ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnhem och Sommarkolloni.  (läst 1995 gånger)

2006-04-03, 19:52
läst 1995 gånger

Utloggad Per-Inge Rudström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2008-04-05, 11:37
    • Visa profil
    • www.svenskakonstnarer.se/galleri/rudstrom
Jag undrar om någon kan berätta och kanske har något fotografi av ett ställe ovanför Sunne som heter Lappnäs vid övre fryken, vars kolloninamn var Solstickan.
Jag var där som tre-fyraåring i början av 1950 talet. Jag har sökt efter stället i många år och tror mig nu veta var det låg. Jag skall försöka komma dit och fotografera om huset finns kvar idag.Det kanske är någon som också har varit där och kan berätta om sin vistelse där. Mina minnen som jag kommer ihåg därifrån är fina med sol och bad fast man var så liten.

2006-04-03, 20:39
Svar #1

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1591
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
Hej Per-Inge!
 
Lappnäs ligger i Edsbjörke ca 9km norr om Sunne på östra sidan Fryken på väg mot Lysvik.Lappnäs står det på en skylt vid vägen. Där tar man av och följer den slingriga vägen bortemot 2km.Huset är gulmålat.Det ägs i dag av en privat familj.
Först passerar man ett stort vitmålat hus med höga grindar (Björkefors) som ägs idag av Svennis.
 
mvh ewa

2006-04-04, 19:50
Svar #2

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Ewa
 
Bor du i närheten eftersom du är så lokalkänd?
Jag bodde på andra sidan sjön mitt emot Lappnäs vi såg och hörde de glada barnen när de badade.Jag besvarade en liknande fråga för några år sedan.Lappnäs Barnhem bekostades av pengar som från USA emigranter från Fryksdalen.

2006-04-04, 21:58
Svar #3

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1591
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
Ja, det kan man nog säga, fast numera bor jag i tätorten Sunne. Jag o min familj bodde på Lappnäs 1975-1984 då vi köpte personalbostaden.
Då antar jag att du växt upp i Spelnäs eller så.
 
mvh ewa

2006-04-05, 20:45
Svar #4

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Ewa
 
Inte för att det här är släktskriverier.(Vi kanske är släkt,har väl sådär en 6-10000 till att börja med i Sunnes olika hemman)
Ja,jag bodde där i 10 år.Bodde även i By några år före det.Och de 8 första åren i tätorten.
Mvh Lennart

2007-10-12, 12:57
Svar #5

Claes Asker

Hej
 
Det är mina föräldrar som idag bor på Lappnäs. Som barn hade jag Ewa som granne (hej Ewa).
 
Mina föräldrar driver idag en Bed & Breakfast-verksamhet i huset.
 
Den som är intresserad av bilder av huset och omgivningen kan besöka webbplatsen www.lappnas.se . Det kommer snart även att finnas bilder från den tid huset var barnhem och barnkolloni.
 
mvh Claes

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna