsson (Bjørn), så har jeg et par kommentarer.
 
Eivor har nå, ovenfor, oppgitt sin kilde til å være Gårdarna i Tjuvkil av Åslög Svensson, dog uten sidereferanse. Dernest fremgår det ikke i hvilken originalkilde denne Jerp Helgesson skal være nevnt, ei heller dato og sammenheng.
 
Anders må ha forvekslet, da den kilden han refererer til i 1621 omtaler Jon Hellesson, og ikke Jerp Hellesson. Ja, om ikke det er Nordström som har forvekslet i sin artikkel i Vikarvet 1976-1977.
 
Til slutt referer du til en ikke navngitt artikkel av Nordström fra 1624, uten at det fremgår hvorvidt Nordström har funnet denne Jerp Helgesson kildebelagt eller ei.
 
Om man oppgir nøyaktig referanse for de personer som diskuteres (i hvert fall de som betviles), vil det være raskere å avgjøre hvorvidt disse er kildebelagte eller ei.
 
mvh Are

2001-10-04, 12:01
Svar #17

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Det är jag som förväxlat Jerp och Jon, jag satt  
på jobbet och skrev ett snabbt inlägg. Vad det  
gäller Nordström 1924 är det denna artikel:
Titel: Personhistorisk Tidskrift 1924 Rester av  
ett lägre frälse i
  Bohuslän i slutet av den danska och början  
av  
den svenska tiden
  Författare: J A Nordström
 
Jag skall ikväll kolla upp vilka källor han har  
där. Dock kan påpekas att han 1977 tar  
tillbaka  
en del slutsatser från 1924.
 
Anders

2001-10-04, 12:50
Svar #18

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
Och tack, Anders, för tipset om den Månesköldska antavlan. Mycket intressant läsning! Tack också för erbjudandet att hålla utkik efter anor för min räkning på anbytarträffen (jag återkommer gärna per mail till Dig med ett antal anor som jag är nyfiken på, men som inte hör hemma i denna diskussion).
 
Vad gäller Nordströms artikel, Are, så beklagar jag att jag inte kunde dra mig till minnes vilken titel den hade. Jag befinner mig tyvärr för närvarande långt borta från mina släktforskningshandlingar, och borde förstås ha väntat med att skicka mitt inlägg. Ser dock mycket fram emot att få läsa vad Anders hittar. Han har ju uppenbarligen artikeln mer lättillgänglig. Om jag inte missminner mig är Jerp Helgesson nämnd år 1633 i samband med ett arvsskifte.
 
MVH,
 
Christian

2001-10-04, 18:01
Svar #19

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei Anders og Christian!

Alltid hyggelig med oppklaringer. Min interesse for Kärrslätt har forbindelse med en hypotese rundt borgerskapet i Marstrand på slutten av 1500-tallet.

I Harald Torgestams artikkel "Ett børdsdokument om släkten Bruhn (Bruun) i Bohuslän" i Vikarvet (1998/1999), s. 85-91, gjengis ett "bördsbrev" fremlagt ved rådhusretten i Uddevalla 4. mai 1701. Torgerstam diskuteres i artikkelen (det mulige) opphavet til borgermester Helge Torgersson, n. 1599-1626. Helge skal ifølge "bördsdokumentet" ha vært sønn av en Torger Torgersson [borgermester 1585] som skal ha vært gift med Elisabeth Borchholdt. Denne igjen skal ha vært sønn av Torger Torkjellson [Torckelsson], som skal ha vært rådmann i Marstrand 1581, og skal ha vært gift med Mari [Maren] Bjørnsdotter av adelig herkomst på Tjörn. En Torger Torkjellson er gravlagt 1597 i Marstrand kirke.

Torgestam refererer også til sin korrespondanse med Nordström, hvor denne har stilt seg tvilende til om Mari (Maren) Bjørsndotter skulle ha tilhørt noen adelig slekt på Tjörn.

Om det i det hele tatt er noe hold i den ættleggen som ble fremlagt på tinget i 1701, så er det nærliggende å undersøke hvilke adelige ætter på Tjörn som kan være aktuelle, og det er i dette tilfelle at Kärslätt er interessant.

mvh Are

2001-10-04, 20:44
Svar #20

Torbjörn Kristensson

Hej Are!  
Har läst Folke Almegius bok Släkten Bruhn från Orust Sid 4  
Det står om ett Bördsbrev.....
 
MHV
Torbjörn

2001-10-06, 00:04
Svar #21

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Enligt Nordström i Vikarvets årsbok 1976-77 omnämns en Jerp Hellesson i Kärrslätt i ett skiftesbrev från 1585 i avskrift gjord 1681.
1633 omnämns enligt samma artikel en Jon Hellesen i Kärrslätt.
 
Anders

2001-10-08, 13:33
Svar #22

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Are,
 
På sidorna 57-58 i boken Ödsmål. Glimtar ur en sockens historia, av Arne Bergermo (nytryck år 1985) kan man läsa att den ena av gårdarna i Västra Berg, Ödsmål, år 1659 ägdes av Cappelanen Her Claus Torgierssön som blev komminister i Säve år 1657. Claus Torgierssön ägde även gården Byn i Ödsmål. Om Byn och Västra Berg lär han ha hävdat att de äro fritt frälsegods, som följt hans fäder i trenne led. Claus far var borgmästaren Torgier Erichsen i Marstrand. Enligt Bergermo förefaller det som att gårdarna Byn och Västra Berg kommit i Claus Torgierssöns släkt någon gång strax efter år 1573, dvs under slutet av Marstrands storhetstid på 1500-talet, då sillen gick så rikligt till.
 
Jag nämner detta med tanke på Marstrands-kopplingen och på namnlikheten. Kanske är denne Torgier Erichsen släkt med den Torger Torgersson m fl som Du nämner i Ditt inlägg av den 4/10?  
 
Jag vill också bestämt minnas att endera Helge Järpsson (död 1701, son till Järp Helgesson i Kärrslätt) eller dennes son Per Helgesson (1655-1734) i Starrkärr, Ödsmål, för sin moders räkning betalade en skuld som hon hade till en borgmästare i Marstrand. Kanske gällde saken en gammal arvstvist? Återkommer gärna till detta om det kan vara av intresse för Dig. Jag har läst om det i någon artikel, troligen skriven av Nordström. Har dock inte tillgång till mina handlingar för närvarande.
 
MVH,
 
Christian

2003-09-17, 15:10
Svar #23

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Peter Karlsson!
Är det möjligt att samordna denna diskussion med Släkter-Ointroducerad adel-Björn/Bamse på ett eller annat sätt. det gäller samma släkt och samma sak. Alternativt hantera denna diskussion som du gjorde med den om Månesköld på Tjörn.
 
Anders

2003-11-08, 13:26
Svar #24

Utloggad Henrik Lindahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 12:33
    • Visa profil
Jag skulle gärna vilja återknyta till några av personerna i Christian Juliussons ursprungliga fråga som jag väl tror inte faller in under Bamse/Björn diskussionen.
 
Jag skall försöka fatta frågorna kort.
 
För det första. Stämmer den koppling som görs i den ursprungliga frågan. Nämligen att Reer Björnsson hade en dotter gift med en Björn Jerpsson och att deras son var Jerp Björnsson i Nösnäs. Vet man något mer om Björn Jerpsson än bara namnet?  
 
För det andra. Vad jag förstår skall Reer Björnssons hustru ha koppling till Kyrkefjäll. Enligt vad jag sett genom släktleden fadern Tore Toresson, farfadern Tore Björnsson och dennes far Björn i Kyrkefjäll. Stämmer detta?
 
För det tredje. Är något känt om Reer Björnssons egen härstammning eller i övrigt om hans person.  
 
För alla delfrågorna undrar jag också var finns förstahandskällorna för de uppgifter som finns.  
 
Jag vore tacksam för hjälp.  
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Lindahl

2003-11-09, 22:55
Svar #25

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Jag har i nuläget inte koll på källorna till Reer. Ett bra ställe att kolla är dock J A Nordströms arkiv på Göteborgs Landsarkiv (Enskilda arkiv, A318). Där finns en utredning om Reer, och Nordström är oftast mycket nogrann med källorna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna