ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Arvidsson i Norra Skived, Grava, f ca 1742  (läst 508 gånger)

1999-04-01, 02:43
läst 508 gånger

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Komminister Jonas Bratténs far uppges i herdaminnet felaktigt vara Arvid Andersson, bosatt i Norra Skived i Grava. Kyrkböckerna visar dock att rätt namn är Anders Arvidsson. I böckerna uppges han född 1742. Han gifte sig med Valborg Nilsdotter (f 1743-12-16 i Brattfors). Trots idogt sökande i olika socknar i trakten har jag inte lyckats hitta den Arvid som bör vara Anders Arvidssons far. Födelsetidpunkten kan ju ha uppgivits fel, men han dog 1801 i Grava. Anders och Valborg gifte sig troligen före 1766, okänt var. De flyttade till Grava 1770. Jonas Brattén föddes 1774 i Norra Skived, och han tycks vara enda överlevande barn när Valborg dog 1809. Frågan är om någon lyckats lokalisera den Arvid, som fick sonen Anders omkring 1742 och som är Jonas Bratténs farfar.

2002-11-23, 16:50
Svar #1

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Anders Arvidsson föddes cirka 1742, okänt var. Eftersom han troligen före 1766 gifte sig med Valborg Nilsdotter från Brattfors (f 1743)och de bosatte sig i Grava 1770 så har jag gissat att Anders Arvidsson också var född i Värmland. Jag har dock inte lyckats hitta honom i någon grannsocken. Anders Arvidsson dog 1801 i Grava och hustrun dog där 1809. Enda överlevande barnet till Anders och Valborg tycks vara Jonas Bratt?n, som blev komminister. I herdaminnet kallas komministerns far felaktigt Arvid Andersson.  
 
Jag ställde en fråga i detta ämne 1999. Jag har inte fått något svar och inte funnit några nya tips. Det kan ju ha kommit åtskilliga nya läsare på tre år, så därför ställer jag en ny fråga med samma syfte. Vem känner till en person Arvid, som kan vara far till Anders Arvidsson? För nog var det i Värmland han föddes?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna