ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Atterström, Erik f.5/3 1896 och Waldnér. Ransäter förs. - söker anfäder och släkt  (läst 1597 gånger)

2000-02-11, 14:44
läst 1597 gånger

Jonas Hagström

Söker min mf Erik Atterströms släktingar. Han var provinsialläkare i Norrland. Född 5/3 1896. En annan släkting, August Atterström, var stadsarkitekt i Jönköping.Enligt uppgift skall släkten Waldnér vara med på ett hörn. Familjegraven ligger på Ransäters kyrkogård. Tacksam för mer upplysningar!

2000-02-11, 15:39
Svar #1

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Jag har sett namnet Atterström i Norra Råda kyrkböcker,de har ett visst samband med Hedström och Borgman. Det fanns i Norra Råda en Erik Atterström*1726 skogvaktare gm Maria Håkansdotter*1769-01-25. Deras dotter hette Greta Borgman*1795-07-05 född i Ransäter död 1844-07-02 i Norra Råda. Det kan ju vara något att börja med. MVH/Marianne Fröding

2005-03-06, 19:06
Svar #2

Utloggad Lars-Åke Carlgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2013-11-10, 02:50
    • Visa profil
Hej Jonas !  Den August du söker är antagligen August Atterström f. 1865 i Ransäter (S). Han var arkitekt och bodde 1890 på Munkfors Bruk, Ransäter (S). Hans föräldrar hette  Erik Atterström (f. 1815 i Ransäter (S)) och Karolina Hindriksdotter (f. 1840 i Ransäter(S)). August hade en bror som hette Hindrik (f. 1863 i Ransäter (S)), som 1890 var medic kandidat. Erik kanske var son till Hindrik.   Jag har mer info om släkten Atterström om du är intresserad. Min emailadress hittar du här: http://genforum.genealogy.com/cgi-genforum/email.cgi?066297683  Mvh, /Lars-Åke Carlgren

2011-01-12, 20:33
Svar #3

Utloggad Ankie Wigren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2011-08-01, 19:20
    • Visa profil
Hej Lars-Åke mfl.  Jag försöker nysta lite i den Atterströmska släkten. (Min samobos släkt.) Och undrar smått om någon vet mera om denna släkt gren. Min svärfar Tore Atterström härhör från Närkesberga han hade/har följande syskon Jonas,Rune,Walter,Irma & Marta. Deras far hette Ernst Persson och Ernst.Ps fars namn var/är Per August Andersson.  Tores mors namn var/är Selma Persson, hon tog tillbaka sitt flicknamn Atterström då hennes far dog och flyttade till Daglösen, Filipstad,från Folketorp,Närkesberg i samma veva.  Hoppas jag kan få lite input och komma igång med sökandet i detta släkt led. Tacksam för all hjälp jag kan få och tips.  MVH Ankie

2011-01-13, 10:25
Svar #4

Utloggad KG Nerander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2012-04-27, 09:57
    • Visa profil
Hej Ankie! Jag har forskat ganska länge i släkten Atterström (min sambos mormor hette Gerda Atterström), som utgår från Erik Atterström född 1726. Han var ryttare vid Livregementet till häst (Örebro kompani, nr 86 i Attersta i Gällersta socken (T), därav namnet). Det fanns flera andra med samma soldatnamn, men alla nu levande Atterström i Sverige tillhör en och samma släkt. Jag tar direktkontakt med Dig för byte av information. Hälsningar KG

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna