ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brelin i Värmland  (läst 603 gånger)

2006-11-26, 13:17
läst 603 gånger

Marcus Chavus

Hej!
 
Håller på och utreder släkten Brelin just nu (se Skåne, Ängelholm). Har funnit en Mästervävaren Hindric Brelin i Spannarp, Ausås f., född ca 1701. Om honom står bland annat att han läser finska. Om Hindric Brelin nu verkligen bokstavligen läser finska eller att prästen bara inte förstår honom är väl svårt att veta.  
 
Att jag tror att han kommer från just Värmland beror på att jag efter en snabbsökning på internet sett att det finns en hel del Brelinare i Värmland vid denna tidpunkt. Ser att en del förnamn som Hindric Brelin's släkt sedan får, påträffas även i den värmländska grenen Brelin. Att Hindric läser finska kan ju bero på att han skulle kunna tillhöra någon resandesläkt eller liknande.
 
Så är det någon som har information om släkten Brelin i Värmland skulle jag vara mycket intresserad! Kanske kan jag hitta Hindric där, kanske kan jag få lite ledtrådar eller så kan jag avskriva Värmland och söka vidare.

2006-11-27, 06:18
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Marcus
 
Det finns några Brelin i Finland också, enligt Hiski databasen. Mest sent 1700-tal och 1800-tal.
 
http://www.genealogia.fi/hiski?se

2006-11-27, 09:44
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
I Fridrik Fryxells Wärmelands Slägte-Bok finns en släkttavla över de värmländska Brelinarna. Finns på mikrokort. Uppsalakopian har filmats av SVAR. KB har filmat sin kopia. Karlstadsexemplaret ligger bara i original. De tre exemplaren är inte identiska.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna