ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oskar Johansson Västerlanda Augusta Karolina Olsdotter Nedre Hoga  (läst 381 gånger)

1999-09-23, 00:22
läst 381 gånger

Utloggad Kjell Moberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 14:17
    • Visa profil
Söker uppgifter om min mormors föräldrar Oskar Johansson född 10 okt 1864 i Västerlanda.Oskar gifte sig 28 maj 1895 i Stala.han var Rallare har inte funnit några övriga upplysningar om honom.Oskars hustru Augusta Karolina Olsdotter är född 4 sept 1867.Augustas föräldrar skulle vara Anders Olsson född 16 aug 1842 Nedre Hoga Torpet Nybygget gift med Maja Kristina Andersdotter född  30 april 1833,två söner fanns med i familjen Anders Johan född 1 dec 1868 död 29 okt 1952 gift med Laurina Johansdotter född 28 maj 1872 död  16 nov 1957 Anders Johan med make flyttade till Nedre Dale.
Carl August född 8 Juli 1876 död 20 dec 1948
Carl August var urmakare.förmodligen också i Nedre Dale ? I husförhörslängden i Stala församling fanns en notering som inte gick att tyda,men som tolkades som att adoption skulle förekommit i Augusta fall ,om det var Ander Olsson som skulle vara rätt fader eller Maja Kristina som var modern gick inte att utläsa ,men Augusta bar namnet Olsdotter förmodligen efter fadern Olsson .Vid fortsatta forskningar så stod i en annan husförhörsbok en ny hustru till Anders Olsson , Maria Kristin Josefsdotter född 28 feb 1837, då fanns Augustas syskon med men inte Augusta själv, vet ej om Maja Andersdotter avlidit samt att Anders Olsson gift om sig, men varför inte Augusta stod med har rört till det för mig,finns det någon som har någon upplysning om dessa personer eller som kan ge mig en trolig förklaring på varför jag fått fram två hustrur till Anders Olsson ?
Mvh Kjell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna